Урок "Стратегія самореалізації"

Про матеріал
Мета уроку: - формувати навички конструктивного співробітництва, толерантного поводження та позитивного ставлення до себе і до життя; - вдосконалювати навички самомотивації, самоорганізації та самоконтролю на основі внутрішнього потенціалу; - сприяти розвитку критичного і креативного мислення;поглибити знання учнів про стратегію самореалізації; ознайомити з формулою самовизначення; розвивати здоров’язбережувальну компетентність шляхом формування особистості через самопізнання, самовизначення і самовиховання;виховувати свідоме ставлення до свого життя і здоров’я. Обладнання: підручник, зошит, відео, будинок, заготовка «Лист до себе в майбутньому», папір.
Перегляд файлу

 Клас: 9 ОЗ 

Тема уроку: Стратегія самореалізації.

Мета уроку: - формувати  навички конструктивного співробітництва, толерантного поводження та позитивного ставлення до себе і до життя;

- вдосконалювати  навички  самомотивації, самоорганізації та самоконтролю на основі внутрішнього потенціалу;

- сприяти розвитку критичного і креативного мислення;поглибити знання учнів про стратегію самореалізації; ознайомити з формулою самовизначення;

розвивати здоров’язбережувальну компетентність шляхом формування особистості через  самопізнання, самовизначення і самовиховання;виховувати свідоме ставлення до свого життя і здоров’я.

Обладнання: підручник, зошит, відео, будинок, заготовка «Лист до себе в майбутньому», папір.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Епіграф: «Щоб стати особистістю, потрібно знайти себе, зрозуміти себе, виховати й навчити себе, визначити своє місце в житті, показати себе світу , зайняти в ньому своє місце і чинити гідно».

                    Український філософ: Іван Бойченко

Хід уроку:

І. Організаційний етап.

Вправа «Чудодійне зникнення».

14 років минуло відтоді, коли народилися прекрасні діти – це Ви!(Вчитель демонструє ємність з чистою водою). З позитивним ставлення до людей, з чистою, прозорою душею, як вода. Душа чиста, незаплямована ні заздрістю, ні гнівом, ні образою, ні сумом. Але ви зростали зустрічали різних людей і можливо траплялись такі ситуації, коли могли затаїти в душі гнів (додає фарбу), і ланцюжок потяг за собою негативні емоції одна за іншою. Душа помутніла, їй важко, вона страждає і болить. І добре, коли знайдеться поряд людина, яка підтримає, розвеселить, яка відволікатиме від важких думок. Тоді можливе чудодійне перетворення (додає луг).

- Якою стала вода? (чистою, прозорою). Тож і я вам бажаю жити у терпимості, добрі, радості, тоді ваша душа буде наповнена чарівною силою, чистою і прозорою, як джерельна вода.

Вправа «Сонечко».

Діти, давайте зберемо свою позитивну енергію в долонях. Для цього треба терти долоні одна об одну протягом хвилини, відчуваючи потік позитивної енергії. Потім різко розводимо долоні перед собою на відстань 1—2 см і відчуваємо між ними електричний струм. Із цього струму «ліпимо» уявний «сніжок-сонечко» і кидаємо в людину, з якою ми хотіли б поділитися гарним настроєм і позитивними емоціями (радістю, добротою, щирістю...).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Дорогі учні, сьогодні ви 9-класники, а через кілька років ви вже будете самостійними, дорослими людьми зі своїми поглядами на життя, зі своїми моральними цінностями. Кожен з вас обере в майбутньому свій шлях. Та який би ви шлях не обрали, для того щоб життя було барвистим, світлим, варто кольори підбирати уже сьогодні, щоб відчути себе справжньою людиною, потрібною, цікавою, інтелігентною, а головне – милосердною.   

Ви є будівничими свого майбутнього. Сьогодні ми з вами уявимо себе в ролі будівельників і спробуємо побудувати, змоделювати свої взаємини з людьми.

Але для початку зверніть ува­гу на цей клубок ниток, який би я порівняла з клубком життя, зітканим із ниток буття, наших думок, почуттів. Почнімо його
розмотувати  і при цьому будемо  говорити про свої мрії. (Діти розмотують клубок і го­ворять про свою мрію). Давайте його змотаємо в зворотній послідовності при цьому  говоримо про те,  що ми будемо робити для досягнення своєї мрії. (Діти змотують клубок з нитками і при цьому говорять).

Ось і вийшло у нас із вами замкнене коло наших емо­цій та почуттів. Так і в світі все зв'язано, все переплітається. І ко­жен із вас є частинкою цього світу. Як важливо уважно дивитися навколо себе. Адже людям, що на­вколо нас, може бути дуже незручно від нашої бездушності, нашої бай­дужості, нашої невихованості. Буду­ючи людське суспільство, дуже важ­ливо по-людськи побудувати і себе.

Щоб стати особистістю, необхідно, насамперед, пізнати себе. Себе доводиться пізнати все життя. Самопізнання – це своєрідний стандарт для процесу самореалізації особистості, який набуває особливого значення в підлітковому та юнацькому віці.

Життєвий шлях окремо взятої людини ніколи не вийде повторити, а його якість залежить від нас. Одним удається знайти свою нішу, інші все життя проводять у пошуках, а треті марнують кращі роки.

 

- Які скарби заховано в глибинах людських сердець? Як знайти себе і повністю розкрити свій потенціал? Про це ми і будемо говорити. 

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь учителя з елементами бесіди.

Кожна людина формує себе як особистість з раннього дитинства. А що ж таке особистість? Це те, що відрізняє одну людин від іншої. , це як будинок , де кожна цеглинка - риса вашого характеру.  Для сьогоднішнього нашого будівництва  ми приготу­вали з вами будівельний матеріал. А оскільки будинок наш не­звичайний, то і матеріал у нас осо­бливий – кращі ваші якості. Хай кожен із вас у будову загального Будинку особистості дасть одну свою цеглину –  свою кращу якість. Отже, починаймо.

Першим у будь-якій будів­лі закладають фундамент, бо сааме від нього залежить міцність будинку.

Що, на вашу думку, ми повин­ні закласти у фундамент Будинку особистості? (Здібності, здоров'я, родина, темперамент, традиції і звичаї народу, інтуїція). Залишимо наш фундамент зміцнюватись.

Вправа «Витинанка».

Учні отримують аркуші паперу, заплющують очі і виконують інструкції вчителя: зігнути аркуш навпіл, відірвати правий кутик, зігнути навпіл, відірвати лівий кутик, зігнути навпіл, відірвати правий кутик.

- Чи схожі у вас витинанки? Чому отримані витинанки відрізняються, усі ж виконували однакові інструкції?».

Висновок:  виконуючи одні і ті ж дії, результат у кожного свій. Витинанки, отримані в результаті вправи, вийшли різними, бо всі ми різні. Кожне вимовлене слово по-різному сприймається і пробуджує в нас різноманітні емоції й реакції. Від того, що витинанки неоднакові, загальна картина лише виграє – вона стає різноманітнішою й видовищнішою. Так само різняться люди – зовнішністю (раса, шкіра, стать, вік, фігура тощо) і внутрішнім світом (характер, світогляд, віра, політичні погляди, культура, освіта тощо). Доброта, ввічливість, людяність, як і інші якості, більше чи менше притаманні кожній людині. Відмінності, що існують між людьми, є предметом особистісного збагачення кожного з нас.

Стіни будинку можна порівняти з харак­тером людини.

-З яких цеглинок, на вашу думку, ми побудуємо стіни Будинку особистості? (Доброта, любов, дружба, розуміння, мило­сердя, толерантність, повага, чесність, справедливість,  дисциплінованість,мужність,наполегливість, працелюбність,  акуратність, щирість, відкритість, відвертість, чуйність, доброзичливість, довірливість, ввічливість, мудрість, порядність).

Дорослість дитини визначає її моральність).

- Що може бути світлом у вікон­ці нашого будиночка? (Уміння лю­бити людей).

І нарешті, щозавершує будь-який будинок? Правильно. Цейого дах. У нашому розумінні–це те, до чого прагне особистість. (Мрія, ціль, реалізація планів, опанування професією, створення сім’ї).

Ось і побудували ми прекрасну будівлю– Будинок особистості.

Мені б дуже хотілося, діти, щоб кожен із вас побудував такий пре­красний будинок у своїй душі і беріг його від усього, що могло б його зруйнувати.

Скажіть, а може статися так, що одна цеглинка з будиночку випаде? Що буде з будинком? (Зруйнується). А тепер уявіть, що випала цеглинка здоров'я? Чи зможе людина досягти успіху в житті без цієї складової?(Відповіді учнів).

Відео «Без обмежень» про нашого земляка, людину-амфібію – Женю Богодайка.

 Наш земляк, незважаючи на те що має серйозні вади здоров'я , долі не скорився і став займатися спортом. Хочу почути ваші думки з приводу, яке ваше ставлення до таких людей, чи поважаєте ви їх і за що саме?

Слайди 

Наше життя і наші вчинки залежать від того, як ми ставимося
до себе, — тобто від нашої  самооцінки. Вона визначає  життєві  позиції людини, рівень її прагнень та очікувань, впливає на формування стилю поведінки.

Саме у вашому віці починається свідома робота над самооцінкою.
Юнаки і дівчата оцінюють себе, свої вчинки, статус у класі, в молодіжній групі, стосунки зі своїм оточенням.

 Самооцінка людини є засобом її самовираження у соціумі та   створення певного враження про себе.

  • Що я вмію робити? Як я вмію це робити?
  • Чи досягаю я того,чого хочу досягти?
  • Чим я кращий (краща) за інших?
  •  У чому я слабший (слабша)за інших? Чому?

Робота з підручником – сторю59 мал.21Формування самооцінки

Сл..   Самооцінка пов’язана з упевненістю в собі.

Формула залежності самооцінки від потреб (психолог Вільям Джемс)

Успіх: потреби

-Як ви можете підвищити свою самооцінку?

Юнацький вік — період активного пошуку й усвідомлення свого

місця в суспільстві, з’ясування життєвих цілей, ідеалів та життєвого

кредо. Самооцінювання у кожний період життя допомагає

у цьому пошуку як перший крок до самовизначення.

Здійснити самооцінювання допоможуть подані запитання.

• Які шкільні предмети я знаю найкраще?

• Який статус я хочу мати у класі, команді, молодіжній групі?

• Чого мені не вистачає для відчуття повного щастя?

• Чого я найбільше прагну в житті?

• Які в мене інтереси, хобі, звички, захоплення?

• Чи відчуваю я приналежність до свого народу? Чому?

• Яка моя громадянська позиція? У чому це проявляється?

Вправа «Усі ми – різні».

«Люди, як ріки: вода у всіх однакова і всюди одна і та сама, але кожна річка буває то вузька, то швидка, то широка, то тиха, то тепла» так говорив Л. Толстой. Дійсно, всі ми різні. Але щось особливе виокремлює нас серед інших. Що саме?
Назвіть і напишіть на пелюстці квіточки свою особливу неповторну рису, прикріпивши її до серединки квітки. А тепер погляньте, яка у нас чудова квітка. Вона одна, а нас багато.

У житті часто буває, що ми занадто поблажливо ставимось самі до себе, жаліємо себе, виправдовуємо власні вчинки, з одного боку, а з іншого, насміхаємось над товаришем, учителем, ставимо інших людей в незручне становище. Давайте створимо поради, щоб душа і совість залишались чистими перед своїм сумлінням.(Дітям роздать поради, щоб вклеїли в зошит).

1.Учись переборювати свої корисливі бажання.

2.Перш ніж завдати комусь прикрощів, постав себе на його місце.

3.Не соромся добрих поривань.

4.Сильніший той, у кого не кулаки більші, а багатша душа.

 Фізкультхвилинка «Ми малюємо!»

А зараз трохи помалюємо. У вас на парті лежить аркуш паперу. Ваше завдання –  намалювати на ньому квітку лівою рукою, тримаючись разом за один олівець.

Скажіть, вам легко було виконувати це завдання? Вдалося відтворити задумане?

 Ось так і між справжніми друзями можуть виникнути непорозуміння, головне – вміти достойно вийти із неприємних ситуацій.

Милосердя, доброта, співчуття, уміння розділити чужий біль, вчасно підтримати, допомог­ти в горі чи біді, чесність – це кращі якості людини. Мені дуже хотілося б. щоб вони були прита­манні й вам, щоб ви виросли високоморальними людьми.

V. Релаксація.

Вправа «Сон героя».

(Звучить спокійна музика).

Уявіть собі, що ви довго подорожували  і, напевно, стомилися. Сядьте зручніше й закрийте очі. Зробіть три глибоких вдихи. Уявіть собі, що кожний із вас заснув, прилаштувавшись на відпочинок під великим розложистим деревом, на березі океану. Вам сниться прекрасний сон.Намагайтеся запам’ятати все, що побачите. Кожен бачить себе самого через 10 років.  Зверніть увагу на те, як ви виглядаєте через 10 років, де живете, що робите.Уявіть собі, що ви дуже задоволені своїм життям.Чим ви займаєтесь? За що відповідаєте? Ким працюєте? Хто знаходиться поруч із вами?Намагайтеся запам’ятати все, що побачили.

Тепер зробіть три глибоких вдихи. Потягніться, напружтеся, а потім розслабтеся, відкрийте очі. Зараз кожний візьме  лист паперу й запише, яким він буде через 10 років. Подумайте також над тим, як ви досягли цього».

А зараз я пропоную скласти розповідь про себе, але про себе – в майбутньому. Уявіть себе дорос­лими.

(Учитель роздає заготівки листів).

 

 

Лист до себе в майбутньому

У майбутньому я,  звичайно, буду_____________людиною – цеозначає __________________________________________________________________________.

Я буду працювати_____________________________________________________.

Нароботі я буду намагати­сяпрацювати так, щоб людям зі  мною було_____________________.А дляцьоговажливо пам’ятати про те, що _________________________________________________________________________.

У мене буде сім'я.Я хочу, щобвзаєминиміжвсіма__________________________________________________________________________.

У своїйповедінці з ними я буду_________________________________________.

Особливуувагу, турботу я буду приділяти_________________________________ ______________________________________________________,  тому що

Уменебудутьдрузі, з якими я__________________________________________-_____________________________________________________________________.

Але головне, до чого я буду прагнути у майбутньому, - це__________________________________________________________________________

Можливо, хтосьіз вас хочепрочитатисвій лист? (Відповідіучнів).

Ваші листи я передам вашому класному керівнику, до них ви повернетеся в майбутньому через 10-20 років та порівняєте, як змінилися ваші думки і мрії за ці роки.

VІ. Узагальнення та систематизація знань.

Вправа «Кошик для сміття».

Навіщо людиніко шик для сміття? Навіщо  необхідно звіль­нятися відсміття? Уявіть життя без кошика для сміття. Так само і з почут­тями: накопичуються непотрібні, марні.

Запишіть на аркушах чого ви хочете позбутися, аби світ відкрився для вас.(Лінощі, байдужість, невпевненість в своїх силах, недостатня   кількість знань, відсутність сили волі).

Зімніть аркуші в грудочку і киньте до кошика. Викиньте ті вади, які заважають вам відкрити світ по новому.

VІІ. Підсумок уроку.

Рефлексія. 

Поділитися про свої враження від уроку. Назвати одним словом ваш стан душі, що ви відчуваєте?

Відішліть своє повідомлення у вигляді смайлика. (Обмінятися з сусідом по парті).

Своє я відсилаю … мені сподобався наш урок.

Закінчити сьогод­нішню розмову з вами я хочу сло­вами Стендаля, які, власне кажу­чи, об'єднують все сказане вами сьогодні: «Щоб добре житии серед людей, не треба жити для себе». Людина повинна жити для людини! Хочу побажати, щоб будинок, який ви сьогодні побудували, і в реальному житті був будинком любові, радості і добра.

Будьмо милосердними, не ску­пімося на добро, поспішаймо його творити, бо добро починається з себе.

Оцінювання учнів.

VІІІ. Домашнє завдання.

Прочитати параграф 10 у підручнику, карта розвитку особистості с. 62

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Основи здоров`я 9 клас (Гущина Н. Г., Василенко С. В., Колотій Л.П.)
Додано
3 січня 2022
Переглядів
1039
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку