9 клас, розробка до уроку, презентація! для вчителів, учнів і батьків.
Просві́тництво — широка ідейна течія, яка відображала антифеодальний, антиабсолютистський настрій освіченої частини населення у другій половині XVII —XVIII століття.
Що таке Просвітництво?Просвітництво- це напрям, представники якого намагалися за допомогою різноманітних художніх засобів утілити естетичний ідеал “природної людини” і норму життя, що відповідає “законам самої природи”Якими словами його можна охарактеризувати?ПРОСВІТНИЦТВОзнанняпросвітаосвітасвітсвітлорозум
Номер слайду 3
«Ідеї правлять світом», повторювали діячi XVIII ст. за давнім мислителем Платоном, але всі вони хотіли «правити світом» за допомогою ідей. От тільки що з того мало вийти? Це запитання неабияк турбувало філософів і літераторів уже на ранньому етапі Просвітництва. Спробою налагодити ідейно-політичні контакти з владою уславився один із провідних просвітителів Франції філософ і письменник Вольтер (Марі Франсуа Аруе). Народився Франсуа-Марі 21 листопада 1694 в Парижі в родині чиновника. Освіту здобув в єзуїтському коледжі. Після цього, не дивлячись на бажання батька, не став юристом, а зайнявся літературною діяльністю. Вольтер писав гострі сатиричні вірші, через які кілька разів потрапляв до в’язниці. Звільнившись з в’язниці, в 1726 році виїхав до Англії на 3 роки. Розширивши свої знання про філософію, науку, літературу Англії, Вольтер, повернувшись до Франції, видав «Філософські листи». Цей твір заборонили, тому автор виїхав до Лотарингії, щоб уникнути покарання. Останні дні Вольтера були наповнені фізичним болем – він помирав від раку. Помер письменник і філософ 30 травня 1778.
Номер слайду 4
{69 CF1 AB2-1976-4502-BF36-3 FF5 EA218861}час і місце виникнення. У XVIII ст. в країнах Західної Європи, особливо в Англії, Франції, пізніше у Німеччині.соціально-економічні передумови. Криза старої феодальної системи і формування нових капіталістичних відносин. Буржуазна революція в Англії (1688 – 1689), Велика французька революція (1789 – 1794), перебудова державних устроїв в європейських країнах.характерні особливості Надання великого значення розуму та досвіду як джерелу знань. Критика недосконалого суспільного ладу, нерівності. Віра в те, що ідеї можуть змінити суспільство, що моральне виховання людини – шлях до вдосконалення суспільства. Прагнення повернутися до сутності природи, бо природа – розумна.представники У філософії – Дж. Локк, К. А. Гельвецій; в літературі – Вольтер, Д. Дідро, Ш. Л. Монтеск’є, Дж. Свіфт, Д. Дефо, Й. В. Гете, Ф. Шиллер, Г. Е. Лессінг; в живописі – В. Хогарт, Ж. Б. Грез, Ж. Б. С. Шарден; у музиці Й. С. Бах, Й. Гайдн, Глюк, у скульптурі – Е. М. Фальконе, Ж. А. Гудон.основні ідеї Культ розуму та науки. Надання переваги досвіду. Віра в перетворюючу силу ідей та освіти. Утвердження великої виховної ролі мистецтва у суспільстві. Виховання гармонійної людини за законами розуму та природи. Визнання впливу суспільного і природного середовища на формування людини. Проголошення цінності людини незалежно від її походження, утвердження рівності всіх людей. Переосмислення питань світобудови й суспільного порядку. Опрацюйте таблицю «ПРОСВІТНИЦТВО»
Номер слайду 5
Філосо́фська по́вість — різновид повісті, що набув особливої популярності в добу просвітництва. Її основою є філософське осмислення світу й місця людини в цьому світі. Poман виховання — жанровий різновид роману, присвячений проблемі формування особистості, містить, крім дидактичних настанов, елементи крутійського, пригодницького, соціально-психологічного, філософського, сатиричного, тощо наративу.
Номер слайду 6
Література епохи Просвітництвареалізм класицизм сентименталізм рококо
Номер слайду 7
Просвітницький класицизмна новій основі продовжував традиції класицизму XVIIcт. Його представники віддавали перевагу об’єктивним законам мистецтва, що спиралися на розум. Література була рупором філософських та політичних ідей, з допомогою яких просвітителі намагалися виховати нову людину і змінити світ. Характерною особливістю було прагнення повчати людей, формувати нові моральні цінності та ідеали. Митці зосереджували увагу на конфліктах, які виникали внаслідок зіткнення героїв з недосконалим суспільством і труднощами при виконанні ними свого громадського обов’язку. Проголошується ідея служіння всьому суспільству, справі свободи і справедливості. Герої охоплені ідеєю змінити існуючий порядок і встановити більш розумний і гуманний. Представники: Вольтер, Й. В. Гете, Ф. Шиллер. Улюблені жанри: трагедії, епопеї, оди.
Номер слайду 8
Просвітницький реалізм за основу бере принцип наслідування природи, основним естетичним принципом проголошує правдивість мистецтва. Головним об’єктом представники просвітницького реалізму обрали суспільне життя свого часу. Їх цікавили різні сфери соціального буття, стосунки між різними соціальними верствами, вплив середовища на людину. Вони сміливо виступали із соціальною критикою, викриттям несправедливих порядків і вад суспільства, їх згубного впливу на людину, утверджували в літературі тип активного, діяльного героя. Митців цікавила доля простої людини, тому вони зображували звичайних людей зі звичайного життя. Представники Д. Дідро, Дж. Свіфт, Г. Філдінг, Р. Б. Шерідан. Жанри: роман, повість, “міщанська” драма, памфлети.
Номер слайду 9
Сентименталізмнапрям, який утверджував “культ почуттів”, “культ серця”. Отримав назву за твором англійського письменника Л. Стерна “Сентиментальна подорож”. Для нього характерні увага до внутрішнього світу людини, возвеличення почуттів, культ природи, аналіз переживань у приватній сфері, утвердження багатства духовного світу представників нижчих станів. Головний об’єкт зображення – життя людського серця. Представники: Л. Стерн, С. Річардсон, Ж. Ж. Руссо, М. Карамзін. Жанри: роман, щоденник, дорожні нотатки, елегія, драма.
Номер слайду 10
Рококонапрям, що розвивався незалежно від ідей Просвітництва. Його представники орієнтувалися на смаки аристократії, тому твори відзначаються особливою вишуканістю та витонченістю форм, пишністю й багатством засобів художньої виразності. Митці вважали, що витвір мистецтва має радувати й вражати зір, слух та уяву, нагадуючи про насолоди життя – красу, кохання. Тому характерні для творів естетизм, святковість, театральність, увага до дрібниць. Мистецтво рококо робило життя приємним, вишуканим, красивим. Воно тісно пов’язане з бароко. Представники: П. О. Бомарше, Д. Дідро, Х. М. Віланд.
Номер слайду 11
Підсумок уроку. Що таке просвітництво? Якими словами його можна описати?Назвіть час та місце утворення Просвітництва. Один із просвітителів доби був…Які ви знаєте види літератури Просвітництва?Напрям, який утверджував “культ почуттів”, “культ серця” це…Творча робота. Складіть сенкан на задане слово “Просвітництво”1 рядок – задане слово2 рядок – 2 прикметника3 рядок – 3 дієслова4 рядок – фраза – підсумок з 4 слів5 рядок – синонім до заданого слова