10 клас
52 год, 1,5 год на тиждень
№ |
Дата |
Зміст (тема) уроку |
К-ть годин |
Демонстрації, П/р, Л/р, Н/п, задачі, наскрізні змістові лінії |
Д/з |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності |
Повторення початкових понять про органічні речовини |
2 |
|
|
Учень (учениця): називає десять членів гомологічного ряду алканів (СН4 – С10Н22); розуміє належність речовин за їхнім складом до вуглеводнів, оксигеновмісних, нітрогеновмісних сполук. складає молекулярні, структурні формули метану, гомологів метану, етену, етину, метанолу, етанолу, гліцеролу, етанової та аміноетанової кислот; рівняння реакцій: горіння; заміщення для метану; приєднання для етену й етину; що описують хімічні властивості етанової кислоти. обґрунтовує застосування метану, етану, етену, етину, метанолу, етанолу, гліцеролу, етанової кислоти; роль органічних сполук у живій природі; оцінює вплив на здоров’я і довкілля окремих органічних речовин; висловлює судження щодо необхідності знан ь про органічні сполуки для їх безпечного застосування. |
||
1 |
|
Склад, властивості, застосування окремих представників вуглеводнів (метан, етан, етен, етин)
|
1 |
|
|
|
2 |
|
Склад, властивості, застосування окремих представників оксигеновмісних сполук (метанол, етанол, гліцерол, етанова кислота) та нітрогеновмісних органічних речовин на прикладі аміноетанової кислоти.
|
1 |
|
|
|
Тема 1. Теорія будови органічних сполук |
4 |
|
|
|
||
3 |
|
Класифікація органічних сполук. |
1
|
|
|
Учень/учениця: Знаннєвий компонент пояснює суть явища ізомерії; залежність властивостей речовин від складу і будови їхніх молекул на основі положень теорії будови органічних сполук; наводить приклади органічних сполук із простими, подвійними, потрійними карбон-карбоновими зв’язками. Діяльнісний компонент розрізняє органічні сполуки за якісним складом: вуглеводні, оксигено- і нітрогеновмісні речовини; простий, подвійний, потрійний карбон-карбонові зв’язки; характеризує суть теорії будови органічних сполук; розв’язує задачі на виведення молекулярної формули речовини за масовими частками елементів, обґрунтовуючи обраний спосіб розв’язання. Ціннісний компонент усвідомлює необхідність знання властивостей речовини для встановлення її впливу на власне здоров’я і довкілля; висловлює судження про значення теорії будови органічних сполук для розвитку органічної хімії; робить висновки про багатоманітність органічних сполук на основі теорії хімічної будови. |
4 |
|
Теорія будови органічних сполук. Залежність властивостей речовин від складу і хімічної будови молекул. Поняття про явище ізомерії та ізомери. |
1 |
Демонстрації: 1. Моделі молекул органічних сполук (у тому числі 3D-проектування ). 2. Моделі молекул ізомерів (у тому числі 3D-проектування). Наскрізні змістові лінії Екологічна безпека і сталий розвиток, Підприємливість і фінансова грамотність |
|
|
5 |
|
Ковалентні карбон-карбонові зв’язки у молекулах органічних сполук: простий, подвійний, потрійний. |
1 |
Навчальні проєкти: 1.Ізомери у природі. 2.Історія створення та розвитку теорії будови органічних сполук. 3.3D-моделі |
|
|
6 |
|
Виведення молекулярної формули речовини за масовими частками елементів. |
1 |
Розрахункові задачі Наскрізні змістові лінії Підприємливість і фінансова грамотність |
|
|
Тема 2. Вуглеводні
|
11 |
|
|
|
||
7 |
|
Класифікація вуглеводнів. Алкани. Загальна формула алканів, структурна ізомерія, систематична номенклатура. |
1 |
|
|
Учень/учениця: називає алкани, алкени і алкіни за систематичною номенклатурою; загальні формули алканів, алкенів, алкінів; фізичні властивості бензену; пояснює суть структурної ізомерії вуглеводнів; розпізнає структурні ізомери певної речовини; наводить приклади насичених, ненасичених й ароматичних вуглеводнів; структурних формул ізомерів алканів, алкенів і алкінів. розрізняє вуглеводні різних гомологічних рядів; складає на основі загальної формули молекулярні формули вуглеводнів певного гомологічного ряду; молекулярну і структурну формули бензену; структурні формули алканів, алкенів і алкінів; структурні формули ізомерів алканів, алкенів і алкінів за молекулярною формулою сполуки; рівняння реакцій, які описують хімічні властивості алканів, етену і етину, бензену, одержання алканів, етену, етину, бензену; класифікує вуглеводні різних гомологічних рядів, порівнює їхні будову і властивості; характеризує хімічні властивості алканів, етену та етину, бензену, способи одержання їх; дотримується правил безпечного поводження з вуглеводнями і їхніми похідними у побуті; розв’язує задачі на виведення молекулярної формули речовини за загальною формулою гомологічного ряду та густиною або відносною густиною; масою, об’ємом або кількістю речовини реагентів або продуктів реакції, обґрунтовуючи обраний спосіб розв’язання. робить висновки щодо властивостей речовин на підставі їхньої будови і про будову речовин на підставі їхніх властивостей; усвідомлює необхідність збереження довкілля під час одержання і застосування вуглеводнів; обґрунтовує застосування вуглеводнів їхніми властивостями; оцінює пожежну небезпечність вуглеводнів; екологічні наслідки порушення технологій добування і застосування вуглеводнів та їхніх похідних; висловлює судження про значення засобів захисту рослин і їхній вплив на здоров’я людей та довкілля за їх неправильного використання. |
8 |
|
Фізичні та хімічні властивості алканів. |
1 |
Демонстрації: 3.Відношення насичених вуглеводнів до лугів, кислот. |
|
|
9 |
|
Одержання та використання алканів. |
1 |
Наскрізні змістові лінії Підприємливість і фінансова грамотність |
|
|
10 |
|
Алкени і алкіни. Загальні та молекулярні формули алкенів і алкінів, структурна ізомерія, систематична номенклатура. |
1 |
|
|
|
11 |
|
Хімічні властивості етену та етину. Одержання алкенів та алкінів. |
1 |
Наскрізні змістові лінії Підприємливість і фінансова грамотність |
|
|
12 |
|
Виведення молекулярної формули речовини за загальною формулою гомологічного ряду та густиною або відносною густиною. |
1 |
Розрахункові задачі Наскрізні змістові лінії Підприємливість і фінансова грамотність |
|
|
13 |
|
Виведення формули речовини за масою, об’ємом або кількістю речовини реагентів або продуктів реакції. |
1 |
Розрахункові задачі Наскрізні змістові лінії Підприємливість і фінансова грамотність |
|
|
14 |
|
Арени. Бензен: молекулярна і структурна формули, фізичні властивості. |
1 |
Навчальні проєкти: 4.Октанове число та якість бензину. 5.Цетанове число дизельного палива. 6.Ароматичні сполуки навколо нас. 7.Смог як хімічне явище. 8.Коксування вугілля: продукти та їх використання. 9.Біогаз. 10.Вплив на довкілля вуглеводнів та їхніх похідних. Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність. Здоров’я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток.
|
|
|
15 |
|
Хімічні властивості бензену. Методи одержання бензену. Застосування бензену та ароматичних сполук. |
1 |
|
|
|
16 |
|
Контрольна робота № 1
|
1 |
|
|
|
17 |
|
Аналіз контрольної роботи № 1
|
1 |
|
|
|
Тема 3. Оксигеновмісні органічні сполуки
|
6 |
|
|
|
||
18 |
|
Спирти. Поняття про характеристичну (функціональну) групу. Гідроксильна характеристична (функціональна) група. Насичені одноатомні спирти: загальна та структурні формули, ізомерія (пропанолів і бутанолів), систематична номенклатура. Водневий зв’язок, його вплив на фізичні властивості спиртів. |
1 |
|
|
Учень/учениця: Знаннєвий компонент називає загальні формули та характеристичні (функціональні) групи спиртів, альдегідів, карбонових кислот, естерів; за систематичною номенклатурою спирти, альдегіди, насичені одноосновні карбонові кислоти, естери; пояснює вплив характеристичної групи на фізичні і хімічні властивості оксигеновмісних органічних сполук; водневого зв’язку на фізичні властивості оксигеновмісних органічних сполук; наводить приклади спиртів, альдегідів, насичених одноосновних карбонових кислот, естерів, жирів, вуглеводів і їхні тривіальні назви; поширення оксигеновмісних органічних сполук у природі і харчових продуктах. Діяльнісний компонент розрізняє насичені й ненасичені жири; моно-, ди-, полісахариди; реакції естерифікації; класифікує оксигеновмісні органічні сполуки за характеристичними групами; складає молекулярні і структурні формули спиртів, фенолу, альдегідів, насичених одноосновних карбонових кислот, естерів, жирів, вуглеводів; рівняння реакцій, які описують хімічні властивості насичених одноатомних спиртів, гліцеролу, фенолу, етаналю, одноосновних карбонових кислот, естерів, жирів, глюкози, сахарози, крохмалю і целюлози, одержання етанолу, етаналю, етанової кислоти, фотосинтезу, утворення сахарози, крохмалю і целюлози у природі ; порівнює будову і властивості сполук з різними характерист. групами, одноатомних спиртів і фенолу, крохмалю і целюлози; хімічні властивості насичених одноосновних карбонових і неорганічних кислот; властивості натуральних і штучних волокон; характеризує хімічні властивості одноатомних насичених спиртів, етаналю, насичених одноосновних карбонових кислот, естерів, жирів, вуглеводів; способи одержання етанолу, етаналю, етанової кислоти, глюкози, сахарози, крохмалю і целюлози; прогнозує хімічні властивості оксигеновмісних органічних сполук на основі знань про властивості характеристичних груп; установлює причинно-наслідкові зв’язки між складом, будовою, властивостями, застосуванням і впливом на довкілля оксигеновмісних органічних сполук; генетичні зв’язки між оксигеновмісними органічними сполуками; виявляє наявність альдегідів, карбонових кислот, глюкози; дотримується правил безпечного поводження з органічними речовинами; обчислює за хімічними рівняннями кількість речовини, масу або об’єм за кількістю речовини, масою або об’ємом реагенту, що містить певну частку домішок, обґрунтовуючи обраний спосіб розв’язання; розв’язує експериментальні задачі, обґрунтовуючи обраний спосіб розв’язання. Ціннісний компонент робить висновки щодо властивостей оксигеновмісних органічних речовин на підставі їхньої будови і про будову оксигеновмісних речовин на підставі їхніх властивостей; на основі спостережень; усвідомлює взаємозв’язок складу, будови, властивостей, застосування оксигеновмісних органічних речовин і їхнього впливу на довкілля; необхідність охорони довкілля від промислових відходів, що містять фенол; висловлює судження щодо впливу продуктів органічного синтезу на здоров’я людини та екологічний стан довкілля; розв’язує проблему власного раціонального харчування на основі знань про жири і вуглеводи; оцінює біологічне значення жирів і вуглеводів для харчування людини; раціональне співвідношення вживання рослинних та тваринних жирів, перевагу одягу з натуральних тканин; безпечність органічних речовин і приймає обґрунтоване рішення щодо їхнього використання. |
19 |
|
Хімічні властивості насичених одноатомних спиртів. Одержання етанолу.
|
1 |
Демонстрації: 4.Окиснення етанолу до етаналю. 5.Окиснення метаналю (етаналю) амоніачним розчином арґентум(І) оксиду (віртуально). 6.Окиснення метаналю (етаналю) свіжоодержаним купрум(ІІ) гідроксидом. Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність, Підприємливість і фінансова грамотність |
|
|
20 |
|
Поняття про багатоатомні спирти на прикладі гліцеролу, його хімічні властивості. |
1 |
|
|
|
21 |
|
Фенол: склад і будова молекули, фізичні та хімічні властивості. |
1 |
Навчальні проєкти: 11.Екологічна безпечність застосування і одержання фенолу. 12.Виявлення фенолу в екстракті зеленого чаю або гуаші. |
|
|
22 |
|
Альдегіди. Склад, будова молекул альдегідів. Альдегідна характеристич-на (функціональна) група. Загальна та структурні формули, систематична номенклатура і фізичні властивості альдегідів. Хімічні властивості етаналю, його одержання. |
1 |
Демонстрації: 5.Окиснення метаналю (етаналю) амоніачним розчином арґентум(І) оксиду |
|
|
23 |
|
Підсумковий урок.
|
1
|
|
|