Календарно-тематичне планування навчального матеріалу «Основи здоров’я», 9 клас
(35 годин – 1 година на тиждень, з них 4 години – резервні)
Програма: Навчальна програма з основ здоров’я для 5 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
№ з/п |
Дата проведе- ння уроку |
Скори- гована дата
|
Тема уроку Практичні завдання |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Шляхи реалізації наскрізних змістовних ліній |
|||||
Знаннєвий компонент |
Діяльнісний компонент |
Ціннісний компонент |
||||||||
|
Розділ 1. Здоров’я людини (3 години) |
|||||||||
|
|
|
Дотримання здорового способу життя. Сучасне уявлення про здоров'я. Практична робота. Аналіз свого способу життя та особистих цілей . |
Учень/учениця називає: - чинники підтримання мотивації до здорового способу життя; розпізнає:ознаки здоров’я, хвороби та проміжних станів. уміє: - аналізувати свій спосіб життя та особисті цілі. демонструє : високий рівень мотивації до здорового способу життя. |
Громадянська відповідальність Здоров’я і безпека. Підприємливість і фінансова грамотність. |
|||||
|
|
|
Взаємозв’язок фізичної, психічної, соціальної і духовної складових здоров’я. |
називає: - чинники підтримання мотивації до здорового способу життя; розпізнає:ознаки здоров’я, хвороби та проміжних станів. уміє: - аналізувати взаємозв’язок фізичної, психічної, соціальної і духовної складових здоров’я. демонструє: віру в себе, позитивне ставлення до своїх життєвих перспектив; обґрунтовує: - взаємозв’язок різних складових здоров’я. |
||||||
|
|
|
Чинники, що впливають на показники здоров’я населення. Сфери життя людини. Практична робота. Довгострокове планування з урахуванням важливих сфер життя. |
називає: - чинники впливу на здоров’я; наводить приклади: - медичного та холістичного підходу до здоров’я. уміє: - розробляти довгострокові плани, враховуючи важливі сфери життя; - визначати довгострокові і короткострокові наслідки різних способів життя. демонструє:позитивне ставлення до своїх життєвих перспектив; обґрунтовує: - необхідність планування життя; - вплив способу життя на здоров’я. |
||||||
Розділ 2. Фізична складова здоров’я (6 годин + 2 година резервного часу) |
||||||||||
|
|
|
Збереження і зміцнення фізичної складової здоров'я. Взаємозв’язок складових фізичного здоров’я. |
називає: - індикатори фізичної форми; - чинники розвитку фізичного здоров’я. уміє: - обґрунтувати значення рухової активності на здоров’я. демонструє переваги здорового способу життя. |
Громадянська відповідальність Здоров’я і безпека. |
|||||
|
|
|
Види рухової активності. Вплив рухової активності на фізичний, психологічний і соціальний добробут людини. |
називає: - види та принципи рухової активності; наводить приклади: - популярних видів рухової активності; - аеробної та анаеробної активності. уміє: -визначити вплив рухової активності на фізичний, психологічний та соціальний добробут людини. демонструє переваги здорового способу життя. |
||||||
|
|
|
Складові особистої гігієни. Гігієнічні процедури. |
називає: - складові особистої гігієни; наводить приклади: - гігієнічних процедур. уміє:
дотримується правил особистої гігієни;демонструє переваги здорового способу життя. |
||||||
|
|
|
Біологічні ритми і здоров’я. Значення сну в юнацькому віці. |
називає: - групи біологічних ритмів людини; наводить приклади: біологічних ритмів людини. уміє: - обґрунтувати значення сну в юнацькому віці. дотримується режиму дня; демонструє переваги здорового способу життя. |
||||||
|
|
|
|
називає: - індикатори фізичної форми. уміє: - визначати індекс маси тіла, безпечно контролювати масу свого тіла; вплив раціонального харчування при різних фізичних навантаженнях. дотримується правил збалансованого харчування і рухової активності; демонструє переваги здорового способу життя |
||||||
|
|
|
Контроль за масою тіла. Практична робота. Розрахунок калорійності харчового раціону відповідно до енергозатрат організму. |
|||||||
|
|
|
Моніторинг здоров’я. Види моніторингу фізичної складової здоров’я. Показники фізичного здоров’я. Практична робота. Експрес-оцінка індивідуального рівня фізичного здоров’я |
називає: - індикатори фізичної форми; - види моніторингу фізичної складової здоров’я. уміє: - здійснювати експрес-оцінку та моніторинг здоров’я. усвідомлює переваги здорового способу життя. |
||||||
|
|
|
Узагальнюючий урок з теми «Фізична складова здоров’я». (Різнорівневі завдання) |
демонструє:позитивне ставлення до своїх життєвих перспектив; обґрунтовує: - необхідність планування життя; - вплив способу життя на здоров’я; усвідомлює переваги здорового способу життя. |
||||||
Розділ 3. Психічна й духовна складові здоров’я (12 годин ) |
||||||||||
|
|
|
Самореалізація особистості Самореалізація у підлітковому та юнацькому віці. Складові самореалізації.
|
називає: - складові самореалізації і життєвого самовизначення; пояснює: роль самореалізації в житті людини. уміє: аналізувати свої життєві цінності. усвідомлює: - значення формування власної ідентичності в житті людини. |
Громадянська відповідальність Здоров’я і безпека. Підприємливість і фінансова грамотність.
|
|||||
|
|
|
Самопізнання і формування особистості. Формування самооцінки.
|
називає: - складові формування особистості та самооцінки; наводить приклади: - чинників впливу на самооцінку людини; пояснює: - роль самопізнання та формування самооцінки в житті людини. уміє: - визначати залежність формування особистості від самооцінки. усвідомлює: - необхідність самопізнання для формування самооцінки та особистості.
|
||||||
|
||||||||||
|
|
|
Поняття життєвого самовизначення. Складові життєвого самовизначення. Міні-проект: Дослідження ринку праці за матеріалами. |
називає: - складові самореалізації і життєвого самовизначення. уміє: - застосовувати знання с метою життєвого самовизначення; -визначати складові, необхідні для самовизначення. - раціонально планувати час; - аналізувати свої життєві цінності. усвідомлює: - необхідність вибору професії згідно з власними бажаннями, здібностями і перспективами на ринку праці. |
||||||
|
|
|
Критерії і мотиви для вибору професії. Профорієнтація Практична робота. Виявлення професійних схильностей. |
називає: - критерії професійного самовизначення; наводить приклади: - різних професій; - рис характеру за категоріями ставлення праці; пояснює: - роль правильного вибору професії в житті людини. уміє: - визначати життєві навички, необхідні для набуття майбутньої професії; складати план оволодіння майбутньою професією. усвідомлює: - необхідність вибору професії згідно з власними бажаннями, здібностями і перспективами на ринку праці; - значення емоційного благополуччя для здоров’я і професійного успіху. |
||||||
|
|
|
Емоційне благополуччя. Природа і види емоцій. Поняття емоційної зрілості. Саморегуляція. Методи самоконтролю. Самостійна робота з теми «Самореалізація особистості. Емоційне благополуччя»
|
називає: - види емоцій; пояснює: - природу емоцій та їхню роль в житті людини. уміє: - застосовувати прийоми самоконтролю над емоціями; - визначати емоційний стан іншої людини. усвідомлює: - значення емоційного благополуччя для здоров’я; - роль емоцій в житті людини. називає: - складові саморегуляції та методи самоконтролю; пояснює: - роль методів самоконтролю в житті людини. уміє: - застосовувати прийоми самоконтролю. усвідомлює:
|
||||||
|
|
|
Уміння вчитися Умови ефективного навчання. Активне і пасивне навчання.
|
називає: - умови ефективного навчання; розпізнає ознаки активного і пасивного навчання; пояснює: - роль навчання в житті людини; - переваги активного стилю навчання. уміє: - визначати свій стиль навчання; - застосовувати прийоми ефективного навчання. усвідомлює: - необхідність навчання в житті людини. |
||||||
|
|
|
Індивідуальні особливості сприйняття і навчання. Планування часу. Практична робота. Визначення індивідуального стилю навчання.
|
називає: - індивідуальні особливості сприйняття і навчання; пояснює: - роль індивідуальних особливостей сприйняття і навчання. уміє: - визначати свій стиль навчання, застосовувати прийоми ефективного навчання, раціонально планувати час. усвідомлює: - необхідність планування часу та врахування індивідуальних особливостей сприйняття і навчання. |
||||||
|
|
|
Підготовка до Державної підсумкової атестації. Способи ефективного навчання й підготовки до іспитів. Практична робота Відпрацювання навичок раціонального планування часу і підготовки до ДПА. |
називає: - умови ефективного навчання і підготовки до випробувань. уміє: - застосовувати прийоми самоконтролю; - визначати свій стиль навчання, застосовувати прийоми ефективного навчання, раціонально планувати час. усвідомлює: - необхідність відпрацювання навичок раціонального планування часу з метою підготовки до Державної підсумкової атестації. |
||||||
|
|
|
Самовиховання характеру Риси характеру. Чинники, від яких залежить характер людини. Практична робота. Самооцінка характеру. |
називає: - риси характеру людини та чинники, від яких залежить характер. уміє: - визначати залежність формування характеру від різних чинників; - визначати життєві навички, необхідні для удосконалення характеру; - складати план удосконалення характеру; - оцінювати власний характер. усвідомлює: - залежність формування характеру від різних чинників. |
||||||
|
|
|
Роль життєвих цінностей у формуванні характеру. Цінності і якість життя. Моральний розвиток особистості. Самовиховання характеру. Проект Самовиховання.
|
називає: - життєві цінності, необхідні для формування характеру; - риси характеру за категоріями ставлення до себе, інших людей, речей, праці; пояснює: - залежність якості життя від життєвих цінностей. уміє: - аналізувати свої життєві цінності; - визначати залежність формування характеру від різних чинників;- визначати життєві навички, необхідні для удосконалення характеру; - складати план удосконалення характеру. усвідомлює: - залежність формування характеру від різних чинників; - значення моральних цінностей у формуванні характеру. називає: - етапи морального розвитку особистості. уміє: - аналізувати свої життєві цінності та особливості морального розвитку особистості. усвідомлює: - значення моральних цінностей у формуванні характеру. називає: - умови самовиховання характеру; пояснює: - роль самовиховання у формуванні характеру людини. уміє: - застосовувати прийоми самовиховання; - визначати залежність формування характеру від різних чинників;- визначати життєві навички, необхідні для удосконалення характеру. усвідомлює: - значення моральних цінностей у формуванні характеру. усвідомлює: - необхідність вибору професії згідно з власними бажаннями, здібностями і перспективами на ринку праці; - значення емоційного благополуччя для здоров’я і професійного успіху. |
||||||
|
|
|
Екскурсія до центру зайнятості населення. |
|
||||||
|
|
|
Узагальнення знань з теми «Психічна й духовна складові здоров’я». (Тестові завдання) |
|
||||||
Розділ 3. Соціальна складова здоров’я (10 годин + 2 година резервного часу) Тема 1. Соціальний добробут. |
|
Соціальна компетентність. Стосунки і рівні спілкування. Навички ефективного спілкування. |
||||||||
|
|
|
Стосунки з дорослими і однолітками. Поняття «гендер» і «стать» Практична робота. Відпрацювання прийомів ефективного спілкування з дорослими й однолітками.
|
називає: - рівні спілкування; - принципи формування міжособистісних стосунків. уміє: - ефективно спілкуватися, розбудовувати міжособистісні стосунки. усвідомлює - роль спілкування у житті людини. називає: наводить приклади стосунків з дорослими та однолітками. уміє: - ефективно спілкуватися, розбудовувати міжособистісні стосунки - протидіяти стигмі та дискримінації. усвідомлює - роль ефективного спілкування у житті людини; - неприпустимість дискримінації інших людей. розрізняє поняття «гендер» і «стать». уміє: - ефективно спілкуватися, розбудовувати міжособистісні стосунки. усвідомлює - неприпустимість гендерної нерівності у соціальній сфері. |
Екологічна безпека та сталий розвиток. Громадянська відповідальність. Здоров’я і безпека.
|
|||||
|
|
|
Цінність родини. Чинники міцної родини. Готовність до сімейного життя.
|
називає: - ознаки міцної родини; - ознаки зрілості. уміє: - ефективно спілкуватися, розбудовувати міжособистісні стосунки; розрізняє: - соціальну, фізіологічну, психологічну зрілість. усвідомлює - родинні цінності; - необхідність формування відповідальності та готовності до створення родини. |
||||||
|
|
|
Репродуктивне здоров’я молоді Стан репродуктивного здоров’я молоді в Україні. |
називає: - чинники ризику для репродуктивного здоров’я молоді в Україні; - шляхи інфікування ВІЛ, гепатитами В і С; - три стадії ВІЛ-інфекції; - методи профілактики ЗПСШ, зокрема ВІЛ-інфекції на особистому і державному рівнях, формулу індивідуального захисту; - основні положення законодавства України у сфері протидії епідемії ВІЛ-інфекції/СНІДу; - принципи тестування на ВІЛ-інфекцію; - установи, що надають соціально-психологічні та медичні послуги для молоді; наводить приклади негативних наслідків ранніх статевих стосунків. уміє: - оцінювати ризики інфікування ВІЛ, гепатитами В і С у життєвих ситуаціях; - надавати достовірну інформацію з проблеми ВІЛ-інфекції/СНІДу. усвідомлює - вплив психоактивних речовин на репродуктивне здоров'я; - значення моральних цінностей у профілактиці ІПСШ та протидії епідемії ВІЛ-інфекції/СНІДу. |
||||||
|
|
|
Негативні наслідки ранніх статевих стосунків. Вплив психоактивних речовин на репродуктивне здоров’я. Практична робота. Відпрацювання навичок отримання достовірної інформації про інфекційні та неінфекційні захворювання у своєму середовищі. |
|||||||
|
|
|
Запобігання захворюванням, які передаються статевим шляхом. Засоби контрацепції. Спільна відповідальність чоловіка і жінки за використання контрацепції та засобів захисту від ІПСШ. |
|||||||
|
|
|
Значення моральних цінностей для профілактики ІПСШ. Протидія стигмі і дискримінації осіб за будь-якою ознакою в т. ч. за станом здоров’я та з інвалідністю. Практична робота Визначення місця здоров’я в ієрархії власних життєвих цінностей |
|||||||
|
|
|
Соціально-психологічні та медичні послуги держави для молоді. Практична робота. Ознайомлення з роботою установ, які надають соціально-психологічні та медичні послуги за місцем проживання . |
називає: - установи, що надають соціально-психологічні та медичні послуги для молоді. уміє: - користуватись послугами установ, що надають соціально-психологічні та медичні послуги для молоді. усвідомлює - місця здоров’я в ієрархії власних життєвих цінностей; - важливість регулярних профілактичних оглядів для хлопців та дівчат. |
||||||
Тема 2. Сучасний комплекс проблем безпеки
|
||||||||||
|
|
|
Безпека як потреба людини. Види і рівні загроз. Заходи безпеки. |
називає: - рівні та види загроз і заходи безпеки на індивідуальному, національному і глобальному рівнях; - сфери національної безпеки; - глобальні загрози, породжені діяльністю людини; пояснює: - роль безпеки в ієрархії потреб; - необхідність контролювати розвиток людства. розпізнає позитивні й негативні наслідки технічного прогресу. уміє: -оцінювати ризики для життя і здоров’я людини на індивідуальному і суспільному рівнях; - визначати чинники впливу на рівень суспільної безпеки. Демонструє відповідальне ставлення до екологічних проблем своєї місцевості; обґрунтовує: - взаємозв’язок особистої, національної і глобальної безпеки;
|
||||||
|
|
|
Взаємозв’язок особистої, національної і глобальної безпеки. Концепція національної безпеки України. Сфери національної безпеки. України. |
називає: - основні пріоритети і сфери національної безпеки України; - сфери національної безпеки; пояснює: - значення принципу: «Мислити глобально, діяти локально»; розпізнає позитивні й негативні наслідки технічного прогресу. уміє: - визначати чинники впливу на рівень суспільної безпеки. Демонструє відповідальне ставлення до екологічних проблем своєї місцевості.
|
||||||
|
|
|
Глобальні загрози, породжені діяльністю людини та їх вплив на здоров’я Розвиток екологічно доцільного мислення і поведінки, як складова формування здорового способу життя |
|||||||
|
|
|
Міжнародне екологічне право. Екологічне законодавство України. Поняття інформаційного суспільства та сталого розвитку |
пояснює: - зміст поняття «сталий розвиток» людства. уміє: -оцінювати значення сталого розвитку на рівень суспільної безпеки. Обґрунтовує взаємозв’язок особистої, національної і глобальної безпеки. |
||||||
|
|
|
Узагальнення знань з теми «Соціальна складова здоров’я». (Різнорівневі завдання)
|
|
||||||