Презентація з української літератури - "Театр корифеїв. І.К. Карпенко-Карий. Огляд життя і творчості"
Навчальний матеріал допоможе ознайомити учнів з розвитком національної драми в ХІХ столітті, з театром корифеїв, життям і творчістю І.К. Карпенка-Карого. Презентація про театр корифеїв дозволить ознайомити дітей із тогочасним театральним мистецтвом та допоможе виховати гарний смак.
Історія виникнення театру корифеїв Професійний театр зароджується в Україні у другій половині ХІХ ст.. Велику роль в його становленні відіграв аматорський рух. Перший аматорський гурток був заснований у містечку Немирові в 1857 р. відомим фольклористом Опанасом Марковичем і його дружиною письменницею Марком Вовчком. У 1859 році аматорський гурток виникає в Київському університеті. Незабаром засновуються театральні гуртки в Чернігові, Харкові, Одесі, Сумах, Катеринославі, Полтаві, Житомирі та інших містах.
Бурхливий розвиток аматорського руху в Україні викликає протидію влади. У 1876 році Олександр ІІ підписав указ про категоричну заборону «представлений… на малорусском наречии». Виступи прогресивних російських письменників на захист українського слова змусили царський уряд дозволити в 1881 році вистави українською мовою.
Створення професійної театральної трупи Відчутною стала потреба організації професійної театральної трупи. Честь її створення випала на долю М. Кропивницького. Фактичною датою її народження стала блискуча вистава Шевченкового “Назара Стодолі” в Києві 10 січня 1882 року. Перший професійний український театр відомий під назвою театру корифеїв. Корифей – заспівувач, зачинатель; найвидатніший з перших діячів у якійсь галузі науки, мистецтва, літератури. У 1883 році, першу українську трупу під режисурою М. Л. Кропивницького, з участю М. К. Заньковецької, М. К. Садовського, Г. П. Затиркевич, а пізніше – П. К. Саксаганського та І. К. Карпенка-Карого очолив, як антрепренер, М. Старицький.
«Отсі три люди зложили першу українську трупу, котрої головними оздобами стали надто брати І. Тобілевича, звісні широко артисти Садовський і Саксаганський, надто пані Заньковецька і Затиркевич та цілий ряд інших талановитих артистів і артисток. Зложилася трупа, якої Україна не бачила ані перед тим, ані потому, трупа, котра робила фурор не тільки по українських містах, але також у Москві і в Петербурзі, де публіка часто має нагоду бачити найкращих артистів світової слави. Гра українських артистів, то не була дилетантська імпровізація, а здобуток сумлінних студій, глибокого знання українського народу і його життя, освітленого інтуїцією великих талантів» (І. Я. Франко)
Марко Лукич Кропивницький(1840-1910) Український драматург, актор, режисер, організатор і керівник театральних труп. З 1882 року життя митця нерозривно пов'язане з діяльністю професійних труп. Під його керівництвом розпочали артистичну працю на професійній сцені М. Заньковецька, М. Садовський, П. Саксаганський, І. Мар’яненко. Написав понад 40 п’єс, кращі з яких (“Дай серцю волю, заведе в неволю”, Доки сонце зійде, роса очі виїсть”, Глитай, або ж павук”, “Чмир” та ін.) увійшли в скарбницю української класичної драматургії.
Михайло Петрович Старицький (1840-1904) Український письменник, режисер, театральний і культурно-громадський діяч. Автор п’єс «Не судилось», «У темряві», «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці», «Талант»; історичних п’єс «Богдан Хмельницький», «Маруся Богуславка», «Оборона Буші»; водевілів «Як ковбаса та чарка, то минеться й сварка», «По-модньому», «Чарівний сон». П’єси М. П. Старицького стали цінним надбанням української драматургії.
Марія Садовська-БарілоттіУкраїнська драматична актриса і співачка. . Ролі: Кулина („Чорноморці” М. Старицького), Панночка („Утоплена” М. Лисенка), Наталка („Наталка Полтавка” І. Котляревського), Олена, Текля, Оришка („Глитай або ж Павук”, „Доки сонце зійде, роса очі виїсть”, „Пошились у дурні” М. Кропивницького), Одарка („Запорожець за Дунаєм” С. Гулака-Артемовського), Харитина („Наймичка” І. Карпенко-Карого).
Марія Костянтинівна Заньковецька(1854-1934)Українська актриса, театральний діяч. Народна артистка УРСР. Ще в юнацькі роки брала участь у аматорських виставах. 1882 року дебютувала на сцені українського професійного театру піди керівництвом М. Кропивницького в Єлисаветграді у ролі Наталки з п’єси “Наталка Полтавка” І. П. Котляревського. Відтоді все своє життя вона присвятила українському театру.
Ганна Іванівна Борисоглібська (1868-1939)Народна артистка УРСР. Перші кроки у велике мистецтво зробила на аматорській сцені в м. Слов’янську на Донеччині. Працювала в трупах М. Кропивницького, М. Садовського, П. Саксаганського та І. Карпенка-Карого. Ролі: Хівря («Сорочинський ярмарок» М. Гоголь)Секлета («За двома зайцями» М. Старицький), Риндичка («По ревізії» М. Кропивницький) Ганна («Безталанна» І. Карпенка-Карого). Г. І. Борисоглібська-Настя («Чумаки» Тобілевича).
Любов Павлівна Ліницька(1866-1924) Як професійна актриса почала виступати в 1886 році. Ролі: Харитина («Наймичка» І. Карпенко-Карий), Варка («Безталанна» І. Карпенка-Карого), Наталі («Лимерівна» П. Мирний), Маруся Богуславка («Маруся Богуславка» М. Старицький), Анна («Украдене щастя» І. Франко).
І. К. Карпенко-Карий (Тобілевич)(1845-1907) 29 вересня 1845 року в селі Арсенівці поблизу Єлисаветграда в родині управителя поміщицьких маєтків народився Іван Карпович Тобілевич. 1855 – 1859 р. навчався у Бобринецькому училищі. З 1864р., після переїзду до Бобринця, активно включився в театральний рух. У 1865 р. переїхав до Єлисаветграда, де дістав посаду секретаря поліційного управління, організував драматичний гурток. З 1883 р. входить у театральну трупу М. Старицького під псевдонімом Карпенко-Карий.
«Мартин Боруля», «Сава Чалий», «Сто тисяч», «Хазяїн», «Безталанна», «Наймичка», «Суєта» та інші…(18 п’єс) Карпенко-Карий однаково успішно створює характери цілісні, суперечливі, складні. Він цінує людську особистість. У нього персоніфіковані всі масові сцени — однією-двома репліками. З великим співчуттям малює образи бідняків, які зазнали неправедного визиску, плюндрування, але зберегли гідність, стійкість до біди і працьовитість.