Складено у відповідності з навчальною програмою з поглибленим вивченням біології для 8-9 класів закладів загальної середньої освіти, затвердженої наказом Міністерством освіти і науки України від 17.07.2013 №983
8 клас
(140 годин – 4 години на тиждень)
№ |
Зміст уроку |
Клас |
Дата |
Прим |
|
Вступ. Тема 1. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини. |
|
|
|
|
Організм людини як біологічна система. |
|
|
|
|
Різноманітність клітин організму людини. |
|
|
|
|
Тканини. Лабораторне дослідження: ознайомлення з препаратами тканин людини |
|
|
|
|
Органи. Фізіологічні системи. Регуляторні системи організму людини. |
|
|
|
|
Історія розвитку знань про будову і функції організму людини. Науки, які вивчають організм людини. |
|
|
|
|
Особливості анатомії людини. Біосоціальна природа людини. Значення знань про людину для збереження її здоров’я. |
|
|
|
|
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого |
|
|
|
|
Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів. Значення окремих компонентів харчових продуктів. |
|
|
|
|
Вітаміни та незамінні поживні речовини. |
|
|
|
|
Харчові добавки та їх значення. Проект Консерванти, штучні барвники та інші харчові добавки. Їх вплив на організм людини. |
|
|
|
|
Харчові та енергетичні потреби людини. Підтримання енергетичного балансу. Фізіологічні основи раціонального харчування. Дієти. Метаболічні розлади. Діабет. Проект Збалансоване харчування. Дієти. |
|
|
|
|
Індекс маси тіла. Дослідницький практикум Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла. |
|
|
|
|
Проблеми надмірної ваги, ожиріння, недостатнього харчування та запобігання їм. |
|
|
|
|
Тема 2. Обмін речовин та травлення. |
|
|
|
|
Харчування та обмін речовин. Огляд будови травної системи. Процес травлення. |
|
|
|
|
Травні ферменти. Травлення в ротовій порожнині. Зуби. Секреція, склад і функції слини Лабораторні дослідження будови зуба |
|
|
|
|
Дослідницький практикум Дія ферментів слини на крохмаль |
|
|
|
|
Травлення в шлунку та кишечнику. Допоміжні органи: печінка та жовчний міхур. Жовч. Підшлункова залоза. |
|
|
|
|
Особливості будови стінки тонкої кишки. Ворсинки. Всмоктування поживних речовин. Моторика шлунково-кишкового тракту. Будова гладеньких м’язів. Сфінктери. Регуляція роботи системи травлення. |
|
|
|
|
Мікрофлора шлунково-кишкового тракту. Роль мікрофлори в перетравленні харчових волокон. |
|
|
|
|
Гігієна ротової порожнини та догляд за яснами і зубами. Захворювання травної системи та їх запобігання. |
|
|
|
|
Харчові отруєння. Перша допомога у разі харчових отруєнь. |
|
|
|
|
Тема 3. Дихання. |
|
|
|
|
Значення дихання. Кисень, вуглекислий газ і енергія. |
|
|
|
|
Система органів дихання. |
|
|
|
|
Процес утворення голосу та звуків мови; |
|
|
|
|
Газообмін у легенях і тканинах. Дихальні рухи. |
|
|
|
|
Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів. |
|
|
|
|
Спірометрія. Захворювання дихальної системи та їх профілактика. |
|
|
|
|
Проект Створення макета брошури про шкідливий вплив тютюнокуріння |
|
|
|
|
Контрольна робота |
|
|
|
|
Тема 4. Транспорт речовин. |
|
|
|
|
Внутрішнє середовище організму. Внесок вітчизняних вчених у вивчення кровоносної системи. |
|
|
|
|
Кров, її склад та функції. Лабораторна робота 1. Мікроскопічна будова крові людини. |
|
|
|
|
Тромбоцити. Зсідання крові. |
|
|
|
|
Лейкоцити. Лейкоцитарна формула |
|
|
|
|
Еритроцити. Групи крові, резус-фактор та переливання крові. |
|
|
|
|
Система кровообігу. Будова та функції кровоносних судин. |
|
|
|
|
Рух крові. Системний і легеневий кровообіг. Тиск крові та його регуляція. Гіпертонічна хвороба. |
|
|
|
|
Серце: будова та функції. Серцевий м’яз. Дослідницький практикум Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня. |
|
|
|
|
Серцевий цикл. Робота серця. Електрична активність серця. Електрокардіограма Лабораторне дослідження частоти серцевих скорочень |
|
|
|
|
Лімфа. Лімфатична система, лімфообіг, захисна роль лімфи. |
|
|
|
|
Серцево-судинні хвороби та їх профілактика. Перша допомога при кровотечах. |
|
|
|
|
Тема 5. Виділення. Терморегуляція. |
|
|
|
|
Виділення - важливий етап обміну речовин. Будова і функції сечовидільної системи. |
|
|
|
|
Утворення сечі. Роль нирок у підтриманні водно-сольового балансу організму. Роль крові у виведенні кінцевих продуктів обміну речовин. |
|
|
|
|
Захворювання органів сечовидільної системи та запобігання їм. |
|
|
|
|
Чинники, що впливають на функції нирок, негативний вплив алкогольних напоїв на функції нирок. |
|
|
|
|
Значення і будова шкіри. |
|
|
|
|
Лабораторна робота 2. Вивчення будови шкіри у зв’язку з її функціями |
|
|
|
|
Волосся і нігті. |
|
|
|
|
Будова та функції потових і сальних залоз. Взаємозв’язок між будовою і функціями органів сечовидільної системи та шкіри. |
|
|
|
|
Проект Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та відповідних правил догляду |
|
|
|
|
Тепловий баланс організму. Термогенез і терморегуляція. Причини теплового і сонячного удару. |
|
|
|
|
Тема 6. Опора та рух. |
|
|
|
|
Значення опорно-рухової системи, її будова та функції. |
|
|
|
|
Кістки, хрящі. Ріст кісток |
|
|
|
|
Лабораторне дослідження мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової тканин. |
|
|
|
|
Огляд будови скелета. З’єднання кісток. |
|
|
|
|
Будова і функції скелетних м’язів. Регуляція діяльності м’язів. |
|
|
|
|
Основні групи скелетних м’язів. Практична робота 1. Визначення місцезнаходження й функцій окремих кісток, суглобів та м’язів. |
|
|
|
|
Робота м’язів. Лабораторне дослідження розвитку втоми при статичному і динамічному навантаженні |
|
|
|
|
Втома м’язів. Лабораторне дослідження впливу ритму і навантаження на розвиток втоми |
|
|
|
|
Постава людини та її порушення. Розвиток опорно-рухової системи людини. |
|
|
|
|
Дослідницький практикум Визначення особистої постави. |
|
|
|
|
Фізична активність і здоров’я людини. |
|
|
|
|
Проект (на вибір) Гіподинамія – ворог сучасної людини Рухова активність - основа фізичного здоров’я |
|
|
|
|
Тема 7. Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система. |
|
|
|
|
Нейрон. Синапс. Нервові імпульси. |
|
|
|
|
Збудження і гальмування. Рефлекс. Рефлекторна дуга Практична робота 2. Складання схеми рефлекторної дуги |
|
|
|
|
Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини. |
|
|
|
|
Спинний мозок, його будова і функції. |
|
|
|
|
Будова та функції головного мозку. |
|
|
|
|
Лабораторні дослідження будови спинного та головного мозку людини |
|
|
|
|
Роль кори головного мозку людини. |
|
|
|
|
Мотонейрони. Нервова регуляція рухової активності людини. |
|
|
|
|
Обробка інформації в центральній нервовій системі. |
|
|
|
|
Соматична нервова система та регуляція рухів тіла. |
|
|
|
|
Вегетативна нервова система. Регуляція роботи внутрішніх органів. |
|
|
|
|
Профілактика захворювань нервової системи. |
|
|
|
|
Тема 8. Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи. |
|
|
|
|
Загальна характеристика сенсорних систем. Будова аналізаторів. Рецептори. Органи чуття. |
|
|
|
|
Зорова сенсорна система. Око |
|
|
|
|
Сприйняття зображення предметів, простору і кольору. Лабораторне дослідження акомодаційної здатності ока. |
|
|
|
|
Будова сітківки. Лабораторне дослідження наявності сліпої плями на сітківці ока. |
|
|
|
|
Захист зору. Дефекти зору. |
|
|
|
|
Сенсорна система слуху та рівноваги. Вухо. |
|
|
|
|
Інтенсивінсть звуку та захист слуху. Практичні роботи: 3. Вимірювання порогу слухової чутливості |
|
|
|
|
Вестибулярний апарат та орієнтація в просторі. |
|
|
|
|
Сенсорні системи смаку, нюху, руху. |
|
|
|
|
Сприйняття болю, температури, тактильна чутливість. Лабораторне дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри. |
|
|
|
|
значення сенсорних систем для забезпечення процесів життєдіяльності організму |
|
|
|
|
Тема 9. Вища нервова діяльність. |
|
|
|
|
Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи. |
|
|
|
|
Дослідницький практикум Визначення особистого типу вищої нервової діяльності |
|
|
|
|
Безумовні рефлекси. Лабораторне дослідження реакції зіниць на світло; |
|
|
|
|
Умовні рефлекси |
|
|
|
|
Особливості поведінки і психіки людини |
|
|
|
|
Формування поведінкових реакцій. Інстинкти |
|
|
|
|
Мова. Навчання та пам’ять. |
|
|
|
|
Види пам’яті та її розвиток. Практична робота 4. Дослідження різних видів пам’яті. |
|
|
|
|
Звички. |
|
|
|
|
Мислення та свідомість. |
|
|
|
|
Увага. Практична робота 5. Визначення властивостей уваги. |
|
|
|
|
Емоції і мотивації. |
|
|
|
|
Сон. Біоритми. |
|
|
|
|
Індивідуальні психофізіологічні особливості, здібності, вибір професії. |
|
|
|
|
Формування особистості. |
|
|
|
|
Вплив алкоголю, наркотиків, токсинів на нервову систему і поведінку людини. |
|
|
|
|
Тема 9. Регуляція функцій організму. |
|
|
|
|
Гомеостаз і регуляція функцій організму. Нервова регуляція. |
|
|
|
|
Гуморальна регуляція. Гормони. |
|
|
|
|
Ендокринна система. Залози змішаної секреції. |
|
|
|
|
Залози внутрішньої секреції. |
|
|
|
|
Залози внутрішньої секреції. |
|
|
|
|
Профілактика захворювань ендокринної системи |
|
|
|
|
Гіпоталамо-гіпофізарна система. |
|
|
|
|
Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація. |
|
|
|
|
Інфекційні захворювання та їх профілактика.. |
|
|
|
|
ВІЛ. СНІД |
|
|
|
|
Алергія. Взаємодія регуляторних систем організму |
|
|
|
|
Стрес. |
|
|
|
|
Здоровий спосіб життя. |
|
|
|
|
Тема 10. Розмноження та індивідуальний розвиток людини. |
|
|
|
|
Будова та функції репродуктивної системи чоловіка та жінки. |
|
|
|
|
Статеві гормони і вторинні статеві ознаки. |
|
|
|
|
Статеві клітини та їх розвиток. . Лабораторна робота 3. Будова статевих клітин |
|
|
|
|
Менструальний цикл. Запліднення. |
|
|
|
|
Генетичне визначення статі майбутньої дитини. Спадковість і спадкові захворювання. |
|
|
|
|
Вагітність. Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції. Лактація |
|
|
|
|
Постембріональний розвиток людини. Розвиток тіла та статеве дозрівання. Старіння |
|
|
|
|
Репродуктивне здоров’я. Безпліддя та штучне запліднення. |
|
|
|
|
Захворювання, що передаються статевим шляхом, та запобігання їм. |
|
|
|
|
Контрольна робота. |
|
|
|
|
Тема 11. Адаптація і виживання людини за екстремальних умов. |
|
|
|
|
Взаємодія організму з оточуючим середовищем. |
|
|
|
|
Лімітуючи фактори навколишнього середовища, які обмежують життєдіяльність організму (температура, тиск, кисень, гравітація, наявність води і поживних речовин тощо). |
|
|
|
|
Фізіологічне значення стресу з його можливими негативними наслідками. |
|
|
|
|
Процеси адаптації та акліматизації, їх спільні і відмінні риси; виживання людини за екстремальних умов. |
|
|
|
|
Взаємодія різних чинників. Принципи фізіологічної регуляції в екстремальних умовах (гіпо- і гіпертермія; пустелі; високогір’я; гравітація і прискорення; атмосферний тиск і підводне занурення; космос) |
|
|
|
|
Взаємодія різних чинників. Принципи фізіологічної регуляції в екстремальних умовах |
|
|
|
|
Спеціальне обладнання та системи захистулюдини за екстремальних умов. |
|
|
|
|
Планування дій і підготовки до ситуацій, в яких передбачається дія на організм екстремальних факторів навколишнього середовища. |
|
|
|
|
Узагальнення Цілісність організму людини |
|
|
|
9 –клас
(140 годин – 4 години на тиждень)
№ |
Зміст уроку |
Клас |
Дата |
Прим |
|
Вступ Біологія як наука. Предмет біології, її основні галузі та місце серед інших наук. |
|
|
|
|
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень |
|
|
|
|
Тема 1. Хімічний склад клітини та біологічні молекули |
|
|
|
|
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. |
|
|
|
|
Органічні молекули. Біологічні макромолекули – біополімери. |
|
|
|
|
Ліпіди. |
|
|
|
|
Вуглеводи. |
|
|
|
|
Білки, їхня структурна організація та основні функції. |
|
|
|
|
Ферменти, їхня роль в клітині. Лабораторне дослідження властивостей ферментів. |
|
|
|
|
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. |
|
|
|
|
Практичні роботи № 1. Розв'язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот. |
|
|
|
|
Макроергічні сполуки, АТФ. Поняття про перетворення енергії та реакції синтезу в біологічних системах. Молекулярні мотори. |
|
|
|
|
Тема 2. Структура клітини |
|
|
|
|
Методи дослідження клітин, типи мікроскопії. |
|
|
|
|
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана, цитоплазма. Лабораторні дослідження руху цитоплазми в клітинах рослин; явища плазмолізу та деплазмолізу у рослинній клітині |
|
|
|
|
Структура еукаріотичної клітини: основні клітинні органели. |
|
|
|
|
Лабораторні роботи 1. Вивчення будови клітин |
|
|
|
|
Ядро, його структурна організація та функції. |
|
|
|
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина. |
|
|
|
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: рослинна та тваринна клітина. |
|
|
|
|
Лабораторні роботи 2. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин. |
|
|
|
|
Тема 3. Принципи функціонування клітини |
|
|
|
|
Обмін речовин та енергії. Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. |
|
|
|
|
Біохімічні механізми дихання. |
|
|
|
|
Фотосинтез: світлова та темнова фаза. Лабораторне дослідження виділення кисню зеленою рослиною в процесі фотосинтезу |
|
|
|
|
Хемосинтез. |
|
|
|
|
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах. |
|
|
|
|
Контрольна робота |
|
|
|
|
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації. |
|
|
|
|
Гени та геноми. |
|
|
|
|
Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів. |
|
|
|
|
Транскрипція та основи її регуляції |
|
|
|
|
Основні типи РНК. |
|
|
|
|
Генетичний код. Біосинтез білка |
|
|
|
|
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК. |
|
|
|
|
Практичні роботи 2.Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
|
|
|
|
Ділення клітин: клітинний цикл, мітоз. Лабораторні дослідження: фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі) |
|
|
|
|
Мейоз. |
|
|
|
|
Рекомбінація ДНК. Генетичне та епігенетичне спадкування. |
|
|
|
|
Розмноження живих організмів |
|
|
|
|
Класифікація способів розмноження |
|
|
|
|
Статеві клітини та запліднення Лабораторні дослідження:стадій перебігу ембріогенезу (на прикладі амфібій) |
|
|
|
|
Закономірності індивідуального розвитку. Уявлення про життєві цикли. |
|
|
|
|
Тема 5. Закономірності успадкування ознак. |
|
|
|
|
Класичні Генотип та фенотип. Алелі.методи генетичних досліджень. |
|
|
|
|
Закони Менделя. |
|
|
|
|
Закони Менделя. |
|
|
|
|
Ознака Зчеплення генів. Кросинговер як результат взаємодії генів. |
|
|
|
|
Практичні роботи 3. Складання схем схрещування.
|
|
|
|
|
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. |
|
|
|
|
Форми мінливості. |
|
|
|
|
Лабораторне дослідження прояву мінливості у рослин і тварин |
|
|
|
|
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. мінливості. |
|
|
|
|
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. мінливості. |
|
|
|
|
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування. |
|
|
|
|
Сучасні методи молекулярної генетики |
|
|
|
|
Тема 6. Еволюція органічного світу. |
|
|
|
|
Популяції живих організмів та їх основні характеристики. Популяційна генетика. |
|
|
|
|
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін |
|
|
|
|
Механізми видоутворення. |
|
|
|
|
Розвиток еволюційних поглядів. |
|
|
|
|
Теорія Ч. Дарвіна. |
|
|
|
|
Докази еволюції живої природи. Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції. |
|
|
|
|
Еволюція людини. Механізми антропогенезу. |
|
|
|
|
Етапи еволюції людини. |
|
|
|
|
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя. |
|
|
|
|
Тема 7. Біорізноманіття |
|
|
|
|
Основи еволюційної філогенії та систематики. |
|
|
|
|
Основні групи організмів: віруси, бактерії, археї, еукаріоти. |
|
|
|
|
Практичні роботи 4.Порівняння будови та процесу розмноження клітинних та неклітинних форм життя. |
|
|
|
|
Поняття про вид як основну класифікаційну одиницю різноманітності живого. |
|
|
|
|
. Огляд основних еукаріотичних таксонів |
|
|
|
|
Проблеми концепцій виду та його визначень. |
|
|
|
|
Уявлення про класифікацію та номенклатуру. |
|
|
|
|
Міжнародні Кодекси номенклатур. Міжнародні банки генетичної інформації, пошукові системи. |
|
|
|
|
Практичні роботи 5. Методи фенотипної ідентифікації видів за допомогою діагностичних ключів та таблиць. |
|
|
|
|
Макросистема органічного світу. Різноманітність органічного світу. |
|
|
|
|
Конвенція про біорізноманітність. Генетична, видова та екосистемна різноманітність. |
|
|
|
|
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи |
|
|
|
|
Поняття про екосистему. Різноманітність екосистем. |
|
|
|
|
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин у екосистемах. |
|
|
|
|
Практичні роботи 7. Розв’язування задач з екології |
|
|
|
|
Біотичні фактори. |
|
|
|
|
Абіотичні фактори. |
|
|
|
|
Антропогенні фактори. |
|
|
|
|
Проект Виявлення рівня антропогенного впливу в екосистемах своєї місцевості |
|
|
|
|
Стабільність екосистем та причини її порушення |
|
|
|
|
Біосфера як цілісна система. |
|
|
|
|
Захист та збереження біосфери, основні заходи щодо охорони оточуючого середовища |
|
|
|
|
Тема 9. Різноманітність біоти України та принципи і підходи до її збереження |
|
|
|
|
Природні зони України. |
|
|
|
|
Червона Книга України.. |
|
|
|
|
Зелена Книга України |
|
|
|
|
Природно-заповідний фонд України – основа збереження біорізноманітності держави. |
|
|
|
|
Основи заповідної справи.. |
|
|
|
|
Біосферні та природні заповідники |
|
|
|
|
Національні парки. Заказники та пам’ятки природи. |
|
|
|
|
Збереження біорізноманітності в ботанічних садах, зоопарках, колекціях культур, банках гермплазми. |
|
|
|
|
Проблеми біологічних інвазій |
|
|
|
|
Екосистеми та ландшафти України особливого наукового та природоохоронного значення. |
|
|
|
|
Основні природні комплекси Українського Полісся.. |
|
|
|
|
Раритетні ландшафти та екосистеми |
|
|
|
|
Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення. |
|
|
|
|
Природні заповідники Українського Полісся. |
|
|
|
|
Національні природні парки. Особливості підходів до збереження біорізноманітності Українського Полісся |
|
|
|
|
Основні природні комплекси лісостепової зони. Раритетні ландшафти та екосистеми. |
|
|
|
|
Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення.. |
|
|
|
|
Природні заповідники лісостепу. Національні природні парки Лівобережного лісостепу |
|
|
|
|
Національні природні парки Правобережного лісостепу. |
|
|
|
|
Особливості підходів до збереження біорізноманітності лісостепу |
|
|
|
|
Основні природні комплекси степової зони . Раритетні ландшафти та екосистеми. |
|
|
|
|
Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення. |
|
|
|
|
Принципи збереження різноманітності степової біоти. |
|
|
|
|
Біосферні заповідники, природні заповідники степів України.. |
|
|
|
|
Національні природні парки степової зони без морських охоронних акваторій |
|
|
|
|
Степові комплекси природних заповідників та національних парків Криму. |
|
|
|
|
Особливості підходів до збереження біорізноманітності українських степів. |
|
|
|
|
Природні комплекси Українських Карпат. Основні висотні пояси та їх біота. Раритетні гірські екосистеми. |
|
|
|
|
Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення. Принципи збереження різноманітності біоти Українських Карпат. |
|
|
|
|
Біосферні заповідники: Карпатський біосферний заповідник. Природні заповідники, Національні парки Українських Карпат. |
|
|
|
|
Особливості підходів до збереження біорізноманітності Українських Карпат. |
|
|
|
|
Основні природні комплекси Гірського Криму. Природні заповідники Гірського Криму. |
|
|
|
|
Особливості підходів до збереження біорізноманітності Гірського Криму. |
|
|
|
|
Біота Азовського моря та проблеми її збереження. |
|
|
|
|
Основні причини збіднення морської біоти. Проблеми інтродукованих видів. |
|
|
|
|
Біота Чорного моря та основні загрози для її різноманітності. Морські інвазійні види. |
|
|
|
|
Об’єкти природно-заповідного фонду України, що мають охоронні морські акваторії. Національні природні парки. |
|
|
|
|
Контрольна робота. |
|
|
|
|
Навчальний проект Збереження раритетних видів біоти та природних комплексів |
|
|
|
|
Навчальний проект |
|
|
|
|
Навчальний проект |
|
|
|
|
Навчальний проект |
|
|
|
|
Тема 16. Біологія як основа біотехнології та медицини.. |
|
|
|
|
Поняття про селекцію. Огляд традиційних біотехнологій. |
|
|
|
|
Одомашнення рослин та тварин |
|
|
|
|
Одомашнення рослин та тварин |
|
|
|
|
Основи генетичної та клітинної інженерії |
|
|
|
|
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. |
|
|
|
|
Генетично-модифіковані організми. |
|
|
|
|
Практичні роботи 8.Порівняння природного, штучного добору та генетичної модифікації. |
|
|
|
|
Узагальнення Основні загальні властивості живих систем |
|
|
|
|
Узагальнення Основні загальні властивості живих систем |
|
|
|