Біологія
7 клас (поглиблене вивчення)
(3 год. на тиждень, 105 год., з них 6 год. - резервні)
№ п/п |
|
Тема уроку |
Примітки |
Вступ (5 год.) |
|||
|
|
Тварина – живий організм. |
|
|
|
Особливості живлення тварин |
|
|
|
Будова тварин:клітини, тканини. |
|
|
|
Будова тварин: органи, системи. |
|
|
|
Основні відмінності тварин від рослин та грибів. |
|
Тема № 1 РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИН (42 год.) |
|||
|
|
Поняття про класифікацію тварин та значення. |
|
|
|
Різноманітність та поширення тварин. |
|
|
|
Кишковопорожнинні |
|
|
|
Жалкі, їх різноманіття та значення. |
|
|
|
Кільчасті черви, особливості їх будови |
|
|
|
Л.д.№1 Зовнішня будова та характер руху кільчастих червів |
|
|
|
Кільчасті черви, їх різноманіття та значення. |
|
|
|
Узагальнення знань про Кишковопорожнинних та Кільчастих червів |
|
|
|
Членистоногі їх особливості і різноманіття. |
|
|
|
Ракоподібні,їх особливості. |
|
|
|
Ракоподібні, їх різноманітність та значення |
|
|
|
Павукоподібні, їхні особливості. |
|
|
|
Павукоподібні, їх різноманіття та значення |
|
|
|
Комахи, особливості їхньої будови |
|
|
|
П.р.№1 Виявлення прикладів пристосувань до способу життя в комах. |
|
|
|
Комахи, особливості їх способу життя |
|
|
|
Комахи, їх різноманіття та значення |
|
|
|
Молюски, їх особливості та пристосування. |
|
|
|
Молюски, їх різноманіття та значення. |
|
|
|
Л.д.№2 Будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків. |
|
|
|
Паразитичні безхребетні тварини. |
|
|
|
Узагальнення знань про Членистоногі та про Молюсків. |
|
|
|
Узагальнення знань про безхребетних тварин. |
|
|
|
Хордові, їх особливості та різноманітність. |
|
|
|
Риби. Визначальні ознаки будови . Біологічні особливості у зв’язку с середовищем існування. |
|
|
|
Риби. Біологічні особливості у зв’язку с середовищем існування. |
|
|
|
Риби, їх різноманітність. Роль у природі та значення в житті. |
|
|
|
Амфібії. Визначальні ознаки будови. |
|
|
|
Амфібії. Біологічні особливості у зв’язку с середовищем існування |
|
|
|
Амфібії, їх різноманітність. Роль у природі та значення в житті. |
|
|
|
Рептилії. Визначальні ознаки будови. |
|
|
|
Рептилії. Біологічні особливості у зв’язку с середовищем існування. |
|
|
|
Рептилії. Їх різноманітність. Роль у природі та значення в житті. |
|
|
|
Узагальнення знань про риб, амфібій та рептилій. |
|
|
|
Птахи. Визначальні ознаки будови |
|
|
|
Птахи. Біологічні особливості у зв’язку с середовищем існування. |
|
|
|
Птахи, їх , різноманітність. Роль у природі та значення в житті. |
|
|
|
П.р.№2 Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів. |
|
|
|
Ссавці. Визначальні ознаки будови. |
|
|
|
Ссавці. Біологічні особливості у зв’язку с середовищем існування. |
|
|
|
Ссавці,їх різноманітність. Роль у природі та їх значення в житті. |
|
|
|
П.р.№3 Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування. |
|
|
|
Міні-проект (за вибором) 1. Тварини рекордсмени. 2.Як утворюються коралові острови? 3.Як утворюються перлини? 4.Тварини - будівельники. 5.Зуби ссавців.
|
|
|
|
Узагальнення та систематизація знань з теми. |
|
тема № 2 Процеси життєдіяльності тварин ( 25 год) |
|||
|
|
Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Живлення тварин. |
|
|
|
Травлення. Різноманітність травних систем. |
|
|
|
Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання , іх різноманітність та функція. |
|
|
|
Значення процесів дихання для вивільнення енергії в клітині. |
|
|
|
Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції. |
|
|
|
П.р.№4 Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин
|
|
|
|
Виділення. Його значення для організму. |
|
|
|
Форми виділення у тварин. Органи виділення тварин. |
|
|
|
Опора тварин. Види скелета. |
|
|
|
П.р.№ 5 Порівняння будови скелетів хребетних тварин. |
|
|
|
Рух тварин. Способи пересування тварин. |
|
|
|
Значення опорно – рухової системи. Два типи симетрії, як відображення способу життя. |
|
|
|
Покриви тіла тварин. Їх різноманітність та функції захист. |
|
|
|
Л.д.№3 Особливостей покривів тіла тварин; визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб). |
|
|
|
Пристосування до активного захисту та нападу. |
|
|
|
Подразливість, як загальна властивість тварин. |
|
|
|
Органи чуття, їх значення. |
|
|
|
Нервова система тварин. Регуляція функцій тварин. |
|
|
|
Головний мозок тварин. |
|
|
|
П.р.№ 6 Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях). |
|
|
|
Еволюційні зміни мозку тварин |
|
|
|
Розмноження та його значення. Форми розмноження. |
|
|
|
Статеві клітини та запліднення. |
|
|
|
Індивідуальний розвиток тварин |
|
|
|
Загальне поняття про регенерацію. Періоди та тривалість життя. |
|
|
|
Міні – проект ( за вибором ) 1.Майстерність маскування 2.Як бачать тварини 3.Турбота про потомство 4.Як тварини визначають напрямок руху |
|
|
|
Узагальнення знань з теми |
|
ТЕМА № 3 ПОВЕДІНКА ТВАРИН ( 15 год) |
|||
|
|
Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин. |
|
|
Поведінка тварин у природі та методи її вивчення. |
|
|
|
|
Стратегії поведінки. Інстинкт. Біологічне значення інстинкту і научання. |
|
|
|
Поведінкові реакції тварин . |
|
|
|
Типи поведінкових реакцій. |
|
|
|
Л.д.№4 спостереження за поведінкою тварин (вид визначається вчителем). |
|
|
|
Структура поведінкового акту тварин. |
|
|
|
П.Р.№ 7 Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відео-матеріалами або описом). |
|
|
|
Вроджена поведінка тварин |
|
|
|
Набута поведінка тварин |
|
|
|
Індивідуальна поведінка тварин |
|
|
|
Репродуктивна поведінка тварин |
|
|
|
Соціальна поведінка тварин |
|
|
|
Суспільні комахи |
|
|
|
Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. Ієрархія у групі.
|
|
|
|
Комунікація тварин. |
|
|
|
Використання тваринами знарядь праці |
|
|
|
Використання тваринами знарядь праці. |
|
|
|
Елементарна розумова діяльність. |
|
|
|
Міні – проекти (за вибором учнів) 1.Угрупування тварин; 2.Чому мігрують тварини; 3.Як спілкуються тварини; 4.Як вчаться пташенята; 5.Як тварини користуються знаряддям праці |
|
|
|
Узагальнення знань з теми |
|
ТЕМА № 4 ОРГАНІЗМ І СЕРЕДОВИЩЕ ІСНУВАННЯ (9 год) |
|||
|
|
Організм і середовище існування |
|
|
|
Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища. |
|
|
|
Ланцюги живлення та потік енергії. |
|
|
|
Взаємозв’язок компонентів екосистеми. Співіснування організмів в угрупуваннях. |
|
|
|
Вплив людини та її діяльності на організми. Екологічна етика. |
|
|
|
Основи охорони природи, природоохоронні території. |
|
|
|
Червона книга України. |
|
|
|
Міні – проект ( за вибором )
|
|
|
|
Узагальнення знань з теми |
|
|