1
10 клас
ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА
70 годин/ 2 години на тиждень
Календарно-тематичне планування складено відповідно до навчальної програми інтегрованого курсу «Громадянська освіта» для 10 класів загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Бакка Тамара, Беца Наталія та ін.) (Наказ МОН України від 23.10.2017 №1407).
Підручник:
Бакка Т.В.
Інтегрований курс «Громадянська освіта» (рівень стандарту): підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти /Бакка Т.В., Марголіна Л.В., Мелещенко Т.В. – К.: УОВЦ «Оріон», 2018. – 240 с.: іл. (Наказ МОН України від 31.05.2018 № 551).
№ уроку |
Дата проведення уроку |
Зміст (тема) уроку |
Очікувані результати навчально – пізнавальної діяльності учнів / учениць |
Примітки |
1. |
|
Вступ. Що таке громадянська освіта. Як працювати на уроках і вдома. Які є ресурси для навчання предмета. |
Знання і розуміння: • Дає визначення понять: ідентичність, соціалізація, самовизначення, самореалізація, особиста гідність, совість, сім’я, субкультура. • Називає загальні риси та ознаки ключових понять. • Усвідомлює існування логічних зв’язків між усіма складовими розділу. • Відтворює основну частину навчального матеріалу, знає основоположні теорії та факти, вдало підбирає приклади. • Розуміє значення сім’ї для людини і для суспільства. • Визначає природу молодіжних субкультур. Вміння і навички: • Вільно оперує основними поняттями. • Використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією. • Демонструє здатність самостійно підбирати необхідну інформацію до уроку. • Формулює і висловлює власну думку щодо особистої гідності, необхідності автономії особистості, ролі сім’ї у процесі формування людини та громадянина. • Відстоює власну позицію, використовуючи інформацію з різних галузей знань. • Демонструє навички критичного мислення стосовно себе та інших. • Вміє окреслити власні життєві пріоритети. • Відстоює ідею здорового способу життя, підкріплюючі її через виконання власних навичок поведінки у повсякденному житті. • Критично аналізує власні реальні можливості, умови середовища для успішної самореалізації • Аналізує вплив субкультур на молодь. Установки і цінності: • Усвідомлює цінність людського життя. • Усвідомлює свою ідентичність, поважає ідентичність інших. • Визнає цінність особистої гідності людини. • Усвідомлює важливість процесу соціалізації людини в суспільстві. • Усвідомлює необхідність збереження власної автономії та індивідуальності як важливої умови самореалізації особистості та формування різноманітного світу. • Поважає інститут сім'ї. |
|
2.
|
|
Розділ І. ОСОБИСТІСТЬ ТА ЇЇ ІДЕНТИЧНІСТЬ. Тема 1. Що таке ідентичність? Ідентичність. Види ідентичності. Громадянська ідентичність. Змінний характер ідентичності. Самовизначення. Ідентифікація. Особиста гідність. Совість. |
|
|
3-4. |
|
Тема 2. Соціалізація особистості Поняття соціалізації. Етапи соціалізації. Суб’єкти соціалізації. Соціалізація як ресурс формування громадянської ідентичності. Соціалізація в сім’ї. Соціалізація серед однолітків. Молодіжні субкультури. Партнерські стосунки в сім'ї. Трансформація моделей сім'ї. |
|
|
5. |
|
Тема 3. Самореалізація людини Самореалізація і розвиток. Індивідуальність особистості. Життєві цінності й пріоритети. Активна громадянська позиція. Мобільність і адаптивність людини. Креативність. |
|
|
6. |
|
Практичне заняття «Визначаємо найнеобхідніші умови для самореалізації людини».
|
|
|
7. |
|
Узагальнення з розділу « Особистість та її ідентичність».
|
|
|
8. |
|
Розділ 2. ПРАВА І СВОБОДИ ЛЮДИНИ. Тема 1. Людська гідність і права людини Поняття людської гідності. Людська гідність – основа природного права. Рівноправність. Охорона й захист людської гідності. |
Знання і розуміння:
Вміння і навички:
Установки і цінності:
Демонструє бажання працювати на користь ідеалів фундаментальних прав людини, рівності та поваги до відмінностей |
|
9. |
|
Тема 2. Еволюція прав людини Природа прав людини. Основоположні права і свободи людини. Покоління прав людини. Класифікація прав людини. Борці за права людини. Майбутнє прав людини. |
|
|
10. |
|
Практичне заняття «Чому права і свободи людини є основою демократії?».
|
|
|
11. |
|
Тема 3. Людина і держава Взаємовідносини «людина – держава». Верховенство права.Права і свободи людини та відповідальність держави за їх дотримання, гарантування та захист. Позитивні і негативні зобов’язання держави. |
|
|
12. |
|
Тема 4. Права дитини Поняття прав дитини. Конвенція ООН про права дитини. Захист прав дитини. |
|
|
13. |
|
Тема 5. Механізми захисту прав людини і прав дитини Порушення прав людини. Поняття механізмів захисту прав людини. Міжнародні та європейські стандарти захисту прав людини. Національні механізми захисту прав людини, їх класифікація. Правозахисні організації. |
|
|
14. |
|
Практичне заняття «Європейський суд з прав людини».
|
|
|
15. |
|
Як побудувати ефективний механізм захисту прав дитини в школі.
|
|
|
16. |
|
Узагальнення з розділу « Права і свободи людини».
|
|
|
17. |
|
Розділ 3. ЛЮДИНА В СОЦІОКУЛЬТУРНОМУ ПРОСТОРІ. Тема 1. Соціокультурна багатоманітність. Поняття суспільства. Соціальна структура суспільства. Соціальна згуртованість, солідарність і відповідальність. Соціальні цінності. Гендерна, етнічна, конфесійна різноманітність. Рівність. |
Знання і розуміння:
Вміння і навички:
Установки і цінності:
Обгрунтовує твердження про те, що подолати більшість проблем багатокультурного суспільства можливо тільки завдяки спільним зусиллям людини, держави, міжнародної спільноти |
|
|
||||
18. |
|
Тема 2. Ефективна комунікація. Роль спілкування в житті людини й суспільства. Вербальна й невербальна комунікація. |
|
|
19. |
|
Практичне заняття «Мистецтво спілкування».
|
|
|
20. |
|
Тема 3. Стереотипи та упередження. Дискримінація. Конфлікти. Поняття стереотипів і упереджень. Забобони. Шляхи подолання стереотипів. Поняття дискримінації. Основні форми та прояви дискримінації. Толерантність та інклюзія. Поняття конфлікту та його види. Стадії конфлікту. Способи подолання конфліктів. Переговори і медіація. Консенсус і компроміс. |
|
|
21. |
|
Практичне заняття «Розв'язання конфліктів у нашій школі». Вчимося вирішувати проблему (у класі, школі). |
|
|
22. |
|
Узагальнення з розділу « Людина в соціокультурному просторі»
|
|
|
23-24. |
|
Розділ 4. ДЕМОКРАТИЧНЕ СУСПІЛЬСТВО ТА ЙОГО ЦІННОСТІ. Тема 1. Демократична держава Виникнення і зміст демократії. Цінності демократії. Демократичні інститути. Конституція та її призначення. Законодавча, виконавча та судова влада в демократичних країнах. Принципи виборчого права. Етапи виборчого процесу. Роль політичних партій в розвитку демократії. Правовий статус політичних партій в Україні. Діяльність та вплив політичних партій на демократію. Громадські організації: правовий статус, діяльність та вплив на демократію. |
Знання і розуміння:
Вміння і навички:
Установки і цінності:
Сприймає школу як простір демократії та територію прав людини
|
|
25. |
|
Практичне заняття «Вибори до органів місцевого самоврядування».
|
|
|
26. |
|
Тема 2. Громадянське суспільство Поняття громадянського суспільства. Функції громадянського суспільства. Роль громадян у становленні й функціонуванні громадянського суспільства. Громадянське суспільство та правова держава. |
|
|
27. |
|
3. Громада Поняття громади. Роль громади в житті людини, суспільства, держави. Реалізація та захист громадою своїх прав і законних інтересів. Вплив громадян на вирішення проблем громади. |
|
|
28. |
|
Тема 4. Громадянська участь у житті суспільства Роль громадянина у демократизації суспільства. Демократичний громадянин. Культура громадянськості. Активна громадянська позиція. |
|
|
29. |
|
Практичне заняття «Якими є форми й прояви громадянської активності».
|
|
|
30. |
|
Тема 5. Школа – простір демократії Шкільна громада. Взаємодія учнів, учителів, батьків, шкільної адміністрації в організації шкільного життя. Врядування та управління школою. Шкільне самоврядування (учнівське, вчительське, батьківське). Принципи та цінності учнівського самоврядування. Моделі учнівського самоврядування. Школа і місцева громада. |
|
|
31. |
|
Тема 6. Дитячі й молодіжні громадські об'єднання Свобода асоціацій. Дитячі й молодіжні об'єднання й рухи. Створення молодіжної громадської організації. Молодіжні соціальні проекти. Учнівське самоврядування он-лайн. |
|
|
32. |
|
Узагальнення з розділу « Демократичне суспільство та його цінності».
|
|
|
33-34. |
|
Розділ 5. СВІТ ІНФОРМАЦІЇ ТА МАС-МЕДІА. Тема 1. Комунікація, інформація, медіа Поняття мас-медіа(медіа). Роль інформації та медіа в сучасному світі. Мас-медіа, комунікація, аудиторія.медіатекст.. Різновиди медіа (книга, преса, фото, радіо, кіно, телебачення, Інтернет, мобільний зв’язок) та їхній розвиток. Реклама. Вплив мас-медіа на формування громадської думки та власної позиції людини. |
Знання і розуміння:
Вміння і навички:
Установки і цінності:
|
|
35-36. |
|
Тема 2. Медіа і демократія. Свобода, етика і відповідальність Свобода слова. Обмеження свободи слова. Баланс між свободою вираження поглядів та відповідальністю. Свобода мас-медіа – критерій демократичності суспільства. Що таке цензура. Замовні матеріали («джинса») та їхні ознаки. Суспільні медіа і їхня місія. Шкільні медіа. |
|
|
37-38. |
|
Тема 3. Маніпулятивний вплив медіа Маніпуляції в медіапросторі. Як розпізнати фейкову інформацію, пропаганду. Роль медіа у провокуванні конфліктів та поширенні стереотипів. Що таке «мова ворожнечі», і як її розпізнати. |
|
|
39. |
|
Практичне заняття «Як розпізнати маніпуляцію та захиститись від неї».
|
|
|
40-41. |
|
Тема 4. Критичне сприйняття та протидія маніпуляціям мас-медіа Достовірність інформації в мас-медіа. Джерела інформації. Факт та судження. Авторство медіа тексту Стандарти подання інформації. Критичний аналіз медіатекстів. |
|
|
42. |
|
Практичне заняття «Аналіз медіатексту».
|
|
|
43-44. |
|
Тема 5. Інтернет Приватність та конфіденційність у віртуальному світі. Цифрова ідентичність. Соціальні мережі. Права людини в Інтернеті. Безпека та етика поведінки у мережі. Кіберзлочинність. Особливості захисту прав дітей та молоді в Інтернеті. |
|
|
45. |
|
Узагальнення з розділу « Світ інформації та мас – медіа»
|
|
|
46. |
|
Розділ 6. ВЗАЄМОДІЯ ГРОМАДЯН І ДЕРЖАВИ В ДОСЯГНЕННІ СУСПІЛЬНОГО ДОБРОБУТУ. Тема 1. Соціальні цілі економіки Економіка як сфера життя людей. Економічні потреби та блага. Процеси, що забезпечують задоволення потреб: виробництво, розподіл, обмін і споживання. Учасники (суб'єкти) економічних відносин. |
Знання і розуміння:
Розуміє причини корупції. Вміння і навички:
( підприємців, домогосподарств, держави) в різних ситуаціях.
Установки і цінності:
Нетерпимо ставиться до проявів корупції.
|
|
47. |
|
Тема 2. Сталий розвиток Обмеженість ресурсів. Необхідність раціонального та ефективного використання ресурсів. Вплив діяльності людини на довкілля. Сталий розвиток як спосіб збереження довкілля. |
|
|
48. |
|
Практичне заняття «Як я можу взяти участь у сталому розвитку моєї держави».
|
|
|
49-50. |
|
Тема 3. Ринкова економіка Принципи ринкової економіки. Кругообіг в ринковій економіці. Попит і пропозиція, ринкова ціна, конкуренція. Функції держави в ринковій економіці. Державний бюджет, податки, напрямки видатків. |
|
|
51. |
|
Тема 4. Економіка домогосподарства Домашнє господарство як власник і споживач. Поняття про раціональне споживання. Права споживачів. Бюджет домогосподарств: види доходів, напрямки витрат, заощадження. |
|
|
52. |
|
Практичне заняття «Родинний бюджет».
|
|
|
53. |
|
Тема 5. Підприємництво Підприємницька діяльність. Мета і соціальна відповідальність підприємця. Правовий захист бізнесу. |
|
|
54-55 |
|
Тема 6. Ринок праці Учасники ринку праці: роботодавці і наймані працівники. Поняття професії, спеціальності, кваліфікації працівника. Заробітна плата як дохід найманого працівника. |
|
|
56. |
|
Практичне заняття «Аналіз попиту на ринку праці і складання резюме».
|
|
|
57-58. |
|
Тема 7. Любіювання інтересів та корупція Поняття лобізму. Сутність корупції та корупціогенних ризиків. Причини та наслідки корупції в економіці та політиці. Шляхи подолання корупції. |
|
|
59. |
|
Практичне заняття «Як протидіяти корупції».
|
|
|
60. |
|
Узагальнення з розділу « Взаємодія громадян і держави в досягненні суспільного добробуту»
|
|
|
61-62. |
|
Розділ 7. Україна, ЄВРОПА, СВІТ. Тема 1. Інтеграція та глобалізація Поняття інтеграції та глобалізації. Вплив глобалізаційних процесів на економіку, культуру, довкілля, людину. Витоки та процес європейської інтеграції. Міграційні процеси. Види та форми сучасної міграції. Виклики сучасного світу. |
Знання і розуміння:
Вміння і навички:
Установки і цінності:
|
|
63-64. |
|
Тема 2. Міжнародні відносини та міжнародне право Поняття міжнародних відносин. Особливості міжнародного права. Система безпеки. Міжнародне гуманітарне право. Урядові і неурядові міжнародні організації. |
|
|
65. |
|
Практичне заняття «Як діють волонтери в Україна та в різних країнах світу».
|
|
|
66-67. |
|
Тема 3. Україна – член європейського та світового співтовариства Європейське і світове співробітництво. Участь України в ООН, ОБСЄ, Раді Європи, СОТ тощо. Європейський вибір України. Угода про асоціацію Україна – ЄС. |
|
|
68. |
|
Практичне заняття «Економічні, соціальні та політичні переваги вступу до ЄС».
|
|
|
69. |
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання.
|
|
|
70 |
|
Підсумковий урок
|
|
|