№
|
Клас, дата
|
Тема уроку
|
Результати навчально-пізнавальної діяльності
|
Примітка
|
|
Корекція
|
1
|
|
|
|
Вступ. Діагностування.
|
Знати:
-
хронологічні межі та періодизацію Середньовіччя, час Великого переселення народів;
-
види джерел з історії Середньовіччя;
-
напрямки Великого переселення народів і розселення слов’ян.
Розуміти:
-
Середні віки (доба Середньовіччя) як період між історією Стародавнього світу та Новою історією;
-
Середні віки в Україні як княжу добу, періоди якої збігаються з відповідними періодами європейської історії, а саме: а) період становлення племiнних князiвств i союзiв (V–IX ст.) – з добою раннього Середньовiччя (середина V ст. – кiнець IХ ст.); б) період iснування Русi (IX–XIII ст.) – з добою зрілого Середньовiччя (Х–ХІІІ ст.); в) період удiльних князiвств (XIII–XV/XVI ст.) – з добою пiзнього Середньовiччя (XІV–XV ст.);
-
як користуватися підручниками з історії України та всесвітньої історії для 7 класу на уроці й удома.
Уміти:
-
охарактеризувати первісні часи та історію Стародавнього світу;
-
перелічити цивілізаційні здобутки населення України стародавніх часів;
-
назвати хронологічні межі та періодизацію Середніх віків;
укласти синхронізовану хронологічну таблицю «Європа в добу Середньовіччя».
|
|
2
|
|
|
|
Повторення. Велике переселення народів та його наслідки. Розселення слов’ян. Середньовіччя як період розвитку людства. Періодизація.
|
|
РОЗДІЛ 1. ПЕРШІ СЕРЕДНЬОВІЧНІ ДЕРЖАВИ
|
3
|
|
|
|
Утворення «варварських королівств». Франкська держава. Хлодвіг. Завоювання Карла Великого. Імперія франків. Розподіл імперії.
|
Знати:
-
хронологічні межі існування Франкського королівства, час утворення Франкської та Візантійської імперій, виникнення ісламу;
-
територію «варварських королівств», імперії Карла Великого, напрямки завойовницьких походів арабів.
Розуміти:
-
поняття «варварське королівство», «халіфат», «іслам», «Коран», «експансія».
Уміти:
-
розташувати в хронологічній послідовності відомості про Велике переселення народів, Франкську та Візантійську імперії, перші Арабські халіфати (Омейядів і Аббасидів);
-
показати на карті «варварські» королівства, імперію Карла Великого, Візантію, напрямки завойовницьких походів арабів, Арабський халіфат;
-
охарактеризувати організацію влади у «варварських королівствах», Франкській та Візантійській імперіях, перших Арабських халіфатах;
визначити наслідки Великого переселення народів, розпаду імперії Карла Великого, виникнення ісламу й арабської експансії.
|
|
4
|
|
|
|
Візантійська імперія доби Юстиніана. Розквіт Візантії за Македонської династії та династії Комнінів.
|
|
5
|
|
|
|
Культура Візантії. Природно-географічні умови Аравії. Виникнення ісламу. Мухаммад.
|
|
6
|
|
|
|
Арабські завоювання та халіфати. Розвиток арабо-мусульманської культури.
|
|
7
|
|
|
|
Практичне заняття: проаналізувати причини та наслідки Великого переселення народів, Франкського королівства, Франкської та Візантійської імперії, перших Арабських халіфатів.
|
|
8
|
|
|
|
Урок узагальнення «Перші середньовічні держави».
Тематичне оцінювання
|
|
|
РОЗДІЛ 2. СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ СВІТ ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ
|
9
|
|
|
|
Зв’язок людини і природи. Рух населення. Внутрішня і воєнна колонізація.
|
Знати:
-
основні стани середньовічного суспільства;
-
найбільші міста Європи, основні торговельні шляхи Середньовіччя, територію поширення християнства.
Розуміти:
-
станове суспільство як суспільство з ієрархічно вибудуваною соціальною структурою, кожна з великих соціальних груп (станів) якого – відносно замкнена та умовно об’єднана своїми правовим і економічним становищем у суспільстві;
-
причини і наслідки внутрішньої і зовнішньої колонізації середньовічної Європи;
-
роль християнської церкви в Середньовіччі;
-
поняття «суспільний стан», «феод», «феодалізм», «васалітет», «феодальна драбина», «церковна ієрархія», «єпархія», «цех», «майстер», «підмайстер», «учень», «гільдія», «Ганза», «лихварство», «міська комуна», «внутрішня колонізація», «зовнішня колонізація».
Уміти:
-
показати на карті найбільші міста Європи, основні торговельні шляхи Середньовіччя, територію поширення християнства;
-
описати повсякденне життя у феодальному замку, міському будинку (майстерня, крамниця), селянській господі;
-
охарактеризувати соціальне становище і роль кожного з основних станів середньовічного суспільства.
|
|
10
|
|
|
|
Три стани середньовічного суспільства. Феодалізм.
|
|
11
|
|
|
|
Організація християнської церкви в Середньовіччі
|
|
12
|
|
|
|
Середньовічне місто
|
|
13
|
|
|
|
Практичне заняття: проаналізувати соціальне становище і роль кожного з основних станів середньовічного суспільства Західної Європи.
|
|
14
|
|
|
|
Урок узагальнення «Середньовічний світ Західної Європи» Тематичне оцінювання
|
|
|
РОЗДІЛ 3. ЄВРОПЕЙСЬКЕ СУСПІЛЬСТВО І ДЕРЖАВИ в Х–ХV ст.
|
15
|
|
|
|
Скандинавія в добу середньовіччя. Походи вікінгів та їхні завоювання.
|
Знати:
-
час походів вікінгів, нормандського завоювання Англії, Хрестових походів, Реконкісти, Столітньої війни, Війни троянд;
-
дати утворення Священної Римської імперії, початку скликання англійського парламенту та Генеральних штатів у Франції, ухвалення Великої хартії вольностей;
-
території походів вікінгів, Хрестових походів.
Розуміти:
-
причини політичного роздроблення держав Західної Європи та мотиви Хрестових походів;
-
суспільне значення самопожертви Жанни д’Арк;
-
значення формулювання принципу недоторканності особи для становлення правової культури європейської цивілізації;
-
феодально-теократичний характер Священної Римської імперії;
-
поняття «вікінги», «феодальна роздробленість», «Хрестові походи», «духовно-рицарські ордени», «теократія», «станово-представницька монархія», «парламент» («кортеси», «Генеральні штати», «сейм»), «Реконкіста», «династична унія».
Уміти:
-
розташувати в хронологічній послідовності відомості про походи вікінгів, формування середньовічних держав (від роздробленості до станово-представницьких монархій або республік), Хрестові походи і держави хрестоносців;
-
показати на карті території Королівства Іспанія, Королівства Франція, Королівства Англія, Священної Римської імперії, італійських торговельних республік, напрямки походів вікінгів, Хрестових походів, торговельні шляхи, якими користувались італійські міста-держави;
-
розкрити сутність та історичне значення діяльності Жанни д’Арк;
-
описати і порівняти формування станово-представницької монархії у Франції та в інших державах Західної Європи;
-
охарактеризувати організацію влади в торговельних містах-державах (Генуї, Венеції та ін.);
-
охарактеризувати напрямки внутрішньої й зовнішньої політики європейських правителів (Ізабелль I і Фернандо II, Луї ХІ, Генрі ІІ Плантагенета, інших);
визначити наслідки Хрестових походів, Реконкісти, Столітньої війни, Війни троянд.
|
|