Розробка уроку з географії
учителя КЗ «Харківської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 15
з поглибленим вивченням
окремих предметів
Харківської міської ради
Харківської області»
Редько Н.В.
Харків 2021
Мета:
Тип уроку: усний журнал
Обладнання: на дошці висить карта світу, заготовки прапорів країн-сусідів України, елементи Герба, Прапора, окремо надруковані статті Конституції, карта України, музичний супровід (Гімн України)
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учні розсаджуються за столи за темами: історики, географи, лінгвісти, правознавці.
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності здобувачів освіти
Учитель:
В світі є краї багаті,
Та дорожчий той, де в хаті
Слухав ти пісні матусі,
Де живуть твої всі друзі,
Де спинався ти на ноги,
І куди тебе дороги
Знов ведуть, немов до Риму,
Де душа твоя незримо
Вже давно перебуває, -
Кращих бо країв немає ...
Для одних – то сиві гори,
Для других - то синє море,
А для нас, синів козацьких,
Спів просторів Слобожанських!
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Учитель:
– Щороку ви поглиблюєте, збагачуєте новим змістом поняття «Батьківщина». Нещодавно поняття «Батьківщина» обмежувалось для вас рідною хатою, де вперше пізнали любов та опіку мами і тата, ласку бабусі, мудрість дідуся, тепло родини. Проминуло раннє дитинство – і вже стежинка від хати повела вас до школи. Саме тут відкрили для себе, що ви не просто діти своїх батьків, а ще й українці, а Батьківщина наша – Україна, велика і прекрасна.
– Подивіться, будь ласка, у вікно: шепоче замріяний вітер слова кохання річці синьоокій, а день стоїть у шелестах золота та яскравих кольорах осінніх квітів. Обнялися голубе небо і пожовкле колосся безкраїх степів. Такою ми бачимо під вересневим сонцем нашу неньку –Україну.
Україна – це земля, рідний край, де ми народилися.
Погляньте на карту України. На ній позначено кордони української землі. На півдні нашу державу омивають теплі моря –Чорне й Азовське, є в нас чудові гори. А простір землі заселений українським народом.
Щоб його перетнути, потрібно пішки йти із заходу на схід 90 днів, долаючи щодня по 30 км.
– Про етапи становлення України та її історію вам розкажуть учні- історики.
Виступ учнів - історикознавців
Віддавна на території України існували держави скіфів, сарматів, готів, білих хорватів та інших народів, але відправним пунктів української державності і культури вважається Київська Русь (ІХ - ХІІІ століття). Формування припало на часи визвольної війни 1648 - 1657 років під супроводом Богдана Хмельницького проти Речі Посполитої. Результатом війни стало заснування в Україні козацької держави – Війська Запорізького. У ХVІІІ столітті козацька автономія була ліквідована. Під час української революції початку ХХ століття постало декілька національних держав: Українська Народна Республіка, Українська Держава, Західно-Українська Народна Республіка (ЗУНР).
У 1919 році відбулося возз’єднання українських земель та проголошено Акт злуки. У 1922 році Українська республіка ввійшла до складу Радянського Союзу. Сучасна держава Україна утворилась у результаті розпаду Радянського Союзу 1 грудня 1991 року.
Україна – унітарна держава, територія якої поділяється на адміністративно-територіальні одиниці.
Учитель:
– А зараз ми проведемо вікторину
«Чи знаєте ви Україну?»
1. У якій півкулі знаходиться на карті наша Батьківщина? (У східній).
2. На якому материку ми живемо? (Євразія).
3. Які країни межують з Україною на півночі? (Білорусь).
4. З якою державою Україна межує на сході? (Росія).
5. Коли країна проголосила свою незалежність? (24 серпня 1991 року).
6. Де знаходяться географічний центр Європи? (На території України в Закарпатській області поблизу с. Ділове).
7. Яка називається найвища вершина Карпат? (Гора Говерла, 2061 м).
8. Яка найбільша річка в Україні? (Дніпро).
9. Як називається столиця України? (м. Київ).
10. Яке найбільше озеро в Україні? (озеро Сасик).
11. Дерево, яке оспівано у народних піснях, у віршах. Воно освячується в церкві перед Пасхою, як засіб від злих сил. (Верба)
12. Неподалік села Нововасилівка Миколаївської області, на території кургану знайшли найдавнішу скульптуру, вік якої V-ІV ст. до н. е. Яку назву носить скульптура? (скіфська баба)
Учні-географи
Більша частина території України розташована в західній частині Східноєвропейської рівнини. Завдяки теплому клімату, різноманітному рельєфу і чорноземам, що є третиною світових запасів, в Україні надзвичайно сприятливі умови для сільськогосподарського виробництва. В Україні нараховується понад 70 тисяч річок та 20 тисяч озер, 9 мільйонів гектарів країни вкрито лісами, що становить 15% від її площі.
Україна — східноєвропейська країна, що розташовується на південному сході континенту. Загальна площа країни 603 550 км² (46-те місце у світі). Площа країни трохи менша за площу території американського штату Техас. Україна – одна з найбільших держав Європи. Це велика країна і живуть у ній люди різних національностей. Поряд з українцями на території України проживають представники понад 100 національностей.
Учитель.
Учні-лінгвісти.
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься Україна!
Український народ має давню історію, він витворив оригінальну й неповторну культуру, відому всьому світові. Однак найголовнішою ознакою, що дає йому право називатися нацією, є мова – його найбільша духовна цінність. Це найдорожчий скарб, переданий нам попередніми поколіннями, виплеканий у давньому переказі, у народній пісні, у влучній приказці. Пригадаймо слова Панаса Мирного: «Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це мова. Ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, і розум, і досвід».
Якщо у народу відібрати його мову, він зникне.
«Нації вмирають не від інфаркту, спочатку їм відбирають мову»
Українська мова офіційно визнана однією з найкрасивіших: вона посідає друге місце в світі за мелодійністю (після італійської) та третє за красою лексики (після французької та перської).
Один давньогрецький філософ сказав: «Заговори, щоб я тебе побачив». Це дуже символічний вислів із глибоким змістом. Якими побачать українців інші народи, залежить від самих українців. Ми хочемо бути багатомовними та освіченими, хочемо, щоб про нас знав увесь світ, хочемо шанувати та любити рідну мову. Українська мова – це святі скрижалі української нації, тому її слід берегти, пишатися нею, завжди пам’ятаючи про її значення, про її цілющу, відроджуючу силу.
Учень розповідає вірш:
Ми з нею відомі усюди,
Усе, що треба, нам є
А хто свою мову забуде,
Той серце забуде своє.
Вона, як зоря пурпурова,
Що сяє з небесних висот.
І там, де звучить рідна мова,
Живе український народ.
Учитель:
– У прислів’ях, приказках, крилатих виразах втілені моральні цінності українського народу, які живуть сотні років та висвітлюють найвищу мудрість – як бути Людиною.
– А зараз ми проведемо конкурс «Квітка мудрості» (на пелюстках, вироблених з паперу, висять незакінчені прислів’я. Дітям пропонується закінчити їх).
«Без верби і калини...» (немає України).
«Людина без рідної землі...» (як соловей без гнізда).
«За рідний край...» (життя віддай).
«Та земля мила...» (де мати народила).
«За народ і волю...» (віддамо життя і долю).
«Жити – ...» (Вітчизні служити).
«Нема на світі другої України...» (немає другого Дніпра).
«Хліб, сіль їж, а… (правду ріж)»
(На дошці зображено прапор України)
Учитель роздає учням конверти, в яких знаходяться заготовки прапорів різних держав світу (розрізані, які потім потрібно буде скласти і вказати країну-сусіда України).
Учитель.
Учні-правознавці.
Правила, які ви повинні знати і виконувати.
1. Звучить Гімн – потрібно встати, гордо і голосно співати.
2. Гімн напам’ять треба знати, разом з усіма співати.
3. Біля прапора зупинись, честь віддати не лінись.
4. Конституцію потрібно вчити, за її законами жити.
5. Завжди пам’ятай, що Герб – то воля, слава, сила.
6. Наш Герб – тризуб: запам’ятай і про це не забувай.
Учитель.
- Крім державних символів, майже в усіх народів є народні символи.
- Які народні символи є в Україні?
(Доповіді учнів)
Герб, прапор і гімн – це три основні державні символи України, котрі мають давню й цікаву історію.
У статті 20 (розділ 1) Конституції України записано: «Державними символами України є Державний Прапор України, Державний Герб, Державний Гімн України».
- Що таке гімн?
Гімн – це головна пісня, яка виконується в державі на всіх урочистих подіях (Звучить гімн України)
- Що таке герб?
Герб – розпізнавальний знак держави.
Наш герб –тризуб.
Це воля, слава й сила.
Наш герб –тризуб.
Недоля нас косила.
Та ми зросли, ми є,
Ми завжди будем,
Добро і пісню несемо ми людям.
Учень. Золотий тризуб на блакитному тлі – це символ влади. Він зустрічається ще з часів Київської Русі, зокрема на монетах київського князя Володимира Великого.
Герб – це частина корони, яку носили київські князі.
- Чому саме тризуб вважають гербом України? Мабуть тому, що у тризубі відображено триєдність життя. Це батько, мати і дитя, які символізують свою силу, мудрість, любов.
- Що таке прапор?
Прапор - полотнище певного кольору, чи поєднання певних кольорів, часто з певним зображенням, прикріплене до держала чи шнура. Це офіційна емблема, символ суверенітету.
Національний прапор України – синьо-жовтий. Він теж має досить давнє походження. Поєднання цих двох кольорів зустрічається на гербах і прапорах нашого славного народу, ще за часів княжої доби. Жовтий колір – колір хліба, життя, а блакитний – це колір неба, води, миру.
Українське синьо-жовте колірне сполучення – одне з найдавніших серед сучасних національних прапорів. Походить воно від герба Галицько-Волинського князівства – золотого лева на синьому полі, який з’явився у другій половині ХІІІ століття.
Учитель.
На сьогодні кожна держава має свій прапор. І ми познайомимося з прапорами деяких держав.
Учитель роздає матеріал. Здобувачі освіти збирають до купи прапорці. І називають країну, якій належить даний прапор. Знаходимо відмінності та схожі риси з прапором нашої країни.
Учитель. Наша зустріч пройшла у формі усного журналу. Останнім часом погляди мільйонів людей спрямовані до своєї історії, культури. Кожен символ будь-якої держави є вистражданим, вибореним. То ж давайте з повагою будемо відноситись до української символіки та символіки народів світу.
ІV. Підсумок уроку
Учитель:
Пам’ятаємо, не забуваємо і цінуємо нашу Батьківщину. Збережемо нашу віру та силу духу для наступних поколінь.
ДОДАТКИ