ОРІЄНТОВНЕ КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
№ |
дата |
Тема уроку
|
ЛР, ПР та проекти |
Примітки
|
Тема 5. Адаптації (19 год)
|
||||
1 |
|
Адаптація як загальна властивість біологічних систем (Частина 1. Подразливість) |
|
|
2 |
|
Адаптація як загальна властивість біологічних систем (Частина 2. Рух) |
|
|
3 |
|
Адаптація як загальна властивість біологічних систем (Частина 3. Саморегуляція) |
|
|
4 |
|
Адаптація як загальна властивість біологічних систем (Частина 4. Адаптації у різних груп організмів). Принцип єдності організмів та середовища існування |
|
|
5 |
|
Загальні закономірності формування адаптацій. Поняття про преадаптацію та пост адаптацію. Властивості адаптацій |
|
|
6 |
|
Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації |
|
|
7 |
|
Стратегії адаптацій організмів. Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. |
|
|
8 |
|
Поняття про адаптивну радіацію |
|
|
9 |
|
Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища існування |
|
|
10 |
|
Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі |
|
|
11 |
|
Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію |
|
|
12 |
|
Основні середовища існування та адаптації до них організмів |
|
|
13 |
|
Способи терморегуляції організмів |
|
|
14 |
|
Симбіоз та його форми |
|
|
15 |
|
Організм як середовище мешкання. Поширення паразитизму серед різних груп організмів |
|
|
16 |
|
Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. Типи адаптивних біологічних ритмів організмів |
|
|
17 |
|
Фотоперіодизм та його адаптивне значення |
|
|
18 |
|
Практична робота № 1. Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування |
ПР1 |
|
19 |
|
Узагальнення знань з теми «Адаптації» |
|
|
Тема 6. Біологічні основи здорового способу життя (14 год)
|
||||
20 |
|
Науки, що вивчають здоров’я людини Принципи здорового способу життя |
|
|
|
|
|
|
|
21 |
|
Складові здорового способу життя: раціональне харчування, рухова активність, особиста і побутова гігієна, відпочинок |
|
|
22 |
|
Безпека і статева культура |
|
|
23 |
|
Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, паління та наркотиків |
|
|
24 |
|
Вплив стресових факторів на організм людини |
|
|
25 |
|
Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини |
|
|
26 |
|
Імунна система людини, особливості її функціонування. Імунокорекція. Імунотерапія |
|
|
27 |
|
Профілактика неінфекційних захворювань людини (Частина 1. Захворювання опорно-рухової, кровоносної, дихальної і травної систем) |
|
|
28 |
|
Профілактика неінфекційних захворювань людини (Частина 2. Захворювання видільної, ендокринної, нервової і статевої систем) |
|
|
29 |
|
Профілактика інфекційних захворювань людини |
|
|
30 |
|
Профілактика інвазійних захворювань людини |
|
|
31 |
|
Профілактика захворювань людини, що передаються статевим шляхом Практична робота № 2. Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань |
ПР2 |
|
|
||||
32 |
|
Представлення проектів «Особиста програма зміцнення здоров’я» Навчальний проект № 1. Особиста програма зміцнення здоров’я |
НП1 |
|
33 |
|
Узагальнення знань з теми «Біологічні основи здорового способу життя» |
|
|
Тема 7. Екологія (12 год)
|
||||
34 |
|
Предмет вивчення екології, її завдання та методи. Зв’язки екології з іншими науками. Екологічні закони |
|
|
35 |
|
Екологічні чинники та їхня класифікація |
|
|
36 |
|
. Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання. Стено- та еврибіонтні види |
|
|
37 |
|
Популяції. Класифікація популяцій. Структура та характеристики популяцій. Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій. Функціональна роль популяцій в екосистемах |
|
|
38 |
|
Властивості та характеристики екосистем. Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах |
|
|
39 |
|
Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій |
|
|
40 |
|
Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів |
|
|
41 |
|
Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі |
|
|
42 |
|
Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери |
|
|
43 |
|
Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи |
|
|
44 |
|
Представлення проекту «Дослідження особливостей структури місцевих екосис- тем (природних чи штучних)» Проект № 2. Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних) |
НП 2 |
|
45 |
|
Узагальнення знань з теми «Екологія» |
|
|
Тема 8. Сталий розвиток та раціональне природокористування (13 год)
|
||||
46 |
|
Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні |
|
|
47 |
|
Якість довкілля. Критерії забруднення |
|
|
48 |
|
Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини |
|
|
49 |
|
Антропічний вплив на атмосферу. Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона |
|
|
50 |
|
Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод. Охорона водойм |
|
|
51 |
|
Основні джерела антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони ґрунтів |
|
|
52 |
|
Антропічний вплив на біорізноманіття
|
|
|
53 |
|
Практична робота № 3. Оцінка екологічного стану свого регіону |
ПР3 |
|
54 |
|
Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери |
|
|
55 |
|
Екологічна політика в Україні. Червона книга та чорні списки видів тварин. Зе- лена книга України |
|
|
56 |
|
Концепція сталого розвитку та її значення. Природокористування в контексті сталого розвитку |
|
|
57 |
|
Поняття про екологічне мислення |
|
|
58 |
|
Узагальнення знань з теми «Сталий розвиток та раціональне природокористування» |
|
|
Тема 9. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології (12 год)
|
||||
59 |
|
Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних учених-селекціонерів |
|
|
60 |
|
Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів |
|
|
61 |
|
Явище гетерозису та його генетичні основи |
|
|
62 |
|
Значення для планування селекційної роботи вчення М. І. Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості |
|
|
63 |
|
Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції |
|
|
64 |
|
Генна інженерія людини: досягнення та ризики. Біоетичні проблеми сучасної медицини |
|
|
65 |
|
Сучасна біотехнологія та її основні напрямки. Застосування досягнень молеку- лярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології |
|
|
66 |
|
Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації |
|
|
67 |
|
Представлення проектів «Клонування організмів», «Нанотехнології в біології», «Трансгенні організми: за і проти»
|
|
|
68 |
|
Проект № 3. Клонування організмів. Нанотехнології в біології. Трансгенні організми: за і проти |
НП3 |
|
69 |
|
Узагальнення знань з теми «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології |
|
|
70 |
|
Узагальнення Роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства |
|
|