Вступ. Чому і як потрібно вивчати історію у школі?»

Про матеріал
Матеріал підготовлений за підручником: Вступ до історії України та громадянської освіти: підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти / Г. М. Хлібовська, М. Є. Крижановська, О. В. Наумчук. – Тернопіль: Астон, 2022. – 192 с.; атлас: «Історія України. 5 клас» (ДНВП «Картографія»).
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Вступ. Чому і як потрібно вивчати історію у школі?»Урок №1

Номер слайду 2

Фронтальна бесіда. Які предмети ви вивчали у попередніх класах?2. Чи була серед них історія?3. Як Ви думаєте, чи цікавим буде цей новий предмет?

Номер слайду 3

Лист від Кліо. Привіт вам, п’ятикласники й п’ятикласниці! Давайте дружити! Мене звати Кліо. Так мене назвали в честь грецької богині історії. Думаю, що недарма. Я люблю читати книги на історичну тематику та дивитися історичні фільми. Коли я читаю книгу чи дивлюся фільм, то уявляю себе у вирі історичних подій, про які розповідається. Скажу по секрету, інколи я навіть дофантазовую і змінюю сюжет. Мене дуже цікавить історія, адже вона приховує чимало загадок і таємниць. Я навчатимуся разом з вами у п’ятому класі, разом ми будемо вивчати історію. Щиро вірю, що ця дивовижна і захоплююча подорож у часі й просторі запам’ятається вам назавжди!

Номер слайду 4

Разом із Кліо розгляньте ілюстрацію. Назвіть речі, зображені на ній. Поміркуйте, чи можна за їхньою допомогою пізнавати історію у школі.

Номер слайду 5

Робота з навчальним текстом. Прадавній переказ розповідає, що колись у далеких століттях Стародавньої Греції у верховного бога Зевса і богині пам’яті Мнемосіни народилося дев’ять дочок – дев’ять муз, котрі проживали на горі Парнас. Кожній із них доручили певне мистецтво, яке вона повинна була особливо пильнувати. Одну із них, що стала покровителькою історії, назвали Кліо. Своє ім’я вона отримала від старогрецького слова «Клеос», що означало велику пошану для людини, котра звеличується в поезії та оповідях. Кліо завжди серйозна, зосереджена, старша серед сестер-покровительок мистецтв і наук. На папірусному сувої вона веде детальний облік важливих подій у житті смертних людей і безсмертних богів. Тут потрібна обачність: не кожна подія допускається в історію. Кліо стала однією із шанованих муз у тогочасному світі. Її мармурові статуї із сувоєм, грифельною паличкою в руках збереглися до сьогодні.

Номер слайду 6

Робота з навчальним текстомІноді покровительку історії зображали ще із сонячним годинником, за яким вона стежила за плином часу. З плином часу уявлення про те, якою має бути муза історії, змінювалися. Ми пропонуємо вам познайомитися з Кліо – вашою ровесницею, – котра цікавиться минулим, розмірковує, творить, спостерігає і допоможе вам пізнавати захоплюючий і повчальний світ історії. Як бачимо, життя навколо нас є цікавим і різноманітним. Людина завжди прагнула пізнати явища і події минулого, переслідуючи різну мету. Від часу появи перших людей на планеті Земля і до сьогодні ця риса стала однією із визначальних у їхньому житті. Поміркуємо і ми, чому необхідно «знати». Ви вже ознайомилися з різними науками, які можуть пояснити те, що відбувалось і відбувається з нами й навколо нас. Вам, очевидно, відомі назви тих наук, котрі досліджують різноманітні природні явища: астрономія, біологія, фізика, географія. Є науки, які вивчають життя людей від давнини до сучасності. Одна з них – історія.

Номер слайду 7

Дайте відповіді на запитання Як відносилася Кліо до своїх обов’язків згідно із давньогрецькими переказами? Чи можна стверджувати, що віддавна людина прагнула пізнати події минулого?  Які науки, відомі вам, вивчають природу?

Номер слайду 8

Виконай руханку!

Номер слайду 9

Подумайте!Історик Полібій зауважив: «Якщо з історії вилучити те, що може нас навчити, то від неї залишиться нічого не варте і цілком непотрібне». На яку цінність у вивченні історії звернув увагу вчений? Чи траплялися у вашому житті прикрі випадки, які вас чомусь навчили, і які б ви не хотіли повторити?

Номер слайду 10

Чому потрібно знати історію? Люди звикли послуговуватися висновками вчених, виробляючи різні речі, борючись із хворобами, плануючи власне життя, керуючи державою, подорожуючи. Кожна наука відкриває вам свої горизонти, розширює ваш кругозір, робить вас знавцями. Давайте поміркуємо, чому нас навчає історія. Найперше, знання історії дозволяє людині не повторювати помилок, звісно, якщо вона мислить і робить висновки з минулого. В молодших класах ви вже знайомилися з окремими історичними подіями. Про деякі з них дізналися вперше, про інші – вже знали. Вочевидь, вас зацікавило минуле людей, їхнє життя, дозвілля, побут, звичаї. Продовжуючи вивчати історію, ви поринете в захоплюючий світ ідей, фактів; познайомитеся з цікавими історичними постатями; довідаєтеся, хто такі вчені-історики, як вони працюють, якими є види історичних джерел і де вони можуть зберігатися.

Номер слайду 11

Чому потрібно знати історію? Вам, напевно, буде цікаво познайомитися з тим, як навчалися ваші ровесники в різні часи. До того ж ви зможете долучитися до різноманітних творчих проєктів, які запропонували вам зреалізувати автори підручника. Проте, щоб вміти вивчати і досліджувати минуле, вам необхідно ознайомитися із засобами (прийомами, діями), за допомогою яких ви зможете краще пізнати історію. Чому потрібні наукові знання? Про кого і про що можна дізнатися, вивчаючи історію? За допомогою чого можна краще пізнати історію?

Номер слайду 12

Засоби пізнання історіїПізнати історичне минуле вам допоможуть історичні джерела. Кожна епоха в житті людей залишала по собі матеріальні чи писемні пам’ятки. Ви отримаєте інформацію про найвидатніші з тих артефактів, що створило людство. Спробуєте себе в ролі дослідника чи дослідниці, проаналізувавши і визначивши, про що йдеться в історичному джерелі, наскільки може бути достовірною подана його автором чи авторкою інформація. Відскануй код та виконай завданняІнтерактивна вправа http://surl.li/cbeul

Номер слайду 13

Бесіда. Яке ім’я має муза, яка стала покровителькою історії?Про кого і про що можна дізнатися, вивчаючи історію?Якими є засоби пізнання історії?

Номер слайду 14

Незакінчене речення. Висловіть свої враження від уроку, продовживши речення:На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…Найбільші труднощі я відчув… Я зрозумів, що…Я не знав, а тепер знаю…На наступних уроках мені хотілося б знову…

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Каліщук Ольга Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Василенко Ніна Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
4 вересня 2022
Переглядів
3067
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку