1
До посібника для пілотних класів НУШ «Українська мова. 6 клас»
авторів Заболотного О. В., Заболотного В. В.
(видавництво «Генеза»)
ОРІЄНТОВНЕ КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
з української мови для пілотних 6 класів
Відповідає Модельній навчальній програмі «Українська мова. 5 – 6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Заболотний О. В., Заболотний В. В., Лавринчук В. П., Плівачук К. В., Попова Т. Д.), яку рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ від 12.07.2021 № 795).
Розроблено з урахуванням Державного стандарту базової середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 898, та Типової освітньої програми для 5 – 9 класів закладів загальної середньої освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 19.02.2021 № 235.
175 годин, 5 годин на тиждень
№ уроку |
Зміст програмового матеріалу |
Дата |
І семестр ВСТУП Краса та багатство української мови |
||
1 |
Українська мова – милозвучна, мелодійна, співуча, дзвінка, барвиста. Багатство української мови |
|
2 |
РМ*. Мовлення та спілкування (поглиблення вивченого; практично): види мовленнєвої діяльності, ситуація спілкування |
|
3 |
РМ. Типи мовлення |
|
4 |
РМ. Складання та розігрування діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування (етикетного характеру, щодо безпеки спілкування та протистояння маніпулятивним впливам, за коміксом чи малюнком) |
|
5 |
Виконання проєкту (заздалегідь підготовлені групами виступи-презентації на тему «Українська мова – мова моєї країни» з використанням слайдів, постерів, музичного супроводу, віршів, ілюстрації тощо) |
|
|
6 клас |
|
ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО Синтаксис і пунктуація. Орфографія |
||
6 |
Словосполучення і речення |
|
7 |
Головні і другорядні члени речення |
|
8 |
Однорідні члени речення |
|
9 |
Звертання |
|
10 |
Вставні слова |
|
11 |
Складне речення |
|
12 |
Пряма мова.Діалог. |
|
13 |
РМ. Стилі мовлення (повторення). Поняття про офіційно-діловий стиль; ділові папери |
|
14 |
РМ. Складання оголошення для розміщення на вебсайті (на шкільній дошці оголошень) про очікувану подію (екскурсію, поїздку до музею, відвідання театру та ін.). |
|
15 |
Основні орфограми та пунктограми (практично) |
|
16 |
Основні орфограми та пунктограми (практично) |
|
17 |
Навчальний диктант |
|
ЛЕКСИКОЛОГІЯ. ФРАЗЕОЛОГІЯ |
||
18 |
Групи слів за походженням: власне українські слова та слова іншомовного походження (запозичені). |
|
19 |
Лексичні помилки (практично) |
|
20 |
Букви и, і в словах іншомовного походження |
|
21 |
Подвоєні букви в словах іншомовного походження |
|
22 |
Тренувальні вправи (практично) |
|
23 |
Апостроф у словах іншомовного походження |
|
24 |
М’який знак у словах іншомовного походження |
|
25 |
Тренувальні вправи (практично) |
|
26 |
РМ. Текст, його основні ознаки, особливості будови (повторення). Складний план тексту |
|
27 |
Активна та пасивна лексика: застарілі слова (архаїзми й історизми) |
|
28 |
Неологізми |
|
29 |
Загальновживані слова. Професійні слова й терміни |
|
30 |
РМ. Будова елементарного роздуму. Усний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму |
|
31 |
Діалектні та просторічні слова. Лексичні помилки (практично) |
|
32
|
Стилістично забарвлені слова. Лексичні помилки (практично) |
|
33 |
РМ. Написання твору-роздуму про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі з використанням фразеологізмів |
|
34 |
Урок культури мовлення (вживання слів відповідно до їхнього лексичного значення, розрізнення паронімів) |
|
35 |
Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Фразеологізми в ролі членів речення |
|
36 |
Тренувальні вправи |
|
37 |
Джерела українських фразеологізмів |
|
38 |
Прислів’я, приказки, крилаті вислови, афоризми як різновиди фразеологізмів |
|
39 |
Нетрадиційний урок (вікторина, КВК, аукціон знань, рольова гра, конференція, екскурсія, телерепортаж тощо) |
|
40 |
Узагальнення вивченого з розділу. Виконання проєкту (розігрування підготовлених заздалегідь рекламних роликів на тему «Нові слова» або «Перлини фразеології») |
|
41 |
Діагностична (контрольна) робота. Лексикологія. Фразеологія (тестування, завдання відкритої форми) |
|
СЛОВОТВІР. ОРФОГРАФІЯ |
||
42 |
Змінювання і творення слів. |
|
43 |
Похідні і непохідні слова |
|
44 |
Основні способи словотворення |
|
45 |
Тренувальні вправи |
|
46 |
Зміни приголосних під час утворення прикметників та іменників за допомогою суфіксів -ськ-, -ств- |
|
47 |
Зміни приголосних під час утворення іменників за допомогою суфікса -ин- від прикметників на -ський, -цький |
|
48 |
Урок культури мовлення (виразне читання текстів, правильна вимова сполучень звуків, антисуржик тощо) |
|
49 |
РМ. Діагностична (контрольна) робота. Письмовий переказ |
|
50 |
Складні слова. Сполучні голосні [о], [е] в складних словах. |
|
51 |
Складноскорочені слова як різновид складних |
|
52 |
Правопис складних слів разом і з дефісом |
|
53 |
Тренувальні вправи |
|
54 |
Написання слів з пів |
|
55 |
Узагальнення вивченого з розділу. Виконання проєкту |
|
56 |
Діагностична (контрольна) робота. Словотвір. Орфографія (тестування, завдання відкритої форми) |
|
МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ Частини мови (оглядово). Іменник як частина мови. Рід, число, відмінки та відміни іменників |
||
57 |
Самостійні та службові частини мови, вигук (оглядово) |
|
58 |
Іменник як частина мови |
|
59 |
Іменники конкретні й абстрактні, загальні і власні, назви істот і неістот (повторення і поглиблення). |
|
60 |
Збірні іменники |
|
61 |
Велика буква та лапки у власних назвах |
|
62 |
Тренувальні вправи |
|
63 |
Діагностична (контрольна) робота. Диктант |
|
64 |
Рід іменників (повторення). Іменники спільного роду |
|
65 |
Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників |
|
66 |
РМ. Складання і розігрування діалогів з незмінюваними іменниками: «Виклик таксі» (таксі, метро, ательє, траса) , «У зоопарку» (поні, какаду, гризлі ); «У магазині» (броколі, ескімо, авокадо) |
|
67 |
Урок творчості. Створення постерів, фотоколажів, малюнків, хмар слів, коміксів, відеороликів, аудіозаписів, виконання інтерактивних вправ тощо про складні випадки визначення роду іменників чи вживання великої букви у власних назвах |
|
68 |
Число іменників (повторення). Іменники, що мають форми тільки однини або тільки множини |
|
69 |
Відмінки іменників (повторення). |
|
70 |
Поділ іменників на відміни та групи |
|
71 |
Тренувальні вправи |
|
72 |
Діагностична (контрольна) робота. Іменник як частина мови. Рід, число, відмінки та відміни іменників (тестування, завдання відкритої форми) |
|
73 |
РМ. Будова опису приміщення |
|
74 |
РМ. Письмовий вибірковий переказ художнього тексту, що містить опис приміщення |
|
75 |
Семестровий контроль. Лексикологія та фразеологія. Словотвір та орфографія. Іменник як частина мови (тестування, завдання відкритої форми) |
|
76 |
Підсумковий урок |
|
ІІ семестр Відмінювання та правопис іменників |
||
77 |
Відмінювання іменників І відміни |
|
78 |
Відмінювання іменників ІІ відміни |
|
79 |
Букви -а (-я), -у (-ю) в закінченнях родового відмінка однини іменників чоловічого роду ІІ відміни |
|
80 |
РМ. Усний твір-опис приміщення на основі особистих вражень або за картиною в художньому стилі. Редагування твору |
|
81 |
Відмінювання іменників ІІІ відміни |
|
82 |
Відмінювання іменників ІV відміни |
|
83 |
Кличний відмінок. Особливості написання іменників у кличному відмінку (узагальнення; практично) |
|
84 |
Урок культури мовлення (уживання звертань, виражених іменниками в кличному відмінку; вибір форми звертання; антисуржик; пароніми тощо) |
|
85 |
Відмінювання іменників, що мають форму тільки множини |
|
86 |
Написання й відмінювання імен по батькові, прізвищ |
|
87 |
РМ. Діагностична (контрольна) робота. Сприймання письмових текстів / читання (тестування, відкриті завдання) |
|
88 |
Букви е, и, і в суфіксах -ив(о), -ев(о); -ечок, -ечк-, -ичок, -ичк-; -інн(я), -енн(я), -инн(я), -ен(я) |
|
89 |
Написання не з іменниками |
|
90 |
Тренувальні вправи. Есе на тему стосунків між однолітками |
|
91 |
Правопис складних іменників (повторення й поглиблення) |
|
92 |
Навчальний диктант |
|
93 |
Узагальнення вивченого з розділу. Виконання проєкту (створення мініжурналу «Іменник») |
|
94 |
Діагностична (контрольна) робота. Відмінювання та правопис іменників (тестування, завдання відкритої форми) |
|
95 |
Нетрадиційний урок (вікторина, КВК, аукціон знань, рольова гра, конференція, екскурсія, телерепортаж тощо) |
|
Прикметник як частина мови |
||
96 |
Прикметник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. |
|
97 |
Повні й короткі форми прикметників |
|
98 |
Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні. |
|
99 |
Тренувальні вправи |
|
100 |
Перехід прикметників з однієї групи в іншу |
|
101 |
РМ. Написання творів-описів з використанням прикметників-епітетів (з обґрунтуванням свого вибору) |
|
102 |
Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення |
|
103 |
Урок культури мовлення (уживання ступенів порівняння якісних прикметників, плеоназм) |
|
104 |
Відмінювання прикметників |
|
105 |
Прикметники твердої і м`якої груп |
|
106 |
Тренувальні вправи |
|
107 |
РМ. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису природи |
|
108 |
Творення прикметників; перехід прикметників в іменники (практично) |
|
109 |
Особливості творення присвійних прикметників |
|
110 |
РМ. Докладний письмовий переказ тексту, що містить опис природи |
|
111 |
Букви е, о, и, і в прикметникових суфіксах -ев- (-єв-), -ов-, -ичн-, -ічн- (-їчн-) |
|
112 |
Написання прикметників із суфіксами: -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-, -ськ-, -зьк-, -цьк |
|
113 |
Написання не з прикметниками |
|
114 |
Тренувальні вправи |
|
115 |
РМ. Письмовий твір-опис природи в художньому стилі на основі особистих вражень або за картиною на матеріалі відомих полотен українських пейзажистів |
|
116 |
РМ. Аналіз письмового твору. Редагування тексту твору |
|
117 |
Написання н і нн у прикметниках |
|
118 |
Написання складних прикметників разом і з дефісом |
|
119 |
Тренувальні вправи |
|
120 |
РМ. Діагностична (контрольна) робота. Письмовий твір |
|
121 |
Урок творчості. Створення постерів, фотоколажів, малюнків, хмар слів, коміксів, відеороликів, аудіозаписів, виконання інтерактивних вправ тощо про складні випадки написання прикметників |
|
122 |
Написання прізвищ прикметникової форми |
|
123 |
Узагальнення вивченого з розділу. Виконання проєкту |
|
124 |
Діагностична (контрольна) робота. Прикметник як частина мови (тестування, завдання відкритої форми) |
|
Числівник як частина мови |
||
125 |
Числівник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. |
|
126 |
Числівники кількісні і порядкові |
|
127 |
Розряди кількісних числівників: на означення цілих чисел, дробові, збірні. |
|
128 |
Неозначені числівники |
|
129 |
Тренувальні вправи |
|
130 |
Числівники прості, складні й складені. |
|
131 |
Написання числівників: роздільне написання складених числівників; м’який знак на кінці числівників і перед закінченням у непрямих відмінках |
|
132 |
Написання разом порядкових числівників із -сотий, -тисячний, -мільйонний, -мільярдний |
|
133 |
РМ. Аудіювання медіаційного повідомлення, яке містить багато числівників, у тому числі розпізнавання в ньому фактів і суджень |
|
134 |
Відмінювання числівників на означення цілих чисел |
|
135 |
Тренувальні вправи. |
|
136 |
Відмінювання дробових числівників |
|
137 |
Відмінювання збірних числівників |
|
138 |
Відмінювання порядкових числівників |
|
139 |
Урок культури мовлення (правильне вживання числівників на позначення дат і часу, антисуржик тощо) |
|
140 |
РМ. Письмова розповідь «Мій родовід» із використанням дат народження членів родини |
|
141 |
Узгодження кількісних числівників з іменниками |
|
142 |
Тренувальні вправи. Використання числівників у текстах різних стилів мовлення |
|
143 |
Діагностична (контрольна) робота. Диктант |
|
144 |
РМ. Створення інформаційного допису типу оголошення про певну подію з використанням числівників на позначення дат і часу для розміщення в соцмережі |
|
145 |
Узагальнення вивченого з розділу. Виконання проєкту (мультимедійна презентація «Школа майбутнього») |
|
146 |
Діагностична (контрольна) робота. Числівник як частина мови (тестування, завдання відкритої форми) |
|
Займенник як частина мови |
||
147 |
Займенник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль |
|
148 |
Розряди займенників |
|
149 |
РМ. Аудіювання і читання мовчки текстів, що містять займенники; з’ясування ролі займенників у цих текстах (практично) |
|
150 |
Особові та зворотний займенники. Приставний н у формах особових займенників |
|
151 |
Тренувальні вправи. Уживання займенника ви у ввічливому значенні для звертання до однієї особи |
|
152 |
Питальні й відносні займенники |
|
153 |
РМ. Складання діалогів-розпитувань у сімейному колі на побутові теми з використанням питальних і відносних займенників (наприклад: «Як минув день», «Як провести вихідний») |
|
154 |
Заперечні й неозначені займенники. Правопис заперечних займенників. Написання разом і з дефісом неозначених займенників |
|
155 |
Тренувальні вправи. Використання займенників для зв’язку речень у тексті (практично) |
|
156 |
РМ. Письмовий твір розповідного характеру з елементами роздуму в художньому стилі з використанням займенників, що належать до різних розрядів |
|
157 |
РМ. Редагування твору. Аналіз письмового твору |
|
158 |
Присвійні займенники. |
|
159 |
Наголошування займенників мій, твій, свій у непрямих відмінках (практично) |
|
160 |
Вказівні й означальні займенники. |
|
161 |
Наголошування займенників той, цей, весь у непрямих відмінках (практично) |
|
162 |
Узагальнення вивченого з розділу. Виконання проєкту (укладання словничка фразеологізмів, прислів’їв, приказок із займенниками) |
|
163 |
Діагностична (контрольна) робота. Займенник як частина мови (тестування, завдання відкритої форми) |
|
164 |
РМ. Есе світоглядного змісту (орієнтовні теми: «Право на повагу до гідності», «У чому полягає гідність людини», «Чому не можна принижувати людську гідність») |
|
165 |
Нетрадиційний урок (вікторина, КВК, аукціон знань, рольова гра, конференція, екскурсія, телерепортаж тощо) |
|
166 |
Семестровий контроль. Морфологія. Орфографія (тестування, завдання відкритої форми) |
|
Повторення та узагальнення вивченого в 6 класі |
||
167 |
Лексикологія |
|
168 |
Фразеологія |
|
169 |
Словотвір |
|
170 |
Орфографія |
|
171 |
Морфологія |
|
172 |
Морфологія |
|
173 |
Узагальнення вивченого |
|
174 |
Узагальнення вивченого за рік |
|
175 |
Підсумковий урок |
|
____________
*РМ – урок розвитку мовлення