Розроблено планування з української літератури, 8 клас, відповідно до вимог програми, затвердженої наказом МОНУ від 07.06.2017 № 804. Виділено уроки розвитку зв"язного мовлення, контрольних робіт, аналізу контрольних робіт, уроки позакласного та виразного читання, літератури рідного краю.
Українська література. 8 клас
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
№ уроку |
Зміст програмового матеріалу |
Зауваги |
|
Вступ (1)
|
|
1 |
Художня література як одна з форм духовної дiяльності людини. Функції художньої літератури. Багатозначність художнього образу. Різновиди образів (образ-персонаж,образ-символ, словесні, зорові, слухові тощо). Аналіз художнього твору. Питання до теми. ТЛ: художній образ, художній твір(поглиблено).
|
Дослідницька робота за таблицею |
|
Усна народна творчість (10)
|
|
2 |
Українські історичні пісні. Пісні про звитяжну боротьбу козаків із турецько-татарськими нападниками: «ЗажуриласьУкраїна», «Ой, як крикнув же козак Сірко» (на вибір вчителя). ТЛ: історичні пісні.
|
Створення відеопоезії |
3 |
Пісні про боротьбу проти соціального та національного гніту: «Ой Морозе, Морозенку», «Максим козак Залізняк», «Чи не той то Хміль», «За Сибіром сонце сходить» ( 2 твори на вибір вчителя). Образи історичних осіб, лицарів-оборонців рідної землі, створені народною уявою.
|
Створення відеопоезії |
4 |
Зв’язне мовлення (усно). Усний твір узагальнювального характеру на тему «Зображення мужніх героїв – захисників рідної землі в історичних піснях».
|
|
5 |
Пісні Марусі Чурай. Легендарна поетеса з Полтави. Трагічна історія її життя. Пісні, що стали народними. Їхня популярність, фольклорна основа, народнопоетичні образи. «Засвіт встали козаченьки», «Віють вітри, віють буйні», «Ой не ходи, Грицю...». Вивчити напам’ять «Засвіт встали козаченьки».
|
Створення відеопоезії |
6 |
Зв’язне мовлення (письмово). Складання синканів на основі вивчених народних пісень.
|
|
7 |
Українські народні думи. Героїчний епос українського народу. Різновиди дум (історико-героїчні,соціально-побутові). Кобзарі та лірники – виконавці народних дум (О. Вересай, Г. Гончаренко, М. Кравченко та ін.). Сучасні виконавці: Василь та Микола Литвини, В. Нечепа. Національна капела бандуристів України. Жанрова своєрідність, історична основа, героїчний зміст дум. Специфічність поетичної форми,ритму. ТЛ: думи.
|
Дослідницька робота за таблицею |
8 |
Дума «Маруся Богуславка». Морально-етичні проблеми у творі. Проблема вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов’ю до рідної землі та становищем дружини турецького вельможі.
|
Метод «Мікрофон» |
9 10 |
Контрольна робота № 1. Контрольний письмовий твір «Усна народна творчість – вияв патріотизму країнського народу».
|
|
11 |
Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. Тематична
|
Метод «Я – редактор» |
|
Світ української поезії (14)
|
|
12 |
Тарас Шевченко. Життєпис поета (участь у Кирило-Мефодіївському братстві, арешт, перебування в казематі, заслання). Роздуми автора про власну долю, долю України, плинність, скороминущість життя людини на землі, про її долю. «Думи мої, думи мої...» (1847). ТЛ: філософська лірика.
|
Розігрування діалогів за прочитаним |
13 |
Фольклорні мотиви поезії «Ой три шляхи широкії».
|
Створення відеопоезії |
14 |
Усвідомлення власної місії поета. «Мені однаково, чи буду». Вивчити напам’ять одну поезію (на вибір).
|
Вправа «Мудре слово» |
15 |
Урок виразного читання 1. Читання напам’ять творів Тараса Шевченка.
|
Метод «Я – декламатор» |
16 |
Леся Українка. Життя поетеси, її мужність і сила духу. Потужне ліричне начало, романтичність, волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність як провідні мотиви її поезії. Тема гармонійного єднання людини з природою у вірші «Давня весна».
|
Змагання «У лабіринті поезії» (знайти у вірші епітети, метафори, порівняння) |
17 |
«Хотіла б я піснею стати...» – зразок ліричної мініатюри, романтичний спосіб вираження мрій та сподівань ліричної героїні. Вивчити напам’ять вірш «Хотіла б я піснею стати...».
|
Змагання «У лабіринті поезії» (знайти у вірші епітети, метафори, порівняння) |
18 |
Ідея вільної творчості, духовної свободи людини. Проблеми й мотиви: роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності (ліро-епічна поема «Давня казка»).
|
|
19 |
Проблематика твору. Порівняльна характеристика Поета і Бертольда.
|
Агітаційна кампанія «Захисти Поета» |
20 |
Урок позакласного читання 1. «Життя видатних дітей». Анна Багряна про Марію Заньковецьку, Марію Приймаченко, ОленуТелігу.
|
Створити буктрейлер |
21 |
Література рідного краю 1. Народні пісні рідного краю.
|
Висловити враження від прочитаного мовою музики, кольору |
22 |
Контрольна робота № 2. Т. Шевченко і Леся Українка (тестування).
|
|
23 |
Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. Тематична |
|
24 |
Володимир Сосюра. Коротко про поета. Патріотичні, інтимні, пейзажні мотиви його творів. Любов до Батьківщини як важливий складник життя людини.«Любіть Україну!». ТЛ: громадянська лірика. Вивчити напам’ять «Любіть Україну!».
|
Створення відеопоезії |
25 |
«Васильки» – зразок інтимної лірики. Щирість ліричного самовираження в поезії «Осінь (“Облітають квіти, обриває вітер…”)». ТЛ: інтимна лірика, пейзажна лірика.
|
Висловити враження від прочитаного мовою музики, кольору |
26 |
Володимир Підпалий. Основні відомості про поета. Ідея гуманізму, людяності, бережливого ставлення до природи. Незбагненна краса світу, патріотичні почуття,передані словом («…Бачиш: між трав зелених…»). Багатозначність і змістова глибина художніх образів («Зимовий етюд»).
|
Висловити враження від прочитаного мовою музики, кольору |
27 |
Василь Голобородько. Самобутня постать поета в українській літературі. Оригінальність, простота висловлення глибоких почуттів, важливих думок. «Здитинства: дощ» («Я уплетений…»). ТЛ: вільний вірш, верлібр.
|
Метод «Мікрофон» |
28 |
Наскрізний патріотизм, філософічність, фольклорна основа поезій, народознавчі аспекти. «Наша мова», «Теплі слова».
|
Творчо-пошукова робота (знайти народознавчі елементи) |
29 |
Урок позакласного читання 2. Поезії В. Сосюри, В. Голобородька, В. Підпалого.
|
Створити буктрейлер. |
30 |
Урок літератури рідного краю 2. Ознайомлення з поетичною творчістю письменників-земляків.
|
Висловити враження від прочитаного мовою музики, кольору |
31 |
Контрольна робота № 3. В. Сосюра, В.Підпалий, В. Голобородько (тестування).
|
|
32 |
Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. Тематична
|
|
33 |
Із сучасної української поезії (кінця ХХ – початку ХХІ ст.) (на вибір). Василь Герасим’юк («Чоловічий танець»), Іван Малкович («Із янголом на плечі», «З нічних молитов»), Анатолій Мойсієнко («Жовтень жовті жолуді»), Ігор Павлюк («Дівчинка», «Вертатись пізно» , «Асоціації» ), Галина Кирпа («Мій ангел такий маленький…», «Коли до вас темної ночі…»). Розмаїття сучасної лірики. Глибоке бачення поетами-сучасниками проблем української мови, національної культури; прагнення зазирнути у світ душі звичайної людини,осмислити її призначення та сенс життя. Поєднання в поезіях глибинної історичності бачення світу із відчуттям сучасної присутності в ньому. Вивчити напам’ять одну поезію (на вибір).
|
Створення анімації |
34 |
Зв’язне мовлення (письмово). Етюд за поетичними рядками з вивчених творів.
|
|
|
Національна драма (7)
|
|
35 |
Іван Карпенко-Карий. Короткі відомості про життя і творчість видатного українського драматурга ХІХ ст., про театр корифеїв. Трагікомедія «Сто тисяч» – класичний взірець українського театру корифеїв. ТЛ: драматичний твір (поглиблено), комедія, трагікомедія.
|
|
36 |
Проблема влади грошей, бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи. Актуальність проблем, порушених у творі, для сучасного життя.
|
Метод «Мікрофон» |
37 |
Засоби сатиричного змалювання образу Герасима Калитки. Інші образи твору.
|
|
38 |
Зв’язне мовлення (усно). Інсценізація уривків із трагікомедії «Сто тисяч».
|
Розігрування діалогів |
39 40 |
Контрольна робота № 4. Контрольний письмовий твір «Влада грошей над людьми в сучасному світі».
|
|
41 |
Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. Тематична
|
Метод «Я – редактор» |
|
З української прози (20)
|
|
42 |
Михайло Коцюбинський. Коротко про письменника. «Дорогою ціною». Пригодницький, романтичний сюжет повісті. Композиційні особливості твору.
|
|
43 |
Вічний тип шукача правди. Втеча Остапа й Соломії з кріпацької неволі – протест проти будь-якого насильства над людиною. Проблема волі людини та можливостей її здобуття.
|
|
44 |
Кохання Остапа і Соломії як центральний мотив у творі. Його непереможна сила, що рухає вчинками, поведінкою, вибором героїв. Романтичність, мужність і сила волі української жінки Соломії.
|
|
45 |
Час і вічність у повісті, символічні образи, роль ісенскольорів, звуків.
|
Вікторина «Відкритий мікрофон» (команда ставить запитання команді за прочитаним) |
46 |
Урок виразного читання 2. Виразне читання уривка з повісті «Дорогою ціною».
|
Метод «Я – декламатор» |
47 |
Олександр Довженко – видатний український кінорежисер і письменник. Його оповідання про один із періодів Другої світової війни. «Ніч перед боєм» – твір про героїзм, самовідданість, патріотичні почуття українців.
|
Рольова гра «Я - репортер» |
48 |
Образи діда Платона і діда Савки. Їхній моральний урок для солдатів.
|
|
49 |
Ніна Бічуя. Коротко про письменницю. «Шпага Славка Беркути» – повість про школу і проблеми дорослішання, про роль батьків у вихованні дітей. Особливості композиції твору.
|
|
50 |
Образи Славка Беркути, Юлька Ващука, Стефка Вуса та Лілі Теслюк. |
|
51 |
«Максимальне навантаження» як вияв моральності та відповідальності в житті. Проблема особистості в сучасному світі. |
|
52 |
Майстерність письменниці у змалюванні образів. Художні особливості твору. |
Вікторина «Відкритий мікрофон» (команда ставить запитання команді за прочитаним) |
53 |
Урок позакласного читання 3. Наталена Королева. «Легенди старокиївські».
|
Створити буктрейлер |
54 |
Урок літератури рідного краю 3. Ознайомлення з прозою письменників-земляків.
|
Висловити враження від прочитаного мовою музики, кольору |
55 |
Контрольна робота № 5. М. Коцюбинський, О.Довженко, Н. Бічуя (тестування).
|
|
56 |
Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. Тематична
|
|
57 |
Володимир Дрозд. Основні відомості про письменника. «Білий кінь Шептало». Проблема свободи і неволі, особистості і натовпу, дійсності та мрії, людини в суспільстві, її знеособлення. |
|
58 |
Алегоричність образу коня Шептала.
|
Створення асоціативного ланцюжка |
59 |
Юрій Винничук. Стисло про письменника. «Місце для дракона» – повість-казка про сучасний світ, у якому і досі живуть «драконячі закони».
|
|
60 |
Підтекст твору. Проблематика твору: роздуми про добро і зло, вірність і зраду, доцільність самопожертви.
|
Метод «Мікрофон» |
61 |
Парадокс: дракон Грицько – поет і християнин. Алегоричність образів дракона Грицька, Пустельника та князя.
|
Створення асоціативного ланцюжка |
|
Український гумор (9)
|
|
62 |
Валентин Чемерис. Основні відомості про письменника. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» – гумористична повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі: дружбу і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення. |
|
63 |
Дитячі проблеми в дорослому житті, передані засобами гумору.
|
Метод «Мікрофон» |
64 |
Образи Вітьки Горобця, Федька Котигорошка, Галі Козачок. |
|
65 |
Урок позакласного читання 4. Оксана Думанська. «Школярка з предмістя».
|
Створення буктрейлера |
66 |
Урок літератури рідного краю 4. Ознайомлення з гумористичною творчістю письменників-земляків.
|
Вправа «Мудре слово» |
67 |
Контрольна робота № 6. Творчість В. Дрозда, Ю. Винничука, В. Чемериса (тестування).
|
|
68 |
Аналіз контрольних робіт.
|
|
69 |
Бесіда про твори, що вивчалися упродовж року і викликали найбільше роздумів, суперечок, зацікавлення.
|
Вікторина «Відкритий мікрофон» |
70 |
Підсумковий урок за вивченими темами. Тематична
|
|