Календарно-тематичне планування з біології для учнів 6 класу складено до підручника Костікова І.Ю. та ін. Біологія : підруч. для 6-го кл. загальноосвіт. навч. закл. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2014, згідно з навчальною програмою з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (оновленої), затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІІ ступенів
«ПОГОДЖЕНО» Заступник директора з НВР _______________ «____» ______________ 2018 р. «____» _______________201 р. «____» ________________201 р. |
«ЗАТВЕРДЖЕНО» ДИРЕКТОР ____________________ «____» _______________ 2018 р. |
Календарно-тематичне планування
з біології 6 - 11 класи
на 2018 /2019 н. р.
Учитель біології _______________________________
Розглянуто на засіданні МО природничо – математичного циклу
Протокол № ______ від «_____»______________2018 р.
Голова МО ____________________________
Біологія 6 клас
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 6 годин – резервні)
Складено до підручника Костікова І.Ю. та ін. Біологія : підруч. для 6-го кл. загальноосвіт. навч. закл. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2014, Програми з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (оновлена), затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
Кожен учень упродовж навчального року має взяти участь хоча б в одному навчальному проекті.
Всього за рік:
Контрольні роботи- 2 Практичних робіт- 5 Міні- проекти -4
Тематичні атестації- 6 Лабораторні дослідження -14 Дослідницький практикум- 5 Екскурсії - 2
№ п/п уроку |
Тема уроку |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Домашнє завдання |
Дата провед уроку |
Примітки |
||||||
Вступ (4 год) |
|||||||||||
1/1 |
Первинний інструктаж з БЖД (журнал реєстрації) Біологія – наука про життя. Основні властивості живого.
|
розрізняє: об’єкти живої природи; практикує: метод спостереження біологічних об’єктів оперує термінами: - біологія, спостереження, експеримент називає: - основні властивості живого (ріст, розмноження, взаємодія із зовнішнім середовищем); наводить приклади: - основних груп організмів (бактерії, рослини, тварини, гриби); - методів біологічних досліджень організмів (спостереження, опис, порівняння, експеримент) усвідомлює: взаємозв’язки між об’єктами природи робить висновки: про пізнаванність природи оцінює значення: біологічних знань у практичній діяльності людини (медицині, сільському господарстві, у справі охорони природи тощо) |
Опрацювати § 1, ст.6: вивчити основ.властивості живого, *завдання |
|
|
||||||
2/2 |
Різноманітність життя (на прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій). Поняття про Віруси. Демонстрування 1 об’єктів живої природи (у тому числі на електронних носіях) |
Опрацювати § 2, |
|
|
|||||||
3/3 |
Науки, що вивчають життя.
|
Опрацювати §3, вивчити терміни |
|
|
|||||||
4/4 |
Методи біологічних досліджень організмів. |
Опрацювати § 4, ст.8 «Контрольні запитання» |
|
|
|||||||
Тема 1. Клітина (10 год) |
|||||||||||
5/1 |
Інструктаж з БЖД Клітина - одиниця живого. Історія вивчення клітини. Основні положення клітинної теорії. |
розпізнає: - на моделях, фотографіях рослинну і тваринну клітини та їхні складові частини; - на мікропрепаратах рослинних клітин їхні складові; уміє: - налаштувати шкільний оптичний мікроскоп та отримати чітке зображення мікроскопічного об’єкта; - виготовляти прості мікропрепарати рослинних клітин; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням оперує термінами: - клітина, клітинна мембрана, клітинна стінка, цитоплазма, ядро, пластиди, мітохондрії, вакуоля називає: - основні елементи світлового мікроскопа; - основні властивості клітини: ріст, поділ, обмін з навколишнім середовищем; наводить приклади: - складових частин клітини (клітинна мембрана, клітинна стінка, цитоплазма, ядро, органели: пластиди, мітохондрії, вакуоля); порівнює: рослинну і тваринну клітину робить висновок: - клітина була відкрита завдяки винаходу мікроскопа; - організми мають клітинну будову; - клітини рослин і тварин мають спільні та відмінні риси будови; усвідомлює: - можливість глибшого дослідження будови клітини за допомогою сучасних приладів (електронний мікроскоп) та методів досліджень; оцінює: внесок учених у розвиток знань про клітину; обґрунтовує судження: клітина – цілісний об’єкт живої природи |
Опрацювати § 5, вивчити висновки, «Для допитливих» |
|
|
||||||
6/2 |
Збільшувальні прилади (лупа, мікроскопи). |
Опрацювати § 6, ст.39, «Для допитливих» |
|
|
|||||||
7/3 |
Практична робота № 1. Будова світлового мікроскопа та робота з ним. Інструктаж з БЖД № 10.1 |
Повторити §6, ст.39-41, * скласти кросворд |
|
|
|||||||
8/4 |
Загальний план будови клітини. Лабораторне дослідження 1: Будова клітини (листка елодеї, плоду кавуна, помідора). Інструктаж з БЖД № 10.1 Демонстрування 2. зображень (у тому числі електронних) клітин рослин і тварин |
Опрацювати § 7, ст.41 |
|
|
|||||||
9/5 |
Практична робота №2. Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа. Інструктаж з БЖД №10.1 |
Повторити § 7, «Контрольні запитання» |
|
|
|||||||
10/6 |
Будова рослинної і тваринної клітини. Демонстрування 2. моделей, зображень (у тому числі електронних) клітин рослин і тварин |
Опрацювати § 8 «Контрольні запитання» |
|
|
|||||||
11/7 |
Будова рослинної і тваринної клітини |
Опрацювати § 9 ст.33 «Завдання» |
|
|
|||||||
12/8 |
Основні властивості клітини (ріст, поділ). |
Опрацювати § 10 |
|
|
|||||||
13/9 |
Основні властивості клітини (обмін з навколишнім середовищем). |
Повторити §5-10 |
|
|
|||||||
14/ 10 |
Узагальнення знань з теми «Вступ», «Клітина» РТЗ Тематична
|
Випереджуване завдання: Підготувати міні-проект |
|
|
|||||||
Тема 2. Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності (8 год) +2р |
|||||||||||
15/1 |
Бактерії – найменші одноклітинні організми. |
розпізнає (на моделях і фотографіях): - одноклітинні організми (із числа вивчених); описує: - середовища існування та будову одноклітинних організмів (на прикладі вивчених); - процеси життєдіяльності одноклітинних організмів;
порівнює за вказаними ознаками: застосовує знання: - для профілактики інфекційних та паразитарних захворювань; - про процеси життєдіяльності одноклітинних у побуті; дотримується правил: - роботи з мікроскопом оперує термінами: - бактерії, одноклітинні організми, колоніальні організми, багатоклітинні організми
називає: - ознаки бактеріальної клітини; наводить приклади: - одноклітинних, колоніальних та багатоклітинних організмів без тканин; знає: - особливості будови одноклітинних; розуміє: - процеси життєдіяльності (живлення, дихання, подразливість, розмноження, рух) оцінює: - роль одноклітинних організмів в екосистемах; усвідомлює: - небезпеку інфекційних та паразитарних захворювань робить висновок: - клітини можуть бути самостійними організмами висловлює судження: - про пристосувальне значення переходу до багатоклітинності |
Опрацювати § 11 ст. 51 «Завдання», «Контр. запит» |
|
|
||||||
16/2 |
Паразитичні одноклітинні організми. Шкідливі бактерії. |
Опрацювати § 12, вивчити шляхи поширення бактеріал. хвороб, |
|
|
|||||||
17/3 |
Корисні бактерії. |
Опрацювати § 13, «Контр. запитан |
|
|
|||||||
18/4 |
Роль бактерій у природі та житті людини. |
Опрацювати § 14, «Контр. запит», «Для допитливих» |
|
|
|||||||
19/5 |
Захист міні-проектів 1)Чому скисає молоко? 2)Корисний йогурт. |
Повторити § 14, |
|
|
|||||||
20/6 |
Різноманітність одноклітинних Середовища існування одноклітинних організмів, їхні процеси життєдіяльності, особливості будови. Демонстрування 3. Мікропрепаратів одноклітинних організмів; колекцій зображень одноклітинних, колоніальних, багатоклітинних організмів без тканин. |
Опрацювати § 15 вивчити особливості, закласти дослід з розведення інфузорій |
|
|
|||||||
21/7 |
Одноклітинні організми (на прикладі евглени, амеби, інфузорії). Лабораторне дослідження 2: Спостереження інфузорій. Інструктаж з БЖД № 10.1 Демонстрування 3. Колекцій зображень одноклітинних. |
Опрацювати § 16 до «Паразитич.» ст. 71, заповнити таблицю ст. 72-73 підручн, *малюнки «Одноклітинні тварини посміхаються» |
|
|
|||||||
22/8 |
Одноклітинні організми (на прикладі хламідомонади, представників діатомових водоростей |
Опрацювати § 17. завдан ст. 79, підр (заповнити таблицю) |
|
|
|||||||
23/р |
Колоніальні організми, перехід до багатоклітинності (губки, ульва). |
Опрацювати § 18, 19, підсумки ст. 85-88 |
|
|
|||||||
24/ р |
Контрольна робота №1 з теми «Одноклітинні організми». Тематична |
Повторити матеріал теми |
|
|
|||||||
Тема 3. Рослини (20 год) |
|||||||||||
25/1 |
Рослина — живий організм.
|
оперує термінами: - рослини, вегетативні органи рослини (корінь, стебло, листок, брунька), статеве розмноження рослин, нестатеве розмноження рослин, фотосинтез, живлення рослин, квітка, суцвіття, запилення, запліднення, насінина, плід називає: - основні процеси життєдіяльності рослини (ріст, живлення, фотосинтез, дихання, транспорт речовин); - умови та речовини, необхідні для життєдіяльності рослин; - умови, за яких відбувається фотосинтез; - форми розмноження рослин (статеве, нестатеве); наводить приклади: - тканин, органів рослин; - способів запилення; - способів розмноження рослин (3-4); - рухів рослин; - рослин з видозмінами кореня (3-4),
- рослин з видозмінами пагона та його частин (3-4); - рослин з різними типами суцвіть, різними типами плодів, різними способами поширення плодів і насінин (3-4); пояснює: - запилення та запліднення; характеризує: - будову кореня, стебла, листка у зв’язку з функціями; - бруньку як зачаток пагона; - квітку як орган насіннєвого розмноження рослин описує: - ріст і розвиток рослинного організму (розвиток рослини з насінини); розпізнає: - клітини, тканини та органи рослини; - цибулину, кореневище, бульбу картоплі як видозмінені підземні пагони; порівнює за вказаними ознаками: - процеси фотосинтезу та дихання; - статеве й нестатеве розмноження; установлює: - біологічне значення видозмін вегетативних органів (на прикладах); - біологічне значення суцвіть, плодів; аналізує: - значення фотосинтезу, живлення, дихання, випаровування води в житті рослин; планує: - власні спостереження будови та життєдіяльності рослини; прогнозує: - результати власних спостережень; практикує: - дослідження будови органів рослини; - досліди, що підтверджують основні процеси життєдіяльності рослин; уміє: - розмножувати рослини; - пророщувати насінини; - фіксувати результати дослідів і досліджень; - моделювати біологічні об’єкти та процеси; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; застосовує знання: - для догляду за рослинами |
Опрацювати § 20, |
|
|
||||||
26/2 |
Фотосинтез як характерна особливість рослин, живлення, дихання, Демонстрування 4. дослідів, що підтверджують: фотосинтез; дихання
|
Опрацювати § 21, заповнити таблицю ст. 96 Випереджуване завдання: Підготувати міні-проект |
|
|
|||||||
27/3 |
Рухи рослин. |
Опрацювати § 37, завдання ст. 167
|
|
|
|||||||
28/4 |
Тканини рослин. Органи рослин. Будова рослини |
Опрацювати §§22, 23, завдання ст. 103 |
|
|
|||||||
29/5 |
Корінь: будова та основні функції. Лабораторне дослідження 3: Будова кореня.Інструктаж з БЖД№ 10.1 Демонстрування 4. Мікропрепаратів внутрішньої будови кореня
|
Опрацювати § 24 завдання 1-2 ст. 107
|
|
|
|||||||
30/6 |
Кореневі системи. Видозміни кореня Дослідницький практикум 1 Транспорт речовин по рослині Демонстрування 4. Дослідів, що підтверджують: поглинання коренем води |
Опрацювати § 25 завдання ст.112
|
|
|
|||||||
31/7 |
Пагін: будова та основні функції. Лабораторні дослідження 4,5. Будова пагона. Будова бруньки. Інструктаж з БЖД№ 10.1
|
Опрацювати § 26 завдання 1-2 ст.116, Дослідницький практикум 2 Спостереження за розвитком пагона з бруньки |
|
|
|||||||
32/8 |
Стебло – вісь пагона Дослідницький практикум 1 Дослідження процесу росту вегетативних органів. Демонстрування 4. Дослідів, що підтверджують: транспорт речовин по рослині |
Опрацювати § 27 завдання 1-3 ст.122
|
|
|
|||||||
33/9 |
Різноманітність і видозміни вегетативних органів. Лабораторне дослідження 6. Будова цибулини. Інструктаж з БЖД № 10.1 |
Опрацювати § 30 завдання ст. 137, *Для допитливих ст..137 |
|
|
|||||||
34/ 10 |
Листок – бічний орган пагона Демонстрування 4. Дослідів, що підтверджують: випаровування води. |
Опрацювати § 28 завдання ст.127 |
|
|
|||||||
35/ 11 |
Внутрішня будова листка Демонстрування 4. Мікропрепаратів внутрішньої будови листка
|
Опрацювати § 29 ст. 132, закласти дослід |
|
|
|||||||
36/ 12 |
Узагальнення знань з теми « Рослини» частина 1. ( тестові завдання) Тематична |
Випереджуване завдання: підготувати міні-проект |
|
|
|||||||
37/ 13 |
Квітка. Лабораторне дослідження 7. Будова квітки. Інструктаж з БЖД№ 10.1 |
Опрацювати § 32, ст. 147 вивчити позначення формули квітки |
|
|
|||||||
38/ 14 |
Запилення. |
Опрацювати § 33 завдання 1-2 ст.152, |
|
|
|||||||
39/ 15 |
Запліднення. |
закласти дослід насіння квас, пшен. |
|
|
|||||||
40/ 16 |
Суцвіття. |
усвідомлює: рослина – цілісний організм; оцінює: - значення фотосинтезу; висловлює судження: - видозміни органів рослин, різні способи запилення, поширення плодів мають пристосувальний характер
робить висновок: - про фотосинтез як характерну особливість рослин
|
Опрацювати § 34, завдання 1-2 ст. 156 |
|
|
||||||
41/ 17 |
Насінина. Лабораторне дослідження 8. Будова насінини. Інструктаж з БЖД№ 10.1 |
Опрацювати § 35, Дослідницький практикум 5 Дослідження умов проростання насіння. |
|
|
|||||||
42/ 18 |
Плід, поширення плодів. Лабораторне дослідження 9. Будова плода. Інструктаж з БЖД№ 10.1 |
Опрацювати § 36, завдання ст. 164. Дослідницький практикум 4 Вегетативне розмноження рослин |
|
|
|||||||
43/ 19 |
Розмноження рослин: статеве та нестатеве. Вегетативне розмноження рослин. |
Опрацювати § 31, ст. 142 (письмово)
|
|
|
|||||||
44/ 20 |
Узагальнення вивченого по темі «Рослини». Міні-проект (за вибором): 4) Листопад. 5) Квіти і комахи. 6) Рослини мандрівники. 7) Рослини хижаки. Тематична |
Повторити §20 – 37 Опрацювати підсумки ст. 167. |
|
|
|||||||
Тема 4. Різноманітність рослин (12год) + 3 р |
|||||||||||
45/ 1 |
Водорості (зелені, бурі, червоні, діатомові). Лабораторне дослідження 10. Будова зелених нитчастих водоростей. Інструктаж з БЖД№ 10.1 |
оперує термінами: - рослинні угруповання, водорості, мохи, папороті, голонасінні, покритонасінні, Червона книга України називає: - середовища існування водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних рослин; - групи рослин, які розмножуються спорами та насінням;
- основні життєві форми рослин; наводить приклади: - водоростей (2-3); - мохів, хвощів, плаунів, папоротей (2-3); - голонасінних і покритонасінних рослин (4-5); - рослин різних екологічних груп (2-3); - рослин різних життєвих форм (4-5); - панівних рослин різних рослинних угруповань: лісів, степів, лук, боліт (4-5); - пристосувань рослин до середовища існування (4-5); розуміє: особливості розмноження рослин спорами та насінням розпізнає: - рослини різних груп (водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних);
- основні життєві форми рослин; описує: - будову тіла водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних (на прикладі хвойних) і покритонасінних (квіткових) рослин; - розмноження мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних (квіткових) рослин; порівнює за вказаними ознаками: рослини різних груп, життєвих форм тощо; уміє: підбирати види кімнатних рослин для вирощування в певних умовах робить висновок: - будова, особливості життєдіяльності рослинних організмів — це результат їх пристосування до умов середовища; оцінює: - значення рослин для існування життя на планеті Земля. висловлює судження щодо: - нераціонального використання людиною водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних рослин; має переконання щодо: - необхідності збереження рослин та їх угрупувань |
Опрацювати § 38 завдання ст. 173
|
|
|
||||||
46/2 |
Мохи. Лабораторне дослідження 11. Будова моху. Інструктаж з БЖД№ 10.1 |
Опрацювати § 39 завдання ст.177 |
|
|
|||||||
47/3
|
Хвощі, плауни. |
Опрацювати § 40, завдання 1-2 ст. 185 |
|
|
|||||||
48/4
|
Папороті, Лабораторне дослідження 12. Будова папоротей. Інструктаж з БЖД№ 10.1 |
Опрацювати § 41 завдання 1-2 ст. 185 |
|
|
|||||||
49/5 |
Голонасінні. Лабораторне дослідження 13. Будова пагонів і шишок хвойних рослин. Інструктаж з БЖД№ 10.1 |
Опрацювати § 42 завдання ст. 189, *повідомлення «Значення у природі» |
|
|
|||||||
50/6 |
Покритонасінні (Квіткові). |
Опрацювати § 43, ст. 209, вивчити ознаки відділів і класів |
|
|
|||||||
51/7 |
Способи класифікації рослин (за середовищем існування, будовою, розмноженням, тощо). |
Опрацювати § 44 завдання ст. 196 |
|
|
|||||||
52/8 |
Екологічні групи рослин (за відношенням до світла, води, температури). Життєві форми рослин. Демонстрування 5. Гербарних зразків, колекцій, зображень рослин. |
Опрацювати § 45, ст.210, завдання ст. 202. *Для допитливих» |
|
|
|||||||
53/9 |
Практична робота № 3. Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин. Інструктаж з БЖД№ 10.1 |
Підготуватися до захисту міні-проекту |
|
|
|||||||
54/ 10 |
Практична робота № 4. Вибір видів кімнатних рослин для вирощування в певних умовах. Інструктаж з БЖД№ 10.3 |
|
|
|
|||||||
55/ 11 |
Міні-проект «Значення рослин для існування життя на планеті Земля.», « Значення рослин для людини.» |
повторити § 38-41 |
|
|
|||||||
56/ 12 |
Рослинні угруповання. Значення рослин для існування життя на планеті Земля. Значення рослин для людини. Демонстрування 5. Зображень рослин, рослинних угруповань. |
Опрацювати § 46 завдання ст 209. |
|
|
|||||||
57/ р |
Екскурсія 1. Різноманітність рослин свого краю. Цільовий інструктаж з БЖД№ 14.3 |
Скласти звіт про
екскурсію |
|
|
|||||||
58/р |
Узагальнення вивченого по темі «Різноманітність рослин». |
Повторити матеріал теми |
|
|
|||||||
59/р |
Контрольна робота №2
Тематична |
Випереджуване завдання: Підготувати міні-проект |
|
|
|||||||
Тема 5. Гриби (9 год) |
|||||||||||
60/1 |
Особливості живлення, життєдіяльності та будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло.. |
називає: - найпоширеніші види грибів своєї місцевості; - ознаки грибної клітини; - спільні та відмінні риси в будові клітин грибів, рослин і тварин; - основні групи грибів за їх способом живлення; - способи розмноження та поширення грибів; - групи лишайників (накипні, листуваті, кущисті); наводить приклади: - їстівних та отруйних грибів свого краю; - співіснування грибів з рослинами; характеризує:особливості живлення грибів; - будову грибниці, плодового тіла; - будову лишайників порівнює за визначними ознаками: гриби, рослини; - цвілеві та шапинкові гриби; пояснює: взаємозв’язок грибів і вищих рослин; - співіснування грибів і водоростей у лишайниках; - роль грибів у природі; - значення штучного вирощування грибів; розпізнає: їстівні та отруйні гриби своєї місцевості; - лишайники; дотримується правил: - роботи з мікроскопомта лабораторним обладнанням; аналізує: - використання людиною грибів і лишайників; |
Опрацювати § 47, скласти кросворд |
|
|
||||||
61/2 |
Розмноження та поширення грибів. Демонстрування 6. Муляжів та/або фотографій їстівних, отруйних грибів; |
Опрацювати § 48 додатков матеріал |
|
|
|||||||
62/3 |
Групи грибів: симбіотичні – мікоризоутворюючі шапинкові гриби. Лабораторне дослідження 14. Будова шапинкових грибів. Інструктаж з БЖД № 10.1 |
Опрацювати § 49, * для допитливих,
|
|
|
|||||||
63/4 |
Практична робота № 5. Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості. Інструктаж з БЖД№ 10.1 |
Повторити § 49, ст. 247
|
|
|
|||||||
64/5
|
Сапротрофні — цвільові гриби, дріжджі. |
Опрацювати § 52 (ст. 236-238) |
|
|
|||||||
65/6 |
Паразитичні гриби (на прикладі трутовиків і збудників мікозів людини). Демонстрування 6. Муляжів та/або фотографій паразитичних грибів; |
Опрацювати§ 52 |
|
|
|||||||
66/7 |
Лишайники. Демонстрування 6. лишайників |
Опрацювати § 54, підсумки ст..249 |
|
|
|||||||
67/8 |
Значення грибів у природі та житті людини Міні-проект «Вирощування грибів у спеціальних господарствах» |
Опрацювати § 50- 51, *отруйні гриби своєї місцевості |
|
|
|||||||
68/9 |
РТЗ з теми Тематична |
уміє:- відрізняти отруйні гриби (на прикладах видів своєї місцевості) застосовує знання для:зберігання продуктів харчування; - профілактики захворювань, що спричинюються грибами; - профілактики отруєння грибами |
|
|
|||||||
Узагальнення (2 год) +1р |
|||||||||||
69/2 |
Узагальнення Будова та життєдіяльність організмів |
робить висновок: - будова організмів та особливості їхньої життєдіяльності – це результат пристосування до умов середовища |
Повторити матеріал теми |
|
|
||||||
70/р |
Екскурсія 2. Вивчення рослинних угруповань. Цільовий інструктаж з БЖД № 14.3 |
|
Скласти звіт про екскурсію |
|
|
||||||