Календарно-тематичне планування з курсу «Всесвітня історія» 10 клас на 2018-2019 навчальний рік (1 година на тиждень, 35 годин на рік). Складено відповідно до нової навчальної програми затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 14.07.2016 року № 826.
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ на 2018-2019 навчальний рік
з курсу ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ 10 клас
35 годин (програму затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 14.07.2016 року № 826)
№ п/п |
Зміст навчального матеріалу |
Дати |
Примітки |
Розділ 1. ПЕРЕДУМОВИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ. ВІЙНА ТА РЕВОЛЮЦІЇ (4 год.) |
|||
1. |
Початок “Великої війни”. Фронти війни в 1914-1915 рр. Початок “Великої війни”. Стратегічні плани ворогуючих сторін. Фронти війни та характеристика основних воєнних кампаній. |
|
|
2. |
Міжнаціональні конфлікти в умовах війни. Людина на фронті й у тилу. Завершення І світової війни.
|
|
|
3. |
Економічна та політична кризи в Російській імперії . Російська революція 1917 р. Громадянська війна.
|
|
|
4. |
Революція в Угорщині. Поразка Німеччини та її союзників. Розпад багатонаціональних імперій і утворення нових незалежних держав у Європі. |
|
|
Знати: |
|||
– зміст понять: Перша світова війна, геополітичні інтереси, система озброєного миру, позиційна війна, ксенофобія, геноцид, репарація, контрибуція; – хронологічні межі Першої світової війни, дати революції в Російській імперії, вступу у війну США і виходу з війни Росії, приходу до влади більшовиків, революцій в Австрії, Німеччині, Болгарії, Комп`єнського перемир`я; – вплив економічних і політичних процесів на хід війни; війну – розпад багатонаціональних імперій; – наслідки вступу у війну США та виходу з війни Росії. Уміти: – встановити хронологічну послідовність і синхронність подій Першої світової війни, революційних подій у Європі; – показати на карті зони геополітичних зазіхань держав – членів Антанти та Троїстого союзу; основні битви Першої світової війни; – визначити передумови Першої світової війни; революцій в Російській імперії та інших країнах Центрально-Східної Європи, причини і наслідки приходу до влади в Росії більшовиків; – визначити особливості повсякденного життя під час війни, статус жінки в суспільстві у період війни; – узагальнити основні політичні, економічні та світоглядні наслідки Першої світової війни та революцій у Росії та Німеччині. |
|||
Міжпредметні зв’язки: 10 клас. Громадянська освіта. Розділ: Людина в соціокультурному просторі. Тема: Конфлікти. (Учень/учениця знає та критично оцінює причини зародження конфліктів, аналізує шляхи подолання конфліктних ситуацій; формує навички ефективної комунікації та ненасильницького розв’язання соціальних конфліктів).
|
|||
Орієнтовні теми для навчальних проектів: – Жінки у війнах ХХ ст. (соціальні статуси і життєві долі). – Будні війни (збірка візуальних матеріалів). |
|||
Розділ 2. ОБЛАШТУВАННЯ ПОВОЄННОГО СВІТУ (4 год.) |
|||
5. |
“14 пунктів” В. Вілсона. Паризька мирна конференція. Українське та російське питання на Паризькій конференції. Версальський договір. Створення Ліги Націй. Мирні договори з союзниками Німеччини. |
|
|
6. |
Вашингтонська конференція. Завершення формування Версальсько-Вашингтонської системи, її суперечності. Джерела нестабільності міждержавних відносин. Початок ревізії повоєнних угод. Пакт Бріана-Келлога. Дом. завд. есе: «Переможені й переможці у Великій війні: узгодження позицій». |
|
|
7. |
Практичне заняття. Вогнища напруги в міжнародних відносинах: причини, сторони та наслідки протистояння. |
|
|
8. |
Узагальнення. Тематичний контроль. |
|
|
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: Знати та розуміти: – зміст понять: система колективної безпеки, демілітаризована зона, санітарний кордон, репарація, контрибуція; – час роботи Паризької та Вашингтонської конференцій, укладення мирних договорів за підсумками Паризької конференції, підписання пакту Бріана-Келлога; – вплив “14 пунктів” В. Вілсона на встановлення повоєнного світового устрою; – статус українських земель відповідно до рішень Паризької мирної конференції; – суперечності Версальсько-Вашингтонської системи; цілі та організацію діяльності Ліги Націй; – причини ревізії повоєнних міждержавних угод; Уміти: – встановити хронологічну послідовність підписання угод, що стали основою Версальсько-Вашингтонської системи; – охарактеризувати (з використанням історичної карти) територіальні зміни, зафіксовані в текстах мирних договорів з Німеччиною та її союзниками; – дати оцінку рішенням Паризької та Вашингтонської конференцій з позицій інтересів “великих” і “малих” держав; – визначити джерела нестабільності в Європі; – висловлювати обґрунтовані судження щодо вжитих державами Антанти та Лігою Націй заходів з підтримання стабільності у Європі. |
|||
Міжпредметні зв’язки: 10 клас. Громадянська освіта. Розділ: Людина в соціокультурному просторі. Тема: Конфлікти. (Учень/учениця знає та критично оцінює причини зародження конфліктів, аналізує шляхи подолання конфліктних ситуацій; формує навички ефективної комунікації та ненасильницького розв’язання соціальних конфліктів). |
|||
Розділ 3. ПРОВІДНІ ДЕРЖАВИ СВІТУ В МІЖВОЄННИЙ ПЕРІОД (9 год.) |
|||
9. |
Сполучені Штати Америки. Зростання ролі США на міжнародній арені. Доба “проспериті”. Велика депресія. “Новий курс” Франкліна Рузвельта, його складові та основні наслідки.
|
|
|
10. |
Велика Британія. Особливості розвитку Великої Британії в 1920–1930-ті рр. Спроби реформування Британської імперії. Дж. Р. Макдональд.
|
|
|
11. |
Франція. Політичний та соціально-економічний розвиток Франції в 1920–1930-х рр. Народний фронт і його уряди. Едуард Даладьє.
|
|
|
12. |
Європа перед вибором між демократією та авторитаризмом. Радикалізація політичного життя. Ідеологічне осмислення нових реалій суспільного життя: комунізм, соціал-реформізм, неолібералізм, інтегральний націоналізм, фашизм і нацизм.
|
|
|
13. |
Італія. Становище Італії після Першої світової війни. Корпоративна держава: ідея та реальність. Фашистський режим Беніто Муссоліні. Громадянська війна в Іспанії.
|
|
|
14. |
Німеччина. Листопадова революція та становлення Веймарської республіки. Вплив світової економічної кризи в Німеччині на політичне життя країни. Прихід до влади нацистів. Нацистська расистська ідеологія та антисемітизм. Політична і соціально-економічна сутність нацизму.
|
|
|
15. |
Радянський Союз. “Договірна федерація” радянських республік. Утворення СРСР. Нова економічна політика. Спланована модернізація. Особливості комуністичного тоталітарного режиму. Сталінізм.
|
|
|
16. |
Практичне заняття «Тоталітарні режими: державний контроль над публічним життям і суспільною свідомістю». |
|
|
17. |
Узагальнення. Тематичний контроль. |
|
|
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: Знати та розуміти: – зміст понять: проспериті, світова економічна криза, фондова біржа, державне регулювання економіки, тоталітаризм, фашизм, корпоративна держава, нацизм (націонал-соціалізм), комуністичний режим, авторитаризм, антисемітизм; – хронологічні межі доби “проспериті”, Великої депресії, “Нового курсу”, діяльності урядів Народного фронту у Франції, реформування Британської імперії, існування Веймарської республіки, нової економічної політики та спланованої модернізації в СРСР, Громадянської війни в Іспанії, дати Листопадової революції в Німеччині, приходу до влади фашистів в Італії, нацистів у Німеччині, утвердження комуністичного тоталітаризму (сталінізму) в СРСР; – характер економічного зростання у світі 1920-х рр.; – “Новий курс” Франкліна Рузвельта як вимушений перехід до державного регулювання ринкової економіки; – цілі та методи політики “великого стрибка” (спланованої модернізації) в СРСР; – сутність протистояння між тоталітарними режимами та демократичними рухами як визначальну особливість історичного процесу в міжвоєнний період; – світоглядне наповнення тоталітарних ідеологій, їхню спрямованість проти інтересів людини і засад людяності. Уміти: – встановити хронологічну послідовність і синхронність фактів, пов’язаних із економічною стабільністю та світовою кризою у провідних країнах міжвоєнного світу, боротьбою за збереження демократичного устрою і становленням тоталітарних режимів у СРСР, Італії та Німеччині; – виявити (з використанням історичної карти та інших джерел) зміни в геополітичній ситуації в Європі у зв’язку з утвердженням тоталітарних режимів; – охарактеризувати добу “проспериті” в США, реформування Британської імперії, діяльність Народного фронту у Франції, Веймарську республіку і нацистський режим у Німеччині, фашистський режим в Італії, нову економічну політику та політику “великого стрибка” в СРСР; – порівняти стратегії подолання світової економічної кризи, обрані урядами США, Великої Британії, Франції, Німеччини та Італії; комуністичний, фашистський та нацистський тоталітарні режими; – встановити передумови, механізми та наслідки утвердження тоталітарних режимів в Італії та Німеччині; – пояснити сутність СРСР як нової форми Російської імперії в умовах національно-визвольних рухів поневолених Росією народів; – висловлювати аргументовані судження про політичну діяльність Едуарда Даладьє; Адольфа Гітлера, Джеймса Рамсея Макдональда, Беніто Муссоліні, Франкліна Рузвельта, Йосифа Сталіна. |
|||
Орієнтовні назви навчальних проектів: – Геополітична ситуація в Європі у період між світовими війнами. – Суспільне життя міжвоєнної Європи та його осмислення у наукових працях і мистецьких творах. |
|||
Міжпредметні зв’язки: 10 клас. Географія. Розділ: Регіони та країни світу. Тема: Країни Європи. (Учень/учениця складає комплексну суспільно-географічну характеристику країн регіону; робить висновки щодо чинників високого індустріального розвитку країн Західної Європи). |
|||
Розділ 4. ДЕРЖАВИ ЦЕНТРАЛЬНО-СХІДНОЇ ЄВРОПИ (4 год.) |
|||
18. |
Відновлення польської державності. Становлення Другої Речі Посполитої. Переворот 1926 р. Юзеф Пілсудський. Чехословацька республіка. Томаш Масарик.
|
|
|
19. |
Угорська революція. Режим М. Горті. Румунія в міжвоєнні роки. Королівська диктатура. Режим Й. Антонеску.
|
|
|
20. |
Болгарія в міжвоєнний період. Політична нестабільність держави. Встановлення королівської диктатури. Утворення Королівства сербів, хорватів і словенців. Проголошення Югославії. Становище національних меншин і міжнаціональні відносини у країнах регіону.
|
|
|
21. |
Практичне заняття. Міжнаціональні відносини у державах Центрально-Східної Європи. |
|
|
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: Знати: – зміст понять: санація, примусова асиміляція, сепаратистський рух, королівська диктатура; – час утворення нових держав у Центрально-Східній Європі, формування авторитарних режимів у регіоні, утворення Югославії; – особливості політики Польщі в Галичині та на Волині та причини наростання напруги між українцями та поляками в наслідок пацифікації, осадництва та полонізації; – труднощі становлення нових незалежних держав у Центрально-Східній Європі; – особливості авторитарних режимів у країнах Центрально-Східної Європи; – перебіг економічних, політичних і культурних процесів у країнах Центрально-Східної Європи в міжвоєнний період; – сутність національних проблем у регіоні. Уміти: – синхронізувати процеси та події в країнах Центрально-Східної Європи; – охарактеризувати геополітичне становище Центрально-Східної Європи в міжвоєнний період; – встановити передумови становлення авторитаризму в країнах Центрально-Східної Європи; – порівняти розвиток країн регіону в міжвоєнний період; – охарактеризувати історичних діячів: Юзефа Пілсудського, Томаша Масарика. |
|||
Орієнтовна тема для навчального проекту: – Українська еміграція в Центрально-Східній Європі: політична діяльність і культурне життя. |
|||
Міжпредметні зв’язки: 10 клас. Географія. Розділ: Регіони та країни світу. Тема: Країни Європи. Держави-сусіди. (Учень/учениця характеризує особливості розміщення та формування населення країн та регіонів, урбанізаційні процеси, обґрунтовує галузеву структуру господарства країн Європи). |
|||
Розділ 5. ДЕРЖАВИ АЗІЇ ТА ЛАТИНСЬКОЇ АМЕРИКИ (4 год.) |
|||
22. |
Японія. Мілітаризація економіки, державних інституцій та суспільної свідомості населення. Зовнішня експансіоністська політика. Китай. Національна революція та боротьба за владу між КПК і Гомінданом. Чан Кайші.
|
|
|
23. |
Індія. Розгортання антиколоніальної боротьби. Махатма Ганді. Дом. завд. есе (на вибір учня/учениці):
|
|
|
24. |
Практичне заняття. Азія та Латинська Америка: протиборство демократичних сил і диктаторських режимів. Країни Передньої Азії. Розпад Османської імперії. Модернізація Туреччини та Ірану. Кемаль Ататюрк. Основні аспекти Близькосхідної проблеми. Латинська Америка: протиборство демократичних сил і диктаторських режимів.
|
|
|
25. |
Узагальнення. Тематичний контроль. |
|
|
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: Знати: – час національних революцій в Китаї і Туреччині; – зміст понять: гандизм, етатизм, латифундія, хунта, сіонізм; – вплив суперечностей Версальсько-Вашингтонської системи на розвиток країн Азії й міжвоєнний період; витоки та сутність Близькосхідної проблеми; – тенденції економічного та суспільного розвитку країн Азії та Латинської Америки. Уміти: – синхронізувати події економічного та суспільного життя Японії, Китаю, Індії, мусульманських держав та країн Латинської Америки; – виявити (за допомогою карти) геополітичні інтереси Японії в міжвоєнний період; – визначити особливості модернізаційних процесів у країнах Азії та Латинської Америки, антиколоніального руху в Індії та національного руху в Китаї; характерні риси, причини та наслідки мілітаризації Японії; – проаналізувати економічне та суспільне життя населення в країнах Азії та Латинської Америки з позицій протистояння демократії та авторитаризму; – висловлювати аргументовані судження про громадсько-політичну діяльність Махатми Ганді, Чан Кайші, Кемаля Ататюрка. |
|||
Орієнтовна тема для навчального проекту: – Філософія ненасильства у визвольних рухах ХХ ст. (досвід Махатми Ганді в діяльності Мартіна Лютера Кінга, Нельсона Мандели, радянських дисидентів).
|
|||
Міжпредметні зв’язки: 10 клас. Географія. Розділ: Регіони та країни світу. Тема: Країни Азії. (Учень/учениця порівнює особливості господарства різних за рівнем економічного розвитку країн Азії; оцінює роль країн Азії в світі). — 10 клас. Географія. Розділ: Регіони та країни світу. Тема: Країни Латинської Америки. (Учень/учениця називає історико-політичні процеси, що відбуваються в регіоні; аналізує специфіку складу населення та системи розселення); — 10 клас. Географія. Розділ: Регіони та країни світу. Тема: Країни Африки. (Учень/учениця визначає особливості галузевої структури, територіальної організації господарства та роль країн Африки в світі; аналізує причини економічної відсталості та бідності багатьох країн Африки, розуміє роль провідних країн Африки на континенті). |
Розділ 6. ПЕРЕДУМОВИ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ (3 год.) |
|||
26. |
Спроби перегляду Версальсько-Вашингтонської системи міжнародних договорів. Утворення вогнищ війни на Далекому Сході, Африці та Європі. Вісь “Берлін – Рим – Токіо”. Нарощення озброєнь.
|
|
|
27. |
Політика “умиротворення” агресора. Задоволення територіальних претензій Німеччини: “аншлюс” Австрії та Мюнхенська угода. Антикомінтернівський пакт. Підтримка Радянським Союзом гітлерівського режиму в 1933 – на початку 1941 рр. Підготовчі заходи Сталіна до військового вторгнення в Європу. Англо-франко-радянські переговори в Москві. |
|
|
28. |
Практичне заняття. Міжнародні відносини в другій половині 1930-х рр. у світлі історичних джерел, на прикладі радянсько-німецького пакту про ненапад (пакт Молотова-Ріббентропа) і таємних протоколів до нього. |
|
|
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: Знати: – зміст понять: політика “умиротворення”, аншлюс, Судетська проблема, “Мюнхен”, “Вісь”; – час утворення “Вісі”, Мюнхенської угоди, англо-франко-радянських переговорів у Москві, дату укладення пакту Молотова-Ріббентропа; – причини кризи Версальсько-Вашингтонської системи; – зумовленість зовнішньополітичних пріоритетів провідних країн світу суперечностями Версальсько-Вашингтонської системи; – причини та наслідки провалу проекту системи колективної безпеки (Східного пакту), англо-франко-радянських переговорів у Москві; – сутність політики “умиротворення” та її роль у наближенні Другої світової війни; – співвдіповідальність СРСР за розпалювання Другої світової війни. Уміти: – визначити (за допомогою історичної карти) вогнища війни на Далекому Сході, в Африці та Європі, сфери впливу Німеччини та СРСР за таємним протоколом до пакту Молотова-Ріббентропа; – визначити причини та наслідки політики “умиротворення”, радянсько-німецького зближення й укладення пакту Молотова-Ріббентропа; – охарактеризувати діяльність Ліги Націй в умовах загострення міжнародних відносин 1930-х рр.; – порівняти передумови Першої та Другої світових воєн; – оцінити політичну позицію та діяльність європейських лідерів в умовах назрівання війни. |
|||
Орієнтовні теми для навчальних проектів: – ”Українське питання” в міжнародній політиці напередодні Другої світової війни. – Ліга націй в умовах назрівання Другої світової війни: заходи задля збереження миру і причини неефективності. |
|||
Міжпредметні зв’язки: 10 клас. Громадянська освіта. Розділ: Людина в соціокультурному просторі. Тема: Конфлікти. (Учень/учениця знає та критично оцінює причини зародження конфліктів, аналізує шляхи подолання конфліктних ситуацій; формує навички ефективної комунікації та ненасильницького розв’язання соціальних конфліктів). |
Розділ 7. ДРУГА СВІТОВА ВІЙНА (4 год.) |
|||
29. |
Причини, характер, періодизація Другої світової війни. Характеристика основних періодів війни. Основні театри воєнних дій. Дипломатія часів війни. Утворення антигітлерівської коаліції, її значення. |
|
|
30. |
Особливості окупаційного режиму і руху Опору. Людина під час війни. Голокост. Праведники народів світу.
|
|
|
31. |
Капітуляція Німеччини та її союзників. Нюрнберзький і Токійський процеси над воєнними злочинцями. Політичні, економічні та соціальні наслідки Другої світової війни. Дом. завд. есе «Моральний вибір у війні (досвід історичних та/або літературних героїв)». |
|
|
32. |
Практичне заняття. Примусова праця у Третьому Райху. Трагедія ув’язнених у німецьких концтаборах та їх доля.
|
|
|
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: Знати: – зміст понять: політика “умиротворення”, аншлюс, Судетська проблема, “Мюнхен”, “Вісь”; – час утворення “Вісі”, Мюнхенської угоди, англо-франко-радянських переговорів у Москві, дату укладення пакту Молотова-Ріббентропа; – причини кризи Версальсько-Вашингтонської системи; – зумовленість зовнішньополітичних пріоритетів провідних країн світу суперечностями Версальсько-Вашингтонської системи; – причини та наслідки провалу проекту системи колективної безпеки (Східного пакту), англо-франко-радянських переговорів у Москві; – сутність політики “умиротворення” та її роль у наближенні Другої світової війни; – співвдіповідальність СРСР за розпалювання Другої світової війни. Уміти: – визначити (за допомогою історичної карти) вогнища війни на Далекому Сході, в Африці та Європі, сфери впливу Німеччини та СРСР за таємним протоколом до пакту Молотова-Ріббентропа; – визначити причини та наслідки політики “умиротворення”, радянсько-німецького зближення й укладення пакту Молотова-Ріббентропа; – охарактеризувати діяльність Ліги Націй в умовах загострення міжнародних відносин 1930-х рр.; – порівняти передумови Першої та Другої світових воєн; – оцінити політичну позицію та діяльність європейських лідерів в умовах назрівання війни. |
|||
Орієнтовні теми для навчальних проектів: – Праведники народів світу: подвиг в ім’я людяності. – Друга світова в об’єктиві кінокамери/на сторінках літературних творів.
|
|||
Міжпредметні зв’язки: 10 клас. Громадянська освіта. Розділ: Людина в соціокультурному просторі. Тема: Конфлікти. (Учень/учениця знає та критично оцінює причини зародження конфліктів, аналізує шляхи подолання конфліктних ситуацій; формує навички ефективної комунікації та ненасильницького розв’язання соціальних конфліктів). |
Розділ 8. ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ ТА КУЛЬТУРА В МІЖВОЄННИЙ ПЕРІОД (3 год.) |
|||
33. |
Найважливіші досягнення науки і техніки, їх вплив на повсякденне життя людей.
|
|
|
34. |
Основні ідеї й течії модернізму. Масова культура в міжвоєнний період. Суспільно значимі здобутки науки та мистецтва. Розвиток кінематографу. Олімпійський рух. Дом. завд. есе «Кіно: від наукового експерименту до мистецтва».
|
|
|
35. |
Узагальнення. Тематичний контроль.
|
|
|
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: Знати: – зміст понять: політика “умиротворення”, аншлюс, Судетська проблема, “Мюнхен”, “Вісь”; – час утворення “Вісі”, Мюнхенської угоди, англо-франко-радянських переговорів у Москві, дату укладення пакту Молотова-Ріббентропа; – причини кризи Версальсько-Вашингтонської системи; – зумовленість зовнішньополітичних пріоритетів провідних країн світу суперечностями Версальсько-Вашингтонської системи; – причини та наслідки провалу проекту системи колективної безпеки (Східного пакту), англо-франко-радянських переговорів у Москві; – сутність політики “умиротворення” та її роль у наближенні Другої світової війни; – співвдіповідальність СРСР за розпалювання Другої світової війни. Уміти: – визначити (за допомогою історичної карти) вогнища війни на Далекому Сході, в Африці та Європі, сфери впливу Німеччини та СРСР за таємним протоколом до пакту Молотова-Ріббентропа; – визначити причини та наслідки політики “умиротворення”, радянсько-німецького зближення й укладення пакту Молотова-Ріббентропа; – охарактеризувати діяльність Ліги Націй в умовах загострення міжнародних відносин 1930-х рр.; – порівняти передумови Першої та Другої світових воєн; – оцінити політичну позицію та діяльність європейських лідерів в умовах назрівання війни. |
|||
Орієнтовні теми для навчальних проектів: – Виставка творів у стилях модернізму (віртуальна екскурсія). – “У передчутті війни…” (літературно-мистецька композиція з творів на антивоєнну тематику). – Доля митців і мислителів в умовах протистояння демократії і тоталітаризму (дослідницький проект). – Кіно: хитання між масовою культурою і мистецтвом (фестиваль кінотрейлерів).
|
|||
Міжпредметні зв’язки: 10 клас. Фізична культура. Тема: Олімпійська філософія та здоровий спосіб життя. (Учень/учениця розуміє фізичну культуру у сім’ї; олімпійську філософію та здоровий спосіб життя; вміння, навички та фізичні якості як необхідні умови для успішної самореалізації у майбутній професії). |
1