Готуємося до нового навчального року! Матеріал містить календарно-тематичне планування уроків зарубіжної літератури у 8 класі за новою програмою (2018-2019 навчальний рік).
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА. 8 КЛАС
(Усього - 70 год. На тиждень – 2 год.)
№ з/п |
Тема уроку |
К-сть годин |
Дата |
1 |
ВСТУП Література і культура. Роди літератури (епос, лірика, драма), їхні характерні ознаки. Літературний процес. Основні літературні епохи, напрями, течії, специфіка їхнього розвитку в різних країнах. ТЛ. Рід літератури, епос, лірика, драма. Початкові поняття про літературний напрям, літературну течію. |
1 |
|
2 |
СВЯЩЕННІ КНИГИ ЛЮДСТВА ЯК ПАМ’ЯТКИ КУЛЬТУРИ І ДЖЕРЕЛО ЛІТЕРАТУРИ Загальнокультурне значення священних книг народів світу, найвідоміші з них. Священні книги як вихідна основа світових релігій, етичних уявлень, мистецтва різних народів. |
1 |
|
3 |
Веди як пам’ятка індоєвропейської словесності ІІ – І тис. до н.е. Образи ведійської міфології (боги, напівбоги, герої, ворожі сили, символи та ін.). Космогонічні міфи Вед. ТЛ. Поглиблення понять про міф, міфологічний образ. |
1 |
|
4 |
Біблія як основа двох релігій – юдейської і християнської. Зв’язок Біблії з історією і міфологією. Структура Біблії, її складники. |
1 |
|
5 |
Старий Заповіт (Створення світу. Каїн і Авель. 10 заповідей). Ключові ідеї та образи Старого Заповіту. |
1 |
|
6 |
Новий Заповіт (Євангеліє – 2-3 розділи за вибором учителя). Ключові ідеї та образи Нового Заповіту. Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів. |
1 |
|
7 |
Позакласне читання. Твори українських і зарубіжних письменників, які зверталися до образів, сюжетів, мотивів священних книг. |
1 |
|
8 |
Коран – головна книга ісламу. Побудова Корану, охоплення в ньому різних сфер людського життя. |
1 |
|
9 |
Контрольна робота №1. Вступ. Священні книги людства як пам’ятки культури і джерело літератури (тест, відповіді на запитання, літературний диктант, анкета головного героя за твором …, комбінована контрольна робота). |
1 |
|
10 |
АНТИЧНІСТЬ Поняття про античність, її хронологічні межі. Основні етапи, роди і жанри античної літератури. Специфіка розвитку літератури в Давній Греції і в Давньому Римі. Концепція людини і світу в античній літературі (ідея гармонії тілесного і духовного, любов до життя в усіх його проявах, відкриття світу, героїчне служіння, катарсис, поєднання реального і міфологічного та ін.). Давньогрецька міфологія. Основні цикли давньогрецьких міфів. Міфологічна основа героїчного епосу. |
1
|
|
11 |
Міфи троянського циклу. Облога Трої. Смерть Ахілла. Троянський кінь. Відображення історичних подій у міфах троянського циклу. Ключові образи циклу, їхній гуманістичний зміст. Міфологічні символи (яблуко розбрату, троянський кінь та ін.). |
1 |
|
12 |
Гомер та його значення в історії розвитку європейських літератур. «Іліада» (огляд). Міфологічна основа гомерівського епосу. ТЛ. Героїчний епос, віршований розмір (гекзаметр, пентаметр). |
1 |
|
13 |
«Двобій Ахілла і Гектора» (пісня 22, вірші 140- 410), «Пріам у Ахілла» (пісня 24, вірші 470-670). Образи Ахілла і Гектора. Гуманістичний зміст «Іліади». Катарсис. |
1 |
|
14 |
Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції. Тіртей (VІІ ст. до н.е.). Ідея захисту рідної країни в елегії «Добре вмирати тому…». Античний ідеал героя. Авторська позиція. ТЛ. Елегія, ода. |
1 |
|
15 |
Сапфо (VІІ-VІ ст. до н.е.). «До Афродіти» («Барвношатна владарка Афродіто…»). Звернення у вірші до Афродіти – богині кохання. Образ ліричної героїні, глибина її почуттів і переживань. |
1 |
|
16 |
Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві. Основні жанри давньогрецької драми – трагедія і комедія. ТЛ. Трагедія. |
1 |
|
17 |
Есхіл (бл. 525-бл. 456 рр. до н. е.). Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру. Утілення міфу про Прометея у трагедії «Прометей закутий». Основний конфлікт трагедії. «Дари» Прометея людству. Ідеї служіння, самопожертви, свободи. |
1 |
|
18 |
«Золота доба» давньоримської літератури. Публій Вергілій Марон (70-19 рр. до н. е.). «Енеїда» (огляд, 1-2 уривки за вибором учителя). Зв’язок твору з гомерівським епосом, міфологією. Ідея громадського служіння, утвердження величі держави. Образ Енея та його значення в композиції твору. |
1 |
|
19 |
РМ №1. Створення віртуального Парку міфологічного періоду (за текстами давньогрецьких міфів створити віртуальний парк, де будуть представлені міфологічні істоти, з якими випало зустрітися античним героям; дібрати ілюстративний матеріал і скласти план екскурсії парком). |
1 |
|
20 |
Квінт Горацій Флакк (65-8 рр. до н. е.). Тема мистецтва і призначення митця у творі «До Мельпомени» («Мій пам’ятник стоїть…»). Пам’ятник як символ вічності поезії. Розуміння автором значення свого доробку. |
1 |
|
21 |
Публій Овідій Назон (43 р. до н. е. – бл. 18 р. н. е.). Життя та творчість поета. Міфологічний і філософський зміст поеми «Метаморфози» (огляд). Конфлікт митця з владою, трагедія вигнання і сум за батьківщиною у «Сумних елегіях». Образ відторгненого поета. Любов до вітчизни як провідна ідея твору (в межах циклу «Сумні елегії»). Вплив античності на розвиток світової літератури й культури. |
1 |
|
22-23 |
Контрольна робота №2 (твір «Прометей як «вічний» образ світової культури» або «Тема кохання в античній літературі»). |
2 |
|
24 |
СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ Середньовіччя як доба, її хронологічні межі й специфічні ознаки в історії європейських і східних культур. Вплив релігії, філософії на літературу і культуру в добу Середньовіччя. Основні жанри середньовічної літератури на Заході й Сході. |
1 |
|
25 |
Особливості розвитку китайської лірики епохи Тан. Лі Бо (701-762). Основні теми і мотиви лірики митця. Вплив даосизму на його світогляд. Своєрідність пейзажів Лі Бо, утілення в них краси природи і духовного життя. «Печаль на яшмовому ганку». |
1 |
|
26 |
Ду Фу (712-770). Зв’язок поезії Ду Фу з історичною реальністю. Вплив конфуціанства на його світогляд. Національні образи, символи в ліриці митця. «Пісня про хліб і шовк». Образ ліричного героя, його сприйняття життя і природи, почуття, мрії, ідеали, дума про батьківщину. |
1 |
|
27 |
Золота доба персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники. Омар Хаям (бл.1048-після 1122). Рубаї. Лаконізм і місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви творчості Омара Хаяма. ТЛ. Рубаї. Вивчити напам’ять 2-3 рубаї Омара Хаяма. |
1 |
|
28 |
Позакласне читання. Чарівний світ східної поезії. Творчість Рудакі. Газелі, рубаї, бейти. |
1 |
|
29 |
РМ №2. Написання власних рубаї. |
1 |
|
30 |
Література середньовічної Європи: основні тенденції та жанрово-тематичне розмаїття. «Пісня про Роланда» (Х ст.). Історична основа твору й поетичне переосмислення в ньому реальних подій. Патріотичні ідеї. Образна система (Роланд, Генелон, Карл та ін.). Елементи фольклору. Особливості поетичної мови твору. ТЛ. Поглиблення понять про героїчний епос (середньовічний). |
1 |
|
31 |
Аліг’єрі Данте (1265-1321) – ключова постать італійського Середньовіччя і переходу до Відродження. Загальна характеристика його творчості. Утілення в сонеті 11 («В своїх очах вона несе кохання…») краси високого почуття кохання. ТЛ. Сонет. |
1 |
|
32 |
Контрольна робота №3. Середньовіччя (тест, відповіді на запитання, літературний диктант, анкета головного героя за твором …, комбінована контрольна робота). |
1 |
|
33 |
ВІДРОДЖЕННЯ Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі. Гуманізм. Культ античності. Характерні риси ренесансної культури і літератури. |
1 |
|
34 |
Франческо Петрарка (1304–1374). Сонети № 61, 132. Історія кохання в сонетах Ф. Петрарки. Образ ліричного героя та героїні. |
1 |
|
35 |
Утілення гуманістичних ідеалів у поезії митця. Структура сонетів Ф. Петрарки. ТЛ. Поглиблення поняття про сонет. Катрен, терцет, ямб. Вивчити напам’ять сонет (за вибором учнів). |
1 |
|
36 |
Виняткова роль Вільяма Шекспіра (1564–1616) в розвитку англійської національної літератури і світового мистецтва. Сонети № 66, 116, 130. |
1 |
|
37 |
Основні теми сонетів В. Шекспіра – кохання до Смаглявої леді, дружба. Відображення внутрішнього світу ренесансної людини (описи природи, змалювання сили почуттів та ін.). Художні особливості сонетів В. Шекспіра. Вивчити напам’ять сонет (за вибором учнів). |
1 |
|
38 |
Трагедія «Ромео і Джульєтта». Історія створення. Конфлікт справжнього почуття і забобонів. ТЛ. Поглиблення поняття про трагедію. |
1 |
|
39 |
Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив кохання на людську особистість (зміни в характерах головних героїв, їхня еволюція). Проблема життя і смерті. |
1 |
|
40 |
Трактування фіналу. Гуманістична цінність трагедії В. Шекспіра, її популярність серед різних поколінь. |
1 |
|
41 |
Мігель де Сервантес Сааведра (1547–1616). «Дон Кіхот» I частина (огляд, 2-3 розділи за вибором учителя). Історія створення роману, його зв’язок із лицарськими романами, пародійний характер. ТЛ. Поглиблення поняття про роман. |
1 |
|
42 |
Особливості сюжету і композиції твору. Конфлікт високих прагнень Дон Кіхота і буденної дійсності, неможливості реалізації ідеалів героя. |
1 |
|
43 |
Дон Кіхот і Санчо Панса – парні образи, у яких утілено високу мрію і прагматизм. «Донкіхотство». |
1 |
|
44 |
РМ №3. Диспут на тему «Чи потрібні сьогодні Дон Кіхоти?» |
1 |
|
45 |
Синтез різних жанрових ознак у романі (героїчного епосу, лицарського, авантюрно-пригодницького, філософського роману, пародії). Широта філософського змісту твору, можливість його різних тлумачень. Популярність вічних образів. ТЛ. Поглиблення поняття про вічний образ. |
1 |
|
46-47 |
Контрольна робота №4 (твір «Почуття, що сильніше за смерть» (за трагедією В.Шекспіра «Ромео і Джульєтта»), або «Благородний лицар Дон Кіхот – герой і дивак» (за романом Сервантеса «Дон Кіхот»)). |
2 |
|
48 |
БАРОКО І КЛАСИЦИЗМ Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві. Видатні представники європейського бароко та їхні здобутки (огляд). |
1 |
|
49 |
Із лірики європейського бароко. Джонн Донн (1572–1631). «Священні сонети» (19-й сонет «Щоб мучить мене…»). Напруга почуттів ліричного героя. Символіка. Поетична мова. ТЛ. Поглиблення понять про вірш (філософський). |
1 |
|
50 |
Історичні умови, філософське та естетичні підґрунтя класицизму. Характерні ознаки класицизму як художнього напряму. |
1 |
|
51 |
Позакласне читання. Лопе де Вега. Головні образи, конфлікт та ідея комедії «Собака на сіні». |
1 |
|
52 |
Мольєр (1622–1673) - майстер класицистичної комедії. Художнє новаторство Мольєра у драматургії, вплив його відкриттів на світове театральне мистецтво. |
1 |
|
53 |
Історія створення комедії «Міщанин-шляхтич». ТЛ. Комедія. |
1 |
|
54 |
Тематика і проблематика твору, його загальнолюдське значення. |
1 |
|
55 |
Основні образи комедії (пан Журден, пані Журден, граф Дорант, графиня Дорімена, Клеонт та ін.). |
1 |
|
56 |
РМ №4. Сутність морального уроку, утіленого митцем засобами комедії («Міщанин-шляхтич» Мольєра). |
1 |
|
57 |
Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм). ТЛ. Сатира, сарказм. Поглиблення понять про гумор, іронію. |
1 |
|
58 |
Контрольна робота №5. Бароко і класицизм (тест, відповіді на запитання, літературний диктант, анкета головного героя за твором …, комбінована контрольна робота). |
1 |
|
59 |
ЛІТЕРАТУРА XX–XXI СТ. У ПОШУКАХ СЕБЕ І ВИСОКОГО ПОЛЬОТУ Антуан де Сент-Екзюпері (1900–1944). Людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц». |
1 |
|
60 |
Філософський зміст твору. Художні образи. ТЛ. Поглиблення понять про метафору, алегорію. Притча. |
1 |
|
61 |
Річард Бах (нар. 1936). Сюжет твору Р.Баха «Чайка Джонатан Лівінгстон» як філософська метафора людського буття. |
1 |
|
62 |
Алегоричні образи повісті. Утілення прагнення до високої мети в образі чайки Джонатана. |
|
|
63 |
Художній конфлікт і можливість його подолання. Ознаки притчі у творі. |
1 |
|
64 |
Марина Аромштам (нар. 1960). «Коли відпочивають янголи». Учителька (Марсем) та її учні: два погляди на один світ. |
1 |
|
65-66 |
Моральні проблеми (сімейні драми, перше кохання, конфлікти батьків і дітей, пошуки шляху в житті та ін.) та їхнє осмислення у творі. |
2 |
|
67 |
Позакласне читання. Протиставлення зовнішньої краси внутрішньому моральному каліцтву в оповіданні Івана Буніна «Красуня». |
1 |
|
68 |
Контрольна робота №6. Література ХХ-ХХІ ст. Пошуки себе і високого польоту (тест, відповіді на запитання, літературний диктант, анкета головного героя за твором …, комбінована контрольна робота). |
1 |
|
69-70 |
ПІДСУМКИ Узагальнення та систематизація навчального матеріалу. |
2 |
|
1