Модельна навчальна програма «Вступ до історії України та громадянської освіти. 5 клас» для закладів загальної середньої освіти (автори: Бакка Т.В., Желіба О.В., Мелещенко Т.В., Щупак І.Я.) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» наказ Міністерства освіти і науки України від 12 липня 2021 року № 795 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки від 10 серпня 2021 року № 898)
Підручник:
Могорита В. Вступ до історії України та громадянської освіти : підруч. для 5 кл. закл. загальн. середн. освіти / Віктор Могорита, Оксана Савко, Юрій Шимон. — Київ : Грамота, 2022. — 208 с. : іл. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ МОН України від 08. 02. 2022 № 140)
№ ур. |
Дата |
Клас |
Тема |
Дист. навч. |
При- мітки |
1. |
|
5-А
5-Б |
Вступ. Людина, суспільство, історія. Громадянська освіта та історія як навчальний предмет. Підручник |
|
|
2. |
|
5-А
5-Б |
Тема 1. Я в суспільстві, часі та просторі ( 9 г.) Я — людина. Ідентичність та самоідентичність. Складники ідентичності. Мої потреби і бажання. |
|
|
3. |
|
5-А
5-Б |
Самореалізація людини. Розвиток особистості. Індивідуальність та автономія особистості. Життєві цінності й пріоритети. Планування особистого розвитку. |
|
|
4. |
|
5-А
5-Б |
Я в родині. Поняття сім’ї та родини. Значення сім’ї в суспільстві та житті людини. Взаємовідносини в сім’ї. Сімейні правила. Права й обов’язки членів сім’ї. Сімейні традиції. |
|
|
5. |
|
5-А
5-Б |
Людина і людство в часі. Календарний та історичний час. Підрахунок історичного часу. Робота зі шкалою часу. Періоди в національній та світовій історії. |
|
|
6. |
|
5-А
5-Б |
Людина і людство в просторі. Географічний та історичний простір. Робота з картою. |
|
|
7. |
|
5-А
5-Б |
Територіальне розташування та історичне походження рідного міста/села. |
|
|
8. |
|
5-А 5-Б |
Україна на картах упродовж історії. |
|
|
9. |
|
5-А 5-Б |
Держава Україна та її сусіди. |
|
|
10. |
|
5-А
5-Б |
Урок узагальнення і тематичне оцінювання з теми «Я в суспільстві, часі та просторі». |
|
|
11. |
|
5-А
5-Б |
Тема 2. Джерела пізнання суспільства ( 6 г.) Комунікація, інформація, медіа. Роль інформації в житті людини. Поняття «джерела інформації» та їх види. Поняття «масмедіа» («медіа») та їх види. Вплив масмедіа на формування світогляду. Етичні стандарти подання інформації. |
|
|
12. |
|
5-А
5-Б |
Аналіз джерел інформації. Виявлення та збереження джерел. Потреба залучення різних джерел для достовірного і повного відображення подій. Факт, судження. Авторство публікації. Фейкова інформація. Критичне ставлення до джерельних відомостей. |
|
|
13. |
|
5-А
5-Б |
Медіа і демократія. Свобода слова. Обмеження свободи слова. Свобода вираження та відповідальність. Шкільні медіа. |
|
|
14. |
|
5-А
5-Б |
Я і інтернет. Цифрова ідентичність та приватність у віртуальному світі. Онлайн-спілкування. Інструменти перевірки достовірності інформації в інтернеті. |
|
|
15. |
|
5-А
5-Б |
Історичні пам’ятки. Пам’ятки історії як джерело історико-культурної інформації. Пам’ятник як витвір мистецтва для увічнення пам’яті про подію або особу. Архіви, музеї, галереї |
|
|
16. |
|
5-А
5-Б |
Урок узагальнення і тематичне оцінювання з теми «Джерела пізнання суспільства». |
|
|
17. |
|
5-А
5-Б |
Тема 3. Моя громада та її історія (9 г.) Я і ми. Соціокультурна багатоманітність. Поняття соціуму. Соціальна структура. Соціальна згуртованість. |
|
|
18. |
|
5-А 5-Б |
Соціальні цінності. Гендерна, етнічна, конфесійна різноманітність. Рівність. |
|
|
19. |
|
5-А 5-Б |
Я і моя професія. Праця і господарство: колись і сьогодні. |
|
|
20. |
|
5-А
5-Б |
Традиційні заняття українців. Від натурального до ринкового господарства. Поняття професії. |
|
|
21. |
|
5-А
5-Б |
Професійне самовизначення. Винаходи людства та їх наслідки. Наука та освіта. Навчальні заклади в громаді. |
|
|
22. |
|
5-А
5-Б |
Я і громада. Топоніміка рідного краю. Місто і село. Поняття громади. Роль громади в житті людини, суспільства, держави. Громадське врядування. |
|
|
23. |
|
5-А
5-Б |
Вплив громадян на вирішення проблем громади. Турбота про здоров’я та безпеку. Дозвілля. Як колись проводили вільний час. |
|
|
24. |
|
5-А
5-Б |
Я і довкілля. Вплив діяльності людини на довкілля. Сталий розвиток і людина. Енерго- та ресурсозбереження. Переробка відходів. Охорона довкілля |
|
|
25. |
|
5-А
5-Б |
Урок узагальнення і тематичне оцінювання з теми «Моя громада та її історія». |
|
|
26. |
|
5-А
5-Б |
Тема 4. Моя країна та її історія ( 10 г.) Пізнання минулого. Головні цілі пізнання минулого. Історик як вчений, що пізнає минуле. |
|
|
27. |
|
5-А 5-Б |
Видатні історики та їх праці. Мистецьке осмислення минулого. |
|
|
28. |
|
5-А
5-Б |
Становлення Української держави. Топоніміка України. Давня історія України. Русь. Королівство Руське. |
|
|
29. |
|
5-А 5-Б |
Українці в союзі з іншими народами. Гетьманщина. |
|
|
30. |
|
5-А
5-Б |
Україна у складі Російської та Австрійської (Австро-Угорської) імперій. |
|
|
31. |
|
5-А
5-Б |
Боротьба за українську державність у ХХ столітті. Проголошення та становлення незалежності України. Державні свята. |
|
|
32. |
|
5-А
5-Б |
Демократична держава. Демократія. Громадяни і держава. Права людини (зокрема дитини). |
|
|
33. |
|
5-А 5-Б |
Конституція України. Україна — демократична європейська держава. |
|
|
34. |
|
5-А
5-Б |
Урок узагальнення і тематичне оцінювання з теми «Моя країна та її історія». |
|
|
35. |
|
5-А 5-Б |
Узагальнення вивченого за рік. |
|
|
Види навчальної діяльності: навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна.