Календарно-тематичне планування з біологіїї для 8 класу складено відповідно до підручника Базанової.
Календарно-тематичне планування навчального матеріалу «Біологія», 8 клас
70 годин – 2 години на тиждень, із них 4 годин – резервні
Програма: Навчальна програма з біології для 6 – 9 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. |
Підручник: Базанова Т. І. Біологія : підруч. для 8 класу загальноосвіт. навч. закл. / Т. І. Базанова, Ю. В. Павіченко, Ю. О. Кузнецова. — Київ : Літера ЛТД,2016. — 256 с. : іл. |
№ п/п
|
Дата |
Тема уроку |
Домашнє завдання |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|
ТЕМА 1. ВСТУП. ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА (7 год.) |
|||||
1. |
|
1.Інструктаж з БЖД. Біосоціальна природа людини. Значення знань про людину для збереження її здоров’я. |
Опрацювати конспект |
Діяльність(уміння) виявляє ознаки: - біологічної та соціальної сутності людини в людських спільнотах розпізнає: - органи та системи органів людини; - типи тканин організму людини (на малюнках, фотографіях, мікропрепаратах); установлює взаємозв’язок: - між будовою тканин і виконуваними функціями; порівнює та зіставляє - органи й системи органів в організмі людини й інших організмах; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням |
Знання оперує термінами: - біосоціальна природа людини називає: - науки, які вивчають людину; пояснює: - місце людини в системі органічного світу; - особливості біологічної природи людини та її соціальної сутності; характеризує: - методи дослідження організму людини оперує термінами: - тканина, орган, система органів, механізми регуляції (нервова, гуморальна, імунна), нейрон, рефлекс, рефлекторна дуга називає: - тканини, органи та фізіологічні системи організму людини; - частини рефлекторної дуги; характеризує: - клітинну будову організму людини; - тканини організму людини; - будову нейрона; - шлях нервового імпульсу по рефлекторній дузі; наводить приклади: - різновидів тканин; - органів, фізіологічних систем; пояснює: - відмінності між нервовою й гуморальної регуляцією фізіологічних функцій організму |
2. |
|
2. Організм людини як біологічна система. |
§1 опрацювати |
||
3. |
|
3.Різноманітність клітин організму людини. |
§2 (ст.8) опрацювати |
||
4. |
|
4.Тканини. Лабораторне дослідження: Ознайомлення з препаратами тканин людини |
§2 (ст. 9-11) опрацювати |
||
5. |
|
5. Органи. Фізіологічні системи. |
§3 опрацювати |
||
6. |
|
6.Регуляторні системи організму людини. |
§4 опрацювати |
||
7. |
|
7. Узагальнення знань |
§§1-4 |
Ставлення
висловлює судження: виявляє ставлення: - щодо значення знань про людину для збереження її здоров’я обґрунтовує судження: - про організм людини як цілісну та відкриту біологічну систему; робить висновок: - нервово-гуморальна регуляція — основа цілісності організму
|
|
ТЕМА 2. ОПОРА І РУХ (7 год.) |
|||||
8. |
|
1. Значення опорно-рухової системи, її будова та функції. |
§24 (ст.) опрацювати |
Діяльність(уміння)
розпізнає (на малюнках, муляжах, фотографіях, власному організмі): - скелет людини і ссавців.
застосовує знання для: дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням |
Знання оперує термінами: - скелет, кістка, хрящ, з’єднання кісток, м’яз, постава, гіподинамія називає: - частини опорно-рухової системи; - відділи скелета; - види кісток; - типи з’єднання кісток; - особливості скелета людини, зумовлені прямоходінням; - основні групи скелетних м’язів. характеризує: - функції опорно-рухової системи; - тканини: кісткову, хрящову, посмуговану м’язову; - ріст та вікові зміни складу кісток. пояснює: - значення фізичних вправ для правильного формування скелету та м’язів; - вплив способу життя на утворення і розвиток скелета. наводить приклади: - статичної та динамічної роботи |
9. |
|
2. Кістки, хрящі. Лабораторне дослідження: Вивчення мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової тканин. |
§24 (ст.) опрацювати |
||
10. |
|
3. Огляд будови скелета. З’єднання кісток. |
§25 опрацювати |
||
11. |
|
4. Функції та будова скелетних м’язів. Основні групи скелетних м’язів. |
§26-27 опрацювати |
||
12. |
|
5. Робота м’язів. Утома м’язів. Лабораторне дослідження: Розвиток втоми при статичному та динамічному навантаженні; впливу ритму й навантаження на розвиток втоми. |
§28 опрацювати, підготувати міні- проект «Гіподинамія – ворог сучасної людини», «Рухова активність - основа фізичного здоров’я» |
||
13. |
|
6.Профілактика порушень опорно-рухової системи. Міні-проект «Гіподинамія – ворог сучасної людини», «Рухова активність - основа фізичного здоров’я» |
§29 опрацювати |
Ставлення обґрунтовує судження: - про організм людини як цілісну та відкриту біологічну систему; робить висновок: - нервово-гуморальна регуляція — основа цілісності організму
|
|
14. |
|
7. Узагальнення знань |
§§24-29 повторити |
||
ТЕМА 3. ОБМІН РЕЧОВИН ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ ( 3 год.) |
|||||
15. |
|
1. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини — основна властивість живого. |
§5 опрацювати, підготувати міні-проект «Збалансоване харчування» |
Діяльність(уміння)
застосовує знання для: - аналізу харчового раціону; - складання харчового раціону відповідно до енергетичних витрат організму |
Знання оперує термінами: - обмін речовин, енергетичні потреби, вітаміни називає: - компоненти їжі наводить приклади: - вітамінів (водорозчинних і жиророзчинних) характеризує: - склад харчових продуктів; - їжу як джерело енергії; - обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини; - харчові й енергетичні потреби людини пояснює: - функціональне значення для організму білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, води та мінеральних речовин |
16. |
|
2. Харчування й обмін речовин. Міні-проект «Збалансоване харчування». |
§6 опрацювати |
||
17. |
|
3. Їжа та її компоненти. Харчові та енергетичні потреби людини. Склад і значення харчових продуктів |
§7 опрацювати |
Ставлення висловлює судження: - щодо значення збалансованого харчування для нормального розвитку і збереження здоров’я; обґрунтовує судження: - про значення білків, жирів і вуглеводів рослинного і тваринного походження в раціоні підлітка; оцінює: - значення метаболізму для нормального функціонування організму; робить висновок: - про необхідність дотримання співвідношення ваги і зросту; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про вітаміни (М. І. Лунін, Х. Ейкман, К. Функ та ін.), у тому числі й українських (О. В. Палладін) |
|
ТЕМА 4. ТРАВЛЕННЯ (7 год.) |
|||||
18. |
|
1. Значення травлення. Система органів травлення. |
§8 опрацювати |
Діяльність(уміння)
розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах): - елементи зовнішньої будови зубів; спостерігає та описує: - дію ферментів слини на крохмаль; застосовує знання для: - профілактики захворювань зубів; - профілактики захворювань органів травлення, харчових отруєнь |
Знання оперує термінами: - травлення, травна система, травний тракт, травні залози, ферменти, всмоктування називає: - органи травної системи; - травні залози; - хвороби органів травлення; характеризує: - функції органів травлення; - будову та функції зубів; - процеси ковтання, травлення, всмоктування; - регуляцію травлення; наводить приклади: - ферментів; пояснює: - роль травних ферментів; - роль печінки та підшлункової залози в травленні; - значення зубів у травленні; - значення мікрофлори кишечнику; - негативний вплив на травлення алкогольних напоїв та тютюнокуріння; - причини виникнення захворювань травної системи |
19. |
|
2. Процес травлення в ротовій порожнині. Лабораторне дослідження: зовнішньої будови зубів (за муляжами, моделями). Дослідницький практикум: Дія ферментів слини на крохмаль. |
§9 (ст.40-41) опрацювати |
||
20. |
|
3. Процес травлення в шлунку. |
§9(ст.42-43.) опрацювати |
||
21. |
|
4. Процес травлення в кишечнику. |
§10 опрацювати |
||
22. |
|
5. Регуляція травлення. |
§11 опрацювати |
||
23. |
|
6. Харчові розлади та їх запобігання. |
опрацювати конспект |
||
24. |
|
7. Узагальнення знань |
§§ 5-11 повторити |
Ставлення висловлює судження: - щодо значення знань про функції та будову травної системи для збереження здоров’я; усвідомлює: - значення профілактики захворювань травної системи; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про травлення (І. П. Павлов, О. М. Уголєв та ін.) |
|
ТЕМА 5. ДИХАННЯ (4 год.) |
|||||
25. |
|
1.Значення дихання. Система органів дихання. |
§12 опрацювати |
Діяльність(уміння)
розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах): - газообмін у легенях і тканинах; встановлює взаємозв’язок: будови та функцій органів дихання;
застосовує знання для: |
Знання оперує термінами: - дихання, повітроносні шляхи, легені, газообмін, життєва ємність легень називає: - етапи дихання; - органи дихання; - хвороби органів дихання; характеризує: - процес утворення голосу та звуків мови; - процеси газообміну в легенях і тканинах; - процеси вдиху та видиху; - життєву ємність легень; - нейрогуморальну регуляцію дихальних рухів; пояснює: - значення дихання; - вплив навколишнього середовища на дихальну систему |
26. |
|
2.Газообмін у легенях і тканинах. |
§13 опрацювати |
||
27. |
|
3.Дихальні рухи. Нервова й гуморальна регуляція дихальних рухів. |
§14 опрацювати |
||
28. |
|
4.Профілактика захворювань дихальної системи. |
ст.62-64 опрацювати |
Ставлення висловлює судження: - щодо значення знань про функції та будову дихальної системи для збереження здоров’я; усвідомлює: - негативний вплив куріння на органи дихання |
|
ТЕМА 6. ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН (7 год.) |
|||||
29. |
|
1. Кров, її склад та функції. Лімфа. |
§15 опрацювати |
Діяльність(уміння)
розпізнає (на малюнках, фотографіях): - органи кровообігу; - елементи будови серця; порівнює: будову артерій, вен і капілярів; - вроджений (неспецифічний) і набутий (специфічний) імунітет; розрізняє: - види кровотеч;
спостерігає та описує:
- надання першої допомоги при кровотечах; - вимірювати пульс; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; - виконання малюнків біологічних об’єктів |
Знання оперує термінами: - внутрішнє середовище організму (кров, лімфа, тканинна рідина), еритроцити, лейкоцити, тромбоцити, зсідання крові, групи крові, кровообіг, артеріальний тиск, називає: - склад внутрішнього середовища; - склад і функції крові, лімфи; - кровоносні судини; - фактори, які впливають на роботу серцево-судинної системи; характеризує: - плазму крові; - зсідання крові як захисну реакцію організму; - групи крові системи АВО, резус-фактор; - особливості будови та властивості серцевого м’яза; - будову та роботу серця; - серцевий цикл; - автоматію роботи серця; - будову кровоносних судин; - велике й мале кола кровообігу; - рух крові по судинах; - артеріальний тиск крові; - лімфообіг; пояснює: - взаємозв’язок будови та функцій еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів, кровоносних судин, серця; - значення лімфи, тканинної рідини; - роль внутрішнього середовища в життєдіяльності організму людини; - правила надання першої допомоги при кровотечах |
30. |
|
2 Лаборатортна робота №1 «Мікроскопічна будова крові людини». |
§15 повторити |
||
31. |
|
3. Зсідання крові. Групи крові та переливання крові. |
§16 опрацювати |
||
32. |
|
4. Система кровообігу. Серце: будова та функції. |
§17 опрацювати |
||
33. |
|
5.Робота серця. Лабораторне дослідження: Вимірювання частоти серцевих скорочень.
|
§18 опрацювати |
||
34. |
|
6.Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. Кровотечі. |
§19 опрацювати |
Ставлення висловлює судження: - про значення сталості внутрішнього середовища організму людини (гомеостаз); - щодо значення знань про функції та будову кровоносної системи для збереження здоров’я; - про важливість імунізації населення; оцінює: - епідеміологічний стан захворювання на СНІД в Україні; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про внутрішнє середовище організму та кровоносну систему (У. Гарвей, Е. Дженнер, П. Ерліх, К. Ландштейнер, Л. Пастер та ін.), в тому числі українських (І. І. Мечников, М. М. Амосов) |
|
35. |
|
7. Серцево-судинні хвороби та їх профілактика.
|
ст. 83-85 опрацювати |
||
ТЕМА 7. ВИДІЛЕННЯ. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ (5 год.) |
|||||
36. |
|
1.Органи виділення. Будова і функції сечовидільної систем. |
§20 опрацювати |
Діяльність(уміння) розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах):
- складові нефрону; - органи сечовидільної системи, встановлює взаємозв’язок: між будовою і функціями шкіри застосовує знання для:
- профілактики захворювань сечовидільної системи; - запобігання теплового й сонячного удару; - надання першої допомоги в разі теплового й сонячного удару |
Знання оперує термінами: - виділення, нирки, нефрон, сечоутворення, шкіра, терморегуляція називає: - органи виділення; - органи та функції сечовидільної системи; характеризує: - будову та функції нирок;
- процес утворення сечі; - роль нирок у здійсненні водно-сольового обміну;
- чинники, що впливають на функції нирок; - роль шкіри у виділенні продуктів життєдіяльності; - роль шкіри в регуляції температури тіла; пояснює: - біологічне значення виділення продуктів обміну речовин; - причини теплового й сонячного удару |
37. |
|
2. Сечоутворення, його регуляція. Профілактика захворювань нирок. |
§21 опрацювати |
||
38. |
|
3. Значення та будова шкіри. Терморегуляція. |
§22 опрацювати, підготувати міні-проект «Складання правил догляду за власною шкірою» |
||
39. |
|
4. Профілактика захворювань шкіри. Перша допомога при травмах шкіри. Міні-проект «Складання правил догляду за власною шкірою» |
§23 опрацювати |
||
40. |
|
5.Узагальнення знань |
§§12-23 |
Ставлення висловлює судження: - про важливість виведення кінцевих продуктів обміну речовин з організму людини; обґрунтовує судження: - про значення дотримання правил догляду за власною шкірою для збереження здоров’я; оцінює: - значення шкіри у пристосуванні організму до умов навколишнього середовища |
|
ТЕМА 8. ЗВ'ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. НЕРВОВА СИСТЕМА (6 год.) |
|||||
41. |
|
1. Будова і функції нервової системи. |
§§30-31 опрацювати |
Діяльність(уміння) розпізнає (на малюнках, муляжах, моделях): - елементи будови спинного мозку; - відділи головного мозку; застосовує знання для: - профілактики нервових захворювань; - дотримання режиму праці й відпочинку |
Знання оперує термінами: - нервова система, центральна нервова система, периферична нервова система, автономна (вегетативна) нервова система, соматична нервова система називає: - компоненти центральної й периферичної нервової системи;
- функції спинного мозку, головного мозку та його відділів, соматичної нервової системи, вегетативної нервової системи характеризує: - будову головного мозку, спинного мозку; - нервову регуляцію рухової активності людини;
- роль кори головного мозку в регуляції довільних рухів людини; наводить приклади - захворювань нервової системи
|
42. |
|
2. Будова і функції спинного мозку. |
§32 опрацювати |
||
43. |
|
3. Будова і функції головного мозку. |
§§33-34 опрацювати |
||
44. |
|
5.Поняття про соматичну та вегетативну нервову систему. |
§35опрацювати |
||
45. |
|
6. Профілактика захворювань нервової системи.
|
§36 опрацювати |
Ставлення висловлює судження: щодо значення нервової системи для: - забезпечення взаємозв’язку між органами й фізіологічними системами; - узгодження функцій організму зі змінами довкілля; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про нервову систему (І. П. Павлов, І. М. Сечєнов), у тому числі й українських (В. О. Бец) |
|
ТЕМА 9. ЗВ'ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ (7 год.) |
|||||
46. |
|
1. Загальна характеристика сенсорних систем. Будова аналізаторів. |
§37 опрацювати |
Діяльність(уміння) розпізнає (на малюнках, муляжах, моделях): - елементи будови ока, вуха встановлює взаємозв’язок: між будовою й функціями ока, вуха спостерігає: - сліпу пляму на сітківці; - акомодацію ока; - зміни слухової чутливості;
- температурну адаптацію рецепторів шкіри; |
Знання оперує термінами: - сенсорні системи, органи чуття, рецептори називає: - основні сенсорні системи;
- складові частини аналізатора пояснює: - процеси сприйняття: світла, кольору, простору, звуку, запаху, смаку, рівноваги тіла |
47. |
|
2. Зорова сенсорна система. Лабораторні дослідження: Визначення акомодації ока. Виявлення сліпої плями на сітківці ока. |
§38 опрацювати |
||
48. |
|
3. Зорові сприйняття. Гігієна зору. |
§39 опрацювати |
||
49. |
|
4. Слухова сенсорна система. Гігієна слуху. Лабораторне дослідження: Вимірювання порогу слухової чутливості |
§40 опрацювати |
||
50. |
|
5. Сенсорні системи смаку, нюху, рівноваги, руху. |
§41(ст.167-168) опрацювати |
||
51. |
|
6. Сенсорні системи дотику, температури, болю. |
§41(ст.169-170) опрацювати |
||
52. |
|
7. Узагальнення знань |
§30-41 повторити |
Ставлення оцінює: - значення сенсорних систем для забезпечення процесів життєдіяльності організму та зв’язку організму із зовнішнім середовищем |
|
ТЕМА 10. ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ (6 год.) |
|||||
53. |
|
1. Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи. Дослідницький практикум: Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту. |
§42 опрацювати |
Діяльність(уміння) розрізняє: - типи вищої нервової діяльності та властивості темпераменту; порівнює: - умовні й безумовні рефлекси; - першу і другу сигнальні системи; застосовує знання для: - дотримання правил розумової діяльності
|
Знання оперує термінами: - безумовний рефлекс, умовний рефлекс, мислення, мова, пам’ять називає: - нервові процеси (збудження, гальмування);
- показники нервових процесів (сила, рухливість, урівноваженість);
- причини біоритмів; - біоритмів людини;
характеризує: пояснює: - значення другої сигнальної системи; - роль кори головного мозку в мисленні; - причини індивідуальних особливостей поведінки людини
|
54. |
|
2. Умовні та безумовні рефлекси. Інстинкти. Лабораторне дослідження: Визначення реакції зіниць на світло. |
§43 опрацювати |
||
55. |
|
3. Поняття про сигнальні системи. Мова й мовлення. |
§44 опрацювати |
||
56. |
|
4. Навчання та пам’ять. Лабораторне дослідження: Дослідження різних видів пам`яті. |
§45 опрацювати |
||
57. |
|
5. Мислення та свідомість. |
§46 опрацювати |
||
58. |
|
6. Сон. Біоритми. |
§47 опрацювати |
Ставлення висловлює судження: - про значення пам’яті для інтелектуального розвитку людини;
- щодо ролі самовиховання у формуванні особистості; - про значення біоритмів і сну для повноцінного функціонування організму; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про вищу нервову діяльність (І. П. Павлов, І. М. Сєченов, О. О. Ухтомський та ін.) |
|
59. |
|
7. Узагальнення знань |
§42-47 опрацювати |
||
ТЕМА 11. ЕНДОКРИННА СИСТЕМА( 5 год.) |
|||||
60. |
|
1. Гуморальна регуляція. Гормони. |
§49 опрацювати |
Діяльність(уміння)
застосовує знання для: |
Знання оперує термінами: - ендокринна система, гормони, гомеостаз називає:
- залози внутрішньої та змішаної секреції;
характеризує: пояснює: - роль нервової системи в регуляції функцій ендокринних залоз; - роль ендокринної системи в розвитку стресорних реакцій; - значення ендокринної системи в підтриманні гомеостазу й адаптації організму |
61. |
|
2. Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції |
§50 опрацювати |
||
62. |
|
3. Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. |
§51 опрацювати |
||
63. |
|
4. Алергія. СНІД. |
§52 опрацювати |
||
64. |
|
5. Взаємозв’язок регуляторних систем організму. Міні-проект «Йододефіцит в організмі людини, його наслідки, профілактика». |
§53 опрацювати |
Ставлення
висловлює судження: робить висновок: - про взаємодію регуляторних систем організму |
|
ТЕМА 12. РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ (5 год.) |
|||||
65. |
|
1. Будова та функції репродуктивної системи. Статеві клітини.
|
§54 опрацювати |
Діяльність(уміння) порівнює: - будову чоловічої та жіночої статевих клітин;
застосовує знання для: |
Знання оперує термінами: - ембріональний розвиток, гамети (сперматозоїд, яйцеклітина), запліднення, зигота, вагітність, плацента називає: - функції статевих залоз людини;
- первинні та вторинні статеві ознаки людини;
характеризує: - функції плаценти; - статеве дозрівання;
- вікові періоди індивідуального розвитку людини; - захворювання, що передаються статевим шляхом;
пояснює: - вплив факторів середовища та способу життя батьків на розвиток плода |
66. |
|
2. Утворення статевих клітин. Менструальний цикл. Запліднення. |
§55 опрацювати |
||
67. |
|
3. Вагітність. Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції. |
§56 опрацювати |
||
68. |
|
4. Постембріональний розвиток людини. |
§57 опрацювати |
||
69. |
|
5. Узагальнення знань |
§§ 54-57 повторити |
Ставлення висловлює судження: - про необхідність збереження репродуктивного здоров’я молоді; - про залежність розвитку дитини в материнському організмі від здоров’я матері, її поведінки; обґрунтовує судження: - про вплив нікотину, тютюнового диму, алкоголю на розвиток плода; оцінює: - значення дотримання особистої гігієни юнаками та дівчатами; виявляє ставлення: - щодо здорового способу життя як необхідної умови народження здорової дитини |
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ |
|||||
70. |
|
1. Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму. |
_______ |
Діяльність(уміння) пояснює: - як забезпечується цілісність організму людини |
Знання називає: - функції, що підтримують цілісність організму; - способи підтримання гомеостазу; характеризує: - інтегруючу функцію кровоносної, нервової та ендокринної систем
|
Ставлення
робить висновок: |