Календарно-тематичне планування з української літератури для 9 класу
І семестр
Кількість уроків – 30 Розвиток мовлення – 1у+1п Контрольні твори – 1 |
Позакласне читання – 2 Література рідного краю – 1 Творів напам’ять – 2 |
№ з/п |
Зміст уроку |
К-сть год. |
Дата |
Примі-тка |
||
1 |
Вступ. Роль і місце літератури в житті нації. Розвиток літератури. Творча індивідуальність митця. |
1 |
|
|
||
УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ
|
||||||
2 |
Процес виникнення фольклору. Багатство і розмаїття укр. фольклору. Види родинно-побутових пісень. Традиційна символіка. ТЛ: народна пісня. |
1 |
|
Вивчити напам'-ять 1 пісню або баладу (на вибір) |
||
3 |
Родинно-побутові пісні «Місяць на небі, зіроньки сяють», «Цвіте терен, цвіте терен». Культ романтизованих почуттів, сентиментальний пафос. Жартівливі пісні «Ой під вишнею, під черешнею». |
1 |
|
|||
4 |
Література рідного краю. Фольклорні пісні нашої місцевості. |
1 |
|
|||
5 |
Українські народні балади. «Ой летіла стріла», «Ой на горі вогонь горить». Тематика та стильові особливості, сюжет, герої. Класифікація балад. ТЛ: балада. |
1 |
|
|||
6 |
Позакласне читання. Сучасні твори на основі фольклорних мотивів. |
1 |
|
|
||
ДАВНЯ УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
|
||||||
7 |
Українська середньовічна література XI —XV ст. Розвиток писемності. Найдавніші рукописні книги Київської Русі (Остромирове Євангеліє, Ізборник Святослава). Перекладна й оригінальна література. |
1
|
|
|
||
8 |
Перекладна література. Біблія — Святе письмо й художній текст. Біблія (фрагменти). Притча про блудного сина. ТЛ: притча. |
1 |
|
|
||
9 |
Легенди: про Вавилонську вежу, про Мойсея. Українські переклади Біблії. Використання біблійних тем, сюжетів, мотивів, образів у світовій та українській літературах. |
1 |
|
|
||
10 |
Пам’ятки оригінальної літератури княжої Руси-України. Літописи як історико-художні твори.«Повість минулих літ», «Поученіє Володимира Мономаха», «Києво-Печерський Патерик». ТЛ: літописи, ліро-епіка. |
1 |
|
|
||
11 |
«Слово о полку Ігоревім» — давньоруська пам’ятка, перлина українського ліро-епосу. Історична основа твору. Переклади і переспіви його в ХІХ—ХХ ст. Питання авторства. |
1 |
|
|
||
12 |
Особливості композиції та стилістичних засобів. Образи руських князів у творі. Наскрізна ідея патріотизму. |
|
|
|
||
13 |
Символічно-міфологічні образи та їхнє значення. Фольклорні мотиви. Роль пейзажу в розгортанні сюжету. Поетичність образу Ярославни. |
|
|
|
||
14 |
Українська література ренесансу і бароко. Розвиток книгодрукування. Перші друковані книги в Україні. Видатні діячі української культури. ТЛ: Ренесанс, Бароко. |
1 |
|
|
||
15 |
Історично-мемуарна проза. Загальні відомості про козацькі літописи (Самовидця, Г. Грабянки, С. Величка) та «Історію русів». Вертеп як вид лялькового театрального дійства. |
1 |
|
|
||
16 |
Григорій Сковорода. Життя і творчість філософа. Його християнські морально-етичні ідеали. Повчальний характер і художні особливості збірки «Байки харківські» («Бджола та Шершень»). |
1 |
|
Вивчити «Всяко-му місту – звичай і права» |
||
17 |
Григорій Сковорода. Збірка «Сад божественних пісень» («Всякому місту — звичай і права», «De libertate»). Біблійна основа творчості його та вчення про самопізнання і «сродний труд». |
1 |
|
|||
18 |
Контрольна робота. Усна народна творчість. Давня українська література. Тест. |
1 |
|
|
||
НОВА УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
|
||||||
19 |
Українська література як нова, новочасна. Суспільно-історичні, культурні обставини. Літературний процес кінця ХVIII — першої половини ХІХ ст. Основні художні напрями. Визначні українські письменники. |
1 |
|
|
||
20 |
Іван Котляревський. Творчість письменника — новий етап у розвитку національного самоусвідомлення. Драматург і театральний діяч. Історія появи «Енеїди». |
1 |
|
|
||
21 |
Композиція, сюжет, тематика, проблематика, ідея «Енеїди». Національний колорит, зображення життя всіх верств суспільства, алюзії на українську історію в ній. ТЛ: травестія, пародія, бурлеск, алюзія. |
1 |
|
|
||
22 |
Національний колорит, зображення життя всіх верств суспільства, алюзії на українську історію в ній. Бурлескний гумор, народна українська мова. Ствердження народної моралі (картини пекла). |
1 |
|
|
||
23 |
Розвиток мовлення. «Національний колорит поеми «Енеїда» – цитатна розповідь. |
1 |
|
|
||
24 |
Соціально-побутова драма «Наталка Полтавка» - перший твір нової української драматургії. Сценічне життя твору. |
1 |
|
|
||
25 |
Розвиток мовлення. Характеристика персонажів драми. Наталка як уособлення кращих рис української жінки. |
1 |
|
|
||
26 27 |
Розвиток мовлення. Контрольна робота. Письмовий твір-розповідь у публіцистичному стилі на одну з тем: «Картини народного побуту в поемі І. Ко-тляревського «Енеїда», «Утвердження народної моралі, внутрішньої краси людини у п’єсі І. Котляревського «Наталка Полтавка», «Енеїда» І. Котляревсь-кого – енциклопедія українознавства». |
2 |
|
|
||
28 |
Григорій Квітка-Основ'яненко – батько української прози. Гуманізм, хрис-тиянські ідеали, етнографічне тло творів. П. Куліш про Г. Квітку. «Маруся» - перша україномовна повість. ТЛ: сентименталізм. |
1 |
|
|
||
29 |
Художнє розкриття письменником традиційних народних моральних уявлень. Утілення морального й естетичного ідеалів в образі головної героїні твору. |
1 |
|
|
||
30 |
Контрольна робота. Нова українська література. (І.Котляревський, Г. Квітка-Ос-нов’яненко). Тест. |
1 |
|
|
||
31 |
Позакласне читання. Г.Квітка-Основ’яненко. «Сватання на Гончарівці». Картини життя українського села. |
1 |
|
|
||
32 |
Повторення й узагальнення вивченого. |
1 |
|
|
||
ІІ семестр
Кількість уроків – 33 Розвиток мовлення – 1у+1п |
Контрольні твори – 1 Творів напам’ять – 3 |
Позакласне читання – 2 Література рідного краю – 1 |
№ з/п |
Зміст уроку |
К-сть год. |
Дата |
Примі-тка |
33 |
Розвиток мовлення. Складання тез літературно-критичної статті. Ідейно-художні особливості романтизму. Зв’язок із ідеями Просвітництва, з національним рухом. Осередки романтичного руху («Руська трійця»). |
1 |
|
|
34 |
Поети-романтики (Л.Боровиковський, П. Гулак-Артемовський, Є. Гребінка, М.Кос-томаров, А. Метлинський, В. Забіла, М. Петренко, О. Афанасьєв-Чужбинський, М. Шашкевич. Значення романтизму для розвитку слов’янських літератур. |
1 |
|
|
35 |
П. Гулак-Артемовський. Балада «Рибалка». Вічна тема кохання. Засоби роман-тичного зображення. Фольклорна основа твору. ТЛ: романтизм. |
1 |
|
|
36 |
Є. Гребінка. Вірш «Човен». Образ небезпечної морської плавби як уособлення життєвого шляху людини. Пісенна лірика поета («Ні, мамо, не можна нелюба лю-бить», «Чёрные очи» та ін.). ТЛ: романс. |
1 |
|
|
МИКОЛА ГОГОЛЬ
|
||||
37 |
М. Гоголь. Його творчість та її місце на порубіжжі культур двох народів. Вираже-ння глибини національного духу у творах прозаїка та драматурга, українська історія та фольклор як їх джерело. |
1 |
|
|
38 |
Повість «Тарас Бульба». Сюжет твору. Внутрішній епічний розмах твору; піднесено-героїчний образ головного героя. |
1 |
|
|
39 |
Колізія морального й національно-культурного вибору в образах синів Тараса Бульби. Вплив творчості М. Гоголя на розвиток українського письменства. |
1 |
|
|
ТАРАС ШЕВЧЕНКО
|
||||
40 |
Т. Шевченко – геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження України. Періоди творчості Кобзаря. |
1 |
|
|
41 |
Рання творчість. Перші поетичні твори баладного та елегійного жанрів («Причинна», «Думи мої…»). |
1 |
|
|
4243 |
Історична тема («Іван Підкова», «Тарасова ніч», «Гайдамаки»). Вісь неперервності історичного часу («До Основ’яненка»). ТЛ: послання. |
2 |
|
|
44 |
Національна проблематика періоду «трьох літ». Поема («комедія») «Сон» і сучасна поетові суспільно-політична дійсність. Композиційний прийом “сну”, його роль. |
1 |
|
Напам'-ять уривок (на вибір) |
45 |
Протистояння імперського режиму й вільнодумної, національно свідомої особистості в поемі. Сатиричний пафос поеми. ТЛ: гротеск, контраст, умовність. |
1 |
|
|
46 |
Поема «Кавказ» – пристрасний відгук на тогочасну загарбницьку імперську політику. Узагальнена ідея поеми — неприйняття насильства, поневолення людей, осуд загарб-ницьких воїн. |
1 |
|
|
47 |
Послання «І мертвим, і живим, і ненарожденним...» Продовження теми «землячків» у посланні. Викриття конформізму значної частини української еліти. Засудження комплексу меншовартості. |
1 |
|
Напам'-ять уривок (на вибір) |
48 |
Критичний перегляд національної історії задля перспективи її кращого майбутнього. Настроєві інтонації твору. |
1 |
|
|
49 |
Контрольна робота. Нова українська література (поети-романтики, М.Гоголь, Т.Шевченко). Тест. |
1 |
|
|
50 |
«Вічна» тема матері й сина. Еволюція жіночого образу в поемі Т. Шевченка «Катерина». |
1 |
|
|
51 |
Еволюція жіночого образу в поемі Т. Шевченка «Наймичка». |
1 |
|
|
52 |
Трагедія жінки-матері, боротьба за своє материнство, жорстокість народної моралі у вірші «У нашім раї на землі…» Наскрізний ліризм творів Т. Шевченка про жіночу долю. |
1 |
|
|
53 |
Розвиток мовлення. Усний твір-характеристика улюбленого жіночого образу з творів Шевченка. |
1 |
|
|
54 |
Лірика Т. Шевченка періоду арешту, заслання і після повернення з нього. «Росли укупочці, зросли...», «Доля». Риси автобіографізму в образі ліричного героя. Ностальгія за ідилією родинного життя, висока філософія життя людини на землі. ТЛ: ліричний герой, медитативна лірика. |
1 |
|
Напам'-ять вірш «Доля» |
55 |
Позакласне читання. Найголовніше – почути голос душі. А.Бачинський «140 децибелів тиші». |
|
|
|
56 |
Біблія в житті Т. Шевченка. Світле пророцтво поета («Ісаїя. Глава 35»). Художня інтерпретація творів із Книги псалмів, риси її національної своєрідності. Глибока смута пророка занепадом моральності. Біблійні реалії в текстах творів. ТЛ: псалом. |
1 |
|
|
57 |
Розвиток мовлення. Контрольна робота. Твір-розповідь у публіцистичному стилі на одну з тем: «Мій улюблений твір Кобзаря», «Образ України у Шевченкових творах», «Мрії Шевченка про майбутній суспільний лад і наша сучасність». |
1 |
|
|
58 |
Світова велич поета. Визначні діячі світової культури про Шевченка. Його вплив на літератури інших народів. Шевченко та історико-культурний поступ України. Вшанування пам’яті поета в Україні й за кордоном. |
1 |
|
|
59 |
Позакласне читання. Переклади та переспіви творів Т.Шевченка. Твори про Т.Шев-ченка. |
1 |
|
|
ПАНТЕЛЕЙМОН КУЛІШ
|
||||
61 |
П. Куліш – перший український літературний критик, перекладач, автор підручників, першого українського правопису “кулішівка”. Романтична основа світогляду. Ентузіазм і жертовність П. Куліша. |
1 |
|
|
62 |
«Чорна рада» П. Куліша — перший україномовний історичний роман-хроніка. Походження його назви. Історична основа й авторська уява, романтичність стилю. ТЛ: роман, роман-хроніка, історичний роман. |
1 |
|
|
63 64 |
Непросте життя та романтичні пригоди головних героїв. Загальнолюдські риси ініціативності, працьовитості, лицарства, благородства, вірності почуттю та обов’язку. Оцінка роману Т. Шевченком. |
2 |
|
|
МАРКО ВОВЧОК
|
||||
65 |
Марко Вовчок. Життя і творчість письменниці. Марко Вовчок як перекладач. «Народні оповідання». Продовження теми народного життя в повісті «Інститутка». |
1 |
|
|
66 |
«Інститутка». Антилюдяна суть кріпосництва та солдатчини. ТЛ: реалізм. |
1 |
|
|
67 |
Образи персонажів — людей із народу та панночки. Авторська позиція у творі. |
1 |
|
|
68 |
Контрольна робота. Нова українська література (Т.Шевченко, П.Куліш, Марко Вовчок). Тест. |
1 |
|
|
69 |
Література рідного краю. Макс Кідрук, «Мексиканські хроніки». Історія про зухвалу та абсурдну Мрію, яка врешті-решт утілилась у життя. |
1 |
|
|
70 |
Урок-підсумок. Бесіда про твори, які вивчалися впродовж року й викликали найбільше зацікавлення. |
1 |
|
|