Календарно-тематичне планування "Біологія і екологія 11 клас" (рівень стандарту)

Про матеріал
Календарно-тематичне планування "Біологія і екологія 11 клас" (рівень стандарту) складено відповідно навчальної програми «Біологія і екологія» 10-11 класи. Рівень стандарту, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 р.№ 1407 до підручника Соболь В.І.Біологія і екологія (рівень стандарту): підруч. для 11 кл. закл. заг. серед. освіти./ В.І.Соболь – Кам’янець-Подільський: Абетка, 2019,
Перегляд файлу

Біологія і екологія 11 клас

(70 годин – 2 години на тиждень)

Рівень стандарту

Всього  за  рік:  Контрольні роботи- 2    Практичні роботи – 3   Проекти – 2   Навчальні проекти – 1 

 

№ п/п

Тема уроку

Дата

 

 

Приміт-ка

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Домашнє завдання

Тема 5. Адаптації ( 20 год.)

1/1

Первинний інструктаж з БЖД

Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Принцип єдності організмів та середовища мешкання.

 

 

Знаннєвий компонент

оперує термінами та поняттями:

адаптація, преадаптація, постадаптація, адаптивний потенціал, екологічна ніша, адаптивна радіація, коеволюція, коадаптації, життєва форма, адаптивні біологічні ритми, фотоперіодизм

формулює:

- принцип єдності організмів та середовища їхнього мешкання;

- правило обов’язкового заповнення екологічної ніші;

називає:

- основні властивості адаптацій;

- параметри екологічної ніші;

- способи терморегуляції організмів;

- основні форми симбіозу організмів;

- форми паразитизму;

- типи адаптивних біологічних ритмів організмів;

Опрацювати § 1, «Результат».

*«Діяльність» або

«Ставлення»

2/2

Загальні закономірності формування адаптацій. Поняття про преадаптацію та постадаптацію. Властивості адаптацій.

 

 

Опрацювати § 2, «Результат».

*«Діяльність» або

 «Біологія + Етологія» або «Ставлення»

3/3

Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації. Стратегії адаптацій організмів.

 

 

Опрацювати § 3, «Результат». «Діяльність» (самост. робота з ілюстрацією) або «Ставлення»

4/4

Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. Поняття про адаптивну радіацію.

 

 

Опрацювати § 4, «Результат».

«Діяльність» (самост. робота з таблицею) або «Ставлення»

5/5

Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання.

 

 

 

наводить приклади:

- адаптацій організмів до різних середовищ мешкання;

- адаптацій людини до різних умов проживання

- адаптивного характеру поведінкових реакцій тварин;

описує:

- адаптації людини та інших організмів до різних умов проживання;

характеризує:

- коадаптації організмів;

  • типи біологічних ритмів: зовнішні та внутрішні, добові, місячні, припливно-відпливні, сезонні, річні, багаторічні;

пояснює:

- молекулярні та клітинні механізми адаптацій біологічних систем;

- відносний характер адаптацій;

- біологічне підґрунтя правил Алена та Бергмана;

- генетичну основу формування адаптацій.

Діяльнісний компонент:

визначає:

- ступінь адаптованості організмів до середовища мешкання;

розпізнає :

- приналежність певних видів тварин та рослин до певної життєвої форми;

порівнює:

- особливості терморегуляції пойкілотермних та гомойотермних тварини;

- адаптації різних груп організмів до певного середовища мешкання;

складає схеми:

- комплексів адаптацій, які характеризують ту чи іншу життєву форму організмів;

моделює:

- наслідки значного перекривання екологічних ніш конкуруючих видів;
 

Ціннісний компонент

робить висновок:

- про значення преадаптацій та адаптацій в еволюції органічного світу,

- про коеволюцію як основу функціонування стабільних екосистем;

- про адаптивне значення фотоперіодизму.

дотримується правил:

- здорового способу життя для підвищення власного адаптивного потенціалу;

обґрунтовує судження:

- про адаптивний потенціал екологічно пластичних та екологічно непластичних видів,

виявляє ставлення до:

- підвищення власного адаптивного потенціалу шляхом регулярних занять фізичною культурою та загартовування організму.

НЗЛ «Здоров’я і безпека».

«Екологічна безпека і сталий розвиток» «Громадянська відповідальність»

Опрацювати § 5, «Результат». *«Діяльність» (самост. робота зі схемою) або «Ставлення»

6/6

Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі.

 

 

Повторити § 6, «Результат». «Діяльність» (самост. робота з ілюстрацією)

7/7

Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію.

 

 

Опрацювати § 7, «Результат».

*Діяльність» (самост. робота на зіставлення)

8/8

Основні середовища існування та адаптації до них організмів.

 

 

 

Повторити § 8, Результат».

* «Діяльність» (самост. робота на застосування знань)

9/9

Водне середовище існування

 

 

Опрацювати § 9, «Результат», «Діяльність».

* «Ставлення»

10/

10

Наземно-повітряне середовище існування

 

 

 

 

 

Опрацювати §10, «Результат». «Діяльність» (самост. робота з таблицею)

11/

  11

Способи терморегуляції організмів.

 

 

 

Опрацювати § 11, «Результат»,

* «Діяльність» (самост. робота з таблицею),

12/

   12

Ґрунтове середовище існування

 

 

Опрацювати § 12,

«Діяльність» (сам. робота з ілюстрацією),

*Біологія + Поезія

13/

    13

Симбіоз та його форми.

 

 

 

Опрацювати § 13, «Результат». «Діяльність» (самост. робота з таблицею)

14/

  14

Організм як середовище мешкання.

 

 

Опрацювати §14, «Результат».

 

15/

  15

Практична робота 1.

Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування

 

 

 «Ставлення» ст. 52

16/

  16

Поширення паразитизму серед різних груп організмів.

 

 

Опрацювати § 15, «Результат». «Діяльність» (самос. робота з ілюстрацією)

17/

  17

Форми паразитизму.

 

 

Опрацювати § 16, «Результат». «Діяльність» (самос. робота з ілюстрац)

18/

  18

Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна. Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів.

 

 

Опрацювати § 17, «Результат», «Діяльність»

 

19/19

Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. Типи адаптивних біологічних ритмів організмів. Фотоперіодизм та його адаптивне значення.

 

 

Опрацювати § 18, «Результат».

* Діяльність» (самост. робота на зіставлен) або «Ставлення».

Узагальнення з теми ст. 68

20/

  20

Контрольна робота № 1

                          Тематична

 

 

Випереджуване

завдання:

Підготувати проект «Особиста програма зміцнення здоров’я»

 (ст. 106)

Тема 6. Біологічні основи здорового способу життя ( 12 год.)

21/  

    1

Науки, що вивчають здоров’я людини. Принципи здорового способу життя.

 

 

Знаннєвий компонент

оперує термінами:

- здоров’я, здоровий спосіб життя, гіподинамія, інфекційні захворювання;

називає:

- науки, що вивчають здоров’я людини;

- шляхи зараження інфекційними хворобами;

- чинники неінфекційних хвороб людини;

наводить приклади:

- профілактичних заходів щодо хвороб людини;

Діяльнісний компонент

характеризує:

- принципи здорового способу життя;

- імунну систему людини, особливості її функціонування;

пояснює:

- механізми взаємодії системи антиген-антитіло;

- заходи профілактики захворювань людини (неінфекційних, інфекційних, інвазійних, захворювань, що передаються статевим шляхом);

Ціннісний компонент

оцінює:

- вплив регулярних тренувань і рухової активності,  на здоров’я людини;

- вплив харчування на здоров’я людини;

обґрунтовує судження про:

- необхідність глобального контролю за вірусними інфекціями людини, тварин і рослин в сучасних умовах;

- необхідність дотримання гігієнічних вимог в особистому житті;

- негативний вплив тютюнопаління, вживання алкоголю та наркотиків на організм людини;

виявляє власне ставлення:

- до перспектив ліквідації найбільш небезпечних інфекцій;

- до особистої та громадської профілактики захворювань

 

Опрацювати § 19,  «Результат».

«Діяльність» (сам. робота з таблицею)

22/

    2

Складові здорового способу життя: раціональне харчування, рухова активність, особиста і побутова гігієна, відпочинок.

 

 

Опрацювати § 20, «Результат».

«Діяльність» (сам. робота з таблицею)

23/

    3

Безпека і статева культура.

 

 

 

Опрацювати § 21, «Результат», «Діяльність» (сам. робота з таблицею)

24/

    4

Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння, наркотиків.
 

 

 

Опрацювати § 22, 23, 24, «Результат», *«Ставлення», «Діяльність» (самос. робота з таблицею)

25/

    5

Вплив стресових факторів на організм людини.

 

 

 

Опрацювати § 25, «Результат». 

«Діяльність» (робота з ілюстрацією)

26/

    6

Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини.

 

 

Опрацювати § 26, «Результат».

«Діяльність» (сам. робота з таблицею)

27/

   7

Імунна система людини, особливості її функціонування.

 

 

Опрацювати § 27, «Результат».

«Діяльність» (сам. робота з таблицею)

 

28/

   8

Імунокорекція. Імунотерапія. Навчальний проект 1. 

Особиста програма зміцнення здоров’я.

 

 

Опрацювати § 28, «Результат». «Діяльність» (сам. дослідження)

29/

    9

Профілактика неінфекційних,  інфекційних захворювань людини

 

 

Опрацювати § 29, 30, «Результат». «Діяльність» (робота з ілюстрацією)

30/

  10

Профілактика інвазійних  захворювань людини.

 

 

 

робить висновки:

-  активний спосіб життя це основа збереження здоров’я;

- особиста гігієна це умова ефективної  профілактики різних захворю­вань.

 

НЗЛ «Здоров’я і безпека».

«Екологічна безпека і сталий розвиток» «Громадянська відповідальність» «Підприємливість та фінансова грамотність»

Опрацювати § 31, «Результат».

«Діяльність» (сам. робота з таблицею)

31/11

Профілактика захворювань, що передаються статевим шляхом.

 

 

Опрацювати § 32, «Результат».

«Ставлення»

Узагальнення з теми ст. 123

32/

  12

Практична робота 2. Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань Тематична

 

 

* Випереджуване

завдання:

Підготувати проект  «Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних)» (ст. 150)

Тема 7. Екологія (орієнтовно 15 год.)

33/1

Предмет вивчення екології, її завдання та методи.

 

 

 Знаннєвий компонент

оперує термінами та поняттями:

екологія, екологічні чинники, обмежувальні чинники, толерантність, екологічна взаємодія, популяція, екосистема, біогеохімічні цикли, біосфера, ноосфера;

називає:

  • екологічні закони і їхнє значення;
  • шляхи асиміляції, передачі та розсіювання енергії в екосистемах;
  • основні біоми Землі;
  • ключові біогеохімічні цикли;

наводить приклади:

  • екологічних чинників та їхньої взаємодії;
  • типів взаємодій популяцій у екосистемах;
  • трофічних ланцюгів та трофічних сіток;
  • закономірностей формування екосистем;

характеризує:

- процеси і явища у популяціях, екосистемах та біосфері;

- дію екологічних чинників;

- принципи застосування екологічних закономірностей в практичній діяльності людини та їхні прояви в природі;

- потоки енергії в екосистемах;

- властивості та характеристики екосистем.

Діяльнісний компонент

встановлює:

- елементарні причинно-наслідкові зв'язки між екологічними процесами та явищами;

аналізує:

- залежність життєдіяльності організмів від середовища існування;

пояснює:

-дію в природі законів оптимуму, взаємокомпенсації екологічних факторів;

- закономірності структур популяцій;

- причини нерівноцінності біологічного різноманіття екосистем;

- механізми екологічного балансу біосфери;

- механізми дії екологічних чинників;

- механізми інтеграції складових екосистеми;

складає схеми:

- біогеохімічних циклів;

- трофічних ланцюгів та трофічних сіток;

порівнює:

- особливості організації та функціонування агроценозів і природних екосистем.

Ціннісний компонент

висловлює судження щодо:

- значення встановлення характеристик мінімальної життєздатної популяції тварин для збереження виду;

- ролі та значення екології у сучасному світі.

 

Опрацювати § 33, «Результат». Діяльність» (сам. робота з таблицею)

34/   

    2

Зв’язки екології з іншими науками. Екологічні закони.

 

 

Опрацювати § 34,  «Результат», «Ставлення»,

35/

    3

Екологічні чинники та їхня класифікація.

 

 

Опрацювати §  35, «Результат»,

«Діяльність» (робота з ілюстрацією)

36/  

    4

Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання. Стено- та еврибіонтні види.

 

 

Опрацювати § 36, «Результат». «Діяльність» (сам. робота з графіками)

37/

 

Популяції. Класифікація популяцій.

 

 

Опрацювати § 37, «Результат». «Діяльність» (розв’язування вправ).

38/

    6

Структура та характеристики популяцій. Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій.

 

 

Опрацювати § 38, «Результат». «Діяльність» (самостійна робота)

39/

    7

Функціональна роль популяцій в екосистемах.

 

 

Опрацювати § 39, «Результат». «Діяльність» (завд. на формування пошукових умінь)

 

40/

   8

Проект 1. «Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних)»

 

 

 

41/    

    9

Властивості та характеристики екосистем. Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах.

 

 

Опрацювати § 40, «Результат». «Діяльність» (сам. робота на порівняння)

42/

    10

Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій.

 

 

 

Опрацювати § 41, «Результат». «Діяльність»

43/

  11

Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів

 

 

Опрацювати § 42, «Результат». «Діяльність» (сам. робота на порівняння)

44/

  12

Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі.

 

 

Опрацювати § 43, «Результат». «Діяльність» (робота з ілюстрацією)

45/

  13

Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери.

 

 

 

Опрацювати § 44, «Результат». «Діяльність» (завдання на застосування знань)

46/

  14

Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи.

 

 

 

НЗЛ «Здоров’я і безпека».

«Екологічна безпека і сталий розвиток» «Громадянська відповідальність» «Підприємливість та фінансова грамотність»

 

Опрацювати § 45, «Результат», «Діяльність» (самост. робота з таблицею). Узагальнення ст. 175

47/15

 

Узагальнення та систематизація знань

Тематична

 

 

 

Тема 8. Сталий розвиток та раціональне природокористування (11 год.)

48/

1

Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні.

 

 

 

Знаннєвий компонент

оперує термінами та поняттями:

сталий розвиток, екологічне мислення, природні ресурси, раціональне природокористування;

називає:

- екологічні проблеми в Україні та в світі;

- види забруднення довкілля;

- критерії забруднення довкілля;

- напрямки охорони природи в Україні та в світі;

описує:

- екологічний стан свого регіону;

наводить приклади:

- видів-вселенців свого регіону;

- джерел забруднення довкілля;

- видів, занесених до Червоної книги України;

характеризує:

- наслідки забруднення довкілля для живих організмів і людини зокрема;

- проблеми акліматизації та реакліматизації видів;

пояснює:

- необхідність правильної утилізації побутових та промислових відходів;

- необхідність міжнародної взаємодії державних установ та громадських організацій у справі охорони навколишнього природного середовища;

- необхідність раціонального використання природних ресурсів;

Діяльнісний компонент

складає карту:

- екологічного стану свого регіону;

моделює:

- способи утилізації відходів;

порівнює:

- ступінь забруднення окремих територій України; застосовує:

- екологічні знання в повсякденній діяльності.

Ціннісний компонент

дотримується правил:

- охорони навколишнього середовища;

- екологічної етики;

оцінює:

- вплив діяльності людини на стан навколишнього середовища та його компонентів;

висловлює судження щодо:

- значення екологічних знань;

- значення концепції сталого розвитку;

- шляхів вирішення екологічних проблем свого регіону;

- шляхів раціонального використання природних ресурсів;

виявляє власну позицію щодо:

- дієвості екологічної політики в Україні.

НЗЛ «Здоров’я і безпека».

«Екологічна безпека і сталий розвиток» «Громадянська відповідальність» «Підприємливість та фінансова грамотність»

Опрацювати § 46, «Результат». «Діяльність» (сам. робота з таблицею)

49/

2

Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини. Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля.

 

 

Опрацювати § 47, «Результат». «Ставлення»

Біологія  + Побут

50/

3

Антропічний вплив на атмосферу Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона.

 

 

 

Опрацювати §48, «Результат». «Ставлення»

Біолог + Сталий розвиток

51/4

Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм

 

 

 

Опрацювати § 49, «Результат». «Ставлення»

Біологія + Медицина

52/5

Основні джерела антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони ґрунтів

 

 

Опрацювати § 50, «Результат». «Ставлення»

Біологія + Економіка

53/6

Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери.

 

 

Опрацювати § 51, «Результат». «Ставлення»

Біологія + Лісове господарство

54/7

Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди.

 

 

Опрацювати § 52, «Результат». «Ставлення»

Біологія + Політика ЮНЕП

55/8

Червона книга та чорні списки видів тварин. Зелена книга України.

 

 

Опрацювати § 53, «Результат». «Ставлення»

Біологія + Екологія

56/9

Практична робота 3. Оцінка екологічного стану свого регіону. 

 

 

Стор. 208

57/10

Концепція сталого розвитку та її значення. Природокористу-вання в контексті сталого розвитку. Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля.

 

 

 

Опрацювати § 54, «Результат». «Ставлення»

Біологія + Громадський рух «Жива планета», Узагальнення ст.213

58/

  11

Контрольна робота № 2

                                  Тематична

 

 

* Випереджуване

завдання:

Підготувати проект   (один на вибір; створення бук-трейлеру, презентації, буклету, скрайбу, постеру тощо)

  • Клонування організмів. (ст.249), Нанотехнології в біології. Трансгенні організми: за і проти.

Тема 9. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології ( 11 год.)

59/

   1

Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних учених-селекціонерів.

 

 

Знаннєвий компонент

оперує термінами та поняттями:

селекція, біотехнологія, генетично модифіковані організми, клонування, біологічна безпека

називає:

- сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів;

наводить приклади:

- застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції;

- використання стовбурових клітин;

характеризує:

- явище гетерозису та його генетичні основи;

- досягнення репродуктивної медицини, трансплантології та донорства.

- пояснює:

- значення досягнень генетичної та клітинної інженерії.

Діяльнісний компонент

порівнює:

  • - ефективність методів класичної селекції та сучасної біотехнології.

робить висновки про:

- застосування біотехнології в охороні навколишнього природного середовища;

  • - застосування результатів біологічних досліджень у сучасній селекції та біотехнології

 

Опрацювати § 55, «Результат». «Ставлення»

Біологія + Цивілізації

60/

    2

Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів. Явище гетерозису та його генетичні основи.

Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції.

 

 

Опрацювати § 56, «Результат». «Діяльність»,

(самост. робота з таблицеюю)

61/

    3

Значення для планування селекційної роботи вчення М. І. Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості.

 

 

Опрацювати § 57, «Результат». «Ставлення»

Біологія + Цивілізації

62/

   4

Застосування результатів біологічних досліджень у медицині

 

 

Опрацювати §58, «Результат». «Ставлення»

Біологія + Медична географія

63/

  5

Досягнення репродуктивної медицини, трансплантології та донорства.

 

 

Опрацювати § 59, «Результат». «Ставлення»

Біологія + Медицина

64/

  6

 

Генна інженерія людини: досягнення та ризики.

 

 

Ціннісний компонент

висловлює судження про:

  • внесок вітчизняних учених у розвиток селекції, біотехнології і медицини;
  • перспективи використання генетично модифікованих організмів;
  • клонування організмів;

- досягнення та ризики генної інженерії людини;

  • небезпеку створення та застосування біологічної зброї;

виявляє власну позицію щодо:

- дотримання  біоетики в біологічних та біомедичних дослідженнях.

 

 

НЗЛ «Здоров’я і безпека».

«Екологічна безпека і сталий розвиток» «Громадянська відповідальність» «Підприємливість та фінансова грамотність»

Опрацювати § 60,  «Результат». «Ставлення»

Біологія + Фізика

65/  

    7

Біоетичні проблеми сучасної медицини

 

 

Опрацювати § 61, «Результат». «Ставлення»

Біологія +Етика

66/

    8

Сучасна біотехнологія та її основні напрямки.

 

 

 

Опрацювати § 62, «Результат». «Ставлення» Біологія  + Вибір професії

67/9

Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології.

 

 

Опрацювати § 63, «Результат». «Ставлення»

Біологія + Хімія

68/

  10

Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації.

 

 

Опрацювати § 64, «Результат». «Ставлення»

Біологія + Логіка

69/11

Проект 2. (один на вибір; створення бук-трейлеру, презентації, буклету, скрайбу, постеру тощо)

  • Клонування організмів. Нанотехнології в біології. Трансгенні організми: за і проти.                      Тематична

 

 

 

70

Узагальнення: роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства.

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кривенька Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, 11 клас, Планування
Додано
28 серпня 2019
Переглядів
3824
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку