Календарно-тематичне планування
Всесвітня історія. Історія України
(інтегрований курс)
(70 годин, 2 години на тиждень)
6 клас
Складено до підручника: І.Я.Щупак. «Всесвітня історія. Історія України», 6 клас, «Оріон», 2019 рік
№ уроку |
Дата |
Дата |
Тема уроку |
Результати навчально-пізнавальної діяльності |
Примітка |
6-А |
6-Б |
||||
Вступ. КОЛИ І ЯК РОЗПОЧАЛАСЯ ІСТОРІЯ ЛЮДСТВА |
|||||
|
|
|
Завдання інтегрованого курсу історії. Хронологічні межі історії стародавнього світу. |
Знаю: –час появи людини на теренах України; –послідовність періодів історії людства, якими послуговуються богослови, антропологи, археологи й історики. Розумію: –предмет і завдання історії; –сутність наукових і релігійних теорій походження людини; –періодизацію як спосіб упорядкування історії; –давню історію України як складову світової історії; –критерії, які історики й археологи використовують для періодизації історії України та світової історії; –поняття «ера (історична доба)», «кам’яний вік», «бронзовий вік», «залізний вік», «первісні часи», «античність», «антропологія», «археологія». Умію: –співвіднести дату події з історичним періодом (з допомогою шкали часу); –розв’язати історичну задачу на обчислення часу; –вправно користуватися підручником для виконання завдань у класі й удома. |
|
|
|
|
Історичні джерела з історії стародавнього світу. Що в історії називають цивілізацією. |
|
|
|
|
|
Практична робота Лічба часу в історії Стародавнього світу |
|
|
Розділ 1. ПЕРВІСНІ СПІЛЬНОТИ. АРХЕОЛОГІЧНІ КУЛЬТУРИ
|
|||||
|
|
|
Теорії походження людини. Виникнення та розселення первісних людей. |
Знаю: –назви відомих пам’яток (стоянок) первісних людей на теренах України; –винаходи і пам’ятки культури первісних людей (за матеріалами з теренів України). Розумію: –сутність «неолітичної революції» як процесу переходу людства від привласнювального (збиральництво, мисливство, рибальство ) до продуктивного (відтворювального) господарства (землеробства, скотарства і ремесел); –сутність первісних форм релігійних вірувань: фетишизму, тотемізму, анімізму та магії; –риси господарства, суспільного устрою й світосприйняття як основу історичного опису життя людей у минулому; –поняття «homo sapiens (людина розумна)», «стоянка первісних людей», «археологічна культура», «родова громада (рід)», «територіальна (сусідська) громада», «плем’я», «ремесло», «мораль», «звичай». Умію: –співвіднести археологічну й історичну періодизацію історії стародавнього світу; –показати на карті стоянки первісних людей і територіальні межі трипільської культури; –описати спосіб життя первісних людей; –розпізнавати пам’ятки трипільської культури |
|
|
|
|
Заняття та спосіб життя, суспільна організація, культура та релігійні вірування первісних людей. |
|
|
|
|
|
Практична робота Основні стоянки і пам’ятки первісних людей на території України. |
|
|
|
|
|
Трипільська археологічна культура |
|
|
|
|
|
Практична робота Спосіб життя первісних людей (мисливців і рибалок, землеробів і скотарів) на основі археологічних речових джерел |
|
|
|
|
|
Узагальнення . Тематичний контроль. Контрольна робота |
|
|
Розділ 2. СТАРОДАВНІ ЦИВІЛІЗАЦІЇ АЗІЇ ТА АФРИКИ
|
|||||
|
|
|
Цивілізація долини Нілу. Природно-географічні умови розвитку давньоєгипетської цивілізації. Повсякдення й господарське життя. |
Знаю: –хронологічні й територіальні межі давньоєгипетської цивілізації, цивілізацій Дворіччя (Шумер, Вавилон), Фінікії (міст-держав) та Ізраїльсько-Юдейського царства; –час об’єднання Єгипту, укладення кодексу законів Хаммурапі; –роки правління царів Давида і Соломона; –назви відомих пам’яток давньоєгипетської цивілізації (Великі піраміди), Дворіччя (стела Хаммурапі), Фінікії (алфавіт), Ізраїльсько-Юдейського царства (Біблійні заповіді, храм Соломона). Розумію: –цивілізацію як історично-культурний феномен; –вплив природно-географічних умов на господарське життя, організацію влади та міфологію давніх суспільств; –причини виникнення міст, соціальних верств і держави; –поняття «цивілізація», «іригаційне (зрошувальне) землеробство», «колонізація», «суспільство», «суспільна верства», «держава», «місто-держава», «фараон», «закон», «реформа», «релігія», «політеїзм», «монотеїзм», «Біблія», «міфологія», «ієрогліф», «клинопис»; –вплив світогляду на спосіб життя давніх людей і суспільств; –причини злету і занепаду стародавніх держав і суспільств; –організацію суспільств і держав як основу для їх характеристики засобами історії; –значення Біблії як історичного джерела. Умію: –позначити на карті (використовуючи географічні орієнтири) давні цивілізації й міста; –охарактеризувати давні суспільства і держави; –описати повсякденне життя представників різних верств давніх суспільств; –осмислити і передати враження, яке могли справляти на давнє населення і справляють на туристів пам’ятки мистецтва Давнього Єгипту та Передньої і Центральної Азії (Великий сфінкс, храм Соломона та ін.); –зіставити умови розвитку та характерні ознаки суспільств і держав Давнього Єгипту і Передньої та Центральної Азії
|
|
|
|
|
Організація суспільства і влади в Давньому Єгипті. |
|
|
|
|
|
Міфологія, писемність і мистецтва. Будівництво пірамід. |
|
|
|
|
|
Цивілізації Дворіччя. Природно-географічні умови розвитку Шумеру та Вавилону. Повсякдення і господарське життя. |
|
|
|
|
|
Практична робота Робота з контурною картою. |
|
|
|
|
|
Організація суспільства і влади у містах-державах і царствах Дворіччя. |
|
|
|
|
|
Закони Хаммурапі. |
|
|
|
|
|
Практична робота Правове становище населення в давніх державах Північної Африки, Передньої та Центральної Азії (на основі витягів із Книги мертвих, законів Хаммурапі) |
|
|
|
|
|
Писемність і мистецтва. |
|
|
|
|
|
Фінікія. Природно-географічні умови розвитку. Повсякдення й господарське життя. |
|
|
|
|
|
Фінікійська колонізація. Карфаген. Алфавіт. |
|
|
|
|
|
Ізраїльсько-Юдейське царство. Природно-географічні умови розвитку. Повсякдення й господарське життя. |
|
|
|
|
|
Біблія як історичне джерело. |
|
|
|
|
|
Перська держава. Організація влади та суспільства. Основні завойовницькі походи. Дарій І. |
|
|
|
|
|
Давня Індія. Давній Китай. Природно-географічні умови Давньої Індії та Давнього Китаю. |
|
|
|
|
|
Організація влади та суспільства. Пам’ ятки культури китайської і індійської цивілізацій |
|
|
|
|
|
Узагальнення. Тематичний контроль. Контрольна робота |
|
|
Розділ 3. АНТИЧНА ЦИВІЛІЗАЦІЯ
|
|||||
|
|
|
Природно-географічні умови Балканського півострова. |
Знаю: –часову послідовність Мінойської, Ахейської (палацових), грецької античної (полісної) цивілізацій; –хронологічні межі існування на території України грецьких поселень (полісів); –часову послідовність панування у степах Північного Причорномор’я кіммерійців, скіфів, сарматів, готів, гунів; –хронологічні межі існування Римської республіки та Римської імперії; –час зародження й утвердження християнства, визнання християнства державною релігією Римської імперії, поділу Римської імперії на Західну та Східну (Візантію); –пам’ятки культури Давньої Греції, Скіфії й Риму (Афінський акрополь, пектораль із кургану Товста Могила, маяк Александрії, Колізей у Римі, Венера Мілоська та ін.); –час формування давніх слов’ян і напрямки їх розселення з історичної прабатьківщини; –самоназви і пам’ятки культури давніх слов’ян. Розумію: –ідейну близькість давньогрецької, елліністичної й давньоримської культур; –особливості античної демократії, зміст прав і обов’язків громадян Афін і Риму, безправ’я рабів; –причини піднесення й занепаду грецьких полісів (Афін, Спарти), Великої Скіфії та Римської держави; –передумови Великої грецької колонізації та Великого переселення народів; –внесок античної цивілізації в історію людства, зв’язок античної цивілізації зі спільнотами на українських теренах; –виникнення передумов для державності в давніх слов’ян як результат розселення, господарського (землеробство) і культурного розвитку; –історичне значення християнства; –поняття «еллінізм», «поліс», «громадянин», «демос», «аристократія», «тиранія», «демократія», «пантеон богів», «республіка», «імперія», «патриції», «плебеї», «сенат», «диктатор», «вето», «легіон», «провінція», «гладіатор», «експансія», «курган», «прабатьківщина слов’ян», «розселення слов’ян». Умію: –охарактеризувати й зіставити суспільний устрій та повсякденне життя Афін і Спарти, становище патриціїв і плебеїв; –охарактеризувати суспільний устрій Римської держави часів принципату Октавіана Августа, повсякденне життя мешканців античних полісів Північного Причорномор’я, діяльність Перикла, Александра Македонського, Юлія Цезаря та Октавіана Августа (на вибір учителя/учительки); –визначити причини зміни у ставленні Римської держави та суспільства до християнської церкви; –пояснити, як у добу античності соціальне становище особи впливало на її повсякденне життя; –охарактеризувати спосіб життя (суспільну організацію, господарські заняття, духовний світ) давніх слов’ян; –визначити причини розселення давніх слов’ян поза межі території історичної прабатьківщини; –показати на карті історико-географічні об’єкти античної цивілізації (античні міста, держави, напрямки Великої грецької колонізації, Східного походу Александра Македонського, Великого переселення народів та ін.). |
|
|
|
|
Мінойська та Ахейська палацові цивілізації. |
|
|
|
|
|
Давньогрецьке суспільство за поемами Гомера. Афіни. Спарта. Практична робота Позначення на контурній карті Балканський і Апеннінський півострови, античні грецькі поселення (Мікени, Афіни, Спарта) |
|
|
|
|
|
Велика грецька колонізація. Античні поліси на території України. Взаємини греків і місцевого населення. |
|
|
|
|
|
Практична робота Охарактеризувати спосіб життя мешканців античних полісів Північного Причорномор’я. |
|
|
|
|
|
Кіммерійці та скіфи на території України. |
|
|
|
|
|
Греко-перські війни. |
|
|
|
|
|
Утвердження демократії в Афінах за Перікла. |
|
|
|
|
|
Господарювання і повсякденне життя в Давній Греції. |
|
|
|
|
|
Грецька релігія та міфологія. |
|
|
|
|
|
Античні олімпійські ігри. |
|
|
|
|
|
Практична робота Укласти програму античних Олімпійських ігор або мандрівки з оглядом пам’яток культури давніх Греції та Риму. |
|
|
|
|
|
Сім'я, освіта та виховання афінян та спартанців. |
|
|
|
|
|
Театр, скульптура, архітектура. |
|
|
|
|
|
Підкорення Греції Філіпом II. |
|
|
|
|
|
Александр Македонський. |
|
|
|
|
|
Культура елліністичної доби. |
|
|
|
|
|
Сармати на території України. |
|
|
|
|
|
Природно-географічні умови Апеннінського півострова. |
|
|
|
|
|
Виникнення міста Рима. |
|
|
|
|
|
Римська республіка в V–І ст. до н.е.: соціальний устрій та організація влади. |
|
|
|
|
|
Військова експансія Риму. |
|
|
|
|
|
Диктатура Цезаря. |
|
|
|
|
|
Практична робота № 11 Історичний портрет Цезаря |
|
|
|
|
|
Римська імперія. Октавіан Август. |
|
|
|
|
|
Пантеон римських богів. |
|
|
|
|
|
Практична робота Римське право. Порівняти правове становище різних груп громадян, а також громадян і негромадян у Стародавньому Римі. |
|
|
|
|
|
Мистецтво Давнього Риму. |
|
|
|
|
|
Кризові явища в Римській імперії |
|
|
|
|
|
Виникнення і поширення християнства. |
|
|
|
|
|
Перетворення християнства на офіційну релігію Римської імперії. |
|
|
|
|
|
Поділ Римської імперії. |
|
|
|
|
|
Початок Великого переселення народів. Готи і гуни на території сучасної України.Взаємини з місцевим населенням. |
|
|
|
|
|
Падіння Західної Римської імперії. |
|
|
|
|
|
Давні слов’яни. Прабатьківщина слов’ян. Початок Великого розселення слов’ ян. |
|
|
|
|
|
Суспільне та господарське життя і духовний світ давніх слов’ ян. |
|
|
|
|
|
Склавини та анти на теренах України. Походження українського народу. |
|
|
|
|
|
Узагальнення. Тематичний контроль. Контрольна робота |
|
|
Узагальнення до курсу. ВНЕСОК ДАВНІХ ЦИВІЛІЗАЦІЙ, КУЛЬТУР, НАРОДІВ В ІСТОРІЮ ЛЮДСТВА |
|||||
|
|
|
Внесок цивілізацій стародавнього світу в історії людства. |
Знаю: – пам ятки культури давньосхідних та античної цивілізацій. Розумію: – давню історію України як частину всесвітньої історії - Роль давнього періоду в історії України - культурні здобутки давніх держав і народів, поширення християнства, Велике переселення народів й падіння Західної Римської імперії - Витоки й умови формування сучасних цивілізацій Умію: –визначити і навести приклади внеску давніх цивілізацій в культуру сучасних народів, зокрема українців -обгрунтувати значення стародавньої історії в подальшому розвитку людства –показати на карті історико-географічні об’ єкти давньосхідних та античної цивілізацій, давніх слов’ ян.
|
|
|
|
|
Значення давньої історії України як частини світової історії. |
|
|
|
|
|
Практична робота Дібрати інформацію про правила і переконання, елементи побутової культури, запозичені українцями в давніх греків і римлян. |
|
|
|
|
|
Практична робота Зіставити господарство, суспільне життя й культуру населення давніх Греції та Риму, з одного боку, й Індії та Китаю, з іншого. |
|
|
|
|
|
Узагальнення. Тематичний контроль. Контрольна робота |
|
|
|
|
|
Історична гра: «У царстві Кліо» |
|