Тема уроку. Дослідницький практикум: Дія ферментів слини на крохмаль

Про матеріал
Практична робота в ході якої учні самостійно отримують знання шляхом дослідження, навчаються оцінювати результати власної роботи, формувати вміння аналізувати, робити висновки.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

АВТОРСЬКИЙ ПРОЄКТ

РОЗРОБКА НАВЧАЛЬНОГО ЗАНЯТТЯ ЗА ТЕМАЮ

 

Формування ключових компетентностей учнів на заняттях предметів галузі «Природознавство»

засобами ужиткового експерименту

(у рамках дистанційного та змішаного навчання учнів)

 

 

 

 

 

 

                                                       Автор:Євтушенко Антоніна Федорівна,

                                            

                                                                   учитель хімії, біології та природознавства

                                                                   Переяславської загальноосвітньої                    .                                                                  школи І-ІІІ ступенів№2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку. Дослідницький практикум: Дія ферментів слини на крохмаль

Мета: формувати  бажання  самостійно отримувати знання шляхом дослідження, вміння  оцінювати результати власної роботи, формувати вміння аналізувати, робити висновки.

Очікувані результати уроку:

  • спостерігає та описує дію ферментів слини на крохмаль;
  • наводить приклади ферментів;
  • пояснює роль травних ферментів;
  • висловлює судження щодо значення знань про функцію слини для організму людини;
  • усвідомлює значення внеску вчених у розвиток знань про травлення;
  • оперує термінами травні залози,слина,ферменти,розщеплення,всмоктування;
  • робить висновки на основі спостережень.

І етап. Мотивація. https://www.youtube.com/watch?v=0g1ugmulzBA                  (навчальний фільм про ферменти)

ІІ етап. Матеріали. https://www.youtube.com/watch?v=sCgJHcF3Fu4 (йодо крохмальна реакція) ;

                                   https://www.youtube.com/watch?v=GdsL4n3UqLk (крохмаль і йод при нагріванні).

ІІІ етап. Практична робота.(виконання роботи)

Обладнання та матеріали: 2 клаптики добре накрохмаленої білої тканини, розчин йоду, ватна паличка, таблиця з даними дослідження для аналізу

Порядок виконання роботи.

  1. Перед виконанням роботи уважно прочитай правила техніки безпеки.

Інструкція з техніки безпеки:

  1.        Точно дотримуйся рекомендацій вчителя.
  2.        Починай роботу тоді, коли зрозумієш усі дії. Перед початком досліду уважно прочитай описання від початку і до кінця. Зручно розмісти на робочому столі усе, що пригодиться для досліду: посуд, реактиви, ганчірку.
  3.        Ніколи не пий і не їж речовин, які використовуєш в своїх дослідах, а також не дозволяй їм потрапляти тобі в очі, рот.
  4.        Нюхай їх обережно, поступово підносячи речовину до носа, до моменту відчуття запаху.
  5.        Зроби так, щоб всі речовини знаходилися в недоступному для маленьких дітей місці.
  6.        Якщо ти відлучився від своєї експериментальної роботи, або залишив на якийсь час, залиш поряд з нею записку, щоб ніхто не зіпсував тобі дослід.
  7.        Після закінчення роботи наведи порядок на робочому місці, вимий руки та провітри кімнату.

Дослід 1. Приготування розчину йоду.

Розведи йодну настоянку (аптечний препарат) кип’яченою (дистильованою) водою до кольору міцного чаю.

Дослід 2. Один клаптик накрохмаленої білої тканини опустіть в розчин йоду. Що спостерігаєте?  _____________________________________________________ 

Дослід 3. На іншому клаптику ватною паличкою, змоченою слиною, напишіть букву «А», потримайте 5-10 хв. й також опустіть його в розчин йоду.

Що спостерігаєте?___________________________________________________

 

Висновок. Зробіть висновки про дію слини на крохмаль.

Ділянки, де залишився крохмаль, забарвлюються в ________________ колір, а місця, оброблені слиною, мають _____________ забарвлення, тому що _________________________________ у зв'язку з чим реакція з йодом не дає синього забарвлення.

IV етап. Зроби висновки. Поділись знаннями.

 

Проаналізуйте дані лабораторних досліджень за таблицею

Пробірка 1

Пробірка 2

Пробірка 3

Пробірка 4

Крохмальний

клейстер

Крохмальний клейстер та слина

Крохмальний клейстер та слина

Крохмальний клейстер та прокип’ячена слина

Водяна баня при температурі води 380С

Водяна баня при температурі води 380С

Склянка з льодом

Водяна баня при температурі води 380С

1 крапля розчину з йодом

1 крапля розчину з йодом

1 крапля розчину з йодом

І крапля розчину з йодом

Синій

Жовтий

Червоний

Синій

 

 

 

 

Спостереження за умовами дії ферментів:(можливі відповіді учнів)

У пробірці №2 спостерігаємо повне розщеплення крохмалю.

 У пробірках № 1 і №4 , де не було слини або слина була прокип’ячена, вміст крохмалю залишився незмінним.

 У пробірці №3 крохмаль розщепився не повністю. Червоний колір з’являється у результаті реакції йоду з деякими проміжними продуктами розщеплення крохмалю при низьких температурах.

V.Рефлексія

VІ. Для допитливих

Інструкційна картка до домашнього експерименту "Виявлення крохмалю в харчових продуктах". Домашній експеримент формує навички грамотного і безпечного поводження з речовинами, необхідними у повсякденному житті.

https://www.youtube.com/watch?v=aOpO4pAC6Zg

https://www.youtube.com/watch?v=puJTLnQTklw

Домашній експеримент. Виявлення крохмалю в харчових продуктах.

Мета:навчитися виявляти крохмаль в харчових продуктах у домашніх умовах, розпізнавати фальсифікацію харчових продуктів,  розвивати вміння проводити експеримент, робити висновки та узагальнення.

Реактиви та обладнання: склянка, піпетка, йодна настоянка, кип’ячена вода, харчові продукти: картопляний крохмаль, картопля, хліб, чіпси, макарони, ковбаса, соус, сир, сметана, майонез, шматочки  топінамбура,тощо.

Порядок виконання роботи.

  1. Перед виконанням роботи уважно прочитай правила техніки безпеки.

Інструкція з техніки безпеки:

  1.          Точно дотримуйся рекомендацій вчителя.
  2.          Починай роботу тоді, коли зрозумієш усі дії. Перед початком досліду уважно прочитай описання від початку і до кінця. Зручно розмісти на робочому столі усе, що пригодиться для досліду: посуд, реактиви, ганчірку.
  3.      Ніколи не пий і не їж речовин, які використовуєш в своїх дослідах, а також не дозволяй їм потрапляти тобі в очі, рот.
  4.      Нюхай їх обережно, поступово підносячи речовину до носа, до моменту відчуття запаху.
  5.      Зроби так, щоб всі речовини знаходилися в недоступному для маленьких дітей місці.
  6.      Якщо ти відлучився від своєї експериментальної роботи, або залишив на якийсь час, залиш поряд з нею записку, щоб ніхто не зіпсував тобі дослід.
  7.      Після закінчення роботи наведи порядок на робочому місці, вимий руки та провітри кімнату.
  1. Приготування розчину йоду.

Розведи йодну настоянку (аптечний препарат) кип’яченою (дистильованою) водою до кольору міцного чаю.

  1. Визначення крохмалю у продуктах харчування.

Додай кілька крапель розчину йоду до досліджуваних продуктів: картопляного крохмалю, картоплі, хліба, чіпсів, макаронів, ковбаси, соусу, сиру, сметани, майонезу, тощо.Які зміни спостерігалися у кожному випадку?______________________________

 

Які з  продуктів харчування містять найбільшу кількість крохмалю? Як ви це визначили? ________________________________________________________________

 

  1. Додаткове завдання. Чи є крохмаль у топінамурі (за відсутності топінамбура можна дослідити інший овоч).

Приготуй шматочки картоплі і топінамбура (земляної груші). Капни на кожен по краплі розчину йоду. Що спостерігається?____________________________________________

Який з овочів містить крохмаль, а який – ні? ____________________________________

 

Висновок:

Як можна виявити крохмаль у продуктах харчування?____________________________

З якою метою крохмаль додають до харчових продуктів?______________________________________________________________

Скориставшись інтернет джерелами знайди інформацію про харчові добавки Е1404 і Е1422. Корисні вони чи шкідливі?___________________________________________

Прикріпіть фото або відеозвіт досліду.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Виджак Олена Яремівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
13 листопада 2021
Переглядів
20496
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку