Календарно-тематичне планування
уроків зарубіжної літератури
9 клас
За оновленою програмою:
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 6 – 9 класи
Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти
Затверджено та надано гриф
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»
(наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698)
Усього – 70 годин; текстуальне вивчення творів – 56 годин; розвиток мовлення – 4 години; позакласне читання – 4 години; резервний час – 6 годин.
№ ур. |
Дата |
Тема |
Дист. навч. |
При- мітки |
1. |
|
I-семестр 1. Вступ (2 години) Літературні жанри і стилі. (ТЛ) Жанр, стиль. (ЛК) Жанри і стилі як органічні елементи культури. Загальне і національне в структурі жанрів і стилів. |
|
|
2. |
|
Перехідні явища в літературі. (УС) Жанрово-стильові тенденції в українській та зарубіжних літературах на етапах літературного процесу. (ЕК) Специфіка жанрів у різних національних літературах (оповідання, роман, сонет та ін.). Розмаїття індивідуальних стилів митців. (МЗ) Українська література, художня культура. |
|
|
3. |
|
2. Просвітництво (9 годин) Історичні умови та провідні ідеї Просвітництва. Вплив філософії на літературу й культуру доби. Художні напрями (просвітницький класицизм, просвітницький реалізм, сентименталізм). (ТЛ) Поглиблення понять про роман, оду. Композиція. (ЛК) Європейське мистецтво доби Просвітництва. (УС) Ідеї Просвітництва в Україні. |
|
|
4. |
|
Джонатан Свіфт (1667–1745). «Мандри Лемюеля Гуллівера» (1 частина). Історія написання твору. Просвітницькі ідеї у творі. |
|
|
5. |
|
Образ Гуллівера як втілення концепції нової людини. |
|
|
6. |
|
Жанрова своєрідність роману (поєднання реалістичних елементів і соціальної фантастики). Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм). Езопова мова. |
|
|
7. |
|
Йоганн Вольфганг Ґете (1749–1832). Поезії «Вільшаний король», «Травнева пісня», «Прометей». Роль Й. В. Ґете в історії Просвітництва. Нове розуміння природи у ліриці Й. В. Ґете. Міфологічний зміст образів вірша «Вільшаний король». |
|
|
8. |
|
Ідея кохання й щастя у «Травневій пісні», ознаки фольклору. |
|
|
9. |
|
Волелюбні мотиви та протистояння образів персонажів у «Прометеї». Образ Прометея. |
|
|
10. |
|
Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер (1759– 1805). «До радості». Просвітницька ідея об’єднання людства в оді «До радості» Ф. Шиллера. (ЕК) Порівняння оригіналів і художніх перекладів (у фрагментах і цілісно за умови володіння учнями іноземною мовою). (МЗ) Історія, математика. Напам’ять Ф. Шиллер. «До радості» |
|
|
11. |
|
ПЧ № 1. Шиллер Ф. «Івікові журавлі» |
|
|
12. |
|
Виразне читання напам’ять оди «До радості». Пафос твору, який став гімном Євросоюзу |
|
|
13. |
|
Контрольна робота №1 з теми «Просвітництво». Різнорівневі завдання. |
|
|
14. |
|
3. Романтизм (18 годин) Історичні, естетичні, філософські чинники розвитку романтизму. Основні ознаки романтизму як напряму в літературі й мистецтві. Романтизм у різних країнах |
|
|
15. |
|
Романтизм у різних країнах. Віртуальна екскурсія. Музеї Гейне та Байрона. |
|
|
16. |
|
Генріх Гейне (1797–1856). «Книга пісень» («На півночі кедр одинокий…», «Не знаю, що стало зо мною…», «Коли розлучаються двоє…»). Специфіка німецького романтизму і творчість Г. Гейне. «На півночі кедр одинокий…» (ЕК) Порівняння оригіналів, художніх перекладів, переспівів. |
|
|
17. |
|
«Книга пісень»: особливості композиції збірки, образ ліричного героя, фольклорні елементи (образи, мотиви, символи, жанрові ознаки пісні та ін.). Утілення високого почуття кохання у віршах митця. Особливості поетичної мови творів. |
|
|
18. |
|
Утілення високого почуття кохання у віршах митця. Особливості поетичної мови творів. «Не знаю, що стало зо мною…», «Коли розлучаються двоє…». |
|
|
19. |
|
Виразне читання напам’ять вірша «Не знаю, що стало зо мною…». (ЕК) Порівняння оригіналів, художніх перекладів, переспівів. |
|
|
20. |
|
Джордж Ноел Гордон Байрон (1788–1824). «Хотів би жити знов у горах…», «Мій дух як ніч…». Вплив творчості Дж. Байрона на розвиток романтизму в Європі. |
|
|
21. |
|
«Хотів би жити знов у горах…» Протиставлення мрії і дійсності у ліриці поета. |
|
|
22. |
|
«Мій дух як ніч…». Фольклорні та біблійні мотиви у віршах Дж. Байрона. |
|
|
23. |
|
«Мазепа» або «Паломництво Чайльд Гарольда» (1 поема за вибором учителя). Українська тема в поемі «Мазепа». (ТЛ) Поглиблення понять про поему (романтична), роман. (ЛК) Романтизм у різних видах мистецтва (живопис, музика та ін.). |
|
|
24. |
|
Специфіка зображення образу гетьмана у творі (монолог героя, романтичний пейзаж як засіб увиразнення образу, динаміка образу та ін.). (УС) Україна в житті й творчості зарубіжних митців. |
|
|
25. |
|
РМ №1 (у). Зображення образу Мазепи у різних творах мистецтва: літературі, живописі, кіно. |
|
|
26. |
|
Контрольний твір ( за поемою Байрона «Мазепа») (МЗ) Художня культура, історія, географія. |
|
|
27. |
|
НОВІ ОБРІЇ ЄВРОПЕЙСЬКОГО РОМАНУ Джейн Остін «Гордість і упередження», Віктор Гюго «Собор Паризької Богоматері», Шарлотта Бронте «Джейн Ейр», Джозеф Конрад «Серце пітьми» (1 твір за вибором учителя). Віктор Гюго (1802 – 1885). «Собор Паризької Богоматері». Історична основа твору та її авторське переосмислення. (ТЛ) Поглиблення понять про роман. |
|
|
28. |
|
Провідні теми й проблеми роману. |
|
|
29. |
|
Особливості побудови сюжету і композиції. |
|
|
30. |
|
Поетизація почуття кохання. Образи персонажів (Есмеральда, Клод Фролло, Квазімодо, Феб та ін.), їхні стосунки й життєві долі. |
|
|
31. |
|
Символіка твору. |
|
|
32. |
|
Контрольна робота №2 з теми «Романтизм». Різнорівневі завдання. |
|
|
33. |
|
II-семестр РМ № 2 (п.) Порівняння образів персонажів роману В.Гюго. |
|
|
34. |
|
ПЧ № 2. Меріме П. «Кармен» |
|
|
35. |
|
4. Реалізм (13 годин) Поняття про реалізм та історія його формування. Характерні ознаки реалізму як літературного напряму (зв’язок із дійсністю, аналітизм, типовість образів і ситуацій, розкриття впливу соціального середовища на людину, критичний пафос, дослідження життя суспільства, психологізм та ін.). |
|
|
36. |
|
Взаємодія реалізму з іншими напрямами XIX ст. (романтизмом, натуралізмом). (ТЛ) Поглиблення понять про образ (типовий), повість, художню деталь (психологічна). Психологізм, інтер’єр. Комедія. |
|
|
37. |
|
Оноре де Бальзак (1799–1850). «Гобсек». Основні віхи творчості та особливості світогляду письменника. (УС) О. де Бальзак і Україна. |
|
|
38. |
|
«Людська комедія»: історія написання, художня структура, тематика і проблематика, образи. Повість «Гобсек» у структурі «Людської комедії». |
|
|
39. |
|
Сюжетно-композиційні особливості твору («розповідь у розповіді»). |
|
|
40. |
|
РМ (у.) Дискусія: «Гобсек - філософ чи скнара?» за повістю Оноре де Бальзака «Гобсек». |
|
|
41. |
|
Багатогранність образу Гобсека (як соціального типу доби, як філософа та ін.), засоби його створення (портрет, психологічна деталь, монолог, вчинки, філософське ставлення до життя та ін.). |
|
|
42. |
|
Микола Васильович Гоголь (1809 – 1952). Зрілий етап життя і творчості митця. (УС) М. Гоголь і Україна. |
|
|
43. |
|
«Ревізор». Творча історія п’єси. Критика суспільства. |
|
|
44. |
|
Образи персонажів як відображення аномальної системи, втілення в них соціальних і людських вад. |
|
|
45. |
|
Специфіка художнього конфлікту і жанру твору. |
|
|
46. |
|
«Шинель». Особливості сюжету і композиції твору. Образ столиці як чужого й ворожого для людини простору. |
|
|
47. |
|
Духовне знецінення й занепад особистості в умовах антигуманного суспільства. Критичний пафос твору. |
|
|
48. |
|
Трактування фіналу (роль фантастики в реалістичному творі). Авторська позиція. (ЛК) Утілення образів і сюжетів творів О. де Бальзака, М. Гоголя в мистецтві (ілюстраціях, кіно, театрі тощо). (МЗ) Художня культура, іноземна мова, географія, історія. |
|
|
49. |
|
РМ (п.) Тема грошей та їхнього впливу на людину у творах О. де Бальзака і М. Гоголя. |
|
|
50. |
|
ПЧ № 3. Акутаґава Р. «Ніс» |
|
|
51. |
|
Контрольна робота № 3 з теми « Реалізм». Різнорівневі завдання. |
|
|
52. |
|
5. Нові тенденції у драматургії кінця XIX–початку XX ст. (7 годин) «Стара» і «нова драма». Зміни в драматургії кінця XIX – початку XX ст. (ТЛ) «Нова драма», ібсенізм. (ЕК) Порівняння особливостей «старої» та «нової драми», образів персонажів. |
|
|
53. |
|
Генрік Ібсен «Ляльковий дім», Бернард Шоу «Пігмаліон» (1-2 твори за вибором учителя). Генрік Ібсен (1828–1906). «Ляльковий дім». Роль Г. Ібсена в розвитку світової драматургії, його новаторство. «Ляльковий дім» як соціально-психологічна драма. (УС) Українські перекладачі творів зарубіжної літератури кінця XIX–початку XX ст. |
|
|
54. |
|
Особливості драматичного конфлікту та розвиток сценічної дії (зовнішньої і внутрішньої). Композиція п’єси. |
|
|
55. |
|
Образна система. Підтекст. Символіка. Відкритість фіналу. |
|
|
56. |
|
Бернард Шоу (1856–1950). «Пігмаліон». Особливості світогляду Б. Шоу. Специфіка втілення античного міфу в п’єсі «Пігмаліон». |
|
|
57. |
|
Динаміка образу Елайзи Дулітл. |
|
|
58. |
|
Ідеї «одухотворення» людини й життя засобами мистецтва, збереження національної культури, розвитку мови. (ЛК) Утілення драматичних творів Г. Ібсена і Б. Шоу в театрі, кіно. (МЗ) Художня культура, іноземна мова. |
|
|
59. |
|
Контрольний твір за творами Г.Ібсена та Б.Шоу. |
|
|
60. |
|
6. Література XX–XXI ст. Життя, історія, культура (7 годин) (1-2 твори за вибором учнів і вчителя) Шолом-Алейхем (1859–1916). «Тев’ємолочар». Михайло Опанасович Булгаков (1891 – 1940). «Собаче серце». Рей Дуглас Бредбері (1920–2012). «451° за Фаренгейтом». Гарпер Лі (1926–2016). «Убити пересмішника». Ерік Вольф Сігел (1937–2010). «Історія одного кохання». Шолом-Алейхем (1859–1916). «Тев’ємолочар». Тема історичного зламу, який пройшов крізь долю людини і народу на межі XIX–XX ст. (УС) Українські перекладачі творів зарубіжної класики і сучасної літератури. Шолом-Алейхем і Україна. (ТЛ) Класична і масова література. Рецензія. Поглиблення поняття про «художність». |
|
|
61. |
|
Образна система твору. |
|
|
62. |
|
Філософські проблеми. |
|
|
63. |
|
Народний гумор. Сучасні інтерпретації твору в театрі, кіно та інших видах мистецтва. (ЕК) Переосмислення сюжетів, образів, мотивів зарубіжної літератури і культури у творах мистецтва. |
|
|
64. |
|
Рей Дуглас Бредбері (1920–2012). «451° за Фаренгейтом». Тривога за майбутнє суспільства в романі-антиутопії «451° за Фаренгейтом». |
|
|
65. |
|
Тема знецінення культури. Провідні мотиви твору – книги (читання), пожежі, тотального контролю, інакомислення тощо. |
|
|
66. |
|
Натовп і влада. Важке прозріння особистості в тоталітарному суспільстві. (ЛК) Бібліотечні та інтернет-ресурси, їхнє використання для збагачення кола читання, розвитку навичок творчої роботи з книгою. Взаємодія різних видів мистецтва (кіно і література та ін.), комп’ютерних технологій і літератури. Сучасні літературно-художні видання, інтернет-портали творів зарубіжної літератури. Міжнародні літературні премії. |
|
|
67. |
|
ПЧ № 4. Геддон М. «Загадковий нічний інцидент із собакою». |
|
|
68. |
|
Контрольна робота № 4 з теми «Література XX–XXI ст. Життя, історія, культура» Різнорівневі завдання |
|
|
69. |
|
7. Підсумки (2 години) Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. (МЗ) Українська література |
|
|
70. |
|
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. |
|
|
Для вивчення напам’ять
Ф. Шиллер. «До радості»
Г. Гейне. «Не знаю, що стало зо мною…»
Список творів для додаткового читання
Для уроків позакласного читання і уроків із резервного часу (за вибором учителя)
9 клас
Акутаґава Р. «Ніс» та ін. (1 за вибором)
Бальзак О. «Батько Горіо», «Шагренева шкіра» (1 за вибором)
Кузнецов А.В. «Бабин Яр»
Меріме П. «Кармен», «Маттео Фальконе» (1 за вибором)
По Е. «Ельдорадо» та ін.
Ремарк Е. М. «Три товариші», «Життя в борг» (1 за вибором)
Сенкевич Г. «Камо грядеші?»
Шиллер Ф. «Івікові журавлі», «Підступність і кохання», «Розбійники», «Вільгельм Телль» (1 за вибором)
Із сучасної літератури
Геддон М. «Загадковий нічний інцидент із собакою»
Космовська Б. «Позолочена рибка»
Нестлінґер К. «Маргаритко, моя квітко»
Сучасна зарубіжна поезія (1-2 твори за вибором).