КАЛЕНДАРНО – ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
З АСТРОНОМІЇ
11 КЛАС
Кількість годин за рік – 35 год
Кількість годин на тиждень – 1 год на тиждень
І семестр (16 год, 1 год на тиждень)
№ з/п |
№ з/п |
Дата проведення |
Зміст навчального матеріалу |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
Домашнє завдання |
|
|
11-А |
11-Б |
|
|
|
|
|
ВСТУП. ПРЕДМЕТ АСТРОНОМІЇ. ЇЇ РОЗВИТОК І ЗНАЧЕННЯ В ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА. КОРОТКИЙ ОГЛЯД ОБ’ЄКТІВ ДОСЛІДЖЕННЯ В АСТРОНОМІЇ |
|||||
1. |
1. |
|
|
Астрономія — фундаментальна наука, яка вивчає об’єкти Всесвіту та Всесвіт в цілому. Галузі астрономії. Зв’язок астрономії з іншими науками. Історія розвитку астрономії. Псевдонауковість астрології та її завбачень. Значення астрономії для формування світогляду та культури людини. Об’єкти дослідження та просторово-часові масштаби в астрономії.
Демонстрації: 1. Портрети видатних астрономів. 2. Зображення об’єктів дослідження в астрономії. |
Оперує поняттями і термінами: астрономія; видатні астрономи (Птолемей, Коперник, Ґалілей, Кеплер, Гершель, Габбл та ін.); сучасні галузі астрономії; пояснює причини, що зумовили зародження й розвиток астрономії; зв’язок астрономії з іншими науками, значення астрономії у формуванні світогляду людини, роль астрономії та космонавтики в розв’язанні глобальних проблем людства; наводить приклади з історії розвитку астрономії у світі й в Україні, зв’язку астрономії з іншими науками, внеску видатних вчених світу та України в астрономічну науку, об’єктів Всесвіту, використання астроном. знань в життєдіяльності людини; характеризує головні віхи розвитку астрономії; астрономію як спостер. науку, астрономічні знання як чинник культури; просторово-часові масштаби в астрономії; формулює визначення астрономії як науки; висловлює судження про астрономію як фундаментальну фізико-математичну науку, про хибність та ненауковість астрології; обґрунтовує практичне значення астрономії. |
ст.4-8 – чит., знати ключові поняття та терміни. |
|
ТЕМА І. НЕБЕСНА СФЕРА. РУХ СВІТИЛ НА НЕБЕСНІЙ СФЕРІ |
|||||
2. |
1. |
|
|
Небесні світила й небесна сфера. Сузір’я. Зоряні величини.
Демонстрації: 1. Глобус зоряного неба. |
Оперує поняттями і термінами: небесна сфера, сузір’я, характерні сузір’я зоряного неба, точки й лінії небесної сфери; екліптика; видима й абсолютна зоряна величина; називає кількість сузір’їв за сучасним поділом на небі; пояснює причини видимих рухів світил по небесній сфері; наводить приклади небесних світил, походження назв сузір’їв; показує на зоряному небі характерні сузір’я, найяскравіші зорі (Сіріус, Арктур, Вега, Капела, Рігель та ін.), планети Сонячної системи, видимі неозброєним оком; характеризує якісно шкалу зоряних величин; виявляє ставлення до зоряного неба і його світил. |
§1.1 – чит., знати ключові поняття та терміни; ст.13 (завд. 4); написати про походження назв 3-х суз.. |
3. |
2. |
|
|
Визначення відстаней до небесних тіл. Небесні координати. |
Оперує поняттями і термінами: небесні координати; горизонтальний паралакс, одиниці вимірювання відстаней в астрономії; пояснює методи визначення відстаней до небесних тіл, принцип визначення небесних координат; орієнтується на місцевості по Сонцю і Полярною зорею. |
§1.2 – чит., знати ключові поняття та терміни; ст.16 (завд.зірочка); ст.123 ПР №1. |
4. |
3. |
|
|
Практична робота № 1. Робота з рухомою картою зоряного неба. |
Користується рухомою картою зоряного неба, зоряними атласами. |
§1.1-1.2 – повт. |
5. |
4. |
|
|
Типи календарів. Астрономія та визначення часу.
Демонстрації: 1. Телурій як вічний календар. |
Оперує поняттями і термінами: місцевий, поясний і всесвітній час; типи календарів; пояснює принцип визначення місцевого часу, принцип побудови календаря; наводить приклади використання різних типів календарів у країнах світу; оцінює використання астрономічних знань для виміру часу та побудови календарів. |
§1.3 – чит., знати ключові поняття та терміни. |
6. |
5. |
|
|
Видимий рух Сонця. Видимі рухи Місяця та планет.
Демонстрації: 1. Телурій. |
Оперує поняттями і термінами: екліптика; пояснює причини видимих рухів світил по небесній сфері, причини сонячних та місячних затемнень; описує добовий рух світил на різних географічних широтах; спостерігає зміну вигляду зоряного неба впродовж року, Місяць, планети Сонячної системи; |
§1.4 – чит., знати ключові поняття та терміни. |
7. |
6. |
|
|
Закони Кеплера. |
Оперує поняттями і термінами: закони Кеплера; наводить приклади застосування законів Кеплера. |
§1.5 – чит., знати ключові поняття та терміни; ст.27 (завд.5) |
8. |
7. |
|
|
Визначення маси і розмірів небесних тіл. |
Пояснює методи визначення розмірів і маси небесних тіл. |
§1.6 – чит., знати ключові поняття та терміни, ст.29 (завд. «і») |
9. |
8. |
|
|
Небесна сфера. Рух світил на небесній сфері. Розв’язування задач. |
|
§1.1-1.6 – повт., задачі в зош. |
10. |
9. |
|
|
Небесна сфера. Рух світил на небесній сфері. Розв’язування задач. |
|
§1.1-1.6 – повт., підг. до к/р. |
11. |
10. |
|
|
Контрольна робота № 1 з тем «Вступ» і «Небесна сфера. Рух світил на небесній сфері». |
|
§1.1-1.6 – повт. |
Тематична №1 |
||||||
|
ТЕМА ІІ. МЕТОДИ ТА ЗАСОБИ АСТРОНОМІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ |
|||||
12. |
1. |
|
|
Випромінювання небесних тіл. Методи астрономічних досліджень (спостережень). |
Оперує поняттями і термінами: діапазони електромагнітного спектра; приймач випромінювання; називає діапазони випромінювання небесних тіл; пояснює вплив атмосфери на астрономічні спостереження; наводить приклади «вікон прозорості» для електромагнітного спектра в атмосфері Землі, методів астрономічних досліджень. |
§2.1 – чит., знати ключові поняття та терміни. |
13. |
2. |
|
|
Принцип дії і будова оптичного та радіотелескопа, детекторів нейтрино та гравітаційних хвиль. Приймачі випромінювання.
Демонстрації: 1. Оптичний телескоп (світлини сучасних наземних і космічних телескопів). 2. Світлини нейтринних телескопів. 3. Світлини детекторів гравітаційних хвиль (LIGO і LISA). |
Оперує поняттями і термінами: телескоп; приймач випромінюв.; оптичний телескоп; радіотелескоп; нейтринна і гравітаційна астрономія; називає телескопи та приймачі випромінювання для різних діапазонів електромагнітного спектра, найвідоміші детектори нейтрино та гравітаційних хвиль; пояснює вплив атмосфери на астрономічні спостереж., принцип дії оптичного телескопа, відмінності між оптичними телескопами та радіотелескопами, особливості реєстрації випромінювання небесних тіл; наводить приклади приймачів випромінювання небесних тіл, наземних телескопів та їх застосування для різних діапазонів випром.. |
§2.2 – чит., знати ключові поняття та терміни; ст. 39 (завд. зірочка) |
14. |
3. |
|
|
Застосування в телескопобудуванні досягнень техніки і технологій. Сучасні наземні й космічні телескопи. Астрономічні обсерваторії.
Демонстрації: 1. Схеми будови сучасних оптичних та радіотелескопів, нейтринних телескопів, детекторів гравітаційних хвиль. 2. Світлини астрономічних обсерваторій (серед них —українських). |
Оперує поняттями і термінами: космічний телескоп; астрономічна обсерваторія; називає провідні астрономічні обсерваторії України та світу; наводить приклади космічних телескопів та їх застосування для різних діапазонів випромінювання; характеризує застосування в телескопобудуванні досягнень техніки й технологій; оцінює важливість астрономіч. спостережень у всьому діапазоні е/м спектра. |
§2.3 – чит., знати ключові поняття та терміни; ст.42 (завд. «і») |
15. |
4. |
|
|
Узагальнення знань з теми «Методи та засоби астрономічних досліджень». |
|
§2.1-2.3 – повт. |
16. |
5. |
|
|
Узагальнення за семестр. |
|
§1.1-2.3 – повт. |
Тематична №2 |
||||||
Семестр №1 |
КАЛЕНДАРНО – ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
З АСТРОНОМІЇ
11 КЛАС
Кількість годин за рік – 35 год
Кількість годин на тиждень – 1 год на тиждень
ІІ семестр (19 год, 1 год на тиждень)
№ з/п |
№ з/п |
Дата проведення |
Зміст навчального матеріалу |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
Домашнє завдання |
|
|
11-А |
11-Б |
|
|
|
|
|
ТЕМА ІІІ. НАША ПЛАНЕТНА СИСТЕМА |
|||||
17. |
1. |
|
|
Земля і Місяць.
Демонстрації: 1. Схема Сонячної системи. 2. Світлини планет, їхніх супутників. |
Оперує поняттями і термінами: планети земної групи; називає планети Сонячної системи та порядок їх розміщення відносно Сонця; пояснює причини парникового ефекту, виникнення припливів і відпливів; описує будову Сонячної системи, природу планет Сонячної системи; характеризує Землю як планету Сонячної системи; оцінює значення вивчення Місяця для практичної діяльності людини. |
§3.1 (ст.43-46) – чит., знати ключові поняття та терміни. |
18. |
2. |
|
|
Планети земної групи: Меркурій, Венера, Марс і його супутники.
Демонстрації: 1. Схема Сонячної системи. 2. Світлини планет, їхніх супутників. |
Оперує поняттями і термінами: планети земної групи; називає планети Сонячної системи та порядок їх розміщення відносно Сонця. |
§3.1 (ст.46-50) – чит., знати ключові поняття та терміни. |
19. |
3. |
|
|
Планети-гіганти: Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун та їхні супутники.
Демонстрації: 1. Схема Сонячної системи. 2. Світлини планет, їхніх супутників. |
Оперує поняттями і термінами: планети-гіганти; називає планети Сонячної системи та порядок їх розміщення відносно Сонця. |
§3.2 – чит., знати ключові поняття та терміни; ст.55 (завд.зірочка) |
20. |
4. |
|
|
Карликові планети. Пояс Койпера, хмара Оорта. Малі тіла Сонячної системи — астероїди, комети, метеороїди.
Демонстрації: 1. Схема Сонячної системи. 2. Світлини малих тіл Сонячної системи. |
Оперує поняттями і термінами: карликові планети, малі тіла Сонячної системи; астероїдна небезпека для Землі; називає типи малих тіл Сонячної системи; пояснює суть астероїдної небезпеки для Землі; наводить приклади відомих комет та метеорних потоків; описує будову Сонячної системи, природу малих тіл Сонячної системи. |
§3.3 – чит., знати ключові поняття та терміни; ст.61 (завд.8) |
21. |
5. |
|
|
Дослідження тіл Сонячної системи з допомогою космічних апаратів. Гіпотези і теорії формування Сонячної системи. |
Називає етапи формування Сонячної системи; наводить приклади дослідження тіл Сонячної системи за допомогою космічних апаратів; описує гіпотези і теорії формування Сонячної системи; оцінює вивчення тіл Сонячної системи для природничих наук. |
§3.4 – чит., знати ключові поняття та терміни; ст.66 (завд. «і») |
|
ТЕМА IV. СОНЦЕ – НАЙБЛИЖЧА ЗОРЯ |
|||||
22. |
1. |
|
|
Фізичні характеристики Сонця. Будова Сонця та джерела його енергії.
Демонстрації: 1. Світлини Сонця в різних діапазонах хвиль. |
Називає головні фізичні характеристики Сонця; пояснює будову Сонця, фізичний механізм генерування енергії Сонця; описує фізичні умови на Сонці, джерела енергії Сонця, |
§4.1 – чит., знати ключові поняття та терміни. |
23. |
2. |
|
|
Реєстрація сонячних нейтрино. Прояви сонячної активності та їх вплив на Землю.
Демонстрації: 1. Світлини активних утворень на диску Сонця. 2. Графіки чисел Вольфа. |
Оперує поняттями і термінами: основні утворення в атмосфері Сонця (плями, факели, спікули, протуберанці, корональні діри та ін.); наводить приклади впливу сонячної активності на біосферу Землі; описує особливості реєстрації сонячних нейтрино, прояви сонячної активності та її циклічність; характеризує «спокійне» й «активне» Сонце; усвідомлює значення вивчення Сонця для практичних потреб людства. |
§4.2-4.3 – чит., знати ключові поняття та терміни; ст.123-124 ПР №2. |
24. |
3. |
|
|
Практична робота № 2. Визначення висоти (кульмінації) Сонця за допомоги гномона. |
Дотримується правил безпеки під час телескопічних спостережень Сонця. |
§4.2-4.3 – повт.; ст.73 (завд. «і») |
25. |
4. |
|
|
Контрольна робота №2 з тем «Наша планетна система» і «Сонце-найближча зоря». |
|
§3.1-4.3 – повт. |
Тематична №3 |
||||||
|
ТЕМА V. ЗОРІ. ЕВОЛЮЦІЯ ЗІР |
|||||
26. |
1. |
|
|
Зорі та їх класифікація.
Демонстрації: 1. Порівняння розмірів різних типів зір. 2. Схема спектральних класів зір. |
Оперує поняттями і термінами: зоря; спектральна класифікація зір; діаграма Герцшпрунга—Рассела; називає методи визначення відстані до зір, основні фізичні характеристики зір; пояснює різницю між типами зір, залежність кольору зорі від її температури; описує спектральну класифікацію зір; характеризує Сонце як зорю. |
§5.1 – чит., знати ключові поняття та терміни; ст.79 (завд.зірочка) |
27. |
2. |
|
|
Звичайні зорі. Подвійні зорі. Фiзично-змінні зорі. Планетні системи інших зір.
Демонстрації: 1. Порівняння розмірів різних типів зір. 2. Схема спектральних класів зір. 3. Порівняння розмірів, густин та складу різних типів екзопланет. |
Оперує поняттями і термінами: типи зір; екзопланета; називає методи відкриття та дослідження екзопланет; наводить приклади зір різних типів та спектральних класів, планетних систем інших зір; описує типи екзопланет. |
§5.2 – чит., знати ключові поняття та терміни; ст.84 (завд.4) |
28. |
3. |
|
|
Еволюція зір. Білі карлики. Нейтронні зорі. Чорні діри.
Демонстрації: 1. Схеми еволюції зір. |
Оперує поняттями і термінами: білий карлик, нова зоря, наднова зоря; нейтронна зоря; чорна діра; називає основні стадії еволюції зір; описує еволюцію зір (зокрема Сонця); обґрунтовує значення вивчення зір для розвитку природознавст. |
§5.3 – чит., знати ключові поняття та терміни; ст.89 (завд. «і») |
|
ТЕМА VI. НАША ГАЛАКТИКА |
|||||
29. |
1. |
|
|
Молочний Шлях. Будова Галактики. Місце Сонячної системи в Галактиці. Зоряні скупчення та асоціації. Зоряні скупчення та асоціації. Туманності.
Демонстрації: 1. Світлини зоряних скупчень і туманностей. 2. Схема будови Галактики. |
Оперує поняттями і термінами: галактика «Молочний Шлях»; зоряне скупчення; зоряна асоціація; туманність; міжзоряне середовище; називає складові частини будови Галактики; пояснює причину існування Молочного Шляху на зоряному небі Землі; наводить приклади зоряних скупчень, туманностей; характеризує місце Сонячної системи в Галактиці; висловлює судження про особливість місця Сонячної системи в Галактиці. |
§6.1 – чит., знати ключові поняття та терміни; ст.95 (завд. 6) |
30. |
2. |
|
|
Підсистеми Галактики та її спіральна структура. Надмасивна чорна діра в центрі Галактики.
Демонстрації: 1. Схема будови Галактики. |
Називає складові частини будови Галактики; пояснює причину існування Молочного Шляху на зоряному небі Землі. |
§6.2-6.3 – чит., знати ключові поняття та терміни; ст.98 (завд. «і») |
|
ТЕМА VII. БУДОВА І ЕВОЛЮЦІЯ ВСЕСВІТУ |
|||||
31. |
1. |
|
|
Світ галактик. Активні ядра галактик. Спостережні основи космології.
Демонстрації: 1. Світлини різних типів галактик. |
Оперує поняттями і термінами: типи галактик; класифікація галактик; активні ядра галактик; закон Габбла; червоне зміщення; космологія; називає найяскравші на небі Землі галактики, типи галактик; описує класифікацію галактик за Габблом, природу активності ядер галактик; характеризує природу галактик і квазарів; оцінює внесок космології у розвиток природознавства. |
§7.1-7.2 – чит., знати ключові поняття та терміни. |
32. |
2. |
|
|
Історія розвитку уявлень про Всесвіт. Походження й еволюція Всесвіту.
Демонстрації: 1.Зображення великомасштабної структури Всесвіту. |
Оперує поняттями і термінами: великомас. структура Всесвіту; реліктове випромінюв.; темна матерія; темна енергія; наводить приклади спостережних даних, які підтверджують теорію Великого Вибуху; описує великомасштабну структуру Всесвіту та загальноприйняті моделі його походження й розвитку, спостережні прояви розширення Всесвіту, природу реліктового випромінювання; усвідомлює проблему «прихованої маси», факт прискореного розширення Всесвіту. |
§7.3 – чит., знати ключові поняття та терміни; ст.111 (завд. 5-6, «і») |
|
ТЕМА VIII. ЖИТТЯ У ВСЕСВІТІ |
|||||
33. |
1. |
|
|
Людина у Всесвіті. Антропний принцип. Імовірність життя на інших планетах. Формула Дрейка. Пошук життя за межами Землі. Питання існування інших всесвітів. Мультивсесвіт.
Демонстрації: 1. Зображення послань землян до представників позаземних цивілізацій (радіопослання, космічні зонди «Вояджери»). 2. Світлини телескопів та обладнання, призначених для пошуку позаземного життя. |
Оперує поняттями і термінами: антропний принцип; квантове народження Всесвіту, мультивс.; пояснює суть антропного принципу; наводить приклади наукових гіпотез щодо виник. життя на Землі, пошуку життя на інших планетах Сон. с-ми, міжнародних наукових проектів з пошуку життя у Всесвіті; описує імовірність існування життя на інших планетах; характеризує зв’язок між основними фундамент. константами й життям, гіпотезу про існув. інших всесвітів; усвідомлює особливість Землі — «колиски життя» в Сонячній системі; висловлює судження про існування позаземного життя у Всесвіті; робить висновок про унікальність нашого Всесвіту. |
§8.1-8.3 – чит., знати ключові поняття та терміни; ст.119 (завд. «і») |
34. |
2. |
|
|
Контрольна робота №3 з тем «Зорі. Еволюція зір» і «Всесвіт галактик». |
|
§5.1-8.3 – повт. |
35. |
3. |
|
|
Узагальнення за семестр. |
|
§3.1-8.3 – повт. |
Тематична №4 |
||||||
Семестр №2 |
||||||
Річна |