Біологія і екологія 11 клас
(70 годин – 2 години на тиждень)
Рівень стандарту
Всього за рік: Контрольні роботи- 2 Практичні роботи – 3 Проекти – 2 Навчальні проекти – 1
№ п/п |
Тема уроку |
Дата
|
Приміт-ка |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Домашнє завдання |
||
Тема 5. Адаптації ( 20 год.) |
|||||||
1/1 |
Первинний інструктаж з БЖД Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Принцип єдності організмів та середовища мешкання. |
|
|
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: адаптація, преадаптація, постадаптація, адаптивний потенціал, екологічна ніша, адаптивна радіація, коеволюція, коадаптації, життєва форма, адаптивні біологічні ритми, фотоперіодизм формулює: - принцип єдності організмів та середовища їхнього мешкання; - правило обов’язкового заповнення екологічної ніші; називає: - основні властивості адаптацій; - параметри екологічної ніші; - способи терморегуляції організмів; - основні форми симбіозу організмів; - форми паразитизму; - типи адаптивних біологічних ритмів організмів; |
Опрацювати § 1, «Результат». *«Діяльність» або «Ставлення» |
||
2/2 |
Загальні закономірності формування адаптацій. Поняття про преадаптацію та постадаптацію. Властивості адаптацій. |
|
|
Опрацювати § 2, «Результат». *«Діяльність» або «Біологія + Етологія» або «Ставлення» |
|||
3/3 |
Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації. Стратегії адаптацій організмів. |
|
|
Опрацювати § 3, «Результат». «Діяльність» (самост. робота з ілюстрацією) або «Ставлення» |
|||
4/4 |
Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. Поняття про адаптивну радіацію. |
|
|
Опрацювати § 4, «Результат». «Діяльність» (самост. робота з таблицею) або «Ставлення» |
|||
5/5 |
Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання.
|
|
|
наводить приклади: - адаптацій організмів до різних середовищ мешкання; - адаптацій людини до різних умов проживання - адаптивного характеру поведінкових реакцій тварин; описує: - адаптації людини та інших організмів до різних умов проживання; характеризує: - коадаптації організмів;
пояснює: - молекулярні та клітинні механізми адаптацій біологічних систем; - відносний характер адаптацій; - біологічне підґрунтя правил Алена та Бергмана; - генетичну основу формування адаптацій. Діяльнісний компонент: визначає: - ступінь адаптованості організмів до середовища мешкання; розпізнає : - приналежність певних видів тварин та рослин до певної життєвої форми; порівнює: - особливості терморегуляції пойкілотермних та гомойотермних тварини; - адаптації різних груп організмів до певного середовища мешкання; складає схеми: - комплексів адаптацій, які характеризують ту чи іншу життєву форму організмів; моделює:
- наслідки значного перекривання екологічних ніш конкуруючих видів; Ціннісний компонент робить висновок: - про значення преадаптацій та адаптацій в еволюції органічного світу, - про коеволюцію як основу функціонування стабільних екосистем; - про адаптивне значення фотоперіодизму. дотримується правил: - здорового способу життя для підвищення власного адаптивного потенціалу; обґрунтовує судження: - про адаптивний потенціал екологічно пластичних та екологічно непластичних видів, виявляє ставлення до: - підвищення власного адаптивного потенціалу шляхом регулярних занять фізичною культурою та загартовування організму. НЗЛ «Здоров’я і безпека». «Екологічна безпека і сталий розвиток» «Громадянська відповідальність» |
Опрацювати § 5, «Результат». *«Діяльність» (самост. робота зі схемою) або «Ставлення» |
||
6/6 |
Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі. |
|
|
Повторити § 6, «Результат». «Діяльність» (самост. робота з ілюстрацією) |
|||
7/7 |
Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію. |
|
|
Опрацювати § 7, «Результат». *Діяльність» (самост. робота на зіставлення) |
|||
8/8 |
Основні середовища існування та адаптації до них організмів.
|
|
|
Повторити § 8, Результат». * «Діяльність» (самост. робота на застосування знань) |
|||
9/9 |
Водне середовище існування |
|
|
Опрацювати § 9, «Результат», «Діяльність». * «Ставлення» |
|||
10/ 10 |
Наземно-повітряне середовище існування
|
|
|
Опрацювати §10, «Результат». «Діяльність» (самост. робота з таблицею) |
|||
11/ 11 |
Способи терморегуляції організмів.
|
|
|
Опрацювати § 11, «Результат», * «Діяльність» (самост. робота з таблицею), |
|||
12/ 12 |
Ґрунтове середовище існування |
|
|
Опрацювати § 12, «Діяльність» (сам. робота з ілюстрацією), *Біологія + Поезія |
|||
13/ 13 |
Симбіоз та його форми.
|
|
|
Опрацювати § 13, «Результат». «Діяльність» (самост. робота з таблицею) |
|||
14/ 14 |
Організм як середовище мешкання. |
|
|
Опрацювати §14, «Результат».
|
|||
15/ 15 |
Практична робота 1. Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування |
|
|
«Ставлення» ст. 52 |
|||
16/ 16 |
Поширення паразитизму серед різних груп організмів. |
|
|
Опрацювати § 15, «Результат». «Діяльність» (самос. робота з ілюстрацією) |
|||
17/ 17 |
Форми паразитизму. |
|
|
Опрацювати § 16, «Результат». «Діяльність» (самос. робота з ілюстрац) |
|||
18/ 18 |
Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна. Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів. |
|
|
Опрацювати § 17, «Результат», «Діяльність»
|
|||
19/19 |
Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. Типи адаптивних біологічних ритмів організмів. Фотоперіодизм та його адаптивне значення. |
|
|
Опрацювати § 18, «Результат». * Діяльність» (самост. робота на зіставлен) або «Ставлення». Узагальнення з теми ст. 68 |
|||
20/ 20 |
Контрольна робота № 1 Тематична |
|
|
Випереджуване завдання: Підготувати проект «Особиста програма зміцнення здоров’я» (ст. 106) |
|||
Тема 6. Біологічні основи здорового способу життя ( 12 год.) |
|||||||
21/ 1 |
Науки, що вивчають здоров’я людини. Принципи здорового способу життя. |
|
|
Знаннєвий компонент оперує термінами: - здоров’я, здоровий спосіб життя, гіподинамія, інфекційні захворювання; називає: - науки, що вивчають здоров’я людини; - шляхи зараження інфекційними хворобами; - чинники неінфекційних хвороб людини; наводить приклади: - профілактичних заходів щодо хвороб людини; Діяльнісний компонент характеризує: - принципи здорового способу життя; - імунну систему людини, особливості її функціонування; пояснює: - механізми взаємодії системи антиген-антитіло; - заходи профілактики захворювань людини (неінфекційних, інфекційних, інвазійних, захворювань, що передаються статевим шляхом); Ціннісний компонент оцінює: - вплив регулярних тренувань і рухової активності, на здоров’я людини; - вплив харчування на здоров’я людини; обґрунтовує судження про: - необхідність глобального контролю за вірусними інфекціями людини, тварин і рослин в сучасних умовах; - необхідність дотримання гігієнічних вимог в особистому житті; - негативний вплив тютюнопаління, вживання алкоголю та наркотиків на організм людини; виявляє власне ставлення: - до перспектив ліквідації найбільш небезпечних інфекцій; - до особистої та громадської профілактики захворювань
|
Опрацювати § 19, «Результат». «Діяльність» (сам. робота з таблицею) |
||
22/ 2 |
Складові здорового способу життя: раціональне харчування, рухова активність, особиста і побутова гігієна, відпочинок. |
|
|
Опрацювати § 20, «Результат». «Діяльність» (сам. робота з таблицею) |
|||
23/ 3 |
Безпека і статева культура.
|
|
|
Опрацювати § 21, «Результат», «Діяльність» (сам. робота з таблицею) |
|||
24/ 4 |
Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння, наркотиків. |
|
|
Опрацювати § 22, 23, 24, «Результат», *«Ставлення», «Діяльність» (самос. робота з таблицею) |
|||
25/ 5 |
Вплив стресових факторів на організм людини.
|
|
|
Опрацювати § 25, «Результат». «Діяльність» (робота з ілюстрацією) |
|||
26/ 6 |
Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини. |
|
|
Опрацювати § 26, «Результат». «Діяльність» (сам. робота з таблицею) |
|||
27/ 7 |
Імунна система людини, особливості її функціонування. |
|
|
Опрацювати § 27, «Результат». «Діяльність» (сам. робота з таблицею) |
|||
28/ 8 |
Імунокорекція. Імунотерапія. Навчальний проект 1. Особиста програма зміцнення здоров’я. |
|
|
Опрацювати § 28, «Результат». «Діяльність» (сам. дослідження) |
|||
29/ 9 |
Профілактика неінфекційних, інфекційних захворювань людини |
|
|
Опрацювати § 29, 30, «Результат». «Діяльність» (робота з ілюстрацією) |
|||
30/ 10 |
Профілактика інвазійних захворювань людини.
|
|
|
робить висновки: - активний спосіб життя це основа збереження здоров’я; - особиста гігієна це умова ефективної профілактики різних захворювань.
НЗЛ «Здоров’я і безпека». «Екологічна безпека і сталий розвиток» «Громадянська відповідальність» «Підприємливість та фінансова грамотність» |
Опрацювати § 31, «Результат». «Діяльність» (сам. робота з таблицею) |
||
31/11 |
Профілактика захворювань, що передаються статевим шляхом. |
|
|
Опрацювати § 32, «Результат». «Ставлення» Узагальнення з теми ст. 123 |
|||
32/ 12 |
Практична робота 2. Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань Тематична |
|
|
* Випереджуване завдання: Підготувати проект «Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних)» (ст. 150) |
|||
Тема 7. Екологія (орієнтовно 15 год.) |
|||||||
33/1 |
Предмет вивчення екології, її завдання та методи. |
|
|
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: екологія, екологічні чинники, обмежувальні чинники, толерантність, екологічна взаємодія, популяція, екосистема, біогеохімічні цикли, біосфера, ноосфера; називає:
наводить приклади:
характеризує: - процеси і явища у популяціях, екосистемах та біосфері; - дію екологічних чинників; - принципи застосування екологічних закономірностей в практичній діяльності людини та їхні прояви в природі; - потоки енергії в екосистемах; - властивості та характеристики екосистем. Діяльнісний компонент встановлює: - елементарні причинно-наслідкові зв'язки між екологічними процесами та явищами; аналізує: - залежність життєдіяльності організмів від середовища існування; пояснює: -дію в природі законів оптимуму, взаємокомпенсації екологічних факторів; - закономірності структур популяцій; - причини нерівноцінності біологічного різноманіття екосистем; - механізми екологічного балансу біосфери; - механізми дії екологічних чинників; - механізми інтеграції складових екосистеми; складає схеми: - біогеохімічних циклів; - трофічних ланцюгів та трофічних сіток; порівнює: - особливості організації та функціонування агроценозів і природних екосистем. Ціннісний компонент висловлює судження щодо: - значення встановлення характеристик мінімальної життєздатної популяції тварин для збереження виду; - ролі та значення екології у сучасному світі.
|
Опрацювати § 33, «Результат». Діяльність» (сам. робота з таблицею) |
||
34/ 2 |
Зв’язки екології з іншими науками. Екологічні закони. |
|
|
Опрацювати § 34, «Результат», «Ставлення», |
|||
35/ 3 |
Екологічні чинники та їхня класифікація. |
|
|
Опрацювати § 35, «Результат», «Діяльність» (робота з ілюстрацією) |
|||
36/ 4 |
Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання. Стено- та еврибіонтні види. |
|
|
Опрацювати § 36, «Результат». «Діяльність» (сам. робота з графіками) |
|||
37/
|
Популяції. Класифікація популяцій. |
|
|
Опрацювати § 37, «Результат». «Діяльність» (розв’язування вправ). |
|||
38/ 6 |
Структура та характеристики популяцій. Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій. |
|
|
Опрацювати § 38, «Результат». «Діяльність» (самостійна робота) |
|||
39/ 7 |
Функціональна роль популяцій в екосистемах. |
|
|
Опрацювати § 39, «Результат». «Діяльність» (завд. на формування пошукових умінь)
|
|||
40/ 8 |
Проект 1. «Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних)» |
|
|
|
|||
41/ 9 |
Властивості та характеристики екосистем. Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах. |
|
|
Опрацювати § 40, «Результат». «Діяльність» (сам. робота на порівняння) |
|||
42/ 10 |
Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій.
|
|
|
Опрацювати § 41, «Результат». «Діяльність» |
|||
43/ 11 |
Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів |
|
|
Опрацювати § 42, «Результат». «Діяльність» (сам. робота на порівняння) |
|||
44/ 12 |
Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі. |
|
|
Опрацювати § 43, «Результат». «Діяльність» (робота з ілюстрацією) |
|||
45/ 13 |
Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери.
|
|
|
Опрацювати § 44, «Результат». «Діяльність» (завдання на застосування знань) |
|||
46/ 14 |
Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи.
|
|
|
НЗЛ «Здоров’я і безпека». «Екологічна безпека і сталий розвиток» «Громадянська відповідальність» «Підприємливість та фінансова грамотність»
|
Опрацювати § 45, «Результат», «Діяльність» (самост. робота з таблицею). Узагальнення ст. 175 |
||
47/15
|
Узагальнення та систематизація знань Тематична |
|
|
|
|||
Тема 8. Сталий розвиток та раціональне природокористування (11 год.) |
|||||||
48/ 1 |
Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні.
|
|
|
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: сталий розвиток, екологічне мислення, природні ресурси, раціональне природокористування; називає: - екологічні проблеми в Україні та в світі; - види забруднення довкілля; - критерії забруднення довкілля; - напрямки охорони природи в Україні та в світі; описує: - екологічний стан свого регіону; наводить приклади: - видів-вселенців свого регіону; - джерел забруднення довкілля; - видів, занесених до Червоної книги України; характеризує: - наслідки забруднення довкілля для живих організмів і людини зокрема; - проблеми акліматизації та реакліматизації видів; пояснює: - необхідність правильної утилізації побутових та промислових відходів; - необхідність міжнародної взаємодії державних установ та громадських організацій у справі охорони навколишнього природного середовища; - необхідність раціонального використання природних ресурсів; Діяльнісний компонент складає карту: - екологічного стану свого регіону; моделює: - способи утилізації відходів; порівнює: - ступінь забруднення окремих територій України; застосовує: - екологічні знання в повсякденній діяльності. Ціннісний компонент дотримується правил: - охорони навколишнього середовища; - екологічної етики; оцінює: - вплив діяльності людини на стан навколишнього середовища та його компонентів; висловлює судження щодо: - значення екологічних знань; - значення концепції сталого розвитку; - шляхів вирішення екологічних проблем свого регіону; - шляхів раціонального використання природних ресурсів; виявляє власну позицію щодо: - дієвості екологічної політики в Україні. НЗЛ «Здоров’я і безпека». «Екологічна безпека і сталий розвиток» «Громадянська відповідальність» «Підприємливість та фінансова грамотність» |
Опрацювати § 46, «Результат». «Діяльність» (сам. робота з таблицею) |
||
49/ 2 |
Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини. Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля. |
|
|
Опрацювати § 47, «Результат». «Ставлення» Біологія + Побут |
|||
50/ 3 |
Антропічний вплив на атмосферу Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона.
|
|
|
Опрацювати §48, «Результат». «Ставлення» Біолог + Сталий розвиток |
|||
51/4 |
Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм
|
|
|
Опрацювати § 49, «Результат». «Ставлення» Біологія + Медицина |
|||
52/5 |
Основні джерела антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони ґрунтів |
|
|
Опрацювати § 50, «Результат». «Ставлення» Біологія + Економіка |
|||
53/6 |
Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери. |
|
|
Опрацювати § 51, «Результат». «Ставлення» Біологія + Лісове господарство |
|||
54/7 |
Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди. |
|
|
Опрацювати § 52, «Результат». «Ставлення» Біологія + Політика ЮНЕП |
|||
55/8 |
Червона книга та чорні списки видів тварин. Зелена книга України. |
|
|
Опрацювати § 53, «Результат». «Ставлення» Біологія + Екологія |
|||
56/9 |
Практична робота 3. Оцінка екологічного стану свого регіону. |
|
|
Стор. 208 |
|||
57/10 |
Концепція сталого розвитку та її значення. Природокористу-вання в контексті сталого розвитку. Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля.
|
|
|
Опрацювати § 54, «Результат». «Ставлення» Біологія + Громадський рух «Жива планета», Узагальнення ст.213 |
|||
58/ 11 |
Контрольна робота № 2 Тематична |
|
|
* Випереджуване завдання: Підготувати проект (один на вибір; створення бук-трейлеру, презентації, буклету, скрайбу, постеру тощо)
|
|||
Тема 9. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології ( 11 год.) |
|||||||
59/ 1 |
Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних учених-селекціонерів. |
|
|
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: селекція, біотехнологія, генетично модифіковані організми, клонування, біологічна безпека називає: - сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів; наводить приклади: - застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції; - використання стовбурових клітин; характеризує: - явище гетерозису та його генетичні основи; - досягнення репродуктивної медицини, трансплантології та донорства. - пояснює: - значення досягнень генетичної та клітинної інженерії. Діяльнісний компонент порівнює:
робить висновки про: - застосування біотехнології в охороні навколишнього природного середовища;
|
Опрацювати § 55, «Результат». «Ставлення» Біологія + Цивілізації |
||
60/ 2 |
Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів. Явище гетерозису та його генетичні основи. Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції. |
|
|
Опрацювати § 56, «Результат». «Діяльність», (самост. робота з таблицеюю) |
|||
61/ 3 |
Значення для планування селекційної роботи вчення М. І. Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості. |
|
|
Опрацювати § 57, «Результат». «Ставлення» Біологія + Цивілізації |
|||
62/ 4 |
Застосування результатів біологічних досліджень у медицині |
|
|
Опрацювати §58, «Результат». «Ставлення» Біологія + Медична географія |
|||
63/ 5 |
Досягнення репродуктивної медицини, трансплантології та донорства. |
|
|
Опрацювати § 59, «Результат». «Ставлення» Біологія + Медицина |
|||
64/ 6
|
Генна інженерія людини: досягнення та ризики. |
|
|
Ціннісний компонент висловлює судження про:
- досягнення та ризики генної інженерії людини;
виявляє власну позицію щодо: - дотримання біоетики в біологічних та біомедичних дослідженнях.
НЗЛ «Здоров’я і безпека». «Екологічна безпека і сталий розвиток» «Громадянська відповідальність» «Підприємливість та фінансова грамотність» |
Опрацювати § 60, «Результат». «Ставлення» Біологія + Фізика |
||
65/ 7 |
Біоетичні проблеми сучасної медицини |
|
|
Опрацювати § 61, «Результат». «Ставлення» Біологія +Етика |
|||
66/ 8 |
Сучасна біотехнологія та її основні напрямки.
|
|
|
Опрацювати § 62, «Результат». «Ставлення» Біологія + Вибір професії |
|||
67/9 |
Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології. |
|
|
Опрацювати § 63, «Результат». «Ставлення» Біологія + Хімія |
|||
68/ 10 |
Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації. |
|
|
Опрацювати § 64, «Результат». «Ставлення» Біологія + Логіка |
|||
69/11 |
Проект 2. (один на вибір; створення бук-трейлеру, презентації, буклету, скрайбу, постеру тощо)
|
|
|
|
|||
70 |
Узагальнення: роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства. |
|
|
|
|||
1