ГЕОГРАФІЯ
«Україна у світі: природа, населення»
8 КЛАС
70 год. – 2 год. на тиждень
№ п/п |
Дата |
Дата |
Дата |
Тема уроку |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Наскрізні змістові лінії |
ДЗ |
|
|
|
|
ВСТУП |
|
|
|
1 |
|
|
|
Об’єкти вивчення і методи досліджень фізичної та суспільної географії України. Джерела географічної інформації |
Знаннєвий компонент: називає об’єкти вивчення курсу. Діяльнісний компонент:характеризує методи досліджень фізичної та суспільної географії; розрізняє істотні ознаки понять «фізична географія» та «суспільна географія»; вміє користуватися джерелами географічної інформації. Ціннісний компонент: оцінює значення знань із фізичної та суспільної географії для себе і суспільства. |
Громадянська відповідальність Розуміє важливість знань з географії у розв’язанні актуальних проблем розвитку України. |
|
2 |
|
|
|
Географічні відомості про територію України в минулому. Сучасні географічні дослідження |
Знаннєвий компонент: наводить приклади географічних досліджень території України у минулому і тепер; пояснює особливості сучасних географічних досліджень. Діяльнісний компонент: вміє користуватися джерелами географічної інформації. Ціннісний компонент: оцінює значення знань із фізичної та суспільної географії для себе і суспільства. |
Громадянська відповідальність Розуміє важливість знань з географії у розв’язанні актуальних проблем розвитку України. |
|
|
|
|
|
РОЗДІЛ І. ГЕОГРАФІЧНА КАРТА ТА РОБОТА 3 НЕЮ |
|
|
|
|
|
|
|
Тема 1. Географічна карта |
|
|
|
3 |
|
|
|
Зображення України в картографічних творах. |
Знаннєвий компонент: називає джерела географічної інформації, елементи карти. Діяльнісний компонент: розпізнає види карт за просторовим охопленням, масштабом, змістом і призначення; характеризує методи і засоби отримання географічної інформації з загальногеографічних і тематичних карт; визначає об’єкти, напрямки, відстані, географічні координати за навчальними картами. Ціннісний компонент: оцінює значення джерел географічної інформації для життєдіяльності людини. |
Підприємливість та фінансова грамотність Уміє отримувати та аналізувати інформацію щодо природних і соціальних явищ та процесів із широкого кола джерел географічної інформації. |
|
4 |
|
|
|
Картографічні проекції. Способи картографічного зображення. Класифікація карт |
Знаннєвий компонент: пояснює відмінності між різними видами карт, картографічними проекціями. Діяльнісний компонент: розпізнає види карт за просторовим охопленням, масштабом, змістом і призначення; характеризує методи і засоби отримання географічної інформації з загальногеографічних і тематичних карт; визначає об’єкти, напрямки, відстані, географічні координати за навчальними картами; Ціннісний компонент: оцінює значення джерел географічної інформації для життєдіяльності людини. |
Підприємливість та фінансова грамотність Уміє отримувати та аналізувати інформацію щодо природних і соціальних явищ та процесів із широкого кола джерел географічної інформації. |
|
5 |
|
|
|
Навчальні карти й атласи. Геоінформаційні та сучасні навігаційні системи |
Знаннєвий компонент: називає джерела географічної інформації; Діяльнісний компонент: вміє користуватися навчальними картами й атласами, картографічними інтернет-джерелами; застосовує сучасні навігаційні системи на практиці. Ціннісний компонент: оцінює значення джерел географічної інформації для життєдіяльності людини. |
Екологічнабезпека та сталий розвиток Розуміє важливість використання сучасних навігаційних систем для власної безпеки та безпеки інших. Підприємливість та фінансова грамотність Уміє отримувати та аналізувати інформацію щодо природних і соціальних явищ та процесів із широкого кола джерел географічної інформації. |
|
|
|
|
|
Тема 2. Топографічні карти |
|
|
|
6 |
|
|
|
Топографічні карти. |
Знаннєвий компонент: називає елементи топографічної карти. Діяльнісний компонент: читає топографічні карти, плани міст, схеми руху транспорту; характеризує методи і засоби отримання інформації з топографічних карт. Ціннісний компонент: оцінює значення топографічних карт у побуті та господарській діяльності. |
Підприємливість та фінансова грамотність Уміє отримувати та аналізувати інформацію щодо природних і соціальних явищ та процесів із широкого кола джерел географічної інформації. |
|
7 |
|
|
|
Читання та практичне використання топографічних карт. |
Знаннєвий компонент: пояснює особливості читання топографічної карти. Діяльнісний компонент: читає топографічні карти, плани міст, схеми руху транспорту; характеризує методи і засоби отримання інформації з топографічних карт; вміє працювати в групі та команді; застосовує отримані знання в орієнтуванні на місцевості з допомогою топографічної карти, плану, схеми. Ціннісний компонент: оцінює значення топографічних карт у побуті та господарській діяльності. |
Підприємливість та фінансова грамотність Уміє отримувати та аналізувати інформацію щодо природних і соціальних явищ та процесів із широкого кола джерел географічної інформації. |
|
8 |
|
|
|
Практична робота № 1. Визначення напрямків, відстаней, площ, географічних і прямокутних координат, висот точок за топографічною картою. Дослідження. Прокладання маршрутів за топографічною картою та їх обґрунтування |
Знаннєвий компонент: пояснює особливості читання топографічної карти. Діяльнісний компонент: визначає об’єкти, напрямки, відстані, географічні, прямокутні координати, висоту точок за топографічною картою; вміє працювати в групі та команді; застосовує отримані знання в орієнтуванні на місцевості з допомогою топографічної карти, плану, схеми. Ціннісний компонент: оцінює значення топографічних карт у побуті та господарській діяльності. |
Підприємливість та фінансова грамотність Уміє отримувати та аналізувати інформацію щодо природних і соціальних явищ та процесів із широкого кола джерел географічної інформації. |
|
|
|
|
|
РОЗДІЛ II. ГЕОГРАФІЧНИЙ ПРОСТІР УКРАЇНИ |
|
|
|
|
|
|
|
Тема 1. Україна на політичній карті Європи і світу |
|
|
|
9 |
|
|
|
Політична карта світу, її елементи. |
Знаннєвий компонент: називає істотні ознаки політичної карти, складники державної території; пояснює відмінність між поняттями «країна», «держава», «залежна територія». Ціннісний компонент: оцінює політико-географічне положення держав та географічне положення України. |
|
|
10 |
|
|
|
Географічне положення. Державна територія України. Державні кордони. Практична робота № 2. Позначення на контурній карті кордонів сусідніх держав, крайніх точок, географічних центрів України та Європи і зазначення їхніх назв; визначення координат точок, протяжності території України в градусах і кілометрах. Дослідження. Порівняльна характеристика географічного положення України з країнами світу (2-3 на вибір) |
Знаннєвий компонент: називає складники державної території. Діяльнісний компонент: характеризує географічне положенняУкраїни; розрізняє фізико-, економіко-, політикогеографічне положення держави; показує на карті суходільні і морські кордони: суходіл і територіальні води, крайні точки України, країни-сусідиУкраїни; географічні центриУкраїни; географічний центр Європи в Україні. визначає за допомогою карти протяжність території України в градусах і кілометрах. Ціннісний компонент: обґрунтовує вплив значення географічного положення України в Європі та світі на економічні та політичні процеси в середині держави; оцінює політико-географічне положення держав та географічне положення України. |
Громадянська відповідальність Розуміє вплив географічного положення країни на її соціально – економічний розвиток |
|
|
|
|
|
Тема 2. Адміністративно-територіальний устрій України |
|
|
|
11 |
|
|
|
Територіальні зміни меж України. Особливості сучасного адміністративно-територіального устрою. |
Знаннєвий компонент: називає адміністративно-територіальні одиниціУкраїни; пояснює особливості сучасного адміністративно-територіального устрою України; наводить приклади різних адміністративно-територіальних одиниць за географічним положенням на карті України. Діяльнісний компонент: аналізує зміни територіальних кордонів України з ХХ ст.; прогнозує економічні та соціальні наслідки змін адміністративно-територіального устрою України; показує на карті одиниці адміністративно-територіального устрою України; зміни кордонів України в ХХ ст. Ціннісний компонент: оцінює значення знань про адміністративно територіальний устрій держави; робить висновки про місце свого населеного пункту в контексті сучасних територіальних змін. |
Громадянська відповідальність Усвідомлює роль кордонів для безпеки держави. |
|
|
|
|
|
Тема 3. Україна на карті годинних поясів |
|
|
|
12 |
|
|
|
Міжнародна система відліку часу. Час в Україні |
Знаннєвий компонент: називає різні види часу, що існують в міжнародній системі його відліку; наводить приклади регулювання часу в країнах світу; пояснює відмінність між поняттями «місцевий час», «поясний час». Діяльнісний компонент: аналізує карту годинних поясів Землі; показує на карті лінію зміни дат; визначає місцевий і поясний час, час у країнах світу та в Україні. Ціннісний компонент: обґрунтовує вплив літнього часу на господарську діяльність та здоров’я людини; оцінює значення знань про систему відліку часу. |
Здоров’я і безпека Усвідомлює вплив зміни годинних поясів на здоров’я людини та безпеку. |
|
13 |
|
|
|
Практична робота № 3. Аналіз карти годинних поясів світу. Розв’язування задач на визначення часу. Дослідження. Планування маршруту мандрівки країнами світу з визначенням різниці в часі в них порівняно з київським |
Знаннєвий компонент: називає різні види часу, що існують в міжнародній системі його відліку; наводить приклади регулювання часу в країнах світу; пояснює відмінність між поняттями «місцевий час», «поясний час». Діяльнісний компонент: характеризує особливості регулювання системи відліку часу в країнах світу; аналізує карту годинних поясів Землі; показує на карті лінію зміни дат; визначає місцевий і поясний час, час у країнах світу та в Україні. Ціннісний компонент: обґрунтовує вплив літнього часу на господарську діяльність та здоров’я людини; оцінює значення знань про систему відліку часу. |
Здоров’я і безпека Усвідомлює вплив зміни годинних поясів на здоров’я людини та безпеку. |
|
14 |
|
|
|
Підсумковий урок з тем «Вступ», «Географічна карта та робота з нею», «Географічний простір України» |
|
|
|
|
|
|
|
РОЗДІЛ III. ПРИРОДНІ УМОВИ І РЕСУРСИ УКРАЇНИ |
|
|
|
|
|
|
|
Тема 1. Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси |
|
|
|
15 |
|
|
|
Форми земної поверхні. Простягання низовин, височин, гір, річкових долин. |
Знаннєвий компонент: називає форми земної поверхні. Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різного масштабу:низовини: Придніпровська, Причорноморська, Закарпатська, Поліська; височини: Придніпровська, Подільська, Донецька, Приазовська, Хотинська (г. Берда); гори: Українські Карпати (г. Говерла), Кримські (г. Роман-Кош). Ціннісний компонент:оцінює вплив людини на рельєф. |
Здоров’я і безпека Дотримується правил поводження під час землетрусів.
|
|
16 |
|
|
|
Геологічна історія Землі. Основні тектонічні структури. |
Знаннєвий компонент: формулює визначення понять «платформа», «щит», «плита», «область складчастості». Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різного масштабу тектонічні структури: Східноєвропейська платформа, Український щит, Волино-Подільська плита, Дніпровсько-Донецька западина, Причорноморська западина, Скіфська платформа, Донецька складчаста область, Карпатська і Кримська складчасті системи; пояснює вплив неотектонічних рухів на формування рельєфу. Ціннісний компонент:встановлює взаємозв`язки між рельєфом, тектонічними структурами. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює цілісність природи і взаємозв’язок її об’єктів і явищ. Здоров’я і безпека Дотримується правил поводженняпід час землетрусів.
|
|
17 |
|
|
|
Геологічна будова. Вплив геологічної будови та тектоніки на діяльність людини |
Знаннєвий компонент: формулює визначення понять «платформа», «щит», «плита», «область складчастості». Діяльнісний компонент: аналізує поширення різних за віком гірських порід за геологічною картою. Ціннісний компонент:встановлює взаємозв`язки між рельєфом, тектонічними структурами, геологічною будовою території. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює цілісність природи і взаємозв’язок її об’єктів і явищ.
|
|
18 |
|
|
|
Формування рельєфу. Типи рельєфу за походженням. Рельєф і діяльність людини |
Знаннєвий компонент: називає форми земної поверхні. Діяльнісний компонент: пояснює вплив неотектонічних рухів на формування рельєфу. Ціннісний компонент:оцінює вплив людини на рельєф. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює цілісність природи і взаємозв’язок її об’єктів і явищ. Здоров’я і безпека Знає поширення по території країни негативних процесів, пов’язаних з рельєфом, тектонічною і геологічною будовою (зсуви, землетруси, карсти, обвали). |
|
19 |
|
|
|
Корисні копалини України. Паливні корисні копалини. |
Знаннєвий компонент: наводить приклади корисних копалин щодо їх використання; Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різного масштабу: басейни і родовища корисних копалин: Донецький та Львівсько-Волинський кам’яновугільні басейни, Дніпровський буровугільний басейн, Західний, Східний, Південний нафтогазоносні райони. Ціннісний компонент: обґрунтовує необхідність раціонального використання природних ресурсів; оцінює наслідки видобування корисних копалин та необхідність охорони надр; встановлює взаємозв`язки між рельєфом, тектонічними структурами, корисними копалинами, геологічною будовою території. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Наводить приклади та робить висновки щодо необхідності утилізації і переробки відходів. Громадянська відповідальність Розуміє необхідність раціонального використання мінеральних ресурсів. Підприємливість та фінансова грамотність Розуміє значення корисних копалин для різних видів господарської діяльності людини. |
|
20 |
|
|
|
Рудні та нерудні корисні копалини. Мінеральні води та грязі. Проблеми раціонального використання мінеральних ресурсів |
Знаннєвий компонент: наводить приклади корисних копалин щодо їх використання. Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різного масштабу: басейни і родовища корисних копалин: Криворізький залізорудний басейн, Кременчуцький залізорудний район, Придніпровський марганцеворудний басейн, Іршанське родовище титанових руд, Артемівське, Слов’янське родовища кам’яної солі, Заваллівське родовище графіту. Ціннісний компонент: обґрунтовує необхідність раціонального використання природних ресурсів; оцінює наслідки видобування корисних копалин та необхідність охорони надр; встановлює взаємозв`язки між рельєфом, тектонічними структурами, корисними копалинами, геологічною будовою території. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Наводить приклади та робить висновки щодо необхідності утилізації і переробки відходів. Громадянська відповідальність Розуміє необхідність раціонального використання мінеральних ресурсів. Підприємливість та фінансова грамотність Розуміє значення корисних копалин для різних видів господарської діяльності людини. |
|
21 |
|
|
|
Практична робота № 4. Установлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язків між тектонічними структурами, рельєфом, геологічною будовою та корисними копалинами в межах України. Особливості геологічної будови, рельєфу та мінеральних ресурсів своєї місцевості |
Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різного масштабу: низовини, височини, гори, тектонічні структури, басейни і родовища корисних копалин. Ціннісний компонент: встановлює взаємозв`язки між рельєфом, тектонічними структурами, корисними копалинами, геологічною будовою території. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює цілісність природи і взаємозв’язок її об’єктів і явищ. ГромадянськавідповідальністьРозумієнеобхідністьраціональноговикористаннямінеральнихресурсів. Підприємливість та фінансова грамотність Розуміє значення корисних копалин для різних видів господарської діяльності людини. |
|
22 |
|
|
|
Підсумковий урок з теми «Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси» |
|
|
|
|
|
|
|
Тема 2. Клімат і кліматичні ресурси |
|
|
|
23 |
|
|
|
Кліматотвірні чинники: сонячна енергія, циркуляція атмосфери, підстильна поверхня, їх взаємодія. |
Знаннєвий компонент: називає основні кліматотвірні чинники, формулює поняття «клімат», «атмосферний фронт», «циклон», «антициклон»; пояснює дію кліматотвірних чинників. Діяльнісний компонент: характеризує особливості розподілу сонячної енергії, напрямки руху атмосферних фронтів, циклонів та антициклонів. |
|
|
24 |
|
|
|
Кліматичні показники. Кліматична карта. Практична робота № 5. Визначення вологості повітря за заданими показниками |
Знаннєвий компонент: називає основні кліматичні показники; формулює поняття «погода», «клімат». Діяльнісний компонент: характеризує річний розподіл кліматичних показників у межах України; визначає за кліматичною картою особливості розподілу температури, повітря та опадів; порівнює особливості зволоження в різних частинах України, |
Здоров’я і безпека Розуміє наслідки погодних умов на самопочуття та здоров’я людини. Усвідомлює вплив погодно-кліматичних явищ на безпеку людини. |
|
25 |
|
|
|
Регіональні відмінності клімату. Кліматичні ресурси. Практична робота № 6. Установлення особливостей клімату різних регіонів України за аналізом карт та кліматичних діаграм |
Знаннєвий компонент: називає типи клімату; формулює поняття «погода», «клімат». Діяльнісний компонент: характеризує річний розподіл кліматичних показників у межах України; визначає за кліматичною картою особливості розподілу температури, повітря та опадів; порівнює особливості зволоження в різних частинах України. Ціннісний компонент: оцінює можливість використання кліматичних ресурсів у різних сферах господарської діяльності в Україні та у побуті. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Розуміє необхідність охорони атмосферного повітря, залежність його стану від різних видів діяльності людини. Підприємливість та фінансова грамотність Наводить приклади можливості використання кліматичних ресурсів у різних сферах господарської діяльності в Україні та у побуті. |
|
26 |
|
|
|
Сезонні погодні умови та явища. Несприятливі погодно-кліматичні явища. Метеорологічна служба. Дослідження. Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в інтернет-джерелах, ЗМІ |
Знаннєвий компонент: наводить приклади небезпечних погодних явищ та їх наслідків. Діяльнісний компонент: аналізує погодні особливості різних регіонів України за допомогою інтернет- ресурсів. Ціннісний компонент: робить висновки про значення прогнозу погоди для життєдіяльності людей. |
Здоров’я і безпека Розуміє наслідки погодних умов на самопочуття та здоров’я людини. Усвідомлює вплив погодно-кліматичних явищ на безпеку людини. |
|
27 |
|
|
|
Вплив погодно-кліматичних умов на здоров’я і господарську діяльність людини. Охорона атмосферного повітря. Кліматичні особливості своєї місцевості |
Знаннєвий компонент: пояснює дію кліматотвірних чинників. Діяльнісний компонент: порівнює кліматичні умови своєї місцевості з іншими регіонами та їх вплив на сільське господарство. Ціннісний компонент: робить висновки про значення прогнозу погоди для життєдіяльності людей; оцінює можливість використання кліматичних ресурсів у різних сферах господарської діяльності в Україні та у побуті.
|
Екологічна безпека та сталий розвиток Розуміє необхідність охорони атмосферного повітря, залежність його стану від різних видів діяльності людини. Здоров’я і безпека Розуміє наслідки погодних умов на самопочуття та здоров’я людини. Усвідомлює вплив погодно-кліматичних явищ на безпеку людини. |
|
|
|
|
|
Тема 3. Води суходолу і водні ресурси |
|
|
|
28 |
|
|
|
Поверхневі води. Річкові басейни і системи. Практична робота № 7. Позначення на контурній карті назв найбільших річок, озер, водосховищ, каналів, позначення боліт України (початок) |
Знаннєвий компонент: називає складові частини вод суходолу в межах України; формулює визначення понять «річка». Діяльнісний компонент: Знаходить та показує на картах різного масштабу: річкові системи: Дніпра, Сіверського Донця, Південного Бугу, Дністра, Дунаю, Західного Бугу; характеризує водні об’єкти України, порівнює гідрографічні особливості водних об’єктів; аналізує можливості використання водних ресурсів. Ціннісний компонент: усвідомлює необхідність охорони водних ресурсів України. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює необхідність ощадного використання та охорони водних ресурсів України. |
|
29 |
|
|
|
Живлення і водний режим річок. Річковий стік і річкова долина. |
Знаннєвий компонент: формулює визначення понять «річка», «меандри», «тераси», «водний режим», «річковий стік», «витрата води», «твердий стік», «падіння річки», «похил річки»; пояснює особливості живлення та водного режиму річок. Діяльнісний компонент: визначає падіння та похил річки. |
|
|
30 |
|
|
|
Озера і лимани. Болота. Практична робота № 7. (продовження) |
Знаннєвий компонент: формулює визначення понять «озеро», «болото», пояснює особливості живлення та водного режиму озер. Діяльнісний компонент: Знаходить та показує на картах різного масштабу: озера: Ялпуг, Сасик, Шацькі, Синевир; лимани: Дніпровсько-Бузький, Молочний, Дністровський; характеризує водні об’єкти України, порівнює гідрографічні особливості водних об’єктів; аналізує можливості використання водних ресурсів. Ціннісний компонент: усвідомлює необхідність охорони водних ресурсів України. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює необхідність ощадного використання та охорони водних ресурсів України. |
|
31 |
|
|
|
Водосховища та канали. Підземні води. Практична робота № 7. (закінчення). Дослідження. Аналіз забезпеченості водними ресурсами різних територій України |
Знаннєвий компонент: формулює визначення понять «підземні води», «водосховище», «канал». Діяльнісний компонент: Знаходить та показує на картах різного масштабу: водосховища: Київське, Канівське, Кременчуцьке, Каховське, Дніпровське, Дніпродзержинське; Дністровське; Печенізьке; канали: Північнокримський, Дніпро – Донбас, Каховський; характеризує водні об’єкти України, порівнює гідрографічні особливості водних об’єктів; аналізує можливості використання водних ресурсів. Ціннісний компонент: усвідомлює необхідність охорони водних ресурсів України. |
Здоров’я і безпека Усвідомлює значення водних ресурсів для створення сприятливого середовища життя. Підприємливість та фінансова грамотність Усвідомлює необхідність раціонального використання води у побуті, заощадження витрат в сім’ї. |
|
32 |
|
|
|
Водні-ресурси України. Води суходолу своєї місцевості. Дослідження. Аналіз забезпеченості водними ресурсами різних територій України |
Знаннєвий компонент: формулює визначення поняття «водні ресурси». Діяльнісний компонент: характеризує шляхи раціонального використання водних ресурсів; аналізує можливості використання водних ресурсів. Ціннісний компонент: усвідомлює необхідність охорони водних ресурсів України; оцінює наявні водні ресурси своєї місцевості. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює необхідність ощадного використання та охорони водних ресурсів України. Здоров’я і безпека Розуміє вплив стану якості водних ресурсів на здоров’я людини. Усвідомлює значення водних ресурсів для створення сприятливого середовища життя. Громадянська відповідальність Робить висновки щодо необхідності заходів із охорони водних ресурсів України і своєї місцевості. Підприємливість та фінансова грамотність Усвідомлює необхідність раціонального використання води у побуті, заощадження витрат в сім’ї. |
|
|
|
|
|
Тема 4. Ґрунти та ґрунтові ресурси |
|
|
|
33 |
|
|
|
Умови ґрунтоутворення, структура ґрунту, ґрунтові горизонти, родючість. Основні типи ґрунтів, закономірності їх поширення. Практична робота № 8. Порівняльний аналіз різних типів ґрунтів України. |
Знаннєвий компонент: називає основні чинники ґрунтоутворення та типи ґрунтів; пояснює умови ґрунтоутворення, особливості поширення ґрунтів. Діяльнісний компонент: аналізує карту ґрунтів України. Ціннісний компонент: робить висновки щодо закономірностей поширення ґрунтів на рівнинній частині України та в горах. |
|
|
34 |
|
|
|
Ґрунтові ресурси України. Ґрунти своєї місцевості. |
Знаннєвий компонент: пояснює умови ґрунтоутворення, особливості поширення ґрунтів. Діяльнісний компонент: характеризує ґрунтові ресурси України. Ціннісний компонент: визначає вплив родючості ґрунтів на сільськогосподарську діяльність; оцінює заходи з підвищення родючості та охорони ґрунтів. |
Громадянська відповідальність Знає і розуміє необхідність раціонального використання й охорони ґрунтів. Підприємливість та фінансова грамотність Вміє отримати прибуток з використання власної земельної ділянки. Визначає залежність напрямку сільськогосподарської діяльності від типу ґрунту. |
|
|
|
|
|
Тема 5. Рослинність |
|
|
|
35 |
|
|
|
Закономірності поширення рослинного покриву в Україні. Рослинність своєї місцевості |
Знаннєвий компонент: називає видовий склад рослинності; наводить приклади рослинних угруповань, занесених до Зеленої книги України, ендемічних і зникаючих видів рослин. Діяльнісний компонент: характеризує основні типи рослинного покриву України; розпізнає рослини, що занесені до Червоної книги України; аналізує карту рослинності України, вплив господарської діяльності людини на рослинний покрив; спостерігає за змінами рослинності своєї місцевості. Ціннісний компонент: робить висновки щодо закономірностей поширення основних типів рослинності в Україні; оцінює стан рослинних ресурсів, їх роль у господарській діяльності, можливості використання в різних регіонах України; усвідомлює необхідність збереження та відновлення рослинності. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює необхідність збереження рослин та їх угрупувань. Здоров’я і безпека Усвідомлює необхідність використання деяких властивостей рослин для зміцнення та профілактики здоров’я. Громадянська відповідальність Сприяє формуванню відповідального члена громади, суспільства, який: - розуміє необхідність раціонального використання рослинних ресурсів. |
|
|
|
|
|
Тема 6. Тваринний світ України |
|
|
|
36 |
|
|
|
Різноманітність тваринного світу. Закономірності поширення тваринного світу в Україні. Тваринний світ своєї місцевості |
Знаннєвий компонент: називає видовий склад тваринного світу; наводить приклади акліматизації та реакліматизації тварин. Діяльнісний компонент: характеризує фауністичний склад лісів, луків, степів, боліт, водойм; розпізнає тварин, які занесені до Червоної книги України; аналізує карту тваринного світу України. Ціннісний компонент: робить висновки щодо закономірностей поширення основних видів тварин в Україні; оцінює стан тваринних ресурсів, їх роль у господарській діяльності людини; усвідомлює наслідки впливу людської діяльності на тваринний світ України та своєї місцевості. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює необхідність збереження тварин та їх угрупувань. Громадянська відповідальність Сприяє формуванню відповідального члена громади, суспільства, який: - розуміє необхідність раціонального використання тваринних ресурсів; - усвідомлює наслідки впливу господарської діяльності людини на тваринний світ України та своєї місцевості. |
|
37 |
|
|
|
Підсумковий урок за темами:«Клімат і кліматичні ресурси», «Води суходолу і водні ресурси», «Ґрунти та ґрунтові ресурси», «Рослинність», «Тваринний світ України» |
|
|
|
|
|
|
|
Тема 7. Ландшафти України |
|
|
|
38 |
|
|
|
Ландшафт як просторово-цілісна система. Районування природних ландшафтів, їх відображення на картах. |
Знаннєвий компонент: називає чинники формування природних ландшафтів, пояснює на конкретних прикладах особливості взаємодії компонентів природи у ландшафті. Діяльнісний компонент: аналізує карту ландшафтів. Ціннісний компонент: прогнозує наслідки впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів; висловлює судження про природноресурсний потенціал природних комплексів. |
|
|
39 |
|
|
|
Антропогенні ландшафти. Рівнинні ландшафти, їх різноманітність |
Знаннєвий компонент: називає чинники формування природних ландшафтів, природні країни, природні зони; пояснює на конкретних прикладах особливості взаємодії компонентів природи у ландшафті. Діяльнісний компонент: аналізує карту ландшафтів, співвідношення природних та антропогенних ландшафтів у своїй місцевості. Ціннісний компонент: прогнозує наслідки впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів. |
|
|
40 |
|
|
|
Природні зони України: зони мішаних лісів і широколистих лісів |
Знаннєвий компонент: називає природні зони; пояснює на конкретних прикладах особливості взаємодії компонентів природи у ландшафті. Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різних масштабів природні зони, характеризує рівнинні лісові ландшафти. Ціннісний компонент: прогнозує наслідки впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів; висловлює судження про природноресурсний потенціал природних комплексів. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює відповідальність за ощадне використання природних ресурсів, екологічний стан у місцевій громаді, Україні. Здоров’я і безпека Усвідомлює необхідність дбайливого ставлення до довкілля (навколишнього середовища) як до потенційного джерела здоров’я, добробуту та безпеки людини. Дотримується правил безпечної поведінки в природі. Громадянська відповідальність Виявляє готовність до розв’язання проблем, пов’язаних із станом довкілля. Підприємливість та фінансова грамотність Розуміє рекреаційне значення природних комплексів. |
|
41 |
|
|
|
Лісостепова природна зона України |
Знаннєвий компонент: природні зони; пояснює на конкретних прикладах особливості взаємодії компонентів природи у ландшафті. Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різних масштабів природні зони, характеризує рівнинні лісостепові. Ціннісний компонент: прогнозує наслідки впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів; висловлює судження про природноресурсний потенціал природних комплексів. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює відповідальність за ощадне використання природних ресурсів, екологічний стан у місцевій громаді, Україні. Здоров’я і безпека Усвідомлює необхідність дбайливого ставлення до довкілля (навколишнього середовища) як до потенційного джерела здоров’я, добробуту та безпеки людини. Дотримується правил безпечної поведінки в природі. Громадянська відповідальність Виявляє готовність до розв’язання проблем, пов’язаних із станом довкілля. Підприємливість та фінансова грамотність Розуміє рекреаційне значення природних комплексів. |
|
42 |
|
|
|
Природна зона степу |
Знаннєвий компонент: називає природні зони; пояснює на конкретних прикладах особливості взаємодії компонентів природи у ландшафті. Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різних масштабів природні зони, характеризує рівнинні степові ландшафти. Ціннісний компонент: прогнозує наслідки впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів; висловлює судження про природноресурсний потенціал природних комплексів. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює відповідальність за ощадне використання природних ресурсів, екологічний стан у місцевій громаді, Україні. Здоров’я і безпека Усвідомлює необхідність дбайливого ставлення до довкілля (навколишнього середовища) як до потенційного джерела здоров’я, добробуту та безпеки людини. Дотримується правил безпечної поведінки в природі. Громадянська відповідальність Виявляє готовність до розв’язання проблем, пов’язаних із станом довкілля. Підприємливість та фінансова грамотність Розуміє рекреаційне значення природних комплексів. |
|
43 |
|
|
|
Гірські ландшафти Українських Карпат |
Знаннєвий компонент: називає природні країни; пояснює на конкретних прикладах особливості взаємодії компонентів природи у ландшафті. Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різних масштабів гірські країни, характеризує гірські ландшафти. Ціннісний компонент: прогнозує наслідки впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів; висловлює судження про природноресурсний потенціал природних комплексів. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює відповідальність за ощадне використання природних ресурсів, екологічний стан у місцевій громаді, Україні. Здоров’я і безпека Усвідомлює необхідність дбайливого ставлення до довкілля (навколишнього середовища) як до потенційного джерела здоров’я, добробуту та безпеки людини. Дотримується правил безпечної поведінки в природі. Громадянська відповідальність Виявляє готовність до розв’язання проблем, пов’язаних із станом довкілля. Підприємливість та фінансова грамотність Розуміє рекреаційне значення природних комплексів. |
|
44 |
|
|
|
Гірські ландшафти Кримських гір |
Знаннєвий компонент: називає природні країни, пояснює на конкретних прикладах особливості взаємодії компонентів природи у ландшафті. Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різних масштабів гірські країни, характеризує гірські ландшафти. Ціннісний компонент: прогнозує наслідки впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів; висловлює судження про природноресурсний потенціал природних комплексів. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює відповідальність за ощадне використання природних ресурсів, екологічний стан у місцевій громаді, Україні. Здоров’я і безпека Усвідомлює необхідність дбайливого ставлення до довкілля (навколишнього середовища) як до потенційного джерела здоров’я, добробуту та безпеки людини. Дотримується правил безпечної поведінки в природі. Громадянська відповідальність Виявляє готовність до розв’язання проблем, пов’язаних із станом довкілля. Підприємливість та фінансова грамотність Розуміє рекреаційне значення природних комплексів. |
|
45 |
|
|
|
Практична робота № 9. Складання порівняльної характеристики природних зон України (за вибором). Дослідження. Ландшафти своєї місцевості, їх освоєння і використання |
Знаннєвий компонент: називає природні зони; пояснює на конкретних прикладах особливості взаємодії компонентів природи у ландшафті. Діяльнісний компонент: характеризує рівнинні лісові, лісостепові, степові ландшафти. Ціннісний компонент: прогнозує наслідки впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів; висловлює судження про природноресурсний потенціал природних комплексів. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює відповідальність за ощадне використання природних ресурсів, екологічний стан у місцевій громаді, Україні. Здоров’я і безпека Усвідомлює необхідність дбайливого ставлення до довкілля (навколишнього середовища) як до потенційного джерела здоров’я, добробуту та безпеки людини. Дотримується правил безпечної поведінки в природі. Громадянська відповідальність Виявляє готовність до розв’язання проблем, пов’язаних із станом довкілля. Підприємливість та фінансова грамотність Розуміє рекреаційне значення природних комплексів. |
|
46 |
|
|
|
Природні умови і ресурси Чорного моря |
Знаннєвий компонент: пояснює на конкретних прикладах особливості взаємодії компонентів природи у ландшафті. Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різних масштабів Чорне море; острови Зміїний, Джарилгач, півострови Кримський, Керченський, Каркінітську затоку, Керченську протоку; характеризує природні комплекси морів. Ціннісний компонент: прогнозує наслідки впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів; висловлює судження про природноресурсний потенціал природних комплексів. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює відповідальність за ощадне використання природних ресурсів, екологічний стан у місцевій громаді, Україні. Здоров’я і безпека Усвідомлює необхідність дбайливого ставлення до довкілля (навколишнього середовища) як до потенційного джерела здоров’я, добробуту та безпеки людини. Дотримується правил безпечної поведінки в природі. Громадянська відповідальність Виявляє готовність до розв’язання проблем, пов’язаних із станом довкілля. Підприємливість та фінансова грамотність Розуміє рекреаційне значення природних комплексів. |
|
47 |
|
|
|
Природні умови і ресурси Азовського моря |
Знаннєвий компонент: пояснює на конкретних прикладах особливості взаємодії компонентів природи у ландшафті. Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різних масштабів Азовське море; півостров Керченський, косу Арабатська Стрілка, Керченську протоку; характеризує природні комплекси морів. Ціннісний компонент: прогнозує наслідки впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів; висловлює судження про природноресурсний потенціал природних комплексів. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює відповідальність за ощадне використання природних ресурсів, екологічний стан у місцевій громаді, Україні. Здоров’я і безпека Усвідомлює необхідність дбайливого ставлення до довкілля (навколишнього середовища) як до потенційного джерела здоров’я, добробуту та безпеки людини. Дотримується правил безпечної поведінки в природі. Громадянська відповідальність Виявляє готовність до розв’язання проблем, пов’язаних із станом довкілля. Підприємливість та фінансова грамотність Розуміє рекреаційне значення природних комплексів. |
|
|
|
|
|
Тема 8. Природокористування |
|
|
|
48 |
|
|
|
Використання природно-ресурсного потенціалу України. Основні види забруднень довкілля в Україні. Екологічна ситуація. |
Знаннєвий компонент: називає складники природно-ресурсного потенціалу України, види забруднень довкілля; пояснює сутність понять «екологічна ситуація». Діяльнісний компонент: характеризує сучасну екологічну ситуацію в Україні; аналізує природно-ресурсний потенціал у різних регіонах України, аспекти раціонального природокористування, вплив екологічної ситуації на здоров’я населення; дотримується правил безпеки та норм поведінки в природі. Ціннісний компонент: оцінює наслідки використання й охорони природних умов та природних ресурсів України; оцінює вплив екологічної ситуації на здоров’я населення. |
Екологічна безпека та сталий розвиток. Характеризує сучасну екологічну ситуацію в Україні та своєї місцевості. Здоров’я і безпека Оцінює вплив екологічної ситуації на здоров"я населення. Підприємливість та фінансова грамотність Оцінює природно-ресурсний потенціал своєї місцевості для організації туристичної діяльності. |
|
49 |
|
|
|
Природно-заповідний фонд України. Моніторинг навколишнього середовища. |
Знаннєвий компонент: наводить приклади об’єктів природнозаповідного фонду України; пояснює сутність понять «екологічна ситуація», «моніторинг навколишнього середовища», «заповідник», «національний парк». Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різних масштабів: біосферні заповідники: Асканія-Нова, Карпатський, Дунайський, Чорноморський; природні заповідники: Карадазький, Український степовий, Медобори, Канівський, Поліський; національні природні парки: Карпатський, Шацький, Синевір, Подільські Товтри; регіональний ландшафтний парк «Меотида»; визначає об’єкти природно-заповідного фонду своєї місцевості; дотримується правил безпеки та норм поведінки в природі. Ціннісний компонент: оцінює переваги створення національної екологічної мережі, усвідомлює необхідність ініціативи створення розгалуженої системи природозаповідних територій. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює необхідність ініціативи створення розгалуженої системи природо-заповідних територій. Здоров’я і безпека Дотримується правил безпеки та норм поведінки в природі.
|
|
50 |
|
|
|
Практична робота № 10. Позначення на контурній карті об’єктів природно-заповідного фонду України |
Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різних масштабів: біосферні заповідники: Асканія-Нова, Карпатський, Дунайський, Чорноморський; природні заповідники: Карадазький, Український степовий, Медобори, Канівський, Поліський; національні природні парки: Карпатський, Шацький, Синевір, Подільські Товтри; регіональний ландшафтний парк «Меотида»; Ціннісний компонент: оцінює переваги створення національної екологічної мережі, усвідомлює необхідність ініціативи створення розгалуженої системи природозаповідних територій. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює необхідність ініціативи створення розгалуженої системи природозаповідних територій. Здоров’я і безпека Дотримується правил безпеки та норм поведінки в природі.
|
|
51 |
|
|
|
Підсумковий урок з тем «Ландшафти», «Природокористування» |
|
|
|
|
|
|
|
РОЗДІЛ IV. НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ ТА СВІТУ |
|
|
|
|
|
|
|
Тема 1. Демографічні процеси та статево-віковий склад населення світу та України |
|
|
|
52 |
|
|
|
Кількість населення у світі та Україні. Природний рух населення світу та України. Практична робота № 11 (початок). Обчислення показників природного та механічного руху населення в різних регіонах України |
Знаннєвий компонент: називає кількість населення світу та в Україні; найбільші країни за кількістю населення; розуміє поняття «природний рух населення», «природній приріст населення», «демографічний вибух», «демографічна криза», «демографічна політика», пояснює демографічну ситуацію, що склалася в України. Діяльнісний компонент: визначає показники народжуваності, смертності, природного руху, показує на карті і називає регіони світу, країни, області в Україні з найбільшою і найменшою кількістю населення, природним приростом; знаходить інформацію з різних джерел, що характеризує населення світу й окремих країн, України та її областей; характеризує демографічні показники населення країни за сукупністю картографічних і статистичних матеріалів, Ціннісний компонент: оцінює важливість знань про демографічні процеси для соціально-економічного розвитку України та країн світу; усвідомлює необхідність дотримання здорового способу життя. |
Здоров’я і безпека Усвідомлює необхідність здорового способу життя та його вплив на репродуктивне здоров’я. Громадянська відповідальність Оцінює поняття рівності та розмаїття народів, явища дискримінації та гендерної нерівності у суспільстві. |
|
53 |
|
|
|
Статево-віковий склад населення світу й України. Практична робота № 12. Аналіз статево-вікових пірамід України та окремих країн світу |
Знаннєвий компонент: пояснює демографічну ситуацію, що склалася в різних регіонах України. Діяльнісний компонент: визначає показники частки жінок і чоловіків, окремих вікових груп у структурі населення країни (регіону); знаходить інформацію з різних джерел, що характеризує населення світу й окремих країн, України та її областей; аналізує статево-вікові піраміди України та країн світу (на вибір). Ціннісний компонент: оцінює важливість знань про демографічні процеси для соціально-економічного розвитку України та країн світу. |
Здоров’я і безпека Усвідомлює необхідність здорового способу життя та його вплив на репродуктивне здоров’я. Громадянська відповідальність Оцінює поняття рівності та розмаїття народів, явища дискримінації та гендерної нерівності у суспільстві. |
|
54 |
|
|
|
Механічний рух населення. Практична робота № 11 (закінчення). Обчислення показників природного та механічного руху населення в різних регіонах України |
Знаннєвий компонент: «еміграція», «імміграція»; Діяльнісний компонент: визначає показники механічного руху; показує на карті і називає країни з найбільш численною українською діаспорою; характеризує механічний рух населення в Україні. Ціннісний компонент: оцінює важливість знань про демографічні процеси для соціально-економічного розвитку України та країн світу. |
Громадянська відповідальність Оцінює поняття рівності та розмаїття народів, явища дискримінації та гендерної нерівності у суспільстві. |
|
55 |
|
|
|
Регіональні відмінності демографічних процесів. Демографічна політика. |
Знаннєвий компонент: розуміє поняття «демографічна політика», пояснює демографічну ситуацію, що склалася в різних регіонах України. Діяльнісний компонент: показує на карті і називає області в Україні з найбільшою і найменшою кількістю населення, природним приростом, знаходить інформацію з різних джерел, що характеризує населення України та її областей; характеризує демографічні показники населення країни за сукупністю картографічних і статистичних матеріалів в Україні. Ціннісний компонент: оцінює важливість знань про демографічні процеси для соціально-економічного розвитку України та країн світу. |
Здоров’я і безпека Усвідомлює необхідність здорового способу життя та його вплив на репродуктивне здоров’я. Громадянська відповідальність Оцінює поняття рівності та розмаїття народів, явища дискримінації та гендерної нерівності у суспільстві. |
|
|
|
|
|
Тема 2. Розселення |
|
|
|
56 |
|
|
|
Густота населення у світі та Україні. |
Знаннєвий компонент: Називає середній показник густоти населення в Україні та визначає найбільш (найменш) густозаселені країни світу. Діяльнісний компонент: показує на карті і називає регіони світу, країни, області в Україні з найбільшою і найменшою густотою населення; знаходить у різних джерелах інформацію, що характеризує особливості розселення населення в світі й окремих країнах, Україні та окремих її областях. Ціннісний компонент: оцінює важливість знань про особливості розселення населення; усвідомлює взаємозв’язок між густотою населення та геоекологічною ситуацією; оцінює і пояснює вплив природних, демографічних і соціально-економічних чинників на територіальні відмінності густоти населення. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює взаємозв’язок між густотою населення та геоекологічною ситуацією. Громадянська відповідальність Оцінює і пояснює вплив природних, демографічних та соціально-економічних чинників на територіальні відмінності густоти населення. |
|
57 |
|
|
|
Міські населені пункти в Україні та країнах світу. Урбанізація. Субурбанізація. |
Знаннєвий компонент: розуміє поняття «урбанізація», «субурбанізація», «агломерація», «мегалополіс», «мегаполіс». Діяльнісний компонент: визначає показники урбанізованості території; показує на карті і називає регіони світу, країни, області в Україні з найбільшою і найменшою густотою населення та рівнем урбанізації, найбільші агломерації, світові міста, найбільші міста в Україні; розрізняє міські населені пункти, типи міст за людністю і функціями, місто, агломерація, мегаполіс й мегалополіс, темп і рівень урбанізації; порівнює рівень і темпи урбанізації в Україні і світі. Ціннісний компонент: оцінює важливість знань про особливості розселення населення; усвідомлює взаємозв’язок між густотою населення та геоекологічною ситуацією. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює взаємозв’язок між густотою населення та геоекологічною ситуацією. Громадянська відповідальність Оцінює і пояснює вплив природних, демографічних та соціальноекономічних чинників на територіальні відмінності густоти населення. |
|
58 |
|
|
|
Сільські населені пункти в Україні та країнах світу. |
Знаннєвий компонент: розуміє поняття «урбанізація», «субурбанізація». Діяльнісний компонент: знаходить у різних джерелах інформацію, що характеризує особливості розселення населення в світі й окремих країнах, Україні та окремих її областях; розрізняє сільські населені пункти. Ціннісний компонент: оцінює важливість знань про особливості розселення населення; усвідомлює взаємозв’язок між густотою населення та геоекологічною ситуацією. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює взаємозв’язок між густотою населення та геоекологічною ситуацією. Громадянська відповідальність Оцінює і пояснює вплив природних, демографічних та соціально-економічних чинників на територіальні відмінності густоти населення. |
|
|
|
|
|
Тема 3. Етнічний склад населення |
|
|
|
59 |
|
|
|
Етноси. Найпоширеніші мовні сім’ї. Однонаціональні та багатонаціональні країни |
Знаннєвий компонент: називає найпоширеніші мовні сім'ї; розуміє поняття «раса», «нація», «етнос», «народ», «мовна сім’я». Діяльнісний компонент: показує на карті і називає однонаціональні й багатонаціональні країни, знаходить у різних джерелах інформацію, що характеризує етнічний склад населення окремих країн. Ціннісний компонент: усвідомлює важливість толерантного ставлення до представників інших рас, національностей. |
Громадянська відповідальність Усвідомлює проблеми, які виникають, коли суспільства з різними цінностями та переконаннями намагаються жити разом у мирі. Розуміє необхідність толерантного ставлення до інших етнічних груп. Підприємливість та фінансова грамотність Усвідомлює важливість знань іноземної мови, культури інших народів для спілкування, розширення зав’язків, створення спільних проектів |
|
60 |
|
|
|
Національний склад населення України. Етнічні групи. |
Знаннєвий компонент: розуміє поняття «раса», «нація», «етнос», «народ», «мовна сім’я». Діяльнісний компонент: характеризує національний склад населення України за сукупністю картографічних і статистичних матеріалів; порівнює етнічний склад населення регіонів України; показує на карті і називає райони розселення національних меншин в Україні; знаходить у різних джерелах інформацію, що характеризує етнічний склад населення України. Ціннісний компонент: усвідомлює важливість толерантного ставлення до представників інших рас, національностей. |
Громадянська відповідальність Усвідомлює причетність до національної культури України, Усвідомлює проблеми, які виникають, коли суспільства з різними цінностями та переконаннями намагаються жити разом у мирі. Розуміє необхідність толерантного ставлення до інших етнічних груп. Підприємливість та фінансова грамотність Усвідомлює важливість знань культури інших народів для спілкування, розширення зав’язків, створення спільних проекті |
|
|
|
|
|
Тема 4. Релігійний склад населення |
|
|
|
61 |
|
|
|
Світові релігії. релігійні вірування в Україні |
Знаннєвий компонент: називає світові релігії; розуміє поняття «світова релігія»; Діяльнісний компонент: показує на карті і називає регіони домінування світових релігій; знаходить у різних джерелах інформацію, що характеризує релігійний склад населення світу, окремих країн, України та її областей; характеризує найпоширеніші релігійні конфесії в Україні. Ціннісний компонент: оцінює важливість толерантного ставлення до представників інших релігійних громад. |
Громадянська відповідальність Усвідомлює причетність до національної культури України, Усвідомлює проблеми, які виникають, коли суспільства з різними цінностями та переконаннями намагаються жити разом у мирі. Розуміє необхідність толерантного ставлення до інших релігій. Підприємливість та фінансова грамотність Усвідомлює важливість знань іноземної мови, культури інших народів для спілкування, розширення зав’язків, створення спільних проекті |
|
|
|
|
|
Тема 5. Зайнятість населення у світі й Україні |
|
|
|
62 |
|
|
|
Трудові ресурси. Економічно активне населення |
Знаннєвий компонент: називає кількість трудових ресурсів в Україні; розуміє поняття «трудові ресурси», «економічно активне населення», Діяльнісний компонент: показує на карті і називає області в Україні з найбільшою і найменшою кількістю трудових ресурсів; характеризує кількість і якість трудових ресурсів окремих країн та України. Ціннісний компонент: усвідомлює важливість знань про трудові ресурси для соціально-економічного розвитку країни. |
Підприємливість та фінансова грамотність Усвідомлює важливість знань про трудові ресурси і зайнятість населення для соціально-економічного розвитку країни. |
|
63 |
|
|
|
Зайнятість населення. Проблеми зайнятості населення |
Знаннєвий компонент: розуміє поняття «зайнятість населення»; пояснює причини безробіття. Діяльнісний компонент: визначає показники безробіття; знаходить у різних джерелах інформацію про проблеми зайнятості населення світу, окремих країн, України та її областей; порівнює структуру зайнятості населення в окремих країнах і Україні. Ціннісний компонент: усвідомлює важливість знань про зайнятість населення для соціально-економічного розвитку країни. |
Підприємливість та фінансова грамотність Усвідомлює важливість знань про трудові ресурси і зайнятість населення для соціально-економічного розвитку країни. |
|
64 |
|
|
|
Підсумковий урок розділу «Населення України та світу» |
|
|
|
|
|
|
|
РОЗДІЛ V. ПРИРОДА ТА НАСЕЛЕННЯ СВОГО АДМІНІСТРАТИВНОГО РЕГІОНУ |
|
|
|
|
|
|
|
Тема 1. Географічне положення, адміністративно-територіальний устрій, історія формування і розвитку |
|
|
|
65 |
|
|
|
Географічне положення, адміністративно-територіальний устрій, історія формування і розвитку свого адміністративного регіону |
Знаннєвий компонент: пояснює вплив природних умов і природних ресурсів на розселення населення в області і своїй місцевості. Діяльнісний компонент: Ціннісний компонент: висловлює судження щодо заходів з метою покращення умов життя населення; обговорює потреби та можливості створення нових підприємств у регіоні |
|
|
|
|
|
|
Тема 2. Природа регіону |
|
|
|
66 |
|
|
|
Особливості природних умов і ресурсів |
Знаннєвий компонент: пояснює взаємозв’язки між природними компонентами. Діяльнісний компонент: характеризує рельєф і геологічну будову, клімат, поверхневі й підземні води, ґрунтово-рослинний покрив, тваринний світ, ландшафти, адміністративної області своєї місцевості; аналізує використання природних ресурсів. Ціннісний компонент: висловлює судження щодо заходів з метою раціонального використання природних ресурсів. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Висловлює судження щодо важливості заходів з метою раціонального використання та охорони природних ресурсів. |
|
67 |
|
|
|
Природокористування. Об’єкти природно-заповідного фонду |
Знаннєвий компонент: пояснює взаємозв’язки між природними компонентами. Діяльнісний компонент: аналізує екологічні наслідки природокористування. Ціннісний компонент: висловлює судження щодо заходів з метою раціонального використання та охорони природних ресурсів. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Висловлює судження щодо важливості заходів з метою раціонального використання та охорони природних ресурсів. |
|
|
|
|
|
Тема 3. Населення регіону |
|
|
|
68 |
|
|
|
Кількість та структура населення. Етнічний склад. Особливості зайнятості населення |
Знаннєвий компонент: пояснює вплив природних умов і природних ресурсів на розселення населення в області і своїй місцевості. Діяльнісний компонент: характеризує населення адміністративної області своєї місцевості. Ціннісний компонент: висловлює судження щодо заходів з метою покращення умов життя населення; обговорює потреби та можливості створення нових підприємств у регіоні |
Екологічна безпека та сталий розвиток Висловлює судження щодо важливості заходів з метою покращення умов життя населення. Підприємливість та фінансова грамотність Обговорює потреби та можливості створення нових підприємств у регіоні. |
|
69 |
|
|
|
Дослідження. Екскурсія. Ознайомлення з об’єктами природи своєї місцевості. |
Знаннєвий компонент: пояснює взаємозв’язки між природними компонентами. Діяльнісний компонент: аналізує використання природних ресурсів, екологічні наслідки природокористування. Ціннісний компонент: висловлює судження щодо заходів з метою раціонального використання та охорони природних ресурсів. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Висловлює судження щодо важливості заходів з метою раціонального використання та охорони природних ресурсів. |
|
70 |
|
|
|
Узагальнення знань |
|
|
|