КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
З ЗАХИСТУ УКРАЇНИ.
ОСНОВ МЕДИЧНИХ ЗНАНЬ 10 клас
(1,5 години на тиждень, 52годин рік)
складено відповідно до навчальної програми та розкладу навчальних занять закладу на 2023/2024 навчальний рік
Навчальна програма для 10–11 класів закладів загальної середньої освіти. Затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 04.11.2020 р. № 1377 та внесеними змінами відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698
Підручник: Захист України. Основи медичних знань: підручник для 10 класу ЗЗСО. Рівень стандарту. // Фука М. М., А.А Гудима, К.О.Пашко, І.М.Гарасимів, С.І.Чуткий — Тернопіль: Астон, 2022
№ |
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Примітки |
|
|
|
Вступне заняття (1 година) |
||
1.
|
|
Вступний інструктаж з БДЖ під час занять з захисту України. Підготовка до захисту України- обов’язок кожного громадянина. |
Учениця:розуміє роль і місце військово-патріотичного виховання у системі патріотичного виховання молоді;характеризує вимоги Конституції України щодо захисту Вітчизни, свої обов’язки у разі виникнення загрози суверенітету та територіальної цілісності України,поняття національної безпеки держави;визначає основні поняття військової справи, основ цивільного захисту, психологічної та медико-санітарної підготовки;володіє змістом програми предмета «Захист України»,завданням кожного розділу;виконує обов’язки та правила поведінки |
|
2. |
|
Система національної безпеки України (1година) |
||
Система національної безпеки України. Система світової колективної безпеки. Поняття «гібридна війна». Національні інтереси України та загрози національній безпеці |
Знаннєвий компонент. Учениця характеризує механізми і моделі системи світової колективної безпеки визначає: основні положення Воєнної доктрини України та Стратегії національної безпеки України Поняття національної безпеки держави. Система національної 33 розуміє проблематику національних інтересів та загроз українській державі; доцільність військового співробітництва з метою досягнення безпеки країни; готовність Збройних Сил України до сучасних воєнних загроз та викликів та в умовах «гібридної війни». характеризує формати відносин Україна - НАТО та структурами європейської системи колективної безпеки. розуміє перспективи та переваги вступу України в НАТО називає ключові компоненти національного спротиву має уявлення про методи протидії дезінформації щодо військових злочинів, військових здобутків противника, небезпеки техногенних і природних катастроф. |
|
||
Розділ І. Основи медичних знань і домедичної допомоги - 36 годин. |
||||
Тема 1. Основи законодавства України щодо охорони здоров’я людини–2 години |
||||
3. |
|
Основи законодавства України про охорону здоров’я людини. Закон України «Про екстрену медичну допомогу». Основні документи нормативно-правової бази щодо захисту життя і здоров’я людини в Україні. |
Знаннєвий компонент Учениця (учень):називає основні документи щодо захисту життя і здоров’я людини в Україні;обґрунтовує правові, організаційні та соціально-економічні засади охорони здоров’я в Україні;характеризує стан здоров’я людей в Україні;розуміє основні принципи охорони здоров’я населення України |
|
4. |
|
Аналіз стану здоров’я людей в Україні. Основні принципи охорони здоров'я України. П.р. Анкетування «Шляхи покращення стану здоров’я людини» |
||
Тема 2. Надання домедичної допомоги при раптовій зупинці серця - 9 годин |
||||
5. |
|
Загальні принципи надання домедичної допомоги у разі невідкладних станів (раптовій зупинці серця) |
Знаннєвий і діяльнісний компонент Учениця (учень): знає алгоритм дій з постраждалим, який втративсвідомість; знає правила швидкого визначення зупинки серця; володіє основними правилами проведення реанімації; знає порядок проведення реанімації; володіє маніпуляціями відновлення прохідності верхніх дихальних шляхів; вміє проводити непрямий масаж серця і штучне дихання; знає, як користуватись автоматичним зовнішнім дефібрилятором; вміє розмістити постраждалого, який втратив свідомість, у відновлювальну позицію. Ціннісний компонент Учениця (учень): дотримується правил безпеки під час реанімаційних заходів |
|
6. |
25.09 |
Запобігання виникненню головних факторів, які загрожують життю постраждалого та оточуючих, їх визначення та усунення. |
|
|
7. |
|
Рятувальний ланцюжок при раптовій зупинці серця. Алгоритм дій проведення серцево-легеневої реанімації |
|
|
8. |
|
Основні правила та порядок проведення реанімації. |
|
|
9. |
|
Штучне дихання, його різновиди. Методика та техніка проведення штучної вентиляції легень. |
|
|
10. |
|
Непрямий масаж серця як спосіб відновлення діяльності серцево-судинної системи, методика його виконання. |
|
|
11. |
|
Застосування автоматичного зовнішнього дефібрилятора. |
|
|
12. |
|
Техніка проведення реанімаційних заходів одним і двома рятівниками |
|
|
13. |
|
Правила виклику бригади екстреної медичної допомоги. Тематичне оцінювання. |
|
|
Тема 3. Домедична допомоги при порушенні прохідності дихальних шляхів та інших невідкладних станах(5 год.)
|
||||
14. |
|
Причини порушення прохідності дихальних шляхів. Основні прояви повної та неповної непрохідності верхніх дихальних шляхів. |
Учениця (учень): проводить швидку оцінку ознак порушення прохідності дихальних шляхів; розуміє відмінність між повною та неповною непрохідністю дихальних шляхів; володіє методами відновлення прохідності дихальних шляхів; проводить відновлення прохідності дихальних шляхів за допомогою прийому Геймліха; знає правила надання допомоги постраждалому, який втратив свідомість знає правила надання допомоги постраждалим при різкому погіршенні стану; знає правила надання допомоги постраждалим при судомах. Ціннісний компонент: Учениця (учень): дотримується правил безпеки під час надання домедичної допомоги при відновленні прохідності дихальних шляхів |
|
15.
|
|
Алгоритм відновлення прохідності верхніх дихальних шляхів. Прийом Геймліха. |
|
|
|
||||
16. |
|
Алгоритм надання допомоги при втраті свідомості. |
||
17.
|
|
Домедична допомога при невідкладних станах різноманітних соматичних захворювань. |
|
|
18. |
|
Основні причини виникнення судом, прояви, послідовність надання домедичної допомоги. Тематичне оцінювання. |
|
|
Тема 4. Загальні поняття про травми та рани. Механізм травми (6 годин)
|
||||
19. |
|
Поняття про травму. Види та класифікація травм. |
Знаннєвий і діяльнісний компонент Учениця (учень): пояснює термін «травма»; називає основні типи травм при дорожньо-транспортних пригодах; пояснює особливості травм при падінні; називає основні травми у пішохода, велосипедиста, мотоцикліста, водія та пасажирів автомобіля; характеризує тупу та проникаючу травму, їхні основні відмінності; називає основні ознаки травм окремих анатомічних ділянок; розуміє вплив факторів при мінно-вибуховій травмі; знає основні правила поведінки при виявленні потенційно небезпечних предметів |
|
20.
|
|
Поняття про рани: види, ускладнення та їхня профілактика Типи травм при дорожньо-транспортних пригодах та падінні з висоти. |
|
|
21. |
|
Вплив мінно-вибухової травми на організм людини. Правила поведінки при знаходженні у потенційно небезпечному місці та при виявленні небезпечних предметів. |
|
|
22. |
|
Основні ознаки травм голови. |
|
|
23. |
|
Основні ознаки травм грудної клітки. |
|
|
24. |
|
Основні ознаки травм живота. Основні ознаки травм скелетно - м’язової системи. Тематичне оцінювання. |
|
|
Тема 5. Надання домедичної допомоги при кровотечах (8 годин)
|
||||
25. |
|
Види кровотеч. Ознаки та швидке розпізнавання загрозливої для життя кровотечі. |
Знаннєвий та діяльнісний компонент Учениця (учень): знає види кровотеч, основні принципи невідкладної допомоги; дотримується правил особистої безпеки; знає алгоритм дій при кровотечі; вміє розпізнати кровотечу, що загрожує життю; розуміє важливість негайної реакції на кровотечу, що загрожує життю; знає способи зупинки кровотечі; застосовує прямий тиск на рану; володіє технікою накладання турнікета (джгута) на верхні та нижні кінцівки; вміє проводити тампонування рани, здійснювати перев’язку при пораненні різних частин тіла; володіє методами винесення та переміщення поранених. Ціннісний компонент: Учениця (учень): дотримується правил безпеки під час надання домедичної допомоги при кровотечах |
|
26. |
|
Алгоритм дій при кровотечі. Техніка застосування прямого тиску на рану. |
||
27. |
|
Техніка накладання турнікета (джгута) на верхні та нижні кінцівки. |
||
28. |
|
Техніка тампонування рани. |
||
29. |
|
Техніка накладання компресійної пов’язки. |
||
30. |
|
Особливості перев’язки ран при пораненні різних частин тіла |
||
31. |
|
Тренування у наданні допомоги при різноманітних пораненнях.
|
||
32. |
|
Вміст та умови використання аптечки невідкладної допомоги, автомобільної тощо. Тематичне оцінювання. |
||
Тема 6. Домедична допомога при травмах окремих анатомічних ділянок (8 год) |
||||
33. |
|
Поняття про переломи кісток, їх класифікація. Ознаки переломів.
|
Знаннєвий та діяльнісний компонент.Учениця (учень): класифікує переломи та вивихи; застосовує способи накладання шини з підручного матеріалу; вміє проводити транспортну іммобілізацію кінцівок за допомогою косинок, накладати шини типу Крамера та SamSplіnt; надає домедичну допомогу при переломах та вивихах; надає домедичну допомогу при травмі голови; вміє виявляти основні прояви у постраждалого травми хребта; надаєдомедичну допомогу при травмі грудної клітки; надаєдомедичну допомогу при травмі живота; знає особливості надання допомоги при травмі очей; знає особливості надання допомоги при знаходженні сторонніх тіл в рані. Ціннісний компонент: дотримується правил безпеки під час надання домедичної допомоги при травмах окремих ділянок |
|
34. |
|
Вивихи суглобів, їх класифікація. Ознаки вивихів.
|
||
35. |
|
Порядок надання домедичної допомоги при переломах і вивихах. Особливості накладання шин на верхню та нижню кінцівки.
|
||
36. |
|
Алгоритм надання домедичної допомоги при травмі голови. Порядок надання допомоги при травмі очей.
|
||
37. |
|
Алгоритм надання домедичної допомоги при травмі хребта.
|
||
38. |
|
Алгоритм надання домедичної допомоги при травмі грудної клітки. |
||
39. |
|
Алгоритм надання домедичної допомоги за травми живота.
|
||
40. |
|
Домедична допомога при травмах окремих анатомічних ділянок. Тематичне оцінювання. |
||
Розділ VІIІ. Основи цивільного захисту (12 год) |
||||
Тема 1. Нормативно-правова база цивільного захисту (1 година)
|
||||
41. |
|
Єдина державна система цивільного захисту та її складові. Законодавче та нормативно-правове забезпечення її функціонування.
|
Знаннєвий та діяльнісний компонент Учень (учениця): називає основні положення нормативно-правової бази цивільного захисту та міжнародні розпізнавальні знаки, складові Єдиної державної системи цивільного захисту; пояснює важливість знань основ цивільного захисту |
|
Тема 2. Надзвичайні ситуації природного, техногенного характеру, воєнні та соціальні (3 години) |
||||
42. |
|
Причини виникнення та класифікація надзвичайних ситуацій. |
Знаннєвий та діяльнісний компонент Учениця (учень): характеризує причини виникнення надзвичайних ситуацій, їхній вплив на довкілля та безпеку життєдіяльності людини; називає види, загальні ознаки та рівні надзвичайних ситуацій; оцінює обстановку в надзвичайних ситуаціях та визначає заходи щодо попередження надзвичайних ситуацій терористичного походження; наводить приклади виникнення надзвичайних ситуацій в Україні та за її межами, потенційно небезпечні об’єкти міста (району); пояснює негативний вплив надзвичайних ситуацій на довкілля та життєдіяльність людини; дотримується правил безпечної поведінки при виникненні надзвичайних ситуацій |
|
43. |
|
Загальні ознаки, та рівні надзвичайних ситуацій. Джерела небезпечних ситуацій у військовий час. |
||
44. |
|
Надзвичайні ситуації, які характерні для регіону, їх наслідки для життєдіяльності населення та суб’єктів господарювання. Потенційно небезпечні об’єкти міста (району) та їх коротка характеристика. Попередження виникнення можливих надзвичайних ситуацій. Тематичне оцінювання. |
||
|
||||
Тема 3. Основи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації. Основні способи захисту населення в надзвичайних ситуаціях (6 год.)
|
|||||
45. |
|
Основні принципи щодо захисту населення. Підготовка на випадок виникнення надзвичайних ситуацій. План дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій. Виживальницький запас. Вміст та складання тривожної валізи на випадок термінової евакуації або переходу до захисних споруд.
|
Знаннєвий компонент Учень(учениця): характеризує основні способи захисту населення в надзвичайних ситуаціях, призначення та будову основних засобів індивідуального захисту органів дихання та шкіри, сигнали і порядок оповіщення населення про виникнення надзвичайних ситуацій і порядок дій при цьому,способи проведення евакуації населення; знає порядок підготовки засобів індивідуальног озахисту органів дихання та шкірних покривів; порядок одягання та зняття захисного загальновійськового комплекту після виходу із зараженої зони; алгоритм дій у разі виникнення надзвичайної ситуації; алгоритм дій в разі хімічної атаки або надзвичайної ситуації на хімічному об’єкті при ураженні аміаком, оксидами азоту,фосфіном, фосгеном, хлором, хлоридом водню, при застосуванні сильнодіючих отруйних речовин та біологічни хпрепаратів; алгоритм дій та застережні заходи при застосуванні білого фосфору. Алгоритм дійу разіобвалу будівлі, пожежі, артобстрілу, внатовпі, якщо стали заручником, вразі терористичного акту, перестрілки, захоплення транспорту. Порядок дій та правила поведінки під час виходу із зони бойових дій. вміє користуватися основними засобами індивідуального захисту органів дихання та шкіри. Розрізняє різні прояви страху, їх ознаки називає основні фізіологічні та психологічні ознаки страху, бойового стресу, рівні за інтенсивністю. вміє застосовувати 5-6 вправ на подолання різнихпроявів при панічному нападі, тривозі, істериці, ступорі, апатії, проявах гніву, злості, агресії класифікує обладнання та пояснює порядок використання інженерних споруд для захисту населення; характеризує основні способи захисту населення внадзвичайних ситуаціях, способи проведення евакуації населення; вміє користуватися медичними засобами захисту (аптечка індивідуальна) пояснюєправилабезпекипідчасзахистунаселеннявнадзвичайнихситуаціях, характеризує способи проведення евакуації населення; виконує алгоритм підготовки населення до евакуаційних заходів та розміщення населення |
|
|
46. |
|
Види, місце знаходження, обладнання укриттів, сховищ, бомбосховищ. Вміст і складання тривожної валізи. |
|||
47. |
|
Повідомлення про загрозу і виникнення надзвичайних ситуацій та постійне інформування населення про зміну ситуації. Засоби індивідуального та колективного захисту. Застосування засобів індивідуального захисту. |
|||
48. |
|
Медичний, радіаційний та хімічний захист, евакуація населення з небезпечних районів. Способи визначення рівня ураження навколишнього середовища, продуктів харчування та води радіоактивними, отруйними, сильнодіючими отруйними речовинами та біологічними препаратами. |
|||
49. |
|
Порядок дій в умовах особливого періоду, під час артилерійського обстрілу, у натовпі, у разі виявленні підозрілого предмету, виходу із зони бойових дій. |
|
||
50. |
|
Види терористичних проявів та способи дій терористів. Захист від терористичних проявів та дії населення в умовах надзвичайних ситуацій, пов’язаних з можливими терористичними проявами. Психологічна стійкість та саморегуляція під час надзвичайних ситуацій. Само-та взаємо допомога при панічному нападі, тривозі, істериці, ступорі, апатії, проявах гніву, злості, агресії. |
|||
Тема 4. Попередження ризиків від вибухонебезпечних предметів (2 год) |
|
||||
51. |
|
Протимінна діяльність та її складові. Міжнародні стандарти та нормативно-правова база протимінної діяльності в Україні. Ознаки небезпечних територій (районів) та їх системи позначення (маркування). |
Знаннєвий та діяльнісний компонент Учень (учениця): Розуміє вплив мін та вибухо небезпечних предметів (ВНП) на людину,сім’юта суспільство, називає складові протимінної діяльності; основніположення нормативно-правової бази протимінноїдіяльностівУкраїні має уявлення про національний та міжнародністандарти протимінної діяльності, Міжнародні Конвенції щодо зменшення загрози для мирного населення відмінта ВНП. Знає можливі види загроз для цивільного населення під час воєнних конфліктів та ступені їх ризику. Має навички правильної поведінки в мовах наявності різних загроз збоку мін і ВНП Вміє розрізняти небезпечні території за їхніми ознаками. |
|
|
52. |
|
Основи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації. Основні способи захисту населення в надзвичайних ситуаціях. Попередження ризиків від вибухонебезпечних предметів. Тематичне оцінювання |
|||
|
|
||||