КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
УРОКІВ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
7 КЛАС
Складено відповідно до програми «Світова література. 5 – 9 класи.
Програма для закладів загальної середньої освіти – К.: Видавничий дім
«Освіта», 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН від 07.06.2017 № 804».
Підручник: Ніколенко О.М., Конєва Т.М., Орлова О.В.Зарубіжна література.
Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Грамота, 2016.
№ п/п |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Види контролю |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
Вступ (2 години)
|
||||
|
|
Оригінал і переклад. Види перекладів, специфіка художнього перекладу. (ТЛ) Поглиблення понять про оригінал і переклад. (ЛК) Роль художніх перекладів у розвитку культурного діалогу, дружніх взаємин між народами. (УС) Основні відомості про розвиток української перекладацької традиції. Майстри художнього перекладу. (ЕК) Основні принципи аналізу та інтерпретації оригіналу й художнього перекладу. |
|
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
|
|
|
Переклад і переспів. (ТЛ) Переспів. (ЕК) Переклад і переспів: схожість і відмінність.
|
|
|
Билини і балади (10 годин/11 годин)
|
||||
|
|
Билина як жанр. Поетичне відображення історії Київської Русі в билинах. Основні цикли билин (Київський, Новгородський). (ТЛ) Билина. |
|
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
|
|
|
«Ілля Муромець і Соловей-Розбійник». Реальність (історія, побут, звичаї) і художня вигадка в билині. Ідеал воїна-захисника в билині «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник». Утілення людських чеснот в образах героїв билин. Елементи фольклору. (ТЛ) гіпербола. (ЛК) Історія і культура Київської Русі. Зображення героїв билин у мистецтві (живописі, музиці, мультиплікації та ін.). |
|
|
|
|
Балада як жанр фольклору та літератури. Характерні ознаки балади. (ТЛ) Балада (фольклорна і літературна). |
|
|
|
|
ПЧ № 1. Фольклорні балади. Балада «Садко» |
ПЧ № 1 |
|
|
|
«Король Лір і його дочки». Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ. |
|
|
|
|
«Як Робін Гуд став розбійником». Ідеї свободи і служіння народові. Образ народного захисника Робіна Гуда. |
|
|
|
|
РМ № 1. Знайомство з кіноверсіями про Роба з Локслі. Власні враження про них. (ЛК) Зображення героїв балад у мистецтві (живописі, музиці, мультиплікації та ін.). |
РМ № 1 |
|
|
|
Літературні балади. Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер (1759–1805). «Рукавичка». Випробування головного героя балади. Образ справжнього лицаря, його мужність, відвага, людська гідність. |
|
|
|
|
Адам Міцкевич (1798–1855). «Світязь». Утвердження любові до батьківщини й героїзму в баладі А. Міцкевича. Символічні образи, елементи фольклору у творі. |
|
|
|
|
Роберт Льюїс Стівенсон (1850–1894). «Балада про вересовий трунок». Основний конфлікт балади (батько і син – король, свобода – рабство). Утвердження духовної сили пиктів, їхнього героїзму в захисті національних цінностей. Символіка твору. |
|
|
|
|
Контрольна робота № 1. Вступ. Билини і балади. (Тести) |
КР № 1 |
|
Історичне минуле в літературі (10 годин/ 9 годин)
|
||||
|
|
Вальтер Скотт «Айвенго». В. Скотт – засновник історичного роману. Історія і художній вимисел у романі «Айвенго». (ТЛ) Поглиблення понять про роман (історичний роман). (УС) Висловлювання українських митців про В. Скотта, його вплив на розвиток історичного роману. |
|
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
|
|
|
Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу. |
|
|
|
|
Зіткнення добра, краси й справедливості із жорстокістю і підступністю. Образи Бріана де Буагильбера, принца Джона, Фрон де Бефа, Моріса де Брасі, Ровени, Ребекки. (ЕК) Порівняння образів персонажів (Бріан де Буагильбер і Айвенго, леді Ровена і Ребекка). |
|
|
|
|
Історичний колорит твору та засоби його створення. Динаміка сюжету і гумор. (ТЛ) Початкові поняття про художній час, художній простір. |
|
|
|
|
Друга світова війна у європейській поезії (К. І. Галчинський («Лист із полону», «Пісня про солдатів з Вестерплятте»), А. Марґул-Шпербер («Про назву концтабору Бухенвальд»), Б. Ш. Окуджава («До побачення, хлопчики…») |
|
|
|
|
Зображення трагедії Другої світової війни з різних боків Європи. Василь Володимирович Биков. «Альпійська балада». Особливості сюжету і композиції повісті. |
|
|
|
|
Образи Івана Терешка і Джулії. Протиставлення сили дружби й кохання світу насильства. (ТЛ) Види й функції пейзажу у творі. |
Напам. прозов. уривок (с. 98-99) |
|
|
|
Гуманістичний зміст повісті. Символічність назви твору, риси жанру балади в ньому. (ЛК) Культура проти війни (твори живопису, музики, кіно, в яких викривається війна). |
|
|
|
|
Контрольна робота № 2. Історичне минуле в літературі (відповіді на питання). |
КР № 2 |
|
Духовне випробування людини (6 годин/ 10 годин)
|
||||
|
|
Джеймс Олдрідж (нар. 1918). «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками й дітьми. Символічність назви оповідання. (ТЛ) Поглиблення понять про оповідання. (УС) Дж. Олдрідж і Україна. Українські переклади творів митця. |
|
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
|
|
|
Образи Бена і Деві, художні засоби їхнього створення. |
|
|
|
|
Віра у внутрішні можливості людини, подолання нею життєвих випробувань, здатність до порозуміння. Утвердження сімейних цінностей. |
|
|
|
|
ПЧ № 2. Воннегут К. «Брехня». |
ПЧ № 2 |
|
|
|
Редьярд Кіплінг (1865–1936). «Балада про Схід і Захід». «Якщо…». Протистояння і примирення Сходу й Заходу в «Баладі про Схід і Захід» Р. Кіплінга. Антитези у творі. (ТЛ) Поглиблення понять про баладу (літературну). |
|
|
|
|
Ідеї миру і дружби. Динаміка образів головних героїв (Камаль, Полковничий син). |
|
|
|
|
Проблема духовного випробування людини та її моральної стійкості у вірші Р. Кіплінга «Якщо…». Сюжет і композиція вірша. Художні особливості твору, його провідна ідея (людина має залишатися собою у різних життєвих випробуваннях, зберігати вірність моральним принципам). (УС) Українські переклади творів митця. (ТЛ) Поглиблення понять про вірш. |
Напам. |
|
|
|
РМ № 2 (п). Характеристика ліричного героя вірша Р. Кіплінга «Якщо…» або написання сценарію власного мультиплікаційного фільму за мотивами «Балади про Схід і Захід». |
РМ № 2 (п) |
|
|
|
Контрольна робота № 3. Духовне випробування людини. (Письмовий твір «Як сильні стають лицем у лице хоч вони із різних світів!»). |
КР № 3 |
|
|
|
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за І семестр.
|
І семестр |
|
Дружба і кохання (9 годин/ 10 годин)
|
||||
|
|
Олександр Сергійович Пушкін (1799–1837). «19 жовтня 1825 року». Дитинство та юність О. С. Пушкіна. Уславлення ліцейської дружби й вірності ідеалам у вірші О. С. Пушкіна «19 жовтня 1825 року». |
|
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
|
|
|
Авторські спогади й роздуми у творі. |
|
|
|
|
Олександр Грін (1880–1932). «Пурпурові вітрила». Поєднання реального і фантастичного в повісті. (ТЛ) Поглиблення понять про повість. (УС) Літературні музеї Олександра Гріна. |
|
|
|
|
Основний конфлікт твору (Каперна — мрія). |
|
|
|
|
Ассоль і Грей. Символіка образу пурпурових вітрил. |
|
|
|
|
РМ № 3 (п). Порівняльний аналіз літературних образів з кінообразами. (ЛК) Екранізації, ілюстрації, театральні вистави за творами митців. (ЕК) Порівняння образів персонажів. Зіставлення літературних образів із кінообразами. |
РМ № 3 (у) |
|
|
|
Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання. Р. Бернс «Любов». |
|
|
|
|
К. М. Симонов «Жди мене…». Поетизація високого почуття, розкриття його сутності. |
|
|
|
|
Виразне читання віршів зарубіжних авторів про кохання |
ВЧ Напам. |
|
|
|
Контрольна робота № 4. Дружба і кохання. (Тести). |
КР № 4 |
|
Літературний детектив (5 годин/6 годин)
|
||||
|
|
Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру. Жанрове розмаїття детективів. (УС) Українські письменники – майстри детективного жанру. |
|
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
|
|
|
Едгар Аллан По (1809–1849). «Золотий жук». Е. А. По — засновник жанру детективу у світовій літературі. Захопливий сюжет повісті «Золотий жук». Особливості композиційної будови твору – «розповідь у розповіді», її художнє значення (поєднання різних точок зору, створення емоційної напруги, таємничої атмосфери та ін.). (ТЛ) Оповідач і розповідач. |
|
|
|
|
Образи Вільяма Леграна, Джупітера, оповідача. |
|
|
|
|
Артур Конан Дойл (1859–1930). Оповідання про Шерлока Холмса. А. Конан Дойл — відомий автор детективних циклів, популярність його героїв у різних країнах. Особливості сюжету і композиції оповідань про Шерлока Холмса. (ЛК) Екранізації творів А. Конана Дойла. Музей Шерлока Холмса у Великобританії (Лондон). Пам’ятники письменнику та його героям. |
|
|
|
|
Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту в оповіданні «Пістрява стрічка». Сутність «дедуктивного методу» Шерлока Холмса, утвердження в його образі сили інтелекту і моральних якостей. |
|
|
|
|
Доктор Ватсон як оповідач. Різні точки зору на події як художній прийом створення атмосфери таємничості. (ТЛ) Початкове поняття про точку зору.
|
|
|
Світова новела (6 годин/8 годин)
|
||||
|
|
Новела як літературний жанр, її характерні ознаки, різновиди. (ТЛ) Новела та її різновиди. (УС) Українські письменники – майстри новели. |
|
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
|
|
|
О. Генрі (1862–1910). «Дари волхвів». О. Генрі – майстер новели. Моральні цінності в новелі «Дари волхвів». Біблійні мотиви у творі, художні деталі. (ТЛ) Поглиблення понять про розповідача. (ЛК) Біблія («Поклоніння волхвів»). |
|
|
|
|
Герберт Джордж Уеллс (1866–1946). «Чарівна крамниця». Видатний англійський фантаст Г. Дж. Уеллс. Точка зору дорослого і дитини в новелі «Чарівна крамниця». (ТЛ) Поглиблення понять про точку зору. |
|
|
|
|
«Дива» та їхнє сприйняття персонажами. |
|
|
|
|
Оповідач твору (батько). (ТЛ) Поглиблення понять про оповідача. |
|
|
|
|
Особливості дитячого світу. Роль елементів фантастики. |
|
|
|
|
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу з тем «Літературний детектив», «Світова новела». |
|
|
|
|
Контрольна робота № 5. Літературний детектив. Світова новела. (Тести). |
КР № 5 |
|
Сучасна література. Я і світ (6 годин/ 11 годин) |
||||
|
|
Айзек Азімов (1920–1992). «Фах». Роздуми про майбутнє людини й людства. |
|
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
|
|
|
Образ Джорджа Плейтена. Проблема духовної реалізації людини. |
|
|
|
|
Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі. Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей. |
|
|
|
|
Діана Вінн Джонс (1934–2011). «Мандрівний Замок Хаула». Поєднання елементів казки та детективу у творі. (ТЛ) Поглиблення понять про роман, фентезі. |
|
|
|
|
Образ Софі, світ її мрій, бажань, жахів. |
|
|
|
|
Значення художнього прийому чаклунства у творі. |
|
|
|
|
РМ № 4 (у). Проект «Коло читання сучасних підлітків». (ТЛ) Поглиблення уявлень про категорію «художність» в оцінці творів масового мистецтва. (ЛК) Коло читання сучасних підлітків. (УС) Бібліотеки України. |
РМ № 4 (у) |
|
|
|
ПЧ № 4. Льюїс К. С. «Хроніки Нарнії». |
ПЧ № 4 |
|
|
|
ПЧ № 5. Льюїс К. С. «Хроніки Нарнії». |
ПЧ № 5 |
|
|
|
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу з теми «Сучасна література. Я і світ». |
|
|
|
|
Контрольна робота № 6. Сучасна література. Я і світ. (Письмовий твір). |
КР № 6 |
|
Підсумки (2 години/ 3 години) |
||||
|
|
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. |
|
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
|
|
|
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. |
|
|
|
|
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. |
|