Календарне планування уроків біологія 6 клас
(70 год – 2 год на тиждень, з них 6 год – резервні)
№ п/п |
Тема уроку |
Дата проведення уроку |
Скори- гована дата |
Шляхи реалізації наскрізних ліній |
Очікувані результати навчально- пізнавальної діяльності учнів
|
|
Вступ (орієнтовно 4 год) Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на формування в учнів екологічної свідомості для збереження та захисту довкілля) Здоров’я і безпека (сприяє усвідомленню значимості безпечного здорового життєвого середовища)
|
||||
1 |
Біологія – наука про життя.
|
|
|
Екологічна безпека та сталий розвиток
Здоров’я і безпека
|
називає: - основні властивості живого (ріст, розмноження, взаємодія із зовнішнім середовищем); наводить приклади: - основних груп організмів (бактерії, рослини, тварини, гриби); - методів біологічних досліджень організмів (спостереження, опис, порівняння, експеримент) оперує термінами: - біологія, спостереження, експеримент усвідомлює: взаємозв’язки між об’єктами природи робить висновки: про пізнаванність природи оцінює значення: біологічних знань у практичній діяльності людини (медицині, сільському господарстві, у справі охорони природи тощо |
2 |
Основні властивості живого. Науки, що вивчають життя.
|
|
|
||
3 |
Різноманітність життя (на прикладах представників основних груп живої природи). Поняття про віруси. |
|
|
||
4 |
Методи біологічних досліджень організмів. |
|
|
||
|
Тема 1. Клітина (орієнтовно 10 год) Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє розвитку здатності успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі |
||||
5 |
Клітина - одиниця живого. Історія вивчення клітини.
|
|
|
Підприємливість і фінансова грамотність
|
розпізнає: - на моделях, фотографіях рослинну і тваринну клітини та їхні складові частини; - на мікропрепаратах рослинних клітин їхні складові; уміє: - налаштувати шкільний оптичний мікроскоп та отримати чітке зображення мікроскопічного об’єкта; - виготовляти прості мікропрепарати рослинних клітин; дотримується правил: - роботи з мікроскопом а лабораторним обладнанням називає: - основні елементи світлового мікроскопа; - основні властивості клітини: ріст, поділ, обмін з навколишнім середовищем; наводить приклади: - складових частин клітини (клітинна мембрана, клітинна стінка, цитоплазма, ядро, органели: пластиди, мітохондрії, вакуоля); порівнює:рослинну і тваринну клітину робить висновок: - клітина була відкрита завдяки винаходу мікроскопа; - організми мають клітинну будову; - клітини рослин і тварин мають спільні та відмінні риси будови; усвідомлює: - можливість глибшого дослідження будови клітини за допомогою сучасних приладів (електронний мікроскоп) та методів досліджень; оцінює:внесок учених у розвиток знань про клітину; обґрунтовує судження: клітина – цілісний об’єкт живої природи
|
6 |
Збільшувальні прилади (лупа, мікроскопи).
|
|
|
||
7 |
Практична робота 1. Будова світлового мікроскопа та робота з ним. |
|
|
Здоров’я і безпека
Підприємливість і фінансова грамотність
Здоров’я і безпека
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
8 |
Загальний план будови клітини рослин. Лабораторне дослідження : Будова клітини (листка елодеї, плоду горобини, кавуна, помідора тощо). |
|
|
||
9 |
Практична робота 2. Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа. |
|
|
||
10 |
Основні положення клітинної теорії. Будова рослинної клітини. |
|
|
||
11 |
Будова тваринної клітини.
|
|
|
||
12 |
Порівняння будови та функцій рослинної та тваринної клітин. |
|
|
||
13 |
Основні властивості клітини (ріст, поділ, обмін з навколишнім середовищем). |
|
|
||
14 |
Узагальнення знань з теми « Вступ. Клітина. » (Тестові завдання)
|
|
|
||
|
Тема 2. Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності (орієнтовно 8 +1год) Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення ролі одноклітинних в екосистемах) Здоров’я і безпека (сприяє усвідомленню небезпеки інфекційних та паразитарних захворювань) Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє усвідомленню можливостей практичного використання одноклітинних для отримання біогумусу, біопалива тощо
|
||||
15 |
Бактерії — найменші одноклітинні організми.
|
|
|
Здоров’я і безпека
Підприємливість і фінансова грамотність
Екологічна безпека та сталий розвиток
Здоров’я і безпека
Екологічна безпека та сталий розвиток
Здоров’я і безпека
|
розпізнає (на моделях і фотографіях): - одноклітинні організми (із числа вивчених); описує: - середовища існування та будову одноклітинних організмів (на прикладі вивчених); - процеси життєдіяльності одноклітинних організмів;
порівнює за вказаними ознаками: застосовує знання: - для профілактики інфекційних та паразитарних захворювань; - про процеси життєдіяльності одноклітинних у побуті; дотримується правил: - роботи з мікроскопом оперує термінами: - бактерії, одноклітинні організми, колоніальні організми, багатоклітинні організми
називає: - ознаки бактеріальної клітини; наводить приклади: - одноклітинних, колоніальних та багатоклітинних організмів без тканин; знає: - особливості будови одноклітинних; розуміє: - процеси життєдіяльності (живлення, дихання, подразливість, розмноження, рух) оцінює: - роль одноклітинних організмів в екосистемах; усвідомлює: - небезпеку інфекційних та паразитарних захворювань робить висновок: - клітини можуть бути самостійними організмами висловлює судження: - про пристосувальне значення переходу до багатоклітинності |
16 |
Шкідливі бактерії. |
|
|
||
17 |
Корисні бактерії. |
. |
|
||
18 |
Одноклітинні організми (на прикладі хламідомонади, представників діатомових водоростей, евглени), їх середовища існування. |
|
|
||
19 |
Одноклітинні твариноподібні організми. Роль у природі та житті людини одноклітинних організмів. Лабораторне дослідження : Спостереження інфузорій |
|
|
||
20 |
Паразитичні одноклітинні організми.
|
|
|
||
21 |
Колоніальні організми, перехід до багатоклітинності (губки, ульва).
|
|
|
||
22 |
Міні-проєкт (за вибором) Чому скисає молоко? Живі фільтри.
|
|
|
||
23 |
Узагальнення знань з теми «Одноклітинні організми» (Різнорівневі завдання ) |
|
|
||
Тема 3. Рослини (орієнтовно 20 год + 2год резервні) Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення ролі рослин в екосистемах) Здоров’я і безпека (сприяє усвідомленню значення зелених насаджень для створення сприятливого середовища життя). Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє забезпеченню кращого розуміння молодими українцями практичних аспектів фінансових питань: овочівництво, садівництво, біотехнології тощо)
|
|||||
24 |
Рослина – живий організм.
|
|
|
Екологічна безпека та сталий розвиток
Здоров’я і безпека
Підприємливість і фінансова грамотність
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
оперує термінами: - рослини, вегетативні органи рослини (корінь, стебло, листок, брунька), статеве розмноження рослин, нестатеве розмноження рослин, фотосинтез, живлення рослин, квітка, суцвіття, запилення, запліднення, насінина, плід
називає: - основні процеси життєдіяльності рослини (ріст, живлення, фотосинтез, дихання, транспорт речовин); - умови та речовини, необхідні для життєдіяльності рослин; - умови, за яких відбувається фотосинтез; - форми розмноження рослин (статеве, нестатеве); наводить приклади: - тканин, органів рослин; - способів запилення; - способів розмноження рослин (3-4); - рухів рослин; - рослин з видозмінами кореня (3-4), - рослин з видозмінами пагона та його частин (3-4); - рослин з різними типами суцвіть, різними типами плодів, різними способами поширення плодів і насінин (3-4); пояснює: - запилення та запліднення; характеризує: - будову кореня, стебла, листка у зв’язку з функціями; - бруньку як зачаток пагона; - квітку як орган насіннєвого розмноження рослин описує: - ріст і розвиток рослинного організму (розвиток рослини з насінини); розпізнає: - клітини, тканини та органи рослини; - цибулину, кореневище, бульбу картоплі як видозмінені підземні пагони; порівнює за вказаними ознаками: - процеси фотосинтезу та дихання; - статеве й нестатеве розмноження; - досліди, що підтверджують основні процеси життєдіяльності рослин; |
25 |
Будова рослини. Органи рослин.
|
|
|
||
26 |
Фотосинтез як характерна особливість рослин, живлення, дихання, рухи рослин. |
|
|
||
27 |
Тканини рослин. |
|
|
||
28 |
Корінь: будова та основні функції. Лабораторне дослідження: будова кореня;
|
|
|
||
29 |
Корінь: будова та основні функції. Кореневі системи. Дослідницький практикум «Транспорт речовин по рослині» |
|
|
||
30 |
Пагін: будова та основні функції. Лабораторні дослідження: будова пагона; будова бруньки; |
|
|
||
31 |
Пагін: будова та основні функції. Листок – бічна частина пагона. Дослідницький практикум Спостереження за розвитком пагона з бруньки. |
|
|
||
32 |
Внутрішня будова листка.
|
|
|
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
33 |
Стебло - осьова частина пагона. Дослідницький практикум Дослідження процесу росту вегетативних органів |
. |
|
||
34 |
Різноманітність і видозміни вегетативних органів. Лабораторне дослідження: будови цибулини |
.
|
|
||
35 |
Узагальнення знань з теми «Вегетативні органи рослин»
|
|
|
36 |
Розмноження рослин: статеве, нестатеве та вегетативне. Дослідницький практикум Вегетативне розмноження рослин. |
|
|
Підприємливість і фінансова грамотність
Підприємливість і фінансова грамотність
Здоров’я і безпека
Підприємливість і фінансова грамотність
Підприємливість і фінансова грамотність
Здоров’я і безпека
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
установлює: - біологічне значення видозмін вегетативних органів (на прикладах); - біологічне значення суцвіть, плодів; аналізує: - значення фотосинтезу, живлення, дихання, випаровування води в житті рослин; планує: - власні спостереження будови та життєдіяльності рослини; прогнозує: результати власних спостережень; практикує: - дослідження будови органів рослини; уміє: - розмножувати рослини; - пророщувати насінини; - фіксувати результати дослідів і досліджень; - моделювати біологічні об’єкти та процеси; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; застосовує знання: - для догляду за рослинами
|
37 |
Квітка. Лабораторне дослідження: будови квітки. |
|
|
||
38 |
Суцвіття.
|
|
|
||
39 |
Запилення.
|
|
|
||
40 |
Запліднення. Дослідницький практикум Дослідження умов проростання насінин. |
|
|
||
41 |
Насінина. Лабораторне дослідження: будови насінини. |
|
|
||
42 |
Плід. Способи поширення плодів. Лабораторне дослідження: будови плода. |
|
|
||
43 |
Рухи рослин .
|
|
|
||
44 |
Міні - проєкт : « Рослини мандрівники», « Квітковий годинник»,« Рослини хижаки» |
|
|
||
45 |
Узагальнення знань з теми «Репродуктивні органи рослин» Контрольна робота |
|
|
||
Тема 4. Різноманітність рослин (орієнтовно 12 год + 2 год резервні) Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення необхідності збереження рослин та їх угруповань) Громадянська відповідальність (сприяє формуванню відповідального члена громади, суспільства, який розуміє важливість раціонального використання людиною рослинних угруповань) Здоров'я і безпека (сприяє усвідомленню значення рослин для зміцнення здоров’я) Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє забезпеченню кращого розуміння молодими українцями практичних аспектів фінансових питань: фітодизайн, декоративні рослини, створення колекцій, сувенірів тощо) |
|||||
46
|
Способи класифікації рослин (за середовищем існування, будовою, розмноженням, тощо) |
|
|
|
розпізнає: - рослини різних груп (водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних);
- основні життєві форми рослин; описує: - будову тіла водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних (на прикладі хвойних) і покритонасінних (квіткових) рослин; - розмноження мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних (квіткових) рослин; порівнює за вказаними ознаками: рослини різних груп, життєвих форм тощо; уміє: підбирати види кімнатних рослин для вирощування в певних умовах оперує термінами: - рослинні угруповання, водорості, мохи, папороті, голонасінні, покритонасінні, Червона книга України називає: - середовища існування водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних рослин; - групи рослин, які розмножуються спорами та насінням;
- основні життєві форми рослин; наводить приклади: - водоростей (2-3); - мохів, хвощів, плаунів, папоротей (2-3); - голонасінних і покритонасінних рослин (4-5); - рослин різних екологічних груп (2-3); - рослин різних життєвих форм (4-5); - панівних рослин різних рослинних угруповань: лісів, степів, лук, боліт (4-5); - пристосувань рослин до середовища існування (4-5); розуміє: особливості розмноження рослин спорами та насінням |
47 |
Водорості (зелені, бурі, червоні).Лабораторне дослідження: будова зелених нитчастих водоростей; |
|
|
Екологічна безпека та сталий розвиток
Екологічна безпека та сталий розвиток
Громадянська відповідальність
Здоров’я і безпека
Екологічна безпека та сталий розвиток
Підприємливість і фінансова грамотність
Підприємливість і фінансова грамотність Екологічна безпека та сталий розвиток |
|
48 |
Мохи. Лабораторне дослідження: будова моху;
|
|
|
||
49 |
Плауни. |
|
|
||
50 |
Хвощі. |
|
|
||
51 |
Папороті. Лабораторне дослідження: будови папоротей; |
|
|
||
52 |
Голонасінні. Лабораторне дослідження: будова пагонів і шишок хвойних рослин. |
|
|
||
53 |
Покритонасінні (Квіткові).
|
|
|
||
54 |
Принципи біологічної систематики і різноманітність покритонасінних. |
|
|
||
55 |
Практична робота 3: Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин. |
|
|
||
56 |
Рослинні угруповання. Екологічні групи рослин. Життєві форми рослин. |
|
|
||
57 |
Практична робота 4: Вибір видів кімнатних рослин для вирощування в певних умовах. |
|
|
Підприємливість і фінансова грамотність
Громадянська відповідальність
|
|
58 |
Міні-проєкт « Значення рослин для існування життя на планеті Земля.», « Значення рослин для людини.» |
|
|
||
59 |
Узагальнення знань з теми «Різноманітність рослин». (Самостійна робота) |
|
|
||
Тема 5. Гриби ( 9 год )Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення значення грибів та лишайників у біосфері) Здоров’я і безпека (сприяє усвідомленню небезпеки захворювань, що спричинюються грибами) Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє забезпеченню кращого розуміння молодими українцями практичних аспектів фінансових питань: вирощування шапинкових грибів, виробництво продуктів харчування з використанням грибів тощо) |
|||||
60 |
Особливості живлення, життєдіяльності та будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло. |
|
|
Підприємливість і фінансова грамотність
Підприємливість і фінансова грамотність
|
називає: - ознаки грибної клітини; - спільні та відмінні риси в будові клітин грибів, рослин і тварин;
- основні групи грибів за їх способом живлення; - групи лишайників (накипні, листуваті, кущисті); наводить приклади: - їстівних та отруйних грибів свого краю; - співіснування грибів з рослинами;
характеризує:особливості живлення грибів; - будову лишайників порівнює за визначними ознаками: грибні рослини;
- цвілеві та шапинкові гриби; - співіснування грибів і водоростей у лишайниках;
- роль грибів у природі; розпізнає:їстівні та отруйні гриби своєї місцевості; - лишайники; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; аналізує: - використання людиною грибів і лишайників; уміє:- відрізняти отруйні гриби (на прикладах видів своєї місцевості)
застосовує знання для:зберігання продуктів харчування; - |
61 |
Розмноження та поширення грибів.
|
|
|
||
62 |
Групи грибів: симбіотичні - мікоризоутворюючі шапинкові гриби. Лабораторне дослідження: будова шапинкових грибів |
|
|
||
63 |
Практична робота 5: Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості. |
|
|
Здоров’я і безпека
Здоров’я і безпека
Здоров’я і безпека
Екологічна безпека та сталий розвиток
Підприємливість і фінансова грамотність
|
|
64 |
Сапротрофні — цвільові гриби, дріжджі. |
|
|
||
65 |
Паразитичні (на прикладі трутовиків і збудників мікозів людини).
|
|
|
||
66 |
Лишайники.
|
|
|
||
67 |
Значення грибів у природі та житті людини. Міні-проєкт: « Вирощування грибів у спеціальних господарствах» |
|
|
||
68 |
Узагальнення знань з теми : « Гриби» (Тестові завдання ) |
|
|
||
Узагальнення (орієнтовно 2 год) Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення важливості сталого розвитку, готовності брати участь у вирішенні питань довкілля та розвитку суспільства) |
|||||
69-70 |
Будова та життєдіяльність організмів. |
|
|
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
робить висновок: - будова організмів та особливості їхньої життєдіяльності – це результат пристосування до умов середовища |