Біологія 7 клас
70 годин – 2 години на тиждень, із них 6 годин – резервні
Складено до підручника Соболь В.І.: підруч. для 7 кл. загальноосвітн. навч. закл./ В.Соболь – Кам’янець-Подільський:
Абетка, 2015, Програми з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (оновлена), затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
№ з/п |
Дата |
Примітки |
Тема уроку |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Домашнє завдання |
Вступ (4 год. + 1 год. резервна) |
|||||
|
|
|
Особливості життєдіяльності тварин. Первинний інструктаж з БЖД |
оперує термінами: тварини, автотрофний організм, гетеротрофний організм розпізнає: клітини, тканини, органи, системи органів тварин; описує: будову тіла тварин, використовуючи опудала, муляжі, вологі препарати, колекції; характеризує: типи живлення: автотрофний та гетеротрофний; порівнює: клітини тварин, рослин, грибів називає: середовища існування тварин; - прояви життєдіяльності тварин; - ознаки тваринної клітини; - тканини тварин, органи, системи органів та їхні функції; пояснює: відмінності тварин від рослин та грибів висловлює судження: щодо значення знань про тварин у природі та житті людини |
опрацювати §1, ст. 8 – 9, (розгадати кросворд, відповідати на питання усно); випереджуване завдання: підготувати міні-проект «Тварини-рекордсмени». |
|
|
|
Особливості живлення тварин.
|
опрацювати §2, ст. 13 – 14 (відповідати на питання усно) |
|
|
|
|
Будова тварин: клітини, тканини |
опрацювати §3, ст. 15-17, «Результат» |
|
|
|
|
Будова тварин: органи, системи органів |
опрацювати §3, «Результат» (відповідати на питання усно) |
|
|
|
|
Основні відмінності тварин від рослин та грибів. Узагальнення знань Тематична |
опрацювати §4, ст.21 (відповідати на питання усно); ст.22 – 23 (відповідати на питання), виконати тест ст. 24. |
|
Тема 1. Різноманітність тварин (26 год.+ 5 год. резервні)
|
|||||
|
|
|
Способи класифікації тварин (за середовищем
існування, способом пересування, способом життя). |
оперує термінами: - вид, безхребетні, хордові
називає:
- середовища існування та способи життя тварин; - рідкісні види тварин України та свого краю; наводить приклади:
- тварин зазначених груп; - видів тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хвороб
розпізнає: характеризує: - пристосування тварин до життя у воді; - пристосування тварин до життя на суходолі; - пристосування тварин до життя у ґрунті; - пристосування тварин до польоту; - пристосування тварин до паразитичного способу життя (на прикладі паразитичних червів та членистоногих); установлює зв’язок - між будовою тварин і способом життя; вдосконалює уміння - роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; дотримується правил - особистої гігієни для попередження зараження паразитичними безхребетними тваринами висловлює судження: - щодо різноманітності тварин, їх ролі у природі та значення в житті людини; - щодо значення знань про біологічні особливості паразитичних безхребетних тварин для попередження зараження ними;
|
опрацювати §5, ст. 27-28 (відповідати на питання усно); опанувати конспект; робота над міні-проектом «Тварини-рекордсмени» |
|
|
|
Різноманітність та поширення тварин. Захист міні-проекту «Тварини-рекордсмени» |
опрацювати §6, «Результат» (відповідати на питання усно)
|
|
|
|
|
Особливості будови та життєдіяльності Кишковопорожнинних. |
Опрацювати § 7, «Результат» (відповідати на питання усно); *завд. ст.36, заповнити таблицю |
|
|
|
|
Різноманітність, роль у природі та значення в житті людини |
Опрацювати § 8, «Результат», ст. 40 (відповідати на питання усно) |
|
|
|
|
Особливості будови Кільчастих червів. |
Опрацювати § 9, ст. 44 (відповідати на питання усно); *знайти додаткову інформацію |
|
|
|
|
Особливості життєдіяльності Кільчастих червів. Лабораторне дослідження 1. Зовнішня будова та рух кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка) Інструктаж з БЖД 10.1
|
Опрацювати §10, ст. 48 «Діяльність» (самостійна робота письмово, відповідати на питання усно); Випереджуване завдання: Підготувати міні-проект «Як утворюються перлини?» |
|
|
|
.
|
Різноманітність, роль у природі та значення в житті людини |
Опрацювати §11, ст. 52 «Діяльність», «Результат» (відповідати на питання усно); повторити §9-10. |
|
|
|
|
Особливості будови, способу життя, різноманітність Членистоногих. |
Опрацювати §12, ст. 56 (самостійна робота письмово, відповідати на питання усно) |
|
|
|
|
Особливості будови та життєдіяльності Ракоподібних. |
Опрацювати §13, ст. 59 -60 (завдання письмово, відповідати на питання усно); *виконати міні-проект «Ракоподібні України». |
|
|
|
|
Різноманітність, роль у природі та значення в житті людини Ракоподібних. |
Опрацювати §14, кросворд, ст. 61, ст.64 «Діяльність», «Результат», (відповідати на питання усно, самостійна робота письмово) |
|
|
|
|
Особливості будови та життєдіяльності, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини Павукоподібних. |
Опрацювати §15, §16, ст. 68, ст. 72 «Результат», «Діяльність» (самостійна робота письмово, відповідати на питання усно); * виконати міні-проект «Павуки України». |
|
|
|
|
Особливості будови та життєдіяльності Комах. |
Опрацювати §17-18, с. 72, 80 (відповідати на питання усно, кросворд письмово) |
|
|
|
|
Практична робота № 1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах |
|
Повторити §17-18, с.76, оформити звіт; *виконати міні-проект «Комахи України». |
|
|
|
Різноманітність, роль у природі та значення в житті людини Комах. |
|
Опрацювати §19, ст. 83-86 (самостійна робота письмово, відповідати на питання усно) |
|
|
|
Молюски: особливості будови та життєдіяльності. Різноманітність, роль у природі та значення в житті людини молюсків. Лабраторне дослідження № 2: Будова черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових. Інструктаж з БЖД 10.1 |
|
Опрацювати §20, 21,ст. 89-90, ст. 93-95 «Результат» (відповідати на питання усно); підготувати *міні-проекти «Як утворюються перлини», «Молюски України». |
|
|
|
Паразитичні безхребетні тварини. |
Опрацювати § 22, ст.99 «Діяльність» (вправа на зіставлення письмово, відповідати на питання усно) |
|
|
|
|
Контрольна робота 1 Тематична |
|
|
|
|
|
Хордові, їхні особливості та різноманітність. |
Опрацювати§ 23, ст. 103 «Діяльність» (заповнити таблицю письмово, відповідати на питання усно) |
|
|
|
|
Риби: особливості будови, спосіб життя, процеси життєдіяльності |
Опрацювати § 24, ст. 107 «Діяльність» (завдання письмово, відповідати на питання усно) |
|
|
|
|
Різноманітність, роль у природі та значення в житті людини |
Опрацювати §25, ст. 111-112 (кросворд письмово, відповідати на питання усно) |
|
|
|
|
Амфібії: особливості будови, спосіб життя |
Опрацювати §26, ст. 116 (завдання письмово, питання усно); *виконати міні-проект «Амфібії України». |
|
|
|
|
Різноманітність, роль у природі та значення в житті людини. |
Опрацювати §27, ст. 120 (завдання письмово, відповідати на питання усно |
|
|
|
|
Рептилії: особливості будови, спосіб життя, процеси життєдіяльності |
Опрацювати §28, ст. 124 (завдання письмово, відповідати на питання усно); виконати міні-проекти «Чому зникли динозаври?», «Рептилії України». |
|
|
|
|
Різноманітність, роль у природі та значення в житті людини рептилій. |
Опрацювати § 29, ст. 128 (завдання письмово, відповідати на питання усно). |
|
|
|
|
Птахи: особливості будови, спосіб життя, середовища існування, процеси життєдіяльності |
§30, ст. 131-132 (завдання письмово, кросворд письмово, відповідати на питання усно); виконати міні-проект «Птахи України». |
|
|
|
|
Різноманітність птахів, роль у природі та значення в житті людини. |
виявляє: - ціннісне ставлення до тварин та власного здоров’я; робить висновок: - особливості будови організму тварин є результатом пристосування до характерного для них способу життя Здоров’я і безпека (орієнтує на формування у школярів ціннісного ставлення до власного здоров’я) |
Опрацювати § 31, ст.136 «Діяльність» (кросворд), ст. 136 (самостійна робота письмово) |
|
|
|
Практична робота №2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів. |
Повторити §§ 30-31, ст. 136-137 (відповідати на питання усно). |
|
|
|
|
Ссавці: особливості будови, спосіб життя, середовища існування, процеси життєдіяльності |
Опрацювати § 32, ст.141 «Діяльність» виконати міні-проекти «Зуби ссавців», «Ссавці України». |
|
|
|
|
Різноманітність ссавців, роль у природі та значення в житті людини. |
Опрацювати §33, с. 142 (кросворд), ст.145 (самостійна робота) |
|
|
|
|
Практична робота №3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування. |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження тварин) |
Опрацювати с. 147, повторити § 23-32, с. 148 (виконати тест). |
|
|
|
Узагальнення, систематизація знань з теми «Різноманітність тварин». Різнорівневі тестові завдання Тематична |
|
|
Тема 2. Процеси життєдіяльності тварин (16 год . + 1 год. резервна) |
|||||
|
|
|
Живлення тварин |
оперує термінами:- живлення, дихання, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст, розвиток
називає: - органи травлення, дихання (газообміну), кровообігу, виділення; - основні функції крові та типи кровоносних систем; - види скелета; - типи симетрії тіла; - органи чуття; - форми розмноження; - статеві клітини; - типи розвитку; пояснює: - значення живлення, дихання, газообміну, транспорту речовин, виділення, розмноження, покривів тіла, нервової системи та органів чуття для організму розрізняє (на зображеннях): - системи органів тварин; - типи симетрії тіла тварин; - типи кровоносної системи; - типи розвитку тварин; характеризує: - різноманітність травних систем тварин;
|
Опрацювати §34, с. 152 (заповнити таблицю письмово, запитання усно); опанувати конспект, знайти цікаву інформацію. |
|
|
|
Травлення тварин. Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Різноманітність травних систем |
Опрацювати §35, с. 156 (завдання письмово, запитання усно); опанувати конспект. |
|
|
|
|
Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність. Значення процесів дихання. |
Опрацювати §36, с. 160 (самостійна робота, запитання усно); опанувати конспект, знайти додаткову інформацію. |
|
|
|
|
Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи. |
Опрацювати §37, с. 164 (запитання усно); опанувати конспект. |
|
|
|
|
Практична робота № 4. Порівняння будови скелетів хребетних тварин Інструктаж з БЖД 10.1 |
Повторити §37, с. 163-164 (запитання усно); опанувати конспект. |
|
|
|
|
Два типи симетрії як відображення способу життя. Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. |
Опрацювати §38, с. 168 (вправи 1, 2 - письмово, відповідати на запитання усно); опанувати конспект. |
|
|
|
|
Способи пересування тварин. Лабораторне дослідження № 3: Особливості покривів тіла тварин. |
Опрацювати §39, с. 172 (відповідати на питання усно); опанувати конспект. |
|
|
|
|
Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції. |
Повторити §39, с. 171-172, знайти цікаву інформацію, виконати міні-проект «Як пересуваються тварини?». |
|
|
|
|
Практична робота № 5. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин. Інструктаж з БЖД 10.1 |
- транспорт речовин у тварин різних груп; - радіальну та двобічну симетрії тіла; - способи пересування тварин; - різноманітність покривів тіла тварин; - особливості нервової системи та органів чуття в різних груп тварин; - форми розмноження, запліднення тварин; - прямий та непрямий розвиток; порівнює: - органи та системи органів в різних груп тварин; - прояви життєдіяльності у різних груп тварин (живлення, травлення, дихання, виділення);
дотримується правил: - роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; вдосконалює уміння: - порівнювати, робити висновки робить висновок: - ускладнення будови організму тварин пов’язане з удосконаленням і розширенням функцій; обґрунтовує: взаємозв’язок між будовою органів та їхніми функціями |
Опрацювати §40, с. 176 (завдання письмово, відповідати на питання усно); опанувати конспект, |
|
|
|
Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин. |
Опрацювати §41, с. 172 (відповідати на питання усно); опанувати конспект, виконати міні-проекти « Як тварини визначають напрям руху?», «Як бачать тварини?». |
|
|
|
|
Органи чуття, їх значення. Подразливість тварин. |
Опрацювати §42, с. 183-184 (самостійна робота письмово, відповідати на питання усно); опанувати конспект. |
|
|
|
|
Нервова система, її значення, розвиток у різних тварин. |
Опрацювати §43, с. 187-188 (завдання усно), опанувати конспект. |
|
|
|
|
Практична робота № 6. Порівняння будови головного мозку хребетних тварин. Інструктаж з БЖД 10.1 |
Повторити §43, с. 187-188, виконати міні-проекти «Турбота про потомство», «Тривалість життя різних тварин». |
|
|
|
|
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин. Статеві клітини та запліднення. |
Опрацювати §44, с. 191 (завдання письмово), опанувати конспект |
|
|
|
|
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). |
Опрацювати §45, с. 196 (завдання усно), опанувати конспект |
|
|
|
|
Періоди та тривалість життя тварин. Лабораторне дослідження № 4: Визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб. Інструктаж з БЖД 10.1 |
Опрацювати §46, с. 199-200 (завдання усно); опанувати конспект. |
|
|
|
|
Контрольна робота 2 з теми «Процеси життєдіяльності тварин». |
Повторити §§34-46, с. 201 -202. |
|
Тема 3. Поведінка тварин (10 год. + 1 год. резервна) |
|||||
|
|
|
Поведінка тварин, Поведінкові реакції Лабораторне дослідження № 5: Спостереження за поведінкою тварин. Інструктаж з БЖД 10.1 |
оперує термінами: інстинкт, научіння, поведінка тварин, міграція називає: - методи вивчення поведінки тварин; - форми поведінки тварин; - угруповання тварин; наводить приклади: - міграцій тварин; - способів орієнтування тварин; - використання тваринами знарядь праці; пояснює: - зміни поведінки тварин з віком; - циклічні зміни поведінки розпізнає (за описом та відеоматеріалами): - форми поведінки тварин; - типи угруповань тварин; характеризує: - біологічне значення вродженої та набутої поведінки; - форми поведінки; спостерігає та описує: - поведінку тварин; планує хід дослідження, прогнозує очікувані результати та фіксує їх робить висновок про: - пристосувальне значення поведінки в житті тварин; виявляє: - ціннісне ставлення до тварин |
Опрацювати §§47-48, с. 206, 210; завдання усно; знайти додаткову інформацію, виконати міні-проект «Як спілкуються тварини». |
|
|
|
Практична робота № 7. Визначення форм поведінки тварин. Інструктаж з БЖД 10.1 |
Повторити §§47-48, с. 206, 209-210 (завдання усно); знайти додаткову інформацію. |
|
|
|
|
Вроджена поведінка тварин. |
Опрацювати §49, с. 214 (таблицю. Письмово), опанувати конспект, знайти додаткову інформацію, виконати міні-проект «Як вчаться пташенята». |
|
|
|
|
Набута поведінка тварин. Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин |
Опрацювати §50, с. 218 (завдання усно); знайти додаткову інформацію, виконати міні-проект «Як тварини користуються знаряддями праці». |
|
|
|
|
Елементарна розумова діяльність тварин. |
Опрацювати §51, с. 222 (відповідати на питання усно); знайти додаткову інформацію.
|
|
|
|
|
Індивідуальна поведінка тварин. |
Опрацювати §52, с. 225-226 (відповідати на питання усно); знайти додаткову інформацію, виконати міні-проект «Чому мігрують тварини?». |
|
|
|
|
Форми поведінки тварин. Репродуктивна поведінка тварин. |
Опрацювати §53, с. 230 (завдання усно); знайти додаткову інформацію, виконати міні-проекти «Угрупування тварин», «Як тварини спілкуються?» |
|
|
|
|
Соціальна поведінка тварин. Комунікація тварин. Ієрархія у групі. Використання тваринами знарядь праці. |
Опрацювати §54, с. 234 (завдання усно); знайти додаткову інформацію виконати міні-проект «Як тварини визначають напрям руху».
|
|
|
|
|
Територіальна поведінка тварин. |
Опрацювати §55, с. 238 (завдання усно); знайти додаткову інформацію. |
|
|
|
|
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення. Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. |
|
Опрацювати §56, с. 242 (завдання усно); знайти додаткову інформацію, повторити §§47-55 |
|
|
|
Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Поведінка тварин». |
Повторити §§47-55, с. 243-244 (завдання усно, виконати тест письмово). |
|
Тема 4. Організми і середовище існування (5 год ) |
|||||
|
|
|
Поняття про екосистему та чинники середовища |
оперує термінами: - екосистема, рослиноїдні тварини, хижі тварини, паразити, ланцюги живлення, охорона природи, Червона книга України називає: - чинники середовища існування; - заповідники й заповідні території України; наводить приклади: - пристосування тварин до впливу різних чинників середовища (температури, освітленості, вологи); - форм співіснування організмів в угрупованнях; - впливу людини на екосистеми
описує: - передачу енергії в екосистемі;
характеризує: визначає: - роль організмів як компонентів екосистеми
|
Опрацювати §§57-58, с. 247-248, 252 (завдання усно); знайти додаткову інформацію, виконати міні-проект «Як тварини пристосовані до життя в різних умовах?» |
|
|
|
Ланцюги живлення. Кругообіг речовин і потік енергії в екосистемі. |
Опрацювати §§59, 61, с. 256-257, 264-265 (завдання усно); знайти додаткову інформацію. |
|
|
|
|
Співіснування організмів в угрупованнях. Екскурсія(віртуальна) |
Опрацювати §60, с. 261(завдання усно), знайти додаткову інформацію, виконати міні-проект «Заповідні території світу, України». |
|
|
|
|
Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна етика. Природоохоронні території. Червона книга України |
Опрацювати §62, с. 268-269 (завдання усно); знайти додаткову інформацію. |
|
|
|
|
Узагальнення та систематизація знань. Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої природи. |
|
с. 271- 272 (виконати тест), с. 273-278, літні завдання. |
|
|
|
Екскурсія до міського зоопарку «Різноманітність тварин свого краю. Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя вприродному угрупованні» (віртуа льна) |
1