З метою набуття історичної компетентності учнів окремою структурною складовою програми вже з 5 класу вперше стають спеціальні уроки - практичні заняття, метою яких є показати не лише можливості різноманітних джерел у формуванні історичного знання, а й наближення історії як науки до учнів. Такі заняття в історії мають подвійну мету: є способом вивчення нового матеріалу на основі опрацювання історичних джерел та важливим засобом формування предметних умінь і навичок учнів.
При проведенні практичного заняття вчитель повинен: чітко усвідомлювати мету теми, що розглядатиметься на уроці; визначити обсяг матеріалу, який підлягає засвоєнню; продумати доцільність застосування форм і методів; визначити уміння і навички, які потрібно сформувати в учнів протягом уроку; проаналізувати рівень засвоєння і вчасно зробити корекцію застосування знань на практиці
Завдання вчителя під час практичного заняття полягає в організації навчального процесу таким чином, щоб учень самостійно працював (індивідуально або в групі) над розв’язанням пізнавальних задач. Вчитель виконує роль консультанта у процесі самостійної роботи учнів, надаючи їм необхідну допомогу.
Структура практичного заняття: Організаційний(повідомлення теми заняття, його задачі, умови та способи проведення, форми роботи учнів)Розв’язання практичних задач. Обговорення готових рішень. Підведення підсумків(учитель разом з учнями оцінює результативність заняття, досягнення учнів )
Для організації продуктивного учнівського дослідження важливу роль відіграє відбір джерел. Як зазначається в науково-методичній літературі, джерела повинні бути:- реально застосовуваними, а не просто ілюстративними;- представницькими ( максимально повно висвітлювати різноманітні аспекти теми);- контраверсійними, тобто репрезентувати одночасно різні точки зору, в тому числі офіційні і неофіційні;- репрезентувати достатньою мірою точку зору більшості;- бути різноманітними (письмовими, фото, статистичні дані, плакати, карикатури тощо);- бути доступними і зрозумілими за змістом;- бути достатньою мірою короткими;- сприяти з'ясуванню важливих понять, давати можливість роботи з ними;- давати можливість ставити питання і давати відповіді на них;- компенсувати відсутність інформації в інших видах документів, доповнювати або протистояти оди одному;- не потребувати додаткової обробки;- надавати можливість порівняння.