Розроблено за програмою: Зарубіжна література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. − К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 №804.
Авторський колектив:
О. М. Ніколенко, доктор філологічних наук, проф., зав. кафедри світової літератури Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка (керівник авторського колективу); К. В. Таранік-Ткачук, кандидат педагогічних наук, головний спеціаліст департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України; С. П. Фоміна, зав. сектору науково-методичного забезпечення змісту освіти загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською та іншими мовами національних меншин Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України; О. В. Ревнивцева, зав. навчально-методичного кабінету зарубіжної літератури та російської мови Кіровоградського ОІППО імені В. Сухомлинського; Т. П. Сегеда, учитель-методист гімназії № 117 імені Лесі Українки м. Києва; Н. В. Онищенко, учитель-методист спеціалізованої школи № 80 м. Києва.
Кількість годин – 70 годин на рік (І семестр 2 години на тиждень, ІІ семестр 2 години на тиждень)
1 семестр 2021/2022
Усього – 70 год.
Текстуальне вивчення творів – 56 год.
Розвиток мовлення – 4 год.
Позакласне читання – 4 год.
Резервний час – 6 год.
1 семестр 2021/2022
№ п/п |
Дата |
Корекція дати |
Розділ, тема уроку |
К-ть год. |
Примітка |
Тема 1. Вступ |
|||||
1 |
|
|
Літературні жанри і стилі. Перехідні явища в літературі. Жанр, стиль. Жанри і стилі як органічні елементи культури. |
1 |
|
2 |
|
|
Жанрово-стильові тенденції в українській та зарубіжних літературах на етапах літературного процесу. Специфіка жанрів у різних національних літературах (оповідання, роман, сонет та ін.). Розмаїття індивідуальних стилів митців. Українська література, художня культура. |
1 |
|
Тема 2. Просвітництво |
|||||
3 |
|
|
Історичні умови та провідні ідеї Просвітництва. Вплив філософії на літературу й культуру доби. Художні напрями (просвітницький класицизм, просвітницький реалізм, сентименталізм). |
1 |
|
4
|
|
|
Джонатан Свіфт (1667–1745). «Мандри Лемюеля Гуллівера» (1 частина). Історія написання твору. |
1 |
|
5 |
|
|
Жанрова своєрідність роману (поєднання реалістичних елементів і соціальної фантастики). Просвітницькі ідеї у творі |
|
|
6 |
|
|
Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм). Езопова мова |
1 |
|
7 |
|
|
Образ Гуллівера, як втілення концепції нової людини |
1 |
|
8 |
|
|
Йоганн Вольфганг Ґете (1749–1832). Роль Й.В.Гете в історії просвітництва.Ідея кохання й щастя у «Травневій пісні», ознаки фольклору |
1 |
|
9 |
|
|
Нове розуміння природи у ліриці Й. В. Ґете. Міфологічний зміст образів вірша «Вільшаний король». |
1 |
|
10 |
|
|
Волелюбні мотиви та протистояння образів персонажів у «Прометеї». Образ Прометея. |
1 |
|
11 |
|
|
Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер (1759–1805). «До радості». Просвітницька ідея об’єднання людства в оді «До радості» Ф.Шиллера. |
1 |
|
12 |
|
|
Позакласне читання. Шиллер Ф. «Підступність і кохання» |
1 |
|
13 |
|
|
Контрольна робота з теми «Вступ», «Просвітництво» |
|
|
Тема 3. Романтизм |
|||||
14 |
|
|
Історичні,естетичні,філософські чинники розвитку романтизму. Основні ознаки романтизму як напряму в літературі й мистецтві. Романтизм у різних країнах. Специфіка німецького романтизму і творчість Г.Гейне (1797-1856) |
1 |
|
15 |
|
|
«Книга пісень»: особливості композиції збірки, образ ліричного героя, фольклорні елементи (образи, мотиви, символи, жанрові ознаки пісні та ін.). |
1 |
|
16 |
|
|
(«На півночі кедр одинокий…», «Не знаю, що стало зо мною…», «Коли розлучаються двоє…»). Утілення високого почуття кохання у віршах митця. |
1 |
|
17 |
|
|
Джордж Новел Гордон Байрон (1788-1824). Вплив творчості Дж. Байрон на розвиток романтизму в Європі. «Хотів би жити знов в горах…», «Мій дух як ніч…». Протиставлення мрій і дійсності у ліриці поета. |
1 |
|
18 |
|
|
Відображення духовного життя особистості та суспільства, історії та культури Європи в поемі «Паломництво Чайльд Гарольда». Герой і автор: схожість і відмінність. |
1 |
|
19 |
|
|
Розвиток мовлення. Написання асоціативного етюду, викликаного певним художнім образом (на прикладі поетичних творів Г.Гейне та Б. Байрона) |
1 |
|
20 |
|
|
Контрольна робота з теми «Романтизм». |
1 |
|
Тема 4. Взаємодія Романтизму та Реалізму |
|||||
21 |
|
|
Олександр Сергійович Пушкін (1799–1837). Значення творчості О.С.Пушкіна для розвитку російської та світової літератури. Провідні мотиви його лірики. |
1 |
|
22 |
|
|
Лірика («До А. П. Керн» («Я пам’ятаю мить чудову…»), «Я вас кохав…», «Я пам’ятник собі поставив незотлінний…»). Тема кохання і призначення мистецтва у віршах митця. |
1 |
|
23 |
|
|
Взаємодія романтизму і реалізму в романі О. С. Пушкіна «Євгеній Онєгін». Реалістичне висвітлення романтичних тем (кохання, відчуження особистості, життя і смерті, розладу мрії та дійсності тощо) і образів (Онєгін — Тетяна, Ленський — Ольга). |
1 |
|
24 |
|
|
Традиції світової літератури і культури у творі (вплив Дж. Байрона та ін.). Дзеркальна композиція (лист Тетяни — відповідь Онєгіна — дуель — лист Онєгіна — відповідь Тетяни). Зображення різних сфер життя (історії і сучасності, столиці і провінції, народних звичаїв і кола культурних інтересів суспільства тощо). |
1 |
|
25 |
|
|
Художнє новаторство О. С. Пушкіна (у жанрі, мові, авторській позиції, підході до зображення дійсності). Образ автора. |
1 |
|
26 |
|
|
Михайло Юрійович Лермонтов (1814–1841). Лірика («Сосна», «І нудно і сумно…», «На дорогу йду я в самотині…»). Мотиви світової скорботи у ліриці М. Ю. Лермонтова. Зв’язок творчості митця із традиціями європейсько-го романтизму (Дж. Байрона, Г. Гейне та ін.). |
1 |
|
27 |
|
|
Особливості розвитку сюжету й композиції в романі «Герой нашого часу». Зв’язок твору з історичною та духовною атмосферою доби. |
1 |
|
28 |
|
|
Складність образу Печоріна, його духовна трагедія. |
1 |
|
29 |
|
|
Новаторство М.Ю.Лермонтова в жанрі роману. |
1 |
|
30 |
|
|
Розвиток мовлення. Порівняльна характеристика образів Євгенія Онєгіна і Печоріна |
1 |
|
31 |
|
|
Контрольний твір з теми «Взаємодія реалізму та романтизму» |
1 |
|
32 |
|
|
Позакласне читання. Олена Печоріна «Фортеця для серця» |
1 |
|
II семестр
№ п/п |
Дата |
Корекція дати |
Розділ, тема уроку |
К-ть год. |
Примітка |
Тема 4. Реалізм |
|||||
33 |
|
|
Поняття про реалізм та історія його формування. Характерні ознаки реалізму як літературного напряму (зв’язок із дійсністю, аналітизм, типовість образів і ситуацій, розкриття впливу соціального середовища на людину, критичний пафос, дослідження життя суспільства, психологізм та ін.). |
1 |
|
34 |
|
|
Взаємодія реалізму з іншими напрямами XIX ст. (романтизмом, натуралізмом).
|
1 |
|
35 |
|
|
Оноре де Бальзак (1799–1850). «Гобсек». Основні віхи творчості та особливості світогляду письменника. «Людська комедія»: історія написання, художня структура, тематика і проблематика, образи. |
1 |
|
36 |
|
|
Повість «Гобсек» у структурі «Людської комедії». Сюжетно-композиційні особливості твору («розповідь у розповіді»). |
1 |
|
37 |
|
|
Багатогранність образу Гобсека (як соціального типу доби, як філософа та ін.), засоби його створення (портрет, психологічна деталь, монолог, вчинки, філософське ставлення до життя та ін.). |
11 |
|
38 |
|
|
Розвиток мовлення (усно). Життєва філософія Гобсека (за повістю Оноре де Бальзака «Гобсек»). |
1 |
|
39 |
|
|
Микола Васильович Гоголь (1809–1852). Петербурзький етап життя і творчості письменника. «Ревізор». Творча історія п’єси. Образи чиновників. |
1 |
|
40 |
|
|
Образ Хлєстакова та його динаміка. Засоби комічного у творі. Специфіка художнього конфлікту й жанру п’єси. |
1 |
|
41 |
|
|
«Шинель». Цикл петербурзьких повістей: основні теми та проблеми. Побутовий, психологічний і філософський плани повісті «Шинель». |
1 |
|
42 |
|
|
Особливості сюжету й композиції. Образ Башмачкіна та засоби його створення. Образ столиці (як чужого й ворожого для людини простору). |
1 |
|
43 |
|
|
Трактування фіналу, значення елементів фантастики в реалістичному творі. Тема «маленької людини». |
1 |
|
44 |
|
|
Контрольна робота з теми «Реалізм» (різнорівневі завдання). |
1 |
|
45 |
|
|
Позакласне читання Курт «Брехня»
|
1 |
|
Тема 5. Нові тенденції у драматургії кінця XIX – початку XX ст..
|
|||||
46 |
|
|
«Стара» і «нова драма». Зміни в драматургії кінця XIX – початку XX ст. ) «Нова драма», ібсенізм. |
1 |
|
47 |
|
|
Генрік Ібсен (1828–1906). «Ляльковий дім». Роль Г. Ібсена в розвитку світової драматургії, його новаторство. «Ляльковий дім» як соціально-психологічна драма. |
1 |
|
48 |
|
|
Особливості драматичного конфлікту та розвиток сценічної дії (зовнішньої і внутрішньої). Композиція п’єси.
|
1 |
|
49 |
|
|
Образна система. Підтекст. Символіка. Відкритість фіналу.
|
1 |
|
50 |
|
|
Бернард Шоу (1856–1950). «Пігмаліон». Особливості світогляду Б. Шоу. Специфіка втілення античного міфу в п’єсі «Пігмаліон». |
1 |
|
51 |
|
|
Динаміка образу Елайзи Дулітл.
|
1 |
|
52 |
|
|
Ідеї «одухотворення» людини й життя засобами мистецтва, збереження національної культури, розвитку мови. |
1 |
|
53 |
|
|
Українські перекладачі творів зарубіжної літератури кінця XIX–початку XX ст. Порівняння особливостей «старої» та «нової драми», образів пер сонажів. Утілення драматичних творів Г. Ібсена і Б. Шоу в театрі, кіно. |
1 |
|
54 |
|
|
Контрольна робота за темою «Нові тенденції у драматургії кінця XIX початку XX ст..
|
1 |
|
Література XX–XXI ст. Життя, історія, культура.
|
|||||
55 |
|
|
Шолом - Алейхем (1859-1916). «Тев’є – молочар». Тема історичного зламу, який пройшов крізь долю людини і народу на межі XX–XXI ст. Шолом – Алейхем і Україна. |
1 |
|
56 |
|
|
Образна система твору. Філософські проблеми. Народний гумор. Сучасні інтерпретації твору в театрі, кіно та інших видах мистецтва. |
1 |
|
57 |
|
|
Михайло Опанасович Булгаков (1891-1940). Українські сторінки життя і творчості Булгакова. М.О. Булгаков і влада. Трагедія митця. |
1 |
|
58 |
|
|
Повість «Собаче серце» як метафора соціальних експериментів революційної доби.
|
1 |
|
59 |
|
|
Особливості конфлікту повісті «Собаче серце». Динаміка образу Шарикова у творі. Персонажі-«двійники» (Шариков-Швондер) |
1 |
|
60 |
|
|
Розвиток зв’язного мовлення (письмово). Тема дисгармонії, доведених до абсурду через втручання людини в закони розвитку суспільств за повістю «Собаче серце». |
1 |
|
61 |
|
|
Рей Дуглас Бредбері (1920-2012). Життєвий і творчий шлях. Поняття про антиутопію. «451 за Фаренгейтом».
|
1 |
|
62 |
|
|
Тема знецінення культури. Провідні мотиви твору.
|
1 |
|
63 |
|
|
Натовп і влада. Важке прозріння особистості в тоталітарному суспільстві.
|
1 |
|
64 |
|
|
Ерік Вольф Сігел (1937-2010). «Історія одного кохання».
|
1 |
|
65 |
|
|
Зворушливе і трагічне почуття в повісті. Образи головних героїв твору.
|
1 |
|
66 |
|
|
Моральні, соціальні та філософські проблеми твору. Герої твору на екрані.
|
1 |
|
67 |
|
|
Контрольна робота з теми «Література ХХ – ХХ1 ст. Життя, історія, культура».
|
1 |
|
68 |
|
|
Позакласне читання №4. Сучасна зарубіжна поезія. Унікальність поезії Е. Асадова
|
1 |
|
Підсумки
|
|||||
69 |
|
|
Узагальнення та систематизація навчального матеріалу за семестр.
|
1 |
|
70 |
|
|
Узагальнення та систематизація. Ознайомлення зі списком рекомендованої літератури на 10-й клас. |
1 |
|