Календарно-тематичне планування з географії для 8 класу

Про матеріал

Приклад календарно-тематичного планування з географії 9 класу відповідно додатку до листа МОН № 1/9-415 від 03.07.18 року «Щодо вивчення у закладах загальної середньої освіти навчальних предметів у 2018/2019 навчальному році».

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Затверджую  

                                                         Затверджую

Директор ЗЗШ № __                                                                                                                                                                       

Директор ЗЗШ №54

___________  ПІБ

______________ ПІБ

«______»________2018

«______»______2019

 

 

Календарно – тематичне планування з географії 

для учнів 8 класу

Запорізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №54

Запорізької міської ради Запорізької області

Згідно оновленої Навчальної програми для ЗНЗ. Географія. 6-9 класи, 2017 р.

 за новим Державним стандартом базової і повної  загальної середньої освіти, 2011 р.

(затверджено наказом МОНУ від 07.06.2017 № 804 «Про затвердження оновлених навчальних програм для ЗНЗ ІІ ступеня)

Інтернет-ресурс:

 https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/geografiya-6-9-14.07.2017.pdf 

 

на 2018 – 2019 навчальний рік

 

Вчитель: Бараннікова Людмила Ярославівна, вчитель географії,

спеціаліст вищої категорії, педагогічне звання «Старший вчитель»

 Спрямування цивілізаційного вектора України на інтеграцію в єдиний європейський освітній простір вплинула на  модернізацію змісту освіти, що розпочалась із впровадження нових підходів до формування освітніх та навчальних програм, пов’язаних з компетентністно орієнтованим навчанням, оскільки воно має результативно-цільову спрямованість. Відповідно до мети й завдань географічної освіти, предметна географічна компетентність учнів визначається як здатність до застосування здобутих географічних знань, умінь і навичок, ціннісних установок та специфічного географічного мислення, сформованих на підґрунті здібностей і життєвого досвіду учнів, які необхідні для оптимальної діяльності в навколишньому середовищі та успішної самореалізації в соціумі, передбачення наслідків такої діяльності та розв'язання власних життєвих завдань і проблем, облаштування особистого життя, формуванням в учнів потреби у неперервній освіті. Предметна географічна компетентність учнів включає змістовий, діяльнісний, ціннісний та світоглядний компоненти, які закладено в очікуваних результатах навчально-пізнавальної  діяльності  учнів оновлених та нових навчальних програм.

Так, у 2018/2019 навчальному році учні 6-9-их класів вивчатимуть географію за оновленою навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від 07.06.2017 № 804 та з використанням методичних рекомендацій, підготовлених МОН України спільно з  НАПН України, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» (лист МОН України 09.08.2017 № 1/9-436).   Зазначені навчальні програми розміщено на офіційному веб-сайті МОН України (http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html ).

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Програму розроблено на підставі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 23. 11. 2011 р. № 1392) з урахуванням Державного стандарту початкової загальної освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 20. 04. 2011 р. № 462) та відповідно до положень «Концепції Нової української школи» (2016 р.).

Програма  має  забезпечує  перехід від  предметоцентризму до дитиноцентризму, щоб «теза навчати учня, а не викладати предмет»  стала  дієвою, а  не  залишалася  гаслом. На підставі компетентнісного підходу  знання мають стати не багажем «про всяк випадок», а ключем до розв’язання проблем, забезпечення успішної  самореалізації у соціумі, облаштування  особистого  життя. Сьогодні  неможливо  навчити дитину всього, значно важливіше сформувати в неї потребу в неперервній  освіті. Тому зміст навчального матеріалу  з  географії  визначено з огляду на корисність  та потрібність його за межами школи.

Метою базової загальної  середньої освіти є розвиток та соціалізація учня, формування його національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення і поведінки, творчих здібностей, дослідницьких навичок і навичок життєзабезпечення,  здатності до саморозвитку й самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.

Основне  завдання  сучасної  загальноосвітньої  школи  полягає  у  ретельному  доборі  навчального  матеріалу  за принципом  життєвої  доцільності й функціональності, в активізації ролі самостійного навчання. Варто також ураховувати  те, що для успішної  реальної  діяльності  сьогодні  недостатньо знань і  умінь, необхідні ще віра в себе, у свої сили, здатність ухвалювати рішення, жити й працювати в колективі й зосереджувати свої зусилля на конкретних завданнях, виявляти проблему, вести самостійний чи спільний пошук способів її розв’язання, брати на себе відповідальність за результати дій і вчинків.

Компетентнісний потенціал предмета

1. Спілкування  державною
(і рідною у разі відмінності) мовами

Уміння: усно  й письмово  тлумачити  географічні  поняття, факти, явища, закони, теорії; описувати  (усно чи письмово)  географічні  об’єкти, процеси, явища, послуговуючись багатим  арсеналом  мовних  засобів – термінами, поняттями тощо; обговорювати  проблеми   географічного  змісту  глобального  та  регіонального  рівня.

Ставлення: усвідомлювати  значущість  здобутків  географічної  науки, зокрема  пошанування  досягнень українських  учених;

прагнення до розвитку української   термінологічної  лексики  в  системі  географічних  наук.

Навчальні ресурси: навчальні, науково-популярні, художні тексти про природу, дослідницькі  проекти  в  галузі географії, усні / письмові  презентації  їх  результатів

2. Спілкування

іноземними

мовами

Уміння: використовувати  іншомовні  навчальні  джерела  для  отримання  інформації  географічного змісту; описувати  іноземними  мовами, аналізувати  та  оцінювати  роль  природних  явищ  у сучасному  світі, доречно  використовувати  географічні  поняття та найуживаніші  терміни  в усних чи письмових текстах, читати  та  тлумачити  географічну  термінологію  іноземною мовою.

Ставлення: зацікавленість  інформацією  географічного  змісту  іноземною  мовою;  розуміння  глобальних  проблем  людства  і   прагнення  долучитися до  їх  розв’язання, зокрема  й  з  допомогою   іноземних  мов.

Навчальні ресурси: довідкова  література, онлайнові  перекладачі, іншомовні  сайти, статті з іншомовної вікіпедії, іноземні підручники   і  посібники

3. Математична компетентність

Уміння: застосовувати  математичні  методи  для  розв’язання  географічних  проблем  і  задач, розуміти  і  використовувати  математичні  моделі  природних  та  суспільних  явищ і процесів.

Ставлення: усвідомлення  варіативності  та  значущості  математичних  методів  у розв’язанні  географічних  проблем  і задач.

Навчальні ресурси: завдання на виконання обчислень, аналіз  та  обробка  статистичної  інформації, поданої  в  різних  формах (картографічній, табличній, графічній)

4. Основні компетентності
у природничих науках
і технологіях

Уміння: пояснювати  явища  в  живій  природі, використовуючи  наукове  мислення; самостійно чи в групі досліджувати живу природу, аналізувати і визначати проблеми довкілля; оцінювати  значення  географії  для  сталого  розвитку  та  розвязання  глобальних  проблем.  Ставлення: відповідальність за ощадне  використання  природних  ресурсів, екологічний  стан  у  місцевій  громаді, в  Україні  та світі; готовність до розвязання проблем, пов’язаних  зі  станом  довкілля.

Навчальні ресурси: географічні  задачі, ситуативні  вправи  щодо  розв’язання проблем  стану  довкілля, біорізноманіття, ощадного  використання  природних  ресурсів  тощо

5. Інформаційно-цифрова

компетентність

Уміння: використовувати  сучасні  цифрові  технології  і  пристрої  для  спостереження  за  довкіллям, явищами і  процесами  в  суспільстві і  живій природі; створювати інформаційні продукти (мультимедійна  презентація, блог тощо)  природничо – географічного  та  суспільно-географічного  спрямування; шукати, обробляти і зберігати  інформацію  географічного  характеру, критично  оцінюючи її. Ставлення: дотримання  авторського права, етичних  принципів  поводження з  інформацією; усвідомлення необхідності  екологічних  методів і засобів  утилізації  цифрових пристроїв.

Навчальні ресурси: електронні  картографічні  джерела, електронні  посібники, збірники  задач, тести 

6. Уміння вчитися впродовж життя

Уміння: організовувати й оцінювати свою навчально-пізнавальну діяльність, зокрема самостійно  чи  в групі планувати і проводити спостереження  або  експерименти, реалізовувати  проекти, ставити перед собою цілі і досягати їх, вибудовувати власну траєкторію розвитку впродовж життя. Ставлення: допитливість і спостережливість, готовність до інновацій.

Навчальні ресурси: довідкова система програмних засобів

7. Ініціативність і підприємливість

Уміння: генерувати  ідеї  й ініціативи щодо проектної та винахідницької  діяльності, ефективного використання  природних  ресурсів; прогнозувати  вплив  географічних  процесів  і  закономірностей  на розвиток технологій, нових напрямів  підприємництва; нівелювати  ризики і використовувати  можливості  для  створення  цінностей  для  себе  та інших у довкіллі; керувати  групою (надихати, переконувати  й  залучати  до  діяльності, зокрема природоохоронної чи наукової).

Ставлення: відповідальність за ухвалення виважених рішень щодо діяльності в довкіллі, під час реалізації проектів і дослідницьких завдань.

Навчальні ресурси: сайти  підприємств, установ, організацій, екскурсії  на  сучасні  підприємства, зустрічі  з  успішними  представниками  бізнесу

8. Соціальна та громадянська компетентності

Уміння: ефективно співпрацювати з іншими над реалізацією  географічних  проектів, розв’язувати проблеми  довкілля, залучаючи  місцеву громаду. Ставлення: відстоювати власну позицію  щодо  ухвалення  рішень у справі збереження й охорони довкілля, готовність брати участь у природоохоронних заходах; громадянська  відповідальність  за стан довкілля, пошанування  розмаїття  думок  і  поглядів; оцінювання  внеску українських та  іноземних  учених і винахідників у суспільний розвиток.

Навчальні ресурси: географічні  задачі, інтернет-ресурси, посібники

9. Обізнаність та самовираження у сфері культури

Уміння: фіксувати  унікальні  об’єкти, явища  та  ландшафти  Землі, їх  естетичне  значення, використовувати  природні  матеріали і засоби для втілення художніх  ідей, пояснювати  географічне  підґрунтя  відображення  природи  у  творах  мистецтва. Ставлення: усвідомлення причетності до національної і світової культури через вивчення  географії  і мистецтва; розуміння  гармонійної  взаємодії  людини  і  природи.

Навчальні ресурси: літературні, музичні  та  образотворчі  твори

10. Екологічна грамотність і здорове життя

Уміння: працювати в команді під час  реалізації  географічних  проектів, застосовувати  набутий досвід  задля  збереження  власного здоров’я  та  здоров’я інших, оцінювати  значення  географічної  науки  для  забезпечення  добробуту  людства.

Ставлення: турбота  про  здоров’я  своє  та  інших  людей, ціннісне  ставлення  до  навколишнього середовища як  до  потенційного джерела  здоров’я, добробуту та безпеки людини і спільноти, усвідомлення важливості ощадного  природокористування, пошанування  внеску кожного / кожної в досягнення команди.

Навчальні ресурси: кооперативне навчання, партнерські технології, проекти

 

Основні  завдання  шкільної  географії

Шкільна географічна освіта є не тільки джерелом нових відомостей про Землю, а й основою для формування світогляду, виховання  дбайливих  господарів, любові до рідного краю, набуття умінь і навичок адаптації до навколишнього середовища, адекватної поведінки в ньому.

Географічна освіта в основній школі спрямована на досягнення таких головних завдань:

 засвоєння знань про основні географічні поняття, закономірності розвитку, взаємозв'язки  між  природними  компонентами, населення  і господарства різних територій, формування материків, океанів та їх частин відповідно до природних та соціально-економічних чинників; природу, населення і господарство  України; економічну і соціальну географію світу; природокористування та навколишнє середовище;

 оволодіння умінням використовувати різні джерела географічної інформації – картографічні, статистичні, геоінформаційні ресурси – для пошуку, інтерпретації і демонстрації  різноманітних географічних даних та формування в учнів на цій основі ключових компетенцій; виконувати дії, набуті на основі застосування географічних знань і попереднього досвіду;

 застосування географічних знань для пояснення та оцінювання географічних процесів і явищ;

 розвиток пізнавального інтересу, інтелектуальних і творчих здібностей учнів у процесі географічних спостережень, вирішення проблемних завдань, самостійного здобуття нових знань із географії;

 формування здатності і готовності до використання географічних знань і вмінь у повсякденному житті для соціально  відповідальної поведінки у навколишньому середовищі, його збереження, адаптації до умов проживання на певній території; самостійного оцінювання рівня впливу людини на природу, безпеки довкілля як сфери життєдіяльності людини; вирішення конкретних практичних завдань;

 виховання екологічної культури, національної свідомості та почуття патріотизму, толерантного ставлення до інших народів, поваги до природних і культурних цінностей різних регіонів і країн світу.

 

Структура  і  зміст  навчальної  програми

Структура і зміст програми з географії базуються на принципах неперервності й наступності шкільної географічної освіти, її інтеграції на основі внутрішньопредметних і міжпредметних зв'язків, гуманізації, урахування вікових можливостей учнів, практичної спрямованості.

У програмі знайшли відображення наскрізні для шкільної географії змістові лінії, зазначені в Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти та наскрізні теми, передбачені Концепцією Нової української школи.

У лівій частині програми до кожного курсу зазначено очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів – знань, умінь та ціннісних ставлень. Крім того, наведено базовий мінімум географічної номенклатури.

Оцінювання навчальних досягнень учнів з географії здійснюється з урахуванням їхніх індивідуальних особливостей і передбачає диференційований підхід щодо його організації. Критерієм оцінювання роботи учнів є не так обсяг навчального матеріалу, що залишився в пам'яті, як уміння його аналізувати, узагальнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, використовувати в життєвих ситуаціях, самостійно здобувати знання.

Вивчення географії у 8 класі (Україна у світі: природа, населення) спрямоване на формування науково-географічної картини своєї держави як складника світової спільноти держав на основі комплексного її вивчення. Цей курс допомагає учневі усвідомити себе громадянином України, сформувати знання про природу та населення країни, свого регіону, виховати повагу до українського народу, його культури, відчути себе справжнім патріотом своєї держави. Програма курсу розрахована на 70 годин (2 години на тиждень), з яких 3 години становлять резерв часу. Важливим принципом побудови змісту курсу є інтеграція, що реалізується у поєднанні фізико- та суспільно-географічних складників під час вивчення природних комплексів і населення України та свого регіону з урахуванням уже здобутих знань про природу материків і океанів, населення країн світу з курсу географії, що вивчався у 7 класі. Зокрема, вивчення населення України здійснюється на основі тем про населення  світу в курсах географії у 6 та 7 класах та внаслідок поглиблення їх змісту. Особлива роль географії у 8 класі полягає у значному її світоглядному потенціалі й тісних взаємозв'язках змісту із сучасністю та особистим досвідом учнів.

Для досягнення окресленої мети вивчення географії у 8 класі спрямоване на вирішення таких завдань:

 сформувати в учнів знання та уявлення про Україну як цілісну країну, в якій відбуваються різноманітні глобальні та регіональні природні, суспільно-географічні та екологічні процеси;

 розкрити нові поняття і закономірності та поглибити й узагальнити вже сформовані теоретичні знання з фізичної та суспільної географії;

 сформувати уявлення про окремі поняття суспільно-географічного змісту;

 продовжити розвиток практичних умінь і навичок самостійної роботи, що сприятимуть активній соціально відповідальній поведінці учнів у географічному просторі країни.

Програмою передбачено виконання 11 практичних робіт, з яких чотири є обов'язковими для оцінювання. Вони спрямовані на розвиток умінь і навичок роботи з картами та іншими джерелами географічної інформації; виявлення зв'язків природи і суспільства в межах України, їх взаємного впливу, що сприятиме подальшому розвитку в учнів навчально-пізнавальної компетенції і формуванню ціннісно-смислової та соціально-професійної компетенцій. Запропоновані також завдання творчого характеру (дослідження), які, як і в попередніх курсах, можна оцінювати вибірково.

 

Наскрізні  змістові  лінії

Метою вивчення наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» є формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, щоб вони зберігали і захищали довкілля і усвідомлювали сталий розвиток, були готові брати участь у вирішенні питань довкілля і розвитку суспільства.

 

Учнів 8 класів орієнтують на формування:

  • усвідомлення впливу життєдіяльності людини на природі комплекси України; дотримання правил поведінки людини в природі; значення природоохоронних територій для збереження унікальних ландшафтів України; значення Червоної та Зеленої книг України;
  • стилю поведінки у  зонах екстремальних природних явищ, екологічного лиха, техногенного забруднення, а також на території природоохоронних об’єктів.

Метою вивчення наскрізної змістової лінії «Громадянська відповідальність» є формування відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, а також важливість національної ініціативи; спирається у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку держави.

Учнів 8 класів орієнтують на:

  • формування моделі полікультурної поведінки, що відповідає принципам моралі та чинному законодавству України, громадянської позиції щодо збереження природи України;
  • вміння працювати в групі над географічними дослідженнями та проектами на засадах співробітництва, розуміти сенс поставленого завдання, вибудовувати аргументацію;
  • виховання поваги до національної історії,  культури,  мови,  традицій, гордості за розвиток вітчизняної географічної науки.

Вивченням наскрізної змістової лінії «Здоров’я і безпека» прагнуть сформувати учня духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінним членом суспільства, який здатний вести здоровий спосіб життя, допомагати у формуванні безпечного здорового життєвого середовища.

Учнів 8 класів орієнтують на:

  • розуміння того, що здоров’я є найвищою цінністю для кожної людини та суспільною цінністю, свідому мотивацію щодо ведення здорового способу життя, відповідальності за власне життя і здоров’я;
  • формування безпечної поведінки в навколишньому середовищі і в екстремальних (надзвичайних) ситуаціях (під час навчальних екскурсій і польових досліджень);
  • організацію успішної навчальної роботи зі створення здоров’язберігаючих умов.

Учнів 8 класів орієнтують на:

  • використання ресурсів (навчальних, природних та інших)  для створення  цінностей;
  • складання плану дій, що визначає пріоритети й етапи, важливі для досягнення їхніх цілей (на прикладі вивчення природи, населення у своєму регіоні);
  • вміння оцінювати переваги й ризики альтернативних варіантів і зробити вибір, що виражає їхні преференції на прикладі досліджень проблем, пов’язаних з екологічною ситуацією у своїй місцевості.

 

 

 

 

 

 

 

  уроків           

Кількість                             годин

Дата

Корекція                           дати

Тема та зміст уроку

Очікувані  результати  навчально – пізнавальної  діяльності  учнів (учень/учениця)

 

Наскрізні  змістові  лінії

Домашнє                            завдання

 

І семестр

1

 2

    1

 

 

 Вступ. Об’єкти вивчення і методи досліджень фізичної та суспільної географії України.  Джерела географічної інформації.

Знаннєвий компонент: називає об’єкти вивчення курсу; наводить приклади географічних досліджень території України у минулому і тепер; пояснює особливості сучасних географічних досліджень. Діяльнісний компонент: характеризує методи досліджень фізичної та суспільної географії; розрізняє істотні ознаки  понять «фізична географія» та «суспільна географія»; вміє користуватися джерелами географічної інформації.

Ціннісний компонент: оцінює значення знань із фізичної та суспільної географії для себе і суспільства

 Громадянська відповідальність:  розуміє  важливість знань з географії  у  розв’язанні  актуальних  проблем  розвитку  України

 

п.                                     с.                                 відео, есе  

2

   1

 

 

Географічні відомості про територію України в минулому.  Дослідження  Геродота,  Гійома Боплана, Степана Рудницького, сучасні географічні дослідження.

п.     с.                                                                    відео, есе

         6                                                           Розділ  І.  Географічна  карта  та  робота  з  нею

3

   3

   1

 

 

Тема 1. Географічна карта.             Зображення України в  картографічних творах. Елементи карти, картографічні проекції та види спотворень на                              географічних картах. Способи                                 зображення географічних об`єктів та  явищ на картах.

ЗК: називає джерела географічної  інформації,  елементи карти;  пояснює відмінності між різними видами карт, картографічними  проекціями. ДК: розпізнає види карт за просторовим охопленням, масштабом, змістом і призначення; характеризує методи і засоби отримання географічної інформації з загальногеографічних і тематичних карт; визначає об’єкти, напрямки, відстані, географічні координати за навчальними картами; вміє користуватися навчальними картами й атласами, картографічними інтернет-джерелами; застосовує сучасні навігаційні системи на практиці. ЦК: оцінює значення джерел географічної інформації для життєдіяльності людини.

 

 

 

ЗК: називає елементи топографічної карти; пояснює особливості читання топографічної карти. ДК: читає топографічні карти, плани міст, схеми руху транспорту; характеризує методи і засоби отримання інформації з топографічних карт; визначає об’єкти, напрямки, відстані, географічні, прямокутні координати, висоту точок за топографічною картою; вміє працювати в групі та команді; застосовує отримані знання в орієнтуванні  на місцевості  з допомогою  топографічної карти, плану, схеми. ЦК: оцінює значення топографічних карт  у побуті та господарській діяльності.  

 Екологічна безпека та сталий розвиток: розуміє важливість  використання  сучасних  навігаційних  систем  для власної безпеки та безпеки інших.

Підприємливість і  фінансова грамотність:

уміє  отримувати  та  аналізувати  інформацію  щодо  природних  і  соціальних  явищ  та  процесів  із  широкого  кола  джерел  географічної  інформації.

п.                                     с.                                 відео, есе  

4

   1

 

 

Класифікація карт. Навчальні карти й атласи. Національний атлас України, електронні карти.

п.                                     с.

5

   1

 

 

Картографічні  Інтернет-джерела. Геоінформаційні та  сучасні                        навігаційні системи. 

п.                                     с.

6

   3

   1

 

 

Тема 2. Топографічні карти. Читання та практичне використання топографічних карт. Плани міст, схеми руху транспорту.

 

п.                                     с.

7

   1

 

 

Практична робота  № 1 (Н)                           «Визначення напрямків, відстаней,          площ, географічних і  прямокутних координат, висот точок  за    топографічною картою»

п.                                     с.

8

   1

 

 

Дослідження: прокладання маршрутів за топографічною картою та їх  обґрунтування.

п.                                     с.

         7                                                              Розділ  ІІ.  Географічний  простір  України

9

   1

 

 

Тема 1. Україна на політичній карті Європи і світу. Політична карта світу, її елементи.   Географічне положення (фізико-географічне, економіко-географічне, політико-географічне).   

ЗК: називає істотні ознаки політичної карти, складники державної території; пояснює відмінність між поняттями «країна», «держава», «залежна територія». ДК: характеризує географічне положення України; розрізняє фізико-, економіко-, політико-географічне положення держави; показує на карті суходільні і морські кордони: суходіл і територіальні води, крайні точки України, країни-сусіди України; географічні центри України; географічний центр Європи в Україні; визначає за допомогою карти протяжність території України в градусах і кілометрах. ЦК: обґрунтовує вплив значення географічного положення України в Європі та світі на економічні та політичні процеси в середині держави; оцінює політико-географічне положення держав та географічне  положення України.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗК: називає АТО України; пояснює особливості сучасного адміністративно-територіального устрою України; навидить приклади різних АТО за географічним положенням на карті України.

ДК: аналізує зміни  територіальних кордонів України з ХХ ст.; прогнозує економічні та соціальні наслідки змін адміністративно-територіального устрою України; показує на карті одиниці адміністративно-територіального устрою України; зміни кордонів України в ХХ ст. ЦК: оцінює значення знань про адміністративно-територіальний устрій держави; робить висновки про місце свого населеного пункту в контексті сучасних територіальних змін.

Здоров’я і безпека: усвідомлює  вплив  зміни  годинних  поясів  на  здоров’я  людини  та  безпеку.

 

Громадянська відповідальність:

розуміє  вплив  географічного  положення  країни  на  її  соціально – економічний  розвиток.

 

п.                                     с.                                 відео, есе

10

   1

 

 

Державна територія України. Державні кордони, розміри території, крайні точки, географічні центри країни та Європи. Практична робота  № 2 (Т)  «Позначення на контурній карті кордонів сусідніх держав, крайніх точок, географічних центрів України та Європи і зазначення їхніх назв; визначення  координат  точок, протяжності  території України в градусах і кілометрах».                      

п.                                     с.                                 відео, есе  

11

 

 

 

Державні кордони, розміри території, крайні точки, географічні центри країни та Європи.

 

12

   1

 

 

Дослідження: Порівняльна оцінка географічного розміщення України з країнами світу (2-3 на вибір).

 

13

   1

 

 

Тема 2. Формування території України. Адміністративно-територіальний  устрій України. Територіальні зміни кордонів України з ХХ ст. Особливості сучасного адміністративно-територіального устрою, його   проблеми та шляхи вдосконалення на різних територіальних рівнях.

 Громадянська  відповідальність:

усвідомлює  роль  кордонів  для  безпеки  держави.

 

п.                                     с.

14

  1

 

 

Тема 3. Україна на карті годинних поясів. Міжнародна система відліку  часу. Годинні пояси.  Місцевий час.    Поясний час.  Літній час. Особливості регулювання системи відліку часу в країнах  світу. Час в Україні.                      Практична робота  № 3  (П) «Аналіз  карти годинних поясів Землі. Розв’язування задач на визначення  часу».

ЗК: називає різні види часу, що існують в міжнародній системі його відліку; наводить приклади регулювання часу в країнах світу; пояснює відмінність між поняттями «місцевий час»,  «поясний час». ДК: характеризує особливості регулювання системи відліку часу в країнах світу; аналізує карту годинних поясів Землі; показує  на карті лінію зміни дат; визначає місцевий і поясний час, час у країнах світу та в Україні. ЦК: обґрунтовує вплив літнього часу на господарську діяльність та здоров’я людини; оцінює значення знань про систему відліку часу.

п.                                     с.

15

     1

 

 

Дослідження: планування  маршруту мандрівки країнами світу,                                     з визначенням різниці в часі в них  порівняно  з київським.         Т/Б №1

п.                                     с.                                 відео, есе

         34 +4                                                                Розділ   ІІІ.   Природні  умови  і  ресурси  України

16

   7

   1

 

 

Тема 1. Рельєф, тектонічна та  геологічна будова, мінеральні ресурси. Форми земної поверхні. Простягання низовин, височин, гір, річкових долин. Карта «Фізична поверхня».

ЗК: називає форми земної поверхні; наводить приклади корисних копалин щодо їх використання; формулює визначення понять «платформа», «щит», «плита», «область складчастості». ДК: знаходить  і  показує  на картах  різного  масштабу:  низовини: Поліська Придніпровська, Причорноморська, Закарпатська; височини: Придніпровська, Подільська, Донецька, Приазовська, Хотинська  (г. Берда); гори: Українські Карпати (г. Говерла), Кримські  (г. Роман-Кош); тектонічні структури: Східноєвропейська платформа, Український щит, Волино-Подільська плита, Дніпровсько-Донецька западина, Причорноморська западина, Скіфська платформа, Донецька складчаста область, Карпатська і Кримська складчасті системи; басейни і родовища корисних копалин: Донецький та Львівсько-Волинський кам’яновугільні басейни, Дніпровський буровугільний басейн, Західний, Східний, Південний нафтогазоносні райони, Криворізький залізорудний басейн, Кременчуцький залізорудний район, Придніпровський марганцеворудний басейн, Іршанське родовище титанових руд,  Артемівське, Слов’янське  родовища кам’яної солі, Заваллівське родовище графіту; аналізує поширення різних за віком гірських порід за геологічною картою;

пояснює вплив неотектонічних рухів на формування рельєфу.

ЦК: обґрунтовує необхідність раціонального використання природних ресурсів;

оцінює вплив людини на рельєф, наслідки   видобування корисних копалин та необхідність охорони надр;                                                                     встановлює взаємозв`язки  між рельєфом, тектонічними структурами, корисними                         копалинами,  геологічною будовою території

Екологічна безпека та сталий розвиток:

усвідомлює  цілісність  природи  і  взаємозв’язок  її  об’єктів  і  явищ.

Наводить  приклади  та  робить  висновки  щодо необхідності  утилізації  і  переробки  відходів.

 

Здоров’я і безпека: знає  поширення  по  території  країни  негативних  процесів, пов’язаних  з  рельєфом, тектонічною  і  геологічною  будовою (зсуви, землетруси, карсти, обвали).

Дотримується  правил  поводження  під  час  землетрусів.

 

Громадянська відповідальність:

розуміє  необхідність  раціонального  використання  мінеральних  ресурсів.

 

Підприємливість і фінансова грамотність:

розуміє  значення  корисних  копалин  для  різних  видів  господарської  діяльності                    людини

п.     с.

17

   1

 

 

Геологічна історія Землі. Геологічне літочислення. Геологічні ери. Геологічна будова.  Дослідження                        П. Тутковського. Неотектонічні рухи.  Вплив  геологічної будови та тектоніки  на діяльність людини.

п.      с.                                 відео, есе

18

   1

 

 

Карта «Тектонічна будова». Основні тектонічні структури. Зв`язок рельєфу з тектонічними структурами. Практична робота №4 (Т)  «Встановлення за картами (фізичною, тектонічною, геологічною,) зв’язків між тектонічними структурами, рельєфом, геологічною будовою та корисними копалинами у межах України» (початок).

п.     с.                                                              відео, есе

19

   1

 

 

Формування рельєфу. Внутрішні та зовнішні  рельєфотвірні чинники  і процеси.  Типи рельєфу за  походженням. Рельєф і діяльність людини. Практична робота №4 (Т) (продовження).

п.     с.

20

1

 

 

Корисні копалини України.                      Класифікація за використанням,  географія, закономірності поширення. Паливні корисні копалини. Діючі та перспективні басейни й райони видобутку вугілля, нафти, газу, «сланцевого газу»  торфу, горючих сланців.  Практична робота  № 4  (Т)   (закінчення).

п.     с.                                                              відео, есе

21

1

 

 

Рудні та нерудні корисні копалини: басейни, райони залягання та видобутку. Дослідження: (вибір) використання продуктів переробки корисних копалин у побуті. Історія  геологічних досліджень території                      України Г. Капустіним,  В. Зуєвим, В.Вернадським,  В. Бондарчуком 

п.     с.                                                                                  

22

1

 

 

Мінеральні води та грязі.  Проблеми раціонального використання  мінеральних ресурсів. Особливості геологічної будови, рельєфу та мінеральних ресурсів своєї місцевості. Узагальнення.    Т/Б №2

 п.       с.                                                                                  

22

   5

1

 

 

Тема 2.  Клімат і кліматичні                          ресурси. Кліматотвірні чинники:  сонячна енергія, циркуляція                   атмосфери, підстильна поверхня,                             їх взаємодія. Розподіл сонячної                             енергії в  атмосфері і на земній                         поверхні.

Знаннєвий компонент: називає основні кліматотвірні чинники, кліматичні показники, типи клімату;

наводить приклади небезпечних погодних  явищ та їх наслідків;

формулює поняття «погода», «клімат», «атмосферний фронт», «циклон», «антициклон»; пояснює дію кліматотвірних чинників. Діяльнісний компонент: характеризує особливості розподілу сонячної енергії, напрямки руху атмосферних фронтів, циклонів та антициклонів, річний розподіл кліматичних показників у межах України;

визначає за кліматичною картою особливості розподілу температури,  повітря та опадів;  порівнює особливості зволоження в різних частинах України, кліматичні умови своєї місцевості з іншими регіонами та їх вплив на сільське господарство;

аналізує погодні особливості різних регіонів України за допомогою інтернет- ресурсів. Ціннісний компонент:

робить висновки про значення прогнозу погоди для життєдіяльності людей;

оцінює можливість використання кліматичних ресурсів у різних сферах господарської діяльності в Україні та у побуті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Екологічна безпека та сталий розвиток:

розуміє  необхідність  охорони  атмосферного  повітря, залежність  його  стану  від  різних  видів  діяльності  людини.

 

Здоров’я і безпека:

розуміє  наслідки   погодних  умов  на  самопочуття  та  здоров’я  людини. Усвідомлює  вплив  погодно-кліматичних  явищ  на  безпеку  людини.

 

Підприємливість і фінансова грамотність:

наводить  приклади  можливості використання кліматичних ресурсів у різних сферах господарської діяльності в Україні та у побуті.

 

 

п.     с.                                                                                  

23

1

 

 

Повітряні маси, що впливають на територію України. Атмосферні фронти, циклони та антициклони. Кліматичні показники: температура,   опади, коефіцієнт зволоження та їх розподіл на території України. Практична робота № 5 (Т) «Визначення вологості повітря за заданими показниками».                                                                   

п.     с.                                                                                  

24

1

 

 

Річний та сезонний хід кліматичних показників. Кліматична карта. Регіональні відмінності клімату. Кліматичні ресурси. Практична робота № 6 (Н) «Визначення причин відмінностей кліматичних  показників  різних регіонів України за аналізом кліматичної  карти».

п.     с.                                                              відео, есе

25

1

 

 

Сезонні погодні умови і явища. Несприятливі погодно-кліматичні              явища. Метеорологічна служба.                           Б. Срезневський  - організатор метеослужби в Україні.

п.     с.                                                              відео, есе

26

1

 

 

Прогноз погоди за даними                  синоптичної карти, народними прикметами. Вплив погодно -     кліматичних умов на здоров’я і господарську діяльність людини.  Охорона атмосферного повітря. Кліматичні особливості своєї              місцевості. Дослідження:                     Прогнозування  погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в  Інтернет-джерелах, ЗМІ. 

п.     с.                                                              відео, есе  

27

 6

1

 

 

Тема 3.  Води суходолу і водні                     ресурси. Склад вод суходолу.                      Поверхневі води. Річки. Будова                     річкової долини. Основні річкові басейни та системи. Практична робота  № 7 (Т) «Позначення на контурній карті найбільших річок, озер, водосховищ, каналів, боліт України» (початок).

Знаннєвий компонент: називає складові частини  вод суходолу в межах України;

формулює визначення понять «річка», «озеро», «болото», «підземні води», «меандри», «водосховище», «канал», «тераси», «водний режим», «річковий стік», «витрата води», «водні ресурси», «твердий стік», «падіння річки», «похил річки»; пояснює особливості живлення та водного режиму річок, озер.

 

Діяльнісний компонент: знаходить  та  показує  на картах  різного  масштабу: річкові системи: Дніпра, Сіверського Донця, Південного Бугу, Дністра, Дунаю, Західного Бугу; озера: Ялпуг, Сасик, Шацькі, Синевир;  лимани: Дніпровсько-Бузький, Молочний,  Дністровський;  водосховища: Київське, Канівське, Кременчуцьке, Каховське, Дніпровське, Дніпродзержинське; Дністровське; Печенізьке; канали: Північнокримський, Дніпро – Донбас, Каховський;

визначає падіння та похил річки;

 характеризує водні об’єкти України, шляхи раціонального використання водних ресурсів; порівнює гідрографічні особливості водних об’єктів; аналізує можливості використання водних ресурсів.

 

Ціннісний компонент: усвідомлює необхідність охорони водних ресурсів України;

оцінює наявні водні ресурси своєї місцевості.

Екологічна безпека та сталий розвиток:

усвідомлює необхідність  ощадного  використання  та охорони водних ресурсів України.

 

Здоров’я і безпека:

розуміє  вплив  стану  якості  водних  ресурсів  на  здоров’я  людини.

Усвідомлює  значення  водних  ресурсів  для  створення  сприятливого  середовища  життя.

 

 

Громадянська відповідальність:

робить  висновки  щодо  необхідності  заходів  із  охорони  водних  ресурсів  України  і  своєї  місцевості.

 

Підприємливість і фінансова грамотність:

усвідомлює  необхідність  раціонального  використання  води  у  побуті, заощадження                         витрат  в  сім’ї.

п.     с.                                                                              

28

1

 

 

Вплив рельєфу на річки. Характер    течії. Падіння, похил річки. Вплив                                                                клімату на формування річкової системи. Живлення і режим річок, густота річкової мережі. Річковий стік, витрати води. Практична робота  №7 (Т) продовження.

Повторити                    теми до к/р

29

1

 

 

Озера, їх типи. Практична робота №7 (Т) продовження.

Контрольна робота.

 

п.     с.                                                              відео, есе

30

1

 

 

Болота, їх типи і поширення, причини заболочення. Практична робота №7 (Т) продовження.

 

п.     с.                                                              відео, есе

31

1

 

 

Водосховища та канали. Підземні води. Основні артезіанські басейни. Практична робота                   № 7 (Т) закінчення.

 

32

1

 

 

Водні ресурси України, шляхи їх раціонального використання та                    охорони. Води суходолу  своєї        місцевості.                       Т/Б № 3

п.     с.                                                              відео, есе

ІІ семестр

33

 2

1

 

 

Тема 4. Ґрунти та ґрунтові  ресурси. Умови ґрунтоутворення, структура ґрунту, ґрунтові горизонти, родючість. Основні типи ґрунтів, закономірності їх поширення. Дослідження                                    В. Докучаєва. Карта ґрунтів.                         Ґрунтові  ресурси України . Ґрунти                     своєї місцевості. Практична робота  № 8  (Т) «Порівняльний аналіз різних  типів ґрунтів України».

Знаннєвий компонент: називає основні чинники ґрунтоутворення та типи ґрунтів; пояснює умови ґрунтоутворення, особливості поширення ґрунтів.

 

Діяльнісний компонент:

характеризує ґрунтові  ресурси України;

аналізує карту ґрунтів України.

 

Ціннісний компонент: робить висновки щодо закономірностей поширення ґрунтів на рівнинній частині України та в горах;

визначає вплив родючості  ґрунтів на сільськогосподарську діяльність;

оцінює заходи з  підвищення родючості та охорони ґрунтів.

 

Знаннєвий компонент: називає видовий склад рослинності; наводить приклади рослинних угруповань, занесених до Зеленої книги України, ендемічних і зникаючих видів рослин.

Діяльнісний компонент:

характеризує основні типи рослинного покриву України; розпізнає рослини, що занесені до Червоної книги України; аналізує карту рослинності України, вплив господарської діяльності людини на рослинний покрив; спостерігає за змінами рослинності своєї місцевості. Ціннісний компонент: робить висновки щодо закономірностей поширення основних типів рослинності  в Україні; оцінює стан рослинних ресурсів,  їх роль у господарській діяльності, можливості використання в різних регіонах України; усвідомлює необхідність збереження та відновлення рослинності

Громадянська відповідальність:

знає  і  розуміє  необхідність раціонального використання й охорони ґрунтів.

 

Підприємливість та фінансова грамотність:

вміє  отримати  прибуток                        з  використання  власної  земельної  ділянки.

Визначає  залежність  напрямку сільськогосподарської  діяльності  від  типу  ґрунту.

 

п.     с.                                                              відео, есе презентація

34

1

 

 

Зміни ґрунтів у результаті                господарської діяльності. Заходи                  з раціонального використання і                     охорони ґрунтових  ресурсів.  Дослідження: вплив  людини на родючість ґрунтів своєї місцевості.

п.     с.                                                              відео, есе презентація

35

 2

1

 

 

Тема 5. Рослинність.

Різноманітність рослинності. Закономірності поширення рослинного покриву в Україні. Рослинні угруповання.  Червона  та Зелена книги України. Рослинні ресурси, їх охорона і відтворення.

 

п.     с.                                                              відео, есе презентація

36

 1

 

 

Рослинність своєї місцевості.

 

37

   2

 1

 

 

Тема 6. Тваринний світ України.

Різноманітність тваринного світу.   Закономірності поширення                     тваринного світу в Україні. Тварини, занесені до Червоної книги України. Вплив людини на тваринний світ. Тваринні ресурси України, заходи з їх відтворення і охорони. Тваринний світ своєї місцевості.

Знаннєвий компонент: називає видовий склад тваринного світу; наводить приклади акліматизації та реакліматизації тварин.

 

Діяльнісний компонент: характеризує фауністичний склад лісів, луків, степів, боліт, водойм; розпізнає тварин, які занесені до Червоної книги України; аналізує карту тваринного світу України.

 

Ціннісний компонент: робить висновки щодо закономірностей поширення основних видів тварин  в Україні; оцінює стан тваринних ресурсів, їх роль у господарській діяльності людини; усвідомлює наслідки впливу людської діяльності на тваринний світ України і своєї місцевості

Екологічна безпека та сталий розвиток: усвідомлює необхідність  збереження  рослин  і  тварин  та  їх  угрупувань. Здоров’я і безпека: усвідомлює  необхідність  використання  деяких  властивостей  рослин  для  зміцнення  та  профілактики  здоров’я. Громад відповідальність сприяє  формуванню  відповідального  члена  громади, суспільства, який: розуміє  необхідність раціон використання  рослинних  і  тваринних  ресурсів; усвідомлює наслідки впливу господ діяльності  людини на тваринний світ України та своєї місцевості

п.     с.                                                              відео, есе  

38

  1

 

 

Дослідження: Рослини і тварини України, які походять з інших материків і частин Євразії.

 

39

  10

 1

 

 

Тема 7. Ландшафти України. Ландшафт як просторово-цілісна система.  Карта «Ландшафти України.

Знаннєвий компонент:

називає чинники формування природних ландшафтів, природні країни, природні зони;

пояснює на конкретних прикладах особливості взаємодії компонентів природи у ландшафті.

 

Діяльнісний компонент:

знаходить  і показує на картах  різних  масштабів природні зони, гірські країни, Чорне море, Азовське море; острови Зміїний, Джарилгач, півострови Кримський, Керченський, косу Арабатська Стрілка, Каркінітську затоку, Керченську протоку; характеризує рівнинні лісові, лісостепові, степові та гірські ландшафти, природні комплекси морів; аналізує карту ландшафтів, співвідношення природних та антропогенних ландшафтів у своїй місцевості.

Ціннісний компонент:

прогнозує наслідки  впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів; висловлює  судження  про  природно-ресурсний  потенціал  природних  комплексів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Екологічна безпека та сталий розвиток:

усвідомлює  відповідальність  за  ощадне  використання  природних  ресурсів, екологічний  стан  у  місцевій  громаді, Україні.

 

Здоров’я і безпека:

усвідомлює  необхідність  дбайливого  ставлення  до  довкілля (навколишнього  середовища) як  до  потенційного джерела  здоров’я, добробуту  та  безпеки  людини.

Дотримується  правил                             безпечної    поведінки  в                          природі.

 

Громадянська                         відповідальність: виявляє  готовність  до  розв’язання   проблем, пов’язаних  із                              станом  довкілля.

 

Підприємливість і фінансова грамотність: розуміє  рекреаційне  значення  природних  комплексів

п.     с.                                                              відео, есе  

40

 1

 

 

Районування природних ландшафтів, їх відображення на картах.

п.     с.                                                              відео, есе  

41

 1

 

 

Антропогенні ландшафти.

п.     с.                                                                                

42

 1

 

 

Рівнинні ландшафти, їх різноманітність.

п.     с.                                                              відео, есе

43

 1

 

 

Природні зони України: мішаних, широколистих лісів,  лісостепова, степова.  Використання  та охорона рівнинних ландшафтів.

п.     с.                                                                                  

44

 1

 

 

Практична робота  № 9  (Т) «Складання порівняльної характеристики природних зон  України»  (початок).

п.     с.                                                              відео, есе  

45

 1

 

 

Гірські ландшафти Українських Карпат і Кримських гір,  особливості їх зміни з висотою, використання та охорона.

Практична робота №9 (Т) продов

п.     с.                                                              відео, есе

46

 1

 

 

Природні умови і ресурси Чорного й Азовського морів, проблеми їх раціонального використання.

Практична робота №9 (Т) продов

п.     с.                                                              відео, есе  

47

 1

 

 

Дослідження: Ландшафти своєї місцевості, їх освоєння і                       використання.

п.     с.                                                              відео, есе  

48

 1

 

 

Дослідження: Виявлення ландшафтів у світі, що  мають схожість з ландшафтами                   України. 

п.     с.                                                                              

49

  4

 1

 

 

Тема 8. Природокористування.  Використання природно-ресурсного потенціалу України.  Основні види забруднень довкілля в Україні. Вплив екологічної ситуації на життєдіяльність населення. 

Знаннєвий компонент: називає складники природно-ресурсного потенціалу України, види забруднень довкілля; наводить приклади об’єктів природно-заповідного фонду України; пояснює сутність понять «екологічна ситуація», «моніторинг навколишнього середовища», «заповідник», «національний парк». Діяльнісний компонент: знаходить  і  показує на картах  різних  масштабів: біосферні заповідники: Дунайський, Карпатський, Чорноморський, Асканія-Нова,; природні заповідники: Карадазький, Український степовий, Медобори, Канівський, Поліський; національні природні парки: Карпатський, Шацький, Синевір, Подільські Товтри; регіональний ландшафтний парк «Меотида»; характеризує сучасну екологічну ситуацію в Україні;  аналізує природно-ресурсний потенціал у різних регіонах України, аспекти раціонального природокористування, вплив екологічної ситуації на здоров’я населення; визначає об’єкти природно-заповідного фонду своєї місцевості; дотримується правил безпеки та норм поведінки в природі. Ціннісний компонент: оцінює переваги створення національної екологічної мережі, наслідки використання й охорони природних умов та природних ресурсів України; усвідомлює необхідність ініціативи створення розгалуженої системи природозаповідних територій; оцінює вплив екологічної ситуації на здоров’я населення

 Екологічна безпека та сталий розвиток:

усвідомлює необхідність ініціативи створення розгалуженої системи природозаповідних територій.

Характеризує  сучасну  екологічну  ситуацію  в  Україні  та  своєї  місцевості.

 

Здоров’я і безпека:

оцінює вплив екологічної ситуації на здоров"я населення.

Дотримується правил безпеки та норм поведінки в природі.

 

Підприємливість і фінансова грамотність:

оцінює  природно-ресурсний  потенціал  своєї  місцевості                            для  організації  туристичної  діяльності

п.     с.                                                              відео, есе

50

 1

 

 

Природно-заповідний фонд України. Національна екологічна мережа. Моніторинг навколишнього середовища. Основні заходи щодо раціонального використання                     природних ресурсів та охорони                      довкілля.

п.     с.                                                                                  

51

 1

 

 

Природно-заповідні об’єкти                       своєї місцевості. Практична робота №10 (Т) «Позначення на контурній  карті об’єктів природно-заповідного фонду України».

п.     с.                                                              відео, есе

52

 1

 

 

Дослідження: (на вибір) Зміни природи  своєї місцевості під впливом діяльності людини. Вплив компонентів природи на здоров я людини.              Т/Б №4

 

       13                                                                                     Розділ IV. Населення України та світу

53

 4

1

 

 

Тема 1. Демографічні процеси та статево-віковий склад населення світу та України. Кількість населення в світі та Україні. Чинники, що впливають на кількість населення: природний рух, міграції.   

Знаннєвий компонент: називає кількість населення світу та в Україні; найбільші країни за кількістю населення; розуміє поняття «природний рух населення», «природній приріст населення», «демографічний вибух», «демографічна криза», «демографічна політика», «еміграція», «імміграція»;пояснює демографічну ситуацію, що склалася в різних регіонах України.

Діяльнісний компонент: визначає показники  народжуваності, смертності, природного й механічного руху, частки жінок і чоловіків, окремих вікових груп у  структурі населення країни (регіону); показує на картіі називає регіони світу, країни, області в Україні з найбільшою і найменшою кількістю населення, природним приростом, країни з найбільш численною українською діаспорою;  знаходить інформацію з різних джерел, що характеризує населення світу й окремих країн, України та її областей; аналізує статево-вікові піраміди України та країн світу (на вибір); характеризує демографічні показники населення країни за сукупністю картографічних і статистичних матеріалів, механічний рух населення в Україні.

Ціннісний компонент: оцінює важливість знань про демографічні процеси для соціально-економічного розвитку України та країн світу; усвідомлює необхідністьдотримання здорового способу життя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Знаннєвий компонент: називає середній показник  густоти населення в Україні та визначає  найбільш (найменш) густозаселені  країни  світу; розуміє поняття «урбанізація», «субурбанізація», «агломерація», «мегалополіс», «мегаполіс». Діяльнісний компонент: визначає показники урбанізованості території; показує на картіі називає регіони світу, країни, області в Україні з найбільшою і найменшою густотою населення та  рівнем урбанізації,  найбільші агломерації, світові міста, найбільші міста в Україні; знаходить у різних джерелах інформацію, що характеризує особливості розселення населення в світі й окремих країнах, Україні та окремих її областях; розрізняє міські і сільські населені пункти, типи міст за людністю і функціями, місто, мегаполіс й мегалополіс, агломерація, темп і рівень урбанізації;  порівнює рівень і темпи урбанізації в Україні і світі. Ціннісний компонент: оцінює важливість знань про особливості розселення населення; усвідомлює взаємозв’язок між густотою населення та геоекологічною ситуацією; оцінює і пояснює вплив природних, демографічних і соціально-економічних чинників на територіальні відмінності густоти населення.

Здоров’я і безпека:

усвідомлює  необхідність  здорового  способу  життя  та  його  вплив  на  репродуктивне  здоров’я.

 

Громадянська відповідальність:

оцінює  поняття  рівності  та  розмаїття народів, явища  дискримінації  та  гендерної  нерівності  у  суспільстві.

 

 

 

 

 

 

                                                    Екологічна безпека та сталий розвиток:

усвідомлює взаємозв’язок між густотою населення та геоекологічною ситуацією.

Громадянська відповідальність:

оцінює і пояснює вплив природних, демографічних та соціально-економічних чинників на територіальні відмінності густоти населення.

 

Громадянська відповідальність:

усвідомлює  причетність  до  національної  культури  України, усвідомлює  проблеми, які  виникають, коли  суспільства                         з  різними  цінностями  та  переконаннями  намагаються  жити  разом  у  мирі.

Розуміє  необхідність толерантного  ставлення  до  інших  релігій  та  етнічних  груп. Підприємливість і фінансова грамотність:

усвідомлює важливість знань іноземної мови, культури інших народів для спілкування, розширення зав’язків, створення спільних проектів.

п.     с.                                                                                  

54

 1

 

 

Статево-віковий склад населення світу й України. Тривалість життя населення. Зміна кількості населення в світі та Україні. 

Практична робота  11 «Аналіз статево-вікових пірамід України та окремих країн світу».

 

55

 1

 

 

Регіональні відмінності демографічних процесів. Дослідження П.Чубинського. Демографічна політика.

 

56

1

 

 

Механічний  рух населення: причини і види міграцій, основні напрямки міграційних потоків в світі та Україні. Українська діаспора. Міграційна політика.

п.     с.                                                                                  

57

 4

  1

 

 

Тема 2. Розселення. Густота населення. Територіальні відмінності густоти населення у світі й  Україні. 

відео, есе                          презентація

58

  1

 

 

Міські і сільські населені пункти, Критерії їх розмежування в Україні та країнах світу. Класифікація міст за кількістю населення та функціями. Міське і сільське населення.

п.     с.                                                                                  

59

 1

 

 

Урбанізація, причини, що її зумовлюють.. Міські агломерації. Мегаполіси. Світові міста. Відмінності в рівнях і темпах урбанізації в Україні і світі.

п.     с.                                                                                  

60

 1

 

 

Субурбанізація. Хибна урбанізація.

п.     с.                                                                                  

61

 2

 1

 

 

Тема 3. Етнічний склад населення. Етноси.   Найпоширеніші мовні сім'ї.   Однонаціональні та багатонаціональні країни. Національний склад населення України: особливості та регіональні відмінності.

Знаннєвий компонент: називає найпоширеніші мовні сім'ї; розуміє поняття  «раса», «нація», «етнос», «народ», «мовна сім’я». Діяльнісний компонент:

характеризує національний склад населення України за сукупністю картографічних і статистичних матеріалів; порівнює етнічний склад населення регіонів України;  показує на карті і називає однонаціональні й багатонаціональні країни, райони розселення національних меншин в Україні; знаходить у різних джерелах інформацію, що характеризує етнічний склад населення України й окремих країн. Ціннісний компонент: усвідомлює  важливість толерантного ставлення до представників інших рас, національностей.

відео, есе                    

62

  1

 

 

Національні меншини та етнічні групи,  основні райони розселення.

відео, есе                        презентація

63

   1

 

 

Тема 4. Релігійний склад населення. Релігія як явище культури. Світові релігії.  Регіональні відмінності релігійних вірувань в Україні.

Контрольна робота

ЗК: називає світові релігії; розуміє поняття  «світова релігія». ДК: показує на картіі називає  регіони домінування світових релігій; знаходить у різних джерелах інформацію, що характеризує релігійний склад населення світу, окремих країн, України та її областей; характеризує найпоширеніші релігійні конфесії в Україні. ЦК: оцінює важливість толерантного ставлення до представників інших релігійних громад.

 

 

64

   2

  1

 

 

 

Тема 5. Зайнятість населення                      у світі й в Україні. Трудові ресурси. Кількість і якість трудових ресурсів. Економічно активне населення.

ЗК: називає кількість трудових ресурсів в Україні; розуміє поняття «трудові ресурси», «економічно активне населення», «зайнятість населення»; пояснює причини безробіття. ДК: визначає показники  безробіття; показує на карті і називає області в Україні з найбільшою і найменшою кількістю трудових ресурсів; знаходить у різних джерелах інформацію про проблеми зайнятості населення світу, окремих країн, України та її областей; характеризує кількість і якість трудових ресурсів окремих країн та України; порівнює  структуру  зайнятості  населення в окремих країнах і Україні. ЦК: усвідомлює важливість знань про трудові ресурси і зайнятість населення  для  соціально-економічного розвитку  країни .

 Підприємливість і фінансова грамотність:

усвідомлює важливість знань про трудові ресурси і зайнятість населення  для  соціально-економічного  розвитку  країни.

 

відео, есе                              презентація

 

65

  1

 

 

Зайнятість населення. Проблеми зайнятості населення.  

Узагальнення.                  Т/Б  № 5

 

         5                                                                       Розділ V.  Природа  й  населення  свого  адміністративного  регіону

66

   1

 

 

Тема 1. Географічне положення, адміністративно-територіальний устрій, історія формування і розвитку.

Знаннєвий компонент:

пояснює взаємозв’язки між природними компонентами, вплив природних умов і природних ресурсів на розселення населення в області і  своїй місцевості.

 

Діяльнісний компонент:

характеризує рельєф і геологічну будову, клімат, поверхневі й підземні води, ґрунтово-рослинний покрив, тваринний світ, ландшафти, населення, адміністративної області своєї місцевості;

аналізує використання природних ресурсів, екологічні наслідки природокористування.

 

Ціннісний компонент:

висловлює судження  щодо заходів з метою раціонального використання та охорони природних ресурсів і покращення умов життя населення;

обговорює потреби та можливості створення нових підприємств у регіоні.

Екологічна безпека та сталий розвиток:

висловлює судження  щодо  важливості заходів з метою раціонального використання та охорони природних ресурсів і покращення умов життя населення.

 

Підприємливість і фінансова грамотність:

обговорює потреби та можливості створення нових підприємств у регіоні.

Повторити                         теми                                               підг до к/р

67

   2

1

 

 

Тема 2. Природа регіону

Особливості природних умов і ресурсів . Природокористування. Об’єкти природно-заповідного фонду.            

Скласти                                            список                                                об`єктів                              своєї                           місцевості

68

1

 

 

Дослідження (екскурсія) Ознайомлення з об’єктами природи своєї місцевості.

Підготувати                          повідомлення                                        або                                            презентацію                                                                                                                      користуючись                                                   даними                                                  Інтернет-                      ресурсу                             «Робота                           центру                           зайнятості                                                        м. Запоріжжя»

69

  2

1

 

 

Тема 3. Населення регіону.

Кількість та структура населення. Етнічний склад.

70

1

 

 

Особливості зайнятості населення.

Узагальнення.                       Т/Б №6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мірзоян Арміне
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Географія, 8 клас, Планування
Додано
21 серпня 2018
Переглядів
1978
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку