МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Історія України. Всесвітня історія
5–9 класи
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
для загальноосвітніх навчальних закладів
Оновлена програма укладена відповідно до наказів Міністерства освіти і науки України № 52 від 13 січня 2017 р. і № 201 від 10 лютого 2017 р. – на виконання Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 р. та з метою модернізації навчальних програм для 5–9 класів на основі компетентнісного підходу. За основу для модернізації було прийнято програму 2012 року з історії для основної школи з урахуванням змін, яких вона зазнала під час розвантаження в 2015 р. і оновлення в 2016 р.
ІСТОРІЯ УКРАЇНИ
9 клас (52 год.)
№ з/п |
Тема уроку |
Дата |
Примітка |
|||||
9-А |
9-Б |
|
||||||
Повторення. Вступ. (3 год) |
||||||||
1 |
Сутність Нового часу. Ранній Новий час в історії України. «Довге» ХІХ століття: доба модернізації та національного відродження в Європі. |
|
|
|
|
|||
2 |
Адміністративно-територіальний устрій українських територій у складі Російської та Австрійської (Австро-Угорської) імперій. Періодизація історії України ХІХ ст. (за етапами національного руху). Практична робота: підготувати повідомлення (або есе) про європейські зв’язки України в Ранній Новий час Практична робота: зіставити (усно або письмово) оглядові карти з історії України, зокрема адміністративно-територіального устрою: станом на середину XVIII ст. і на початок ХІХ ст. |
|
|
|
|
|||
3 |
Населення: чисельність, соціальний і національний склад. Іншо-етнічні групи на українській території: поляки, росіяни, кримські татари, євреї, німці та ін. Упровадження «смуги осілості» для євреїв. |
|
|
|
|
|||
Тема 1. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ НАПРИКІНЦІ ХVІІІ – У ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ ХІХ СТ. (8 год) |
||||||||
4 |
Політика Російської імперії щодо українських етнічних територій. Козацтво після ліквідації Запорозької Січі. |
|
|
|
|
|||
5 |
Соціально-економічне становище. Села і міста. Торгівля. Чумацький промисел. |
|
|
|
|
|||
6 |
Криза кріпосницької системи. Початок індустріальної революції. Нова модель соціально-економічного розвитку Півдня України. Порто-франко Одеси. |
|
|
|
|
|||
7 |
Початок українського національного відродження. Нащадки козацької старшини: асимілятори і традиціоналісти. Формування сучасної української національної самосвідомості. Новгород-Сіверський автономістський гурток. Харківський осередок українського руху |
|
|
|
|
|||
8 |
Кирило-Мефодіївське братство. Практична робота: проаналізувати (усно або письмово) програмні документи Кирило-Мефодіївського братства під кутом зору відображення в них минулого/майбутнього України або/і з позиції формування прав і свобод людини |
|
|
|
|
|||
9 |
Практична робота: проаналізувати (усно або письмово) літературні твори Тараса Шевченка в контексті розвитку українського національного руху |
|
|
|
|
|||
10 |
Польський національно-визвольний і російський опозиційний рухи на території України. Польське повстання 1830–1831 рр. і його наслідки для України. Соціальні рухи Практична робота: укласти порівняльну таблицю «Україна в програмних документах українського, польського і російського національних/визвольних рухів». |
|
|
|
|
|||
11 |
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
|
|
|
|
|||
Тема 2. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ АВСТРІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ НАПРИКІНЦІ ХVІІІ – У ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ ХІХ СТ. (6 год) |
||||||||
12 |
Політика Австрійської імперії щодо українських територій. Йосифінські реформи. Соціальні протести. |
|
|
|
|
|||
13 |
Початок українського національного відродження. «Будителі» Закарпаття. Товариство галицьких греко-католицьких священиків. «Руська трійця». Практична робота: підготувати повідомлення про історію альманаху «Русалка Дністровая», проаналізувати його зміст під кутом зору ідейного та емоційного наповнення, важливого для розвитку національного руху |
|
|
|
|
|||
14 |
Європейська революція 1848–1849 рр. в українських регіонах Австрійської імперії. |
|
|
|
|
|||
15 |
Соціальні рухи. Скасування панщини. Головна руська рада та її національна програма |
|
|
|
|
|||
16 |
Газета «Зоря Галицька». Перший досвід парламентської діяльності. Практична робота: підготувати уявний допис до газети «Зоря Галицька» з позиції сучасника революційних подій 1848 р., поборника прав людини |
|
|
|
|
|||
17 |
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
|
|
|
|
|||
Тема 3. ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ ТА КУЛЬТУРА УКРАЇНИ КІНЦЯ ХVІІІ – ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ ХІХ СТ. (4 год) |
||||||||
18 |
Повсякденне життя. Становище жінки. Умови розвитку культури. Освіта. Львівський університет. Відкриття університетів у Харкові та Києві. Поступ науки. Видатні вчені. Культурно-освітні товариства. Практична робота: підготувати міні-проект про повсякденне життя мешканців України (селян, міщан, торговців, поміщиків) в першій половині ХІХ ст. Практична робота: підготувати план доповіді «Наш край в кінці ХVІІІ – першій половині ХІХ ст.» |
|
|
|
|
|||
19 |
Розвиток української літератури. Становлення сучасної української літературної мови. «Енеїда» Івана Котляревського. Тарас Шевченко і його «Кобзар». Творчість Пантелеймона Куліша і Миколи Гоголя. |
|
|
|
|
|||
20 |
Музика, театр, образотворче мистецтво, архітектура Практична робота: підготувати і здійснити віртуальну мандрівку «Пам’ятки образотворчого мистецтва та архітектури України першої половини ХІХ ст.» |
|
|
|
|
|||
21 |
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
|
|
|
|
|||
Тема 4. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ ХІХ СТ. (10 год.) |
||||||||
22 |
Українське питання в контексті міжнародних відносин. Східна (Кримська) війна 1853–1856 рр. |
|
|
|
|
|||
23 |
Ліквідація кріпацтва та реформи 1860–1870-х років. |
|
|
|
|
|||
24 |
Модернізація промисловості й сільського господарства. Розширення внутрішнього ринку. Торгівля. Урбанізація. Будівельна лихоманка. Розвиток залізничного транспорту. |
|
|
|
|
|||
25 |
Зміни в соціальній структурі суспільства. Формування інтелігенції й робітництва (пролетаріату). Родини українських підприємців. Практична робота: підготувати повідомлення «Українські підприємці ХІХ ст.», «Пам’ятки правової думки в Україні ХІХ ст.» та ін. |
|
|
|
|
|||
26 |
Громадівський рух 1860–1890-х рр. Київська громада. |
|
|
|
|
|||
27 |
Хлопомани. Польське повстання 1863–1864 рр. та його наслідки для України. |
|
|
|
|
|||
28 |
Південно-Західний відділ Російського географічного товариства. Молоді громади. Практична робота: проаналізувати програмні засади й форми організації українського руху на підставі публікацій його лідерів, офіційних документів, спогадів (на вибір учителя) й підготувати відповідне резюме |
|
|
|
|
|||
29 |
Валуєвський циркуляр і Емський указ. Володимир Антонович і Михайло Драгоманов. Практична робота: проаналізувати політику російської імперської влади в Україні на підставі Валуєвського циркуляру, Емського указу та інших доступних офіційних актів (на вибір учителя) й підготувати відповідне резюме |
|
|
|
|
|||
30 |
Братство тарасівців. Національне відродження кримських татар. Ісмаїл Гаспринський. Зародження робітничого і соціал-демократичного рухів. |
|
|
|
|
|||
31 |
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
|
|
|
|
|||
Тема 5. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ АВСТРО-УГОРЩИНИ В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ ХІХ СТ . (7 год) |
||||||||
32 |
Особливості соціально-економічного розвитку західноукраїнських регіонів. Селянська реформа в Австрійській імперії (1848 р.). Кооперативний рух. Трудова еміграція. |
|
|
|
|
|||
33 |
Русофіли («москвофіли») і народовці («українофіли»). Товариство «Просвіта». |
|
|
|
|
|||
34 |
Наукове товариство імені Шевченка. Народовська політика «нової ери». |
|
|
|
|
|||
35 |
Розгортання руху народовців у 1880–1890-х роках у Галичині, Буковині й Закарпатті. Радикальний рух у Галичині. Іван Франко. |
|
|
|
|
|||
36 |
Утворення політичних партій. Русько-українська радикальна партія, Українська національно-демократична партія. Українське представництво в Галицькому сеймі та австрійському парламенті у Відні. Практична робота: скласти порівняльну таблицю розвитку українського руху в Російській та Австро-Угорській імперіях у ХІХ ст |
|
|
|
|
|||
37 |
Польський і єврейський рухи в Галичині. Практична робота: підготувати повідомлення про культурне життя поляків/євреїв/німців (на вибір учителя) на території України в ХІХ ст. |
|
|
|
|
|||
38 |
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
|
|
|
|
|||
Тема 6. УКРАЇНА ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ ПЕРЕД ВИКЛИКАМИ МОДЕРНІЗАЦІЇ (8 год) |
||||||||
39 |
Особливості соціально-економічного розвитку. Індустріальна модернізація. Монополізація. Регіональна спеціалізація промисловості й сільського господарства. Кооперативний рух. Практична робота: спираючись на доступні джерела встановити залежність між модернізацією повсякденного життя і трудовою еміграцією |
|
|
|
|
|||
40 |
Політизація та радикалізація українського національного руху. Створення і діяльність політичних партій, культурно-освітніх і військово-спортивних організацій. Практична робота: проаналізувати програмні документи товариства «Просвіта»/«Сокіл»/«Січ» (на вибір учителя) та укласти уявний план діяльності його міського (сільського, гімназійного) осередку в Галичині на початку ХХ ст |
|
|
|
|
|||
41 |
Проблеми консолідації української нації. Самостійницька й автономістська течії в національному русі. Практична робота: підготувати доповідь «Українська політична думка: між федералізмом і самостійністю», «Правозахисні аспекти в діяльності лідерів українського національного руху» та ін.. |
|
|
|
|
|||
42 |
Наростання політичної напруженості. Події російської революції 1905–1907 рр. в Україні. Діяльність українських парламентських громад у І і ІІ Державних думах. «Українське питання» в ІІІ і ІV Державних думах. |
|
|
|
|
|||
43 |
Товариство українських поступовців. Українське представництво в Галицькому сеймі та австрійському парламенті у Відні. Практична робота: укласти порівняльну таблицю «Ідеї автономії та самостійності в програмах українських політичних партій Наддніпрянщини/Галичини» |
|
|
|
|
|||
44
|
Аграрна реформа Петра Столипіна та її вплив на Україну. Український політичний і національно-культурний рух у 1907–1914 рр. |
|
|
|
|
|||
45 |
Реформа виборчої системи в Австро-Угорщині. Посилення тиску з боку російської імперської влади на український рух. Прояви ксенофобії та шовінізму. «Справа Бейліса». |
|
|
|
|
|||
46 |
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
|
|
|
|
|||
Тема 7. ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ ТА КУЛЬТУРА УКРАЇНИ В СЕРЕДИНІ ХІХ – НА ПОЧАТКУ ХХ СТ. (6 год) |
||||||||
47 |
Вплив процесів модернізації на суспільне життя українців, зміни у світовідчутті людини. Урізноманітнення форм і напрямів освіти. Боротьба за створення українського університету у Львові. Практична робота: підготувати презентацію «Вплив процесів модернізації на повсякденне життя та світогляд населення України» |
|
|
|
|
|||
48 |
Церковне життя. Емансипація жінки. Наукові товариства. Видатні вчені. Особливості розвитку культурного життя. Практична робота: на основі аналізу доступних джерел укласти словесний (або письмовий) історичний портрет мецената, діяча української науки чи мистецтва другої половини ХІХ – початку ХХ ст. (на вибір учителя або учнів) |
|
|
|
|
|||
49 |
Література. Українська преса та видавництва. Український професійний театр. Родина Тобілевичів. Музика. |
|
|
|
|
|||
50 |
Українська романтична і реалістична школа живопису. Модерн у малярстві. Стилізація й модерн в архітектурі. |
|
|
|
|
|||
51 |
Повсякденне життя. Зміни в міській та сільській забудові. Опіка над здоров’ям і медичні служби. Дозвілля, розваги й задоволення культурних запитів. Практична робота: підготувати план доповіді «Наш край в другій половині ХІХ – на початку ХХ ст.» |
|
|
|
|
|||
52 |
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
|
|
|
|
|||