Календарно-тематичне планування
занять міжшкільного факультативу
«Підготовка до ЗНО. Українська мова та література»
на 2018-2020 н. р.
Планування занять складено відповідно до
Програми Зовнішнього незалежного оцінювання з української мови
та літератури для осіб, які бажають здобувати вищу освіту
на основі повної середньої освіти (наказ Міністерства
освіти і науки України № 77 від 03.02.2016 р.)
1. | Алфавіт. Наголос. Основні випадки уподібнення приголосних звуків. Спрощення в групах приголосних. Основні випадки чергування у-в, і-й. Правопис літер, що позначають ненаголошені голосні [е], [и], [о] в коренях слів. | ||
2. | Роди та жанри художньої літератури. | ||
3. | Правила вживання м'якого знака. Сполучення йо, ьо. Правила вживання апострофа. Подвоєння букв на позначення подовжених м'яких приголосних і збігу однакових приголосних звуків. | ||
4. | Тропи. Поетична фонетика й синтаксис. | ||
5. | Правопис префіксів і суфіксів. Найпоширеніші випадки чергування пригол. звуків. Правопис великої літери. Лапки у власних назвах. | ||
6. | Літературні напрями й течії. | ||
7. | Написання слів іншомовного походження. Основні правила переносу слів із рядка в рядок. Написання складних слів разом і через дефіс. Правопис складноскорочених слів. | ||
8. | Загальна характеристика календарно-обрядових, суспільно-побутових та родинно-побутових пісень. | ||
9. | Правопис відмінкових закінчень іменників, прикметників. Правопис н та нн у прикметниках і дієприкметниках, не з різними част. мови | ||
10. | Пісні Марусі Чурай «Віють вітри», «За світ встали козаченьки». | ||
11. | Лексичне значення слова. Багатозначні й однозначні слова. Пряме та переносне значення слова. Омоніми. Синоніми. Антоніми. Пароніми. Лексика української мови за походженням. Власне українська лексика. Лексичні запозичення з інших мов. | ||
12. | Тематика, образи, зміст народних дум і балад. | ||
13. | Загальновживані слова. Професійна, діалектна, розмовна лексика. Терміни. Застарілі й нові слова (неологізми). Нейтральна й емоційно забарвлена лексика. Поняття про фразеологізми | ||
14. | «Повість минулих літ» (уривки про заснування Києва, про помсту княгині Ольги). | ||
15. | Будова слова. Спільнокореневі слова й форми того самого слова | ||
16. | «Слово про похід Ігорів». | ||
17. | Іменник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Іменники власні та загальні; істоти й неістоти. Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній. Число іменників. | ||
18. | Г. Сковорода. «De libertate», «Всякому місту – звичай і права…», «Бджола та Шершень», афоризми. | ||
19. | Відмінювання іменників. Невідмінювані іменники в українській мові. Написання й відмінювання чоловічих імен по батькові. Кличний відмінок (у власних чоловічих та жіночих іменах). | ||
20. | І. Котляревський. «Енеїда», «Наталка Полтавка». | ||
21. | Прикметник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Відмінювання прикметників. Ступені порівняння якісних прикметників: вищий і найвищий. Способи їх творення (проста й складена форми). Зміни приголосних при творенні ступенів порівняння прикметників. | ||
22. | Г. Квітка-Основ'яненко. «Маруся». | ||
23. | Числівник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Типи відмінювання кількісних числівників. | ||
24. | Т. Шевченко. «Катерина», «Гайдамаки», «Заповіт». | ||
25. | Займенник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Відмінювання займенників. Творення й правопис неозначених і заперечних займенників | ||
26. | Т. Шевченко. «Сон («У всякого своя доля…»), «І мертвим, і живим…», «Кавказ». | ||
27. | Дієслово як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Форми дієслова: дієвідмінювані, відмінювані (дієприкметник) і незмінні (інфінітив, дієприслівник, форми на но, -то). Безособові дієслова. | ||
28. | П. Куліш. «Чорна рада». | ||
29. | Способи дієслова: дійсний, умовний, наказовий. Творення форм умовного й наказового способів дієслів. Особові закінчення дієслів І та ІІ дієвідміни. Чергування приголосних в особових формах дієслів теп. та майб. часу. | ||
30. | І. Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім'я» | ||
31. | Дієприкметник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Активні та пасивні дієприкметники. Творення актив. й пасив. дієприкметників теперішнього й минулого часу. Дієприкметниковий зворот. Безособовій форми на -но, -то. | ||
32. | П. Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» | ||
33. | Прислівник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Ступені порівняння прислівників: вищий і найвищий. Зміни приголосних при творенні ступенів порівняння прикметників. Правопис прислівників на -о, -е, утворених від прикметників і дієприкметників. Написання разом, окремо й через дефіс прислівників і сполучень прислівникового типу | ||
34. | І. Карпенко-Карий. «Мартин Боруля». | ||
35. | Прийменник як службова частина мови. Зв'язок прийменника з непрямими відмінками іменника. Правопис прийменників. | ||
36. | І. Франко. «Гімн», «Чого являєшся мені у сні?», «Мойсей» | ||
37. | Частка як службова частина мови. Правопис часток | ||
38. | М. Коцюбинський. «Intermezzo». «Тіні забутих предків». | ||
39. | Вигук як службова частина мови. Правопис вигуків | ||
40. | О. Кобилянська. «Земля». | ||
41. | Словосполучення й речення як основні одиниці синтаксису. Підрядний і сурядний зв'язок між словами й частинами складного речення | ||
42. | Л. Українка. «Сontra spem spero!», «Лісова пісня». | ||
43. | Речення як основна синтаксична одиниця. Граматична основа речення. Порядок слів у реченні. | ||
44. | М. Вороний. «Блакитна Панна».
| ||
45. | Види речень за метою висловлювання (розповідні, питальні й спонукальні); за емоційним забарвленням (окличні й неокличні); за будовою (прості й складні); за складом граматичної основи (двоскладні й односкладні); за наявністю чи відсутністю другорядних членів (непоширені й поширені); за наявністю необхідних другорядних членів (повні й неповні); за наявністю чи відсутністю ускладнювальних засобів (однорідних членів речення, вставних слів, словосполучень, речень, відокремлених членів речення, звертань) | ||
46. | П. Тичина. «О, панно Інно…», «Ви знаєте, як липа шелестить…», «Пам'яті тридцяти». | ||
47. | Підмет і присудок як головні члени двоскладного речення. Зв'язок між підметом і присудком | ||
48. | В. Сосюра. «Любіть Україну!» | ||
49. | Означення. Прикладка як різновид означення. Додаток. Обставина. Порівняльний зворот | ||
50. | М. Хвильовий. «Я (Романтика)». | ||
51. | Граматична основа односкладного речення. Типи односкладних речень за способом вираження та значення головного члена: односкладні речення з головним членом у формі присудка (означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові, безособові) та односкладні речення з головним членом у формі підмета (називні) | ||
52. | Ю. Яновський. «Дитинство». | ||
53. | Речення з однорідними членами. Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами. Речення зі звертанням. Речення зі вставними словами, словосполученнями, реченнями, їх значення. | ||
54. | В. Підмогильний. «Місто». | ||
55. | Речення з відокремленими членами. Відокремлені означення, прикладки – непоширені й поширені. Відокремлені додатки, обставини. Відокремлені уточнювальні члени речення. Розділові знаки в ускладненому реченні | ||
56. | М. Куліш. «Мина Мазайло». | ||
57. | Типи складних речень за способом зв'язку їх частин: сполучникові й безсполучникові. Сурядний і підрядний зв'язок між частинами складного речення | ||
58. | О. Вишня. «Моя автобіографія», «Сом». | ||
59. | Єднальні, протиставні й розділові сполучники в складносурядному реченні. Смислові зв'язки між частинами складносурядного речення. Розділові знаки в складносурядному реченні | ||
60. | О. Довженко. «Зачарована Десна», «Україна в огні». | ||
61. | Складнопідрядне речення, його будова. Головна й підрядна частини. Підрядні сполучники й сполучні слова як засоби зв'язку в складнопідрядному реченні. | ||
62. | А. Малишко. «Пісня про рушник». | ||
63. | Основні види підрядних речень: означальні, з'ясувальні, обставинні (місця, часу, способу дії та ступеня, порівняльні, причини, наслідкові, мети, умови, допустові). Складнопідрядні речення з кількома підрядними, розділові знаки в них | ||
64. | В. Симоненко. «Ти знаєш, що ти – людина…», «Задивляюсь у твої зіниці…»
| ||
65. | Безсполучникове складне речення. Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні. Складне речення з різними видами сполучникового й безсполучникового зв'язку, розділові знаки в ньому | ||
66. | В. Стус. «Як добре те, що смерті не боюсь я». «О земле втрачена, явися!..».
| ||
67. | Пряма й непряма мова. Заміна прямої мови непрямою. Цитата як різновид прямої мови. Діалог. Розділові знаки в конструкціях із прямою мовою, цитатою та діалогом | ||
68. | Л. Костенко. «Маруся Чурай». І. Багряний. «Тигролови». Є. Маланюк. «Стилет чи стилос?» | ||
69. | Стилі мовлення (розмовний, науковий, художній, офіційно-діловий, публіцистичний), їх основні ознаки, функції. Написання власного висловлювання | ||
70. | Загальний огляд, основні тенденції. Постмодернізм як літературне явище. | ||
71. | Види мовленнєвої діяльності; адресант і адресат мовлення; монологічне й діалогічне мовлення. Тема й основна думка висловлення. Вимоги до мовлення (змістовність, логічна послідовність, багатство, точність, виразність, доречність, правильність). Основні ознаки тексту: зв'язність, комунікативність, членованість, інформативність. Зміст і будова тексту, поділ тексту на абзаци, мікротеми. Способи зв'язку речень у тексті. Тексти різних стилів, типів, жанрів мовлення |
Календарно-тематичне планування
занять міжшкільного факультативу
«Підготовка до ЗНО. Українська мова та література»
на 2018-2020 н. р.
Планування занять складено відповідно до
Програми Зовнішнього незалежного оцінювання з української мови
та літератури для осіб, які бажають здобувати вищу освіту
на основі повної середньої освіти (наказ Міністерства
освіти і науки України № 77 від 03.02.2016 р.)
|
Алфавіт. Наголос. Основні випадки уподібнення приголосних звуків. Спрощення в групах приголосних. Основні випадки чергування у-в, і-й. Правопис літер, що позначають ненаголошені голосні [е], [и], [о] в коренях слів. |
|
|
|
Роди та жанри художньої літератури. |
|
|
|
Правила вживання м’якого знака. Сполучення йо, ьо. Правила вживання апострофа. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних і збігу однакових приголосних звуків. |
|
|
|
Тропи. Поетична фонетика й синтаксис. |
|
|
|
Правопис префіксів і суфіксів. Найпоширеніші випадки чергування пригол. звуків. Правопис великої літери. Лапки у власних назвах. |
|
|
|
Літературні напрями й течії. |
|
|
|
Написання слів іншомовного походження. Основні правила переносу слів із рядка в рядок. Написання складних слів разом і через дефіс. Правопис складноскорочених слів. |
|
|
|
Загальна характеристика календарно-обрядових, суспільно-побутових та родинно-побутових пісень. |
|
|
|
Правопис відмінкових закінчень іменників, прикметників. Правопис н та нн у прикметниках і дієприкметниках, не з різними част. мови |
|
|
|
Пісні Марусі Чурай «Віють вітри», «За світ встали козаченьки». Історичні пісні «Ой Морозе, Морозенку», «Чи не той то хміль…». |
|
|
|
Лексичне значення слова. Багатозначні й однозначні слова. Пряме та переносне значення слова. Омоніми. Синоніми. Антоніми. Пароніми. Лексика української мови за походженням. Власне українська лексика. Лексичні запозичення з інших мов. |
|
|
|
Тематика, образи, зміст народних дум і балад. «Дума про Марусю Богуславку». Балада «Ой летіла стріла» |
|
|
|
Загальновживані слова. Професійна, діалектна, розмовна лексика. Терміни. Застарілі й нові слова (неологізми). Нейтральна й емоційно забарвлена лексика. Поняття про фразеологізми |
|
|
|
«Повість минулих літ» (уривки про заснування Києва, про помсту княгині Ольги). |
|
|
|
Будова слова. Спільнокореневі слова й форми того самого слова |
|
|
|
«Слово про похід Ігорів». |
|
|
|
Іменник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Іменники власні та загальні; істоти й неістоти. Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній. Число іменників. |
|
|
|
Г. Сковорода. «De libertate», «Всякому місту – звичай і права…», «Бджола та Шершень», афоризми. |
|
|
|
Відмінювання іменників. Невідмінювані іменники в українській мові. Написання й відмінювання чоловічих імен по батькові. Кличний відмінок (у власних чоловічих та жіночих іменах). |
|
|
|
І. Котляревський. «Енеїда», «Наталка Полтавка». |
|
|
|
Прикметник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Відмінювання прикметників. Ступені порівняння якісних прикметників: вищий і найвищий. Способи їх творення (проста й складена форми). Зміни приголосних при творенні ступенів порівняння прикметників. |
|
|
|
Г. Квітка-Основ’яненко. «Маруся». |
|
|
|
Числівник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Типи відмінювання кількісних числівників. Порядкові числівники, особливості їх відмінювання. Особливості правопису числівників. Узгодження числівників з іменниками. Уживання числівника для позначення часу й дат |
|
|
|
|||
|
Т. Шевченко. «Катерина», «Гайдамаки», «Заповіт». |
|
|
|
Займенник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Відмінювання займенників. Творення й правопис неозначених і заперечних займенників |
|
|
|
Т. Шевченко. «Сон («У всякого своя доля…»), «І мертвим, і живим…», «Кавказ». |
|
|
|
Дієслово як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Форми дієслова: дієвідмінювані, відмінювані (дієприкметник) і незмінні (інфінітив, дієприслівник, форми на но, -то). Безособові дієслова. |
|
|
|
П. Куліш. «Чорна рада». |
|
|
|
Способи дієслова: дійсний, умовний, наказовий. Творення форм умовного й наказового способів дієслів. Особові закінчення дієслів І та ІІ дієвідміни. Чергування приголосних в особових формах дієслів теп. та майб. часу. |
|
|
|
І. Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я» |
|
|
|
Дієприкметник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Активні та пасивні дієприкметники. Творення актив. й пасив. дієприкметників теперішнього й минулого часу. Дієприкметниковий зворот. Безособовій форми на -но, -то. Дієприслівник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Дієприслівниковий зворот |
|
|
|
П. Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» |
|
|
|
Прислівник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Ступені порівняння прислівників: вищий і найвищий. Зміни приголосних при творенні ступенів порівняння прикметників. Правопис прислівників на -о, -е, утворених від прикметників і дієприкметників. Написання разом, окремо й через дефіс прислівників і сполучень прислівникового типу |
|
|
|
І. Карпенко-Карий. «Мартин Боруля». |
|
|
|
Прийменник як службова частина мови. Зв’язок прийменника з непрямими відмінками іменника. Правопис прийменників. Сполучник як службова частина мови. Групи сполучників за значенням і синтаксичною роллю: сурядні й підрядні. Групи сполучників за вживанням (одиничні, парні, повторювані) та за будовою (прості, складні, складені). Правопис сполучників. Розрізнення сполучників та інших співзвучних частин мови. |
|
|
|
І. Франко. «Гімн», «Чого являєшся мені у сні?», «Мойсей» |
|
|
|
Частка як службова частина мови. Правопис часток |
|
|
|
М. Коцюбинський. «Intermezzo». «Тіні забутих предків». |
|
|
|
Вигук як службова частина мови. Правопис вигуків |
|
|
|
О. Кобилянська. «Земля». |
|
|
|
Словосполучення й речення як основні одиниці синтаксису. Підрядний і сурядний зв’язок між словами й частинами складного речення |
|
|
|
Л. Українка. «Сontra spem spero!», «Лісова пісня». |
|
|
|
Речення як основна синтаксична одиниця. Граматична основа речення. Порядок слів у реченні. |
|
|
|
М. Вороний. «Блакитна Панна». О. Олесь. «Чари ночі», «О слово рідне! Орле скутий!..» М. Зеров. «Київ – традиція». |
|
|
|
Види речень за метою висловлювання (розповідні, питальні й спонукальні); за емоційним забарвленням (окличні й неокличні); за будовою (прості й складні); за складом граматичної основи (двоскладні й односкладні); за наявністю чи відсутністю другорядних членів (непоширені й поширені); за наявністю необхідних другорядних членів (повні й неповні); за наявністю чи відсутністю ускладнювальних засобів (однорідних членів речення, вставних слів, словосполучень, речень, відокремлених членів речення, звертань) |
|
|
|
П. Тичина. «О, панно Інно…», «Ви знаєте, як липа шелестить…», «Пам’яті тридцяти». М. Рильський. «Молюсь і вірю. Вітер грає…». |
|
|
|
Підмет і присудок як головні члени двоскладного речення. Зв’язок між підметом і присудком |
|
|
|
В. Сосюра. «Любіть Україну!» Б.-І. Антонич. «Різдво». |
|
|
|
Означення. Прикладка як різновид означення. Додаток. Обставина. Порівняльний зворот |
|
|
|
М. Хвильовий. «Я (Романтика)». |
|
|
|
Граматична основа односкладного речення. Типи односкладних речень за способом вираження та значення головного члена: односкладні речення з головним членом у формі присудка (означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові, безособові) та односкладні речення з головним членом у формі підмета (називні) |
|
|
|
Ю. Яновський. «Дитинство». |
|
|
|
Речення з однорідними членами. Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами. Речення зі звертанням. Речення зі вставними словами, словосполученнями, реченнями, їх значення. |
|
|
|
В. Підмогильний. «Місто». |
|
|
|
Речення з відокремленими членами. Відокремлені означення, прикладки – непоширені й поширені. Відокремлені додатки, обставини. Відокремлені уточнювальні члени речення. Розділові знаки в ускладненому реченні |
|
|
|
М. Куліш. «Мина Мазайло». |
|
|
|
Типи складних речень за способом зв’язку їх частин: сполучникові й безсполучникові. Сурядний і підрядний зв’язок між частинами складного речення |
|
|
|
О. Вишня. «Моя автобіографія», «Сом». |
|
|
|
Єднальні, протиставні й розділові сполучники в складносурядному реченні. Смислові зв’язки між частинами складносурядного речення. Розділові знаки в складносурядному реченні |
|
|
|
О. Довженко. «Зачарована Десна», «Україна в огні». |
|
|
|
Складнопідрядне речення, його будова. Головна й підрядна частини. Підрядні сполучники й сполучні слова як засоби зв’язку в складнопідрядному реченні. |
|
|
|
А. Малишко. «Пісня про рушник». О. Гончар. «Залізний острів». |
|
|
|
Основні види підрядних речень: означальні, з’ясувальні, обставинні (місця, часу, способу дії та ступеня, порівняльні, причини, наслідкові, мети, умови, допустові). Складнопідрядні речення з кількома підрядними, розділові знаки в них |
|
|
|
В. Симоненко. «Ти знаєш, що ти – людина…», «Задивляюсь у твої зіниці…» Г. Тютюнник. «Три зозулі з поклоном». |
|
|
|
Безсполучникове складне речення. Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні. Складне речення з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку, розділові знаки в ньому
|
|
|
|
В. Стус. «Як добре те, що смерті не боюсь я». «О земле втрачена, явися!..». І. Драч. «Балада про соняшник». Л. Костенко. «Страшні слова, коли вони мовчать», «Українське альфреско». |
|
|
|
Пряма й непряма мова. Заміна прямої мови непрямою. Цитата як різновид прямої мови. Діалог. Розділові знаки в конструкціях із прямою мовою, цитатою та діалогом |
|
|
|
Л. Костенко. «Маруся Чурай». І. Багряний. «Тигролови». Є. Маланюк. «Стилет чи стилос?» |
|
|
|
Стилі мовлення (розмовний, науковий, художній, офіційно-діловий, публіцистичний), їх основні ознаки, функції. Написання власного висловлювання |
|
|
|
Загальний огляд, основні тенденції. Постмодернізм як літературне явище. |
|
|
|
Види мовленнєвої діяльності; адресант і адресат мовлення; монологічне й діалогічне мовлення. Тема й основна думка висловлення. Вимоги до мовлення (змістовність, логічна послідовність, багатство, точність, виразність, доречність, правильність). Основні ознаки тексту: зв’язність, комунікативність, членованість, інформативність. Зміст і будова тексту, поділ тексту на абзаци, мікротеми. Способи зв’язку речень у тексті. Тексти різних стилів, типів, жанрів мовлення |
|
|