Календарно-тематичне планування з англійської мови для 5 класу за підручником О.Карпюк. Англійська мова: Підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. (5-й рік навчання) – Тернопіль: «Видавництво Астон», 2013. 3 години на тиждень. З інтегрованими змістовими лініями.
№ уроку |
дата |
вид роботи |
тематика ситуативного спілкування |
мовний інвентар |
інтегровані змістові лінії |
|||
лексика |
граматика |
1*, 2*, 3*, 4* |
||||||
І семестр |
||||||||
Повторення. Я, моя родина та друзі. |
||||||||
1 |
|
Вступ. Знайомство з підручником. Повторення вивченого, введення в атмосферу іншомовного мовлення, актуалізація мовних та мовленнєвих компетенцій. |
Назад до школи Ст.. 44 – 45 – текст на домашнє читання |
Активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
актуалізація граматичних навичок під час практичного застосування в мовленнєвій діяльності |
2. Вказує на важливість здобуття знань. |
||
2 |
|
Повторення вивченого. Розвиток навичок читання, робота з текстом. Скорочення фраз на письмі та в мовленні. |
Все про мене. Знайомство з Тарасом |
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
Скорочення фраз на письмі та в мовленні. |
2. Розповідає про свої уподобання. |
||
3 |
|
Повторення вивченого. Навчальне аудіювання з опорою на текст. Робота з текстом. |
Все про мене. Знайомство з Пем |
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
Скорочення фраз на письмі та в мовленні. |
2. Розповідає про свої уподобання. |
||
4 |
|
Повторення вивченого. Особові займенники в називному відмінку та присвійні займенники. Тренувальні вправи. |
Розмова про себе та друзів. |
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності
|
Особові займенники в називному відмінку та присвійні займенники |
2. Визначає свою приналежність до полікультурного простору. |
||
5 |
|
Повторення вивченого. Форми дієслова to be у Present Indefinite. Тренувальні вправи.
|
Розмова про себе та друзів |
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності
|
Форми дієслова to be у Present Indefinite. |
2. Визначає свою приналежність до полікультурного простору. |
||
6 |
|
Повторення вивченого. Усне мовлення. Складання діалогів за зразком. Написання розповіді про себе. |
Розповідь про друзів |
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
Активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
2. Визначає свою приналежність до полікультурного простору. |
||
7 |
|
Навчальне аудіювання. Читання та робота з текстом. Присвійний відмінок іменника |
Розповідь про свій клас |
Ст. 17 |
Присвійний відмінок іменника |
2. Розповідає про себе та виявляє толерантне ставлення до однокласників. |
||
8 |
|
Об'єктний відмінок займенника. Тренувальні вправи. |
|
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
Об'єктний відмінок займенника |
|
||
9 |
|
Дієслово to have у Present Simple. Тренувальні вправи. |
|
Поповнення пасивного словникового запасу |
Дієслово to have у Present Simple. |
|
||
10 |
|
Усне мовлення. Час за годинником. Складання діалогів з конструкцією Who is… за зразком. |
Час за годинником |
Повторення числівників |
Час за годинником |
2. Порівнює називання часу в Британії та Україні. |
||
11 |
|
Розвиток навичок письма. Написання електронного листа другові. Закріплення матеріалу теми. |
Про себе |
Ст..24 |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
|
||
Шкільне життя. |
||||||||
12 |
|
Читання та робота з текстом. Введення нових ЛО |
Шкільні предмети |
Ст..26 |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
2. Визначає свої профорієнтаційні вподобання. |
||
13 |
|
Числівники кількісні. Правила утворення складених числівників. Тренувальні вправи. |
Числівники |
Повторення числівників |
Утворення складених числівників |
|
||
14 |
|
Порядкові числівники, правила утворення та вимови. Називання років та номерів телефону. Тренувальні вправи. |
Розклад уроків |
Повторення днів тижня та назв шкільних предметів |
Порядкові числівники. Називання років та номерів телефону. |
3. Впорядковує власний робочий день. |
||
15 |
|
Навчальне аудіювання. Введення нових ЛО |
Мій улюблений шкільний предмет. |
Ст.. 29
|
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
2. Аргументує свої вподобання щодо навчання. |
||
16 |
|
Ступені порівняння прикметників |
Шкільні предмети |
Повторення прикметників, назв шкільних предметів |
Ступені порівняння прикметників |
|
||
17 |
|
Введення нових ЛО. Усне мовлення. Навчальне аудіювання. Вживання великої літери. Розвиток навичок письма: складання розкладу уроків |
Мій улюблений шкільний предмет |
Ст.. 32 |
Вживання великої літери |
2. Аргументує свої вподобання щодо навчання. |
||
18 |
|
Читання та робота з текстом. Звуки та слова, складні для вимови. |
Шляхи вивчення англійської мови |
Ст.. 35 |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
2. Планує власну навчальну діяльність. |
||
19 |
|
Навчальне аудіювання. Алфавіт. Абревіатури. Spelling |
Алфавіт |
Ст.. 37 |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
2. Демонструє розуміння основ інтернет-спілкування. |
||
20 |
|
Усне мовлення. Фрази шкільного вжитку. Короткі відповіді |
Навіщо вивчати англійську мову |
Фрази шкільного вжитку |
Короткі відповіді |
2. Аргументує значення володіння англійською мовою у сучасному світі. |
||
21 |
|
Частини мови: систематизація. Тренувальні вправи. Введення нових ЛО |
Частини мови |
Поповнення пасивного словникового запасу |
Частини мови |
|
||
22 |
|
Розвиток навичок письма. Текст-опис уроку іноземної мови за зразком |
Урок англійської |
Повторення ЛО теми. |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
2. Аргументує значення володіння англійською мовою у сучасному світі. |
||
23 |
|
Виконання тренувальних вправ на закріплення лексико-граматичного матеріалу теми. |
Шкільне життя |
Повторення ЛО теми |
Закріплення граматичного матеріалу |
|
||
Відпочинок і дозвілля. |
||||||||
24 |
|
Введення та опрацювання ЛО теми. Читання, навчальне аудіювання з опорою на текст та робота з текстом. Домашнє читання |
Мої друзі Ст.. 86 – 87 – текст на домашнє читання |
ст. 50 |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
2. Розповідає про соціальну взаємодію з однолітками. |
||
25 |
|
Введення та опрацювання ЛО теми. Навчальне аудіювання, робота з текстом |
Гуртки за інтересами |
Ст.52
|
Повторення коротких відповідей |
2. Висловлює свої уподобання щодо позашкільної діяльності. |
||
26 |
|
Розвиток граматичних навичок. Модальне дієслово can |
Вміння та навички |
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
Модальне дієслово can |
|
||
27 |
|
Введення та опрацювання ЛО теми. Усне мовлення, питальні речення різного типу. Письмо: опис друга |
Членство в клубі |
Ст. 56 |
Повторення питальних речень |
2. Висловлює думки щодо своєї ролі у певних соціальних групах. |
||
28 |
|
Введення та опрацювання ЛО теми. Читання та робота з текстом |
Незвичайні хобі
|
ст. 59
|
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
2. Наводить приклади творчого внеску , свого та своїх друзів, у суспільне життя. |
||
29 |
|
Теперішній неозначений час |
Про себе |
Повторення дієслів |
Теперішній неозначений час |
|
||
30 |
|
Виконання лексико-граматичних тренувальних вправ |
Хобі |
Повторення дієслів |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
2. Висловлює свої уподобання щодо позашкільної діяльності. |
||
31 |
|
Навчальне аудіювання. Теперішній неозначений час |
Розпорядок дня
|
повторення днів тижня |
Теперішній неозначений час |
3. Впорядковує власний робочий день. |
||
32 |
|
Усне мовлення: складання діалогів |
Інтерв'ю
|
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
2. Визначає складові успіху у позашкільній діяльності. |
||
33 |
|
Виконання тренувальних вправ на закріплення лексико-граматичного матеріалу теми. |
Хобі |
повторення ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
повторення граматичних структур під час мовленнєвої діяльності |
|
||
Дозвілля |
||||||||
34 |
|
Читання та робота з текстом. Введення та опрацювання ЛО теми. |
Різні види вечірок |
ст.71 |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
2. Висловлює уподобання щодо способів проведення вільного часу. |
||
35 |
|
Розвиток граматичних навичок. Прислівники теперішнього неозначеного часу. Виконання тренувальних вправ. |
Вільний час |
Прислівники часу |
Прислівники теперішнього неозначеного часу |
|||
36 |
|
Навчальне аудіювання. Виконання лексичних вправ. |
Вечірка Нігеля |
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
|
||
37 |
|
Усне діалогічне мовлення. Питальні речення. Листівка – запрошення. |
Обговорення проведення дозвілля |
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
2. Висловлює уподобання щодо способів проведення вільного часу. |
||
38 |
|
Введення та опрацювання ЛО теми. Читання та робота з текстом |
Електронні листи |
ст. 79 |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
2. Демонструє розуміння основ інтернет-спілкування. |
||
39 |
|
Усне діалогічне мовлення, навчальне аудіювання |
Значення комп'ютера у нашому житті |
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
Практичне застосування граматичних структур |
3. Називає правила безпечного користування ІТ. |
||
40 |
|
Введення та опрацювання ЛО теми. Усне мовлення. Герундій у складі присудка |
Що я люблю |
ст. 82 |
Герундій у складі присудка |
3. Виділяє негативні аспекти надмірного користування комп'ютером. |
||
41 |
|
Письмо: написання електронного листа |
Моє хобі |
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
2. Висловлює свої уподобання щодо сучасних видів спорту. |
||
42 |
|
Виконання тренувальних вправ на закріплення лексико-граматичного матеріалу теми. |
Моє дозвілля |
повторення ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
повторення граматичних структур під час мовленнєвої діяльності |
|
||
43 |
|
Контроль письма. |
|
|
|
|
||
44 |
|
Контроль читання. |
|
|
|
|
||
45 |
|
Контроль аудіювання |
|
|
|
|
||
46 |
|
Контроль говоріння. |
|
|
|
|
||
47 |
|
Домашнє читання. Повторення та систематизація. Усне мовлення, складання діалогів. Виконання лексико-граматичних вправ |
|
закріплення ЛО теми |
Three basic parts of a paragraph |
2. Наводить приклади корисного дозвілля. |
||
48 |
|
Повторення та систематизація. Усне мовлення, складання діалогів. Виконання лексико-граматичних вправ |
|
закріплення ЛО теми |
закріплення граматичних навичок |
2. Показує знання правил соціальної взаємодії. |
||
ІІ семестр |
||||||||
Харчування |
||||||||
49 |
|
Активація лексики. Розвиток усного мовлення |
Сімейне дерево. |
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
|
||
50 |
|
Введення та опрацювання ЛО теми. Виконання тренувальних вправ. Навчальне аудіювання |
Професії |
ст.95 |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
4. Демонструє розуміння цінності праці для досягнення добробуту. |
||
51 |
|
Введення та опрацювання ЛО теми. Виконання тренувальних вправ. Читання та робота з текстом |
Життя близнюків |
ст. 97 |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
2. демонструє толерантне ставлення до оточуючих. |
||
52 |
|
Present Continuous. Виконання тренувальних вправ |
Що я роблю зараз |
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
Present Continuous |
2. Розповідає про внесок людей2 різних професій у суспільне життя. |
||
53 |
|
Present Continuous. Виконання тренувальних вправ. Читання та усне мовлення. Введення та опрацювання ЛО теми. Виконання тренувальних вправ. |
Що я роблю зараз |
ст. 101 |
Present Continuous |
|||
54 |
|
написання електронного листа |
Що я роблю зараз |
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
Present Continuous |
|||
55 |
|
Активація лексики. Усне мовлення |
Продукти харчування |
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
3. Розповідає про основні поживні речовини продуктів харчування і їхній вплив на здоров'я. |
||
56 |
|
Введення та опрацювання ЛО теми. Виконання тренувальних вправ. Читання |
Здорове харчування. Англійська їжа |
ст. 104 |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
|||
57 |
|
Навчальне аудіювання. Виконання тренувальних вправ |
Прийоми їжі |
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
2. Порівнює традиції харчування різних країн. |
||
58 |
|
Злічувальні та незлічувальні іменники. Виконання тренувальних вправ |
Продукти харчування.
|
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
|
||
58 |
|
Усне мовлення. |
Розмова у кафе |
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
злічу вальні та незлічувальні іменники |
4. Веде діалог щодо замовлення їжі у кафе. |
||
60 |
|
Повторення та узагальнення вивченого |
Моя сім'я |
закріплення ЛО теми |
закріплення граматичних структур |
|
||
Свята та традиції |
||||||||
61 |
|
Читання та робота з текстом. Прийменники |
Різдво |
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
прийменники |
2. Розповідає про традиції святкування Різдва в Британії, виказує повагу до звичаїв і традицій інших країн. |
||
62 |
|
Прийменники, обставини часу. Повторення Present Indefinite |
Звичайні дії |
Прийменники, обставини часу. |
Повторення Present Indefinite |
|||
63 |
|
Введення та опрацювання ЛО теми. Виконання тренувальних вправ. Читання, навчальне аудіювання |
Різдво |
ст. 120 |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
|||
64 |
|
Введення та опрацювання ЛО теми. Виконання тренувальних вправ. ЧЯитання |
День подяки. |
ст.123 |
вимова та написання дат, повторення числівників |
2. Орієнтується у полікультурному просторі. |
||
65 |
|
Написання розповіді про улюблене свято |
Моє улюблене свято |
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
|
||
66 |
|
Введення та опрацювання ЛО теми. Виконання тренувальних вправ. Читання та робота з текстами. |
Чого ми боїмося |
ст. 127 |
Повторення Past Simple |
2. Демонструє толерантне ставлення до оточуючих. |
||
67 |
|
Past Simple, виконання тренувальних вправ |
Що ти робив учора |
впр.4, ст103 |
Past Simple |
|
||
68 |
|
Past Simple, виконання тренувальних вправ |
Що ти робив учора |
впр.2, ст. 106 |
Past Simple |
|
||
69 |
|
Читання та робота з текстом, виконання тренувальних вправ |
Поппі Копі |
неправильні дієслова |
Past Simple |
2. Аргументує необхідність самовираження як особистості. |
||
70 |
|
Введення та опрацювання ЛО теми. Виконання тренувальних вправ. Читання та робота з текстом |
Улюблені казки
|
ст. 134, неправильні дієслова
|
Past Simple |
2. Обговорює розмаїття дитячої літературної спадщини. |
||
71 |
|
Повторення та узагальнення вивченого |
Свята |
закріплення ЛО теми |
Закріплення граматичних структур |
2. Орієнтується у полікультурному просторі. |
||
Погода. Одяг. |
||||||||
72 |
|
Активація ЛО теми, виконання тренувальних вправ. Прислівники |
погода |
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
Прислівники |
3. Наводить приклади погодних умов та самопочуття. |
||
73 |
|
Введення та опрацювання ЛО теми. Виконання тренувальних вправ. Читання та робота з текстом. |
Погода у Європі |
ст. 149 |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
|
||
74 |
|
Порівняння Present Simple, Past Simple, Present Continuous |
Погода |
ст. 119 |
Порівняння Present Simple, Past Simple, Present Continuous |
3. Робить повідомлення про складні погодні умови. |
||
75 |
|
Введення та опрацювання ЛО теми. Виконання тренувальних вправ. Читання та робота з текстом |
Зима в Англії |
ст. 151 |
Порівняння Present Simple, Past Simple, Present Continuous |
2. Порівнює погодні умови взимку в Британії та Україні. |
||
76 |
|
Читання та робота з текстами. Усне мовлення |
Погода у різних країнах |
ст. 154 |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
|
||
77 |
|
Present Continuous. Написання листа |
Що ми робимо у дощову погоду |
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
Present Continuous |
3. Називає правила поведінки під час грози. |
||
78 |
|
Активація ЛО теми, виконання тренувальних вправ, читання. |
Одяг |
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності
|
Порівняння Present Simple, Past Simple, Present Continuous |
3. Аргументує вибір одягу в залежності від погодних умов. |
||
79 |
|
Введення та опрацювання ЛО теми. Виконання тренувальних вправ. Читання. |
Одягаємося по погоді |
ст. 161 |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
3. Аргументує вибір одягу в залежності від погодних умов. |
||
80 |
|
Виконання тренувальних вправ. Навчальне аудіювання |
Одягаємося по погоді |
ст.162 |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
3. Аргументує вибір одягу в залежності від погодних умов. |
||
81 |
|
Виконання тренувальних вправ. Усне мовлення
|
одягаємося по погоді |
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
3. Аргументує вибір одягу в залежності від погодних умов. |
||
82 |
|
Повторення та узагальнення вивченого |
Погода та одяг |
Закріплення ЛО теми |
Закріплення граматичних структур |
3. Аргументує вибір одягу в залежності від погодних умов. |
||
Природа |
||||||||
83 |
|
Активація ЛО теми, виконання тренувальних вправ. |
Дозвілля |
Ст.. 137 |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
2. Наводить приклади активного відпочинку. |
||
84 |
|
Введення та опрацювання ЛО теми. Виконання тренувальних вправ. Читання та робота з текстом |
У літньому таборі |
ст. 171 |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
3. Розповідає про правила поведінки на природі. |
||
85 |
|
Прийменники місця. Питальні слова. Виконання тренувальних вправ |
У літньому таборі |
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
Прийменники місця. Питальні слова. |
|
||
86 |
|
Навчальне аудіювання. Виконання тренувальних вправ |
Літня школа |
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
Прийменники місця. Питальні слова. |
1. Демонструє розуміння тісного зв'язку людини та природи. |
||
87 |
|
Усне мовлення. Складання діалогів |
Розмова про літній табір |
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
|||
88 |
|
Письмо. Написання листівки |
Листівка |
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
|
||
89 |
|
Введення та опрацювання ЛО теми. Виконання тренувальних вправ. Читання та робота з текстом. |
Пори року |
ст.179 |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
1. Розповідає про красу природи в різні пори року. |
||
90 |
|
Введення та опрацювання ЛО теми. Виконання тренувальних вправ. Навчальне аудіювання. |
Природа у різні пори року |
ст. 181 |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
|||
91 |
|
Усне мовлення. Відповіді на питання |
Охорона природи |
ст. 182 |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
1. Аргументує необхідність охорони природи, наводить приклади збереження довкілля. |
||
92 |
|
Повторення та узагальнення вивченого |
Дозвілля на природі |
закріплення ЛО теми |
Закріплення граматичних структур |
|||
Подорож |
||||||||
93 |
|
Введення та опрацювання ЛО теми. Виконання тренувальних вправ. Читання та робота з текстом |
У селі |
ст.193 |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
2. Наводить відмінності сільського та міського побуту. |
||
94 |
|
Введення та опрацювання ЛО теми. Виконання тренувальних вправ. Читання та робота з текстом |
Подорож по місту |
ст. 195 |
прийменники |
3. розпитує дорогу у невідомому місті. |
||
95 |
|
Контроль письма |
. |
|
|
|
||
96 |
|
Контроль читання |
|
|
|
|
||
97 |
|
Контроль аудіювання |
|
|
|
|
||
98 |
|
Контроль говоріння |
|
|
|
|
||
99 |
|
Усне мовлення. Читання та робота з текстом |
Подорожуємо Лондоном |
активація ЛО теми під час практичної мовленнєвої діяльності |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
2. Виказує розуміння цінності культурного спадку країн світу. |
||
100 |
|
Читання та робота з текстом. Введення та опрацювання ЛО теми. Виконання тренувальних вправ. |
Об'єднане Королівство Великої Британії та Північної Ірландії |
ст.204 |
активація граматичних навичок під час мовленнєвої діяльності |
2. Розповідає про державний устрій, символи та визначні місця Великобританії |
||
101 |
|
Present Perfect Tensе, виконання тренувальних вправ |
Що ти вже зробив |
ІІІ форма неправильних дієслів |
Present Perfect Tensе |
|
||
102 |
|
Навчальне аудіювання, виконання тренувальних вправ |
Подорож по Європі |
ІІІ форма неправильних дієслів |
Present Perfect Tensе |
2. Демонструє розуміння цінності культурного розмаїття та потреби жити у мирі. |
||
103 |
|
Усне мовлення. Читання та робота з текстом |
Британські традиції |
ІІІ форма неправильних дієслів |
Present Perfect Tensе |
2. Порівнює типові для різних культур норми поведінки. |
||
104 |
|
Повторення та систематизація вивченого |
Життя у Британії |
закріплення ЛО теми |
закріплення граматичних навичок |
|||
105 |
|
Підсумковий урок. План роботи на літо по удосконаленню мовних та мовленнєвих компетенцій |
|
закріплення ЛО теми |
закріплення граматичних навичок |
|
||
1* - Екологічна безпека та сталий розвиток.
2* - Громадянська відповідальність.
3* - Здоров'я і безпека.
4* - Підприємливість та фінансова грамотність.