Календарно-тематичне планування з предмета «Історія України»
8 клас (2 години на тиждень, 70 години на рік)
Програма: Оновлена навчальна програма «Історія України. Всесвітня історія. 6 – 11 класи»
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» наказом Міністерства освіти і науки України від 03.08.2022 № 698
Підручник: Історія України: підруч. для 8 кл. закладів загальної середньої освіти / І. Я. Щупак, Б. В. Черкас, О. В. Бурлака, Н. С. Власова, К. Ю. Галушко, В. О. Кронгауз, І. О. Піскарьова, Д. О. Секиринський. — Київ : УОВЦ «Оріон», 2021.
Календарно-тематичне планування
з предмета «Історія України»
8 клас
(2 години на тиждень, 70 години на рік)
Програма: Оновлена навчальна програма «Історія України. Всесвітня історія. 6 – 11 класи»
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» наказом Міністерства освіти і науки України від 03.08.2022 № 698
Підручник: Історія України: підруч. для 8 кл. закладів загальної середньої освіти / І. Я. Щупак, Б. В. Черкас, О. В. Бурлака, Н. С. Власова, К. Ю. Галушко, В. О. Кронгауз, І. О. Піскарьова, Д. О. Секиринський. — Київ : УОВЦ «Оріон», 2021.
Структура курсу:
Розділ 1. ЗЕМЛІ УКРАЇНИ У СКЛАДІ РЕЧІ ПОСПОЛИТОЇ (XVI – перша половина XVII ст.)
Розділ 2. СТАНОВЛЕННЯ КОЗАЦТВА (ХVІ – перша половина ХVІІ ст.)
Розділ 3. НАЦІОНАЛЬНО-ВИЗВОЛЬНА ВІЙНА УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ середини XVII ст.
Розділ 4. КОЗАЦЬКА УКРАЇНА наприкінці 50-х років ХVІІ – на початку ХVІІІ ст.
Розділ 5. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ в 20–90-х роках ХVІІІ ст.
Узагальнення до курсу. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ ЕПОХИ РАННЬОГО НОВОГО ЧАСУ
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Предметні компетентності |
Наскрізні змістовні лінії |
Примітка |
||||||
|
|
||||||||||
|
|
|
Повторення. Вступ. Ранній Новий час в історії України. |
|
|
|
|||||
Розділ 1. Розділ 1. ЗЕМЛІ УКРАЇНИ У СКЛАДІ РЕЧІ ПОСПОЛИТОЇ (XVI – перша половина XVII ст.) |
|
||||||||||
|
|
|
Українські землі у складі держав Європи й Азії в першій половині XVI ст. |
Знаю: – дати укладення Пересопницького Євангелія, Литовських статутів, Берестейської церковної унії, утворення Київської (Києво-Могилянської) колегії, відновлення православної ієрархії, підписання «Пунктів для заспокоєння руського народу»; – адміністративно-територіальний устрій українських земель у складі Речі Посполитої. Розумію: – наслідки укладення Люблінської унії для українського суспільства; – роль фільваркового господарства в соціально-економічному житті Європи й України; – вплив Реформації і Контрреформації на суспільне життя українців у Речі Посполитій; – історичне значення розвитку книговидання та шкільництва на теренах України; – поняття «фільварок», «оренда», «рента», «панщина», «унійна (греко-католицька) церква», «полемічна література», «церковні братства», «слов’яно-греко-латинська школа», «колегія», «академія», «вертеп», «гравюра». Умію: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про характерні для XVІ і першої половини XVІІ ст. процеси соціально-економічного, політичного та культурного життя на теренах України; – показати на карті територіальний розподіл України на початок XVІ ст. і зміни, що відбулися внаслідок Люблінської унії; – охарактеризувати господарське, політичне та релігійне життя на українських землях у XVІ – першій половини XVІІ ст.; – розкрити цілі та напрямки діяльності православних братств; – визначити причини і наслідки поширення на теренах України фільваркового господарства, розгортання діяльності православних братств, укладення Берестейської унії, утворення Острозької та Київської колегій (академій); – обґрунтувати свої судження про діячів церкви і культури XVІ –першої половини XVІІ ст., зокрема про Василя-Костянтина Костянтиновича Острозького, Петра Могилу; розпізнавати пам’ятки архітектури, зведені на теренах України в стилі ренесанс. |
Громадянська відповідальність Шанування національної історії, культури; усвідомлення факторів, що визначають важливість законів Здоров’я і безпека Чинники, що впливають на раціональний вибір споживача. Відмінності у споживанні людей із різним доходом. |
|
|||||
|
|
|
Люблінська унія 1569 р. та її вплив на українське суспільство. Об’єднання більшості українських земель у складі Речі Посполитої. |
|
|
||||||
|
|
|
Соціальна структура суспільства в Україні XVІ ст. (магнати, шляхта, духовенство, містяни, селяни). Литовські статути. |
|
|
||||||
|
|
|
Економічне життя села і міста: фільварки, цехи. Торгівля. Сільське та міське самоврядування. |
|
|
||||||
|
|
|
Криза православної церкви в XVІ ст. Реформаційний та контрреформаційний рухи в Україні. |
Громадянська відповідальність Прагнення до справедливості, чесність, відповідальне ставлення до прав і обов’язків; Брати участь у колективній діяльності класу та прийнятті колективних рішень |
|
||||||
|
|
|
Пересопницьке Євангеліє. Книговидання. Василь-Костянтин Острозький. |
|
|
||||||
|
|
|
Церковні собори в Бересті 1596 р. Розкол православної церкви. Утворення унійної (греко-католицької) церкви. |
|
|
||||||
|
|
|
Церковне життя в Україні першої половини XVII ст. Боротьба за відновлення православної ієрархії. Реформи митрополита Петра Могили. |
Громадянська відповідальність усвідомлення цінності людини як вищої соціальної цінності, повагу до її прав і свобод, закону; прагнення до суспільної справедливості, рівноправності |
|
||||||
|
|
|
Культурно-освітнє життя на українських землях у ХVI – XVII ст.. Єзуїтські колегії, Острозька академія, братські школи. Київська (Києво-Могилянська) колегія. |
|
|
||||||
|
|
|
Архітектура та містобудування, образотворче мистецтво XVІ – першої половини XVІІ ст.
|
Громадянська відповідальність Усвідомлення процесів прийняття суспільних рішень і форми участі громадян у житті громади і суспільства в цілому |
|
||||||
|
|
|
Практичне заняття №1. «Повсякденне життя і світогляд різних станів українського суспільства» |
|
|
|
|||||
|
|
|
Узагальнення з розділу 1 |
|
|
|
|||||
|
|
|
Тематичний контроль |
|
|
|
|||||
Розділ 2. СТАНОВЛЕННЯ КОЗАЦТВА (ХVІ – перша половина ХVІІ ст.) |
|||||||||||
|
|
|
Походження українського козацтва. Козацькі зимівники та поселення. |
Знаю: – дати заснування першої Запорозької Січі, час виникнення реєстрового козацького війська та чинності «Ординації Війська Запорозького»; – напрямки походів козаків першої чверті ХVІІ ст. Розумію: – передумови і розвиток козацтва до окремого соціального стану; – затвердження урядом Речі Посполитої реєстрового війська в 70-х роках XVI ст. як початок визнання козацтва новим соціальним станом; – місце козацтва в захисті національних інтересів українського суспільства наприкінці XVI – у першій половині XVII ст.; – причини козацьких воєн (повстань); – поняття «козак», «зимівник», «Запорозька Січ», «кіш», «кошовий отаман», «козацька рада», «козацькі клейноди», «реєстрове козацтво», «низове козацтво», «курінь», «покозачення». Умію: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про формування козацтва як окремого соціального стану; – показати на карті об’єкти, наявність яких свідчить про формування козацького стану; – охарактеризувати військово-політичну організацію козацтва; – описати традиції, звичаї й побут козаків, історико-культурні пам’ятки доби; – визначити причини та наслідки: виникнення козацтва і Січей, активності козацтва в морських і суходільних походах у Кримське ханство, Османську імперію, Московське царство; козацько-селянських повстань 1590-х і 1620 – 1630-х років; обґрунтувати свої судження про Дмитра Вишневецького, Северина (Семерія) Наливайка, Петра Конашевича-Сагайдачного. |
|
|
|||||
|
|
|
Перші Січі. Дмитро Вишневецький. Запорозька Січ. |
|
|
||||||
|
|
|
Реєстрове козацтво. Козацькі повстання кінця ХVІ ст. |
|
|
||||||
|
|
|
Походи козаків першої чверті ХVІІ ст. Петро Конашевич-Сагайдачний. |
|
|
||||||
|
|
|
Козацько-селянські повстання 20–30-х років ХVІІ ст. «Ординація Війська Запорозького» |
|
|
||||||
|
|
|
Козацько-селянські повстання 20–30‑х років ХVІІ ст. «Ординація Війська Запорозького». |
|
|
||||||
|
|
|
Практичне заняття №2. «Соціальна організація, побут і військова майстерність українського козацтва». |
|
|
||||||
|
|
|
Узагальнення з розділу 2 . |
|
|
||||||
|
|
|
Тематичний контроль |
|
|
||||||
Розділ 3. НАЦІОНАЛЬНО-ВИЗВОЛЬНА ВІЙНА УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ середини XVII ст. |
|||||||||||
|
|
|
Передумови і причини Національно-визвольної війни. Богдан Хмельницький. |
Знаю: – хронологічні межі національно-визвольної війни під проводом Богдана Хмельницького; – дати укладення Зборівської угоди та «Березневих статей»; – устрій Війська Запорозького – української козацької держави. Розумію: – Хмельниччину як національно-визвольну, соціальну та релігійну війну; – Військо Запорозьке як незалежну станову (козацько-гетьманську) військову державу; – особливості здійснення владних повноважень Богданом Хмельницьким; – поняття «Гетьманщина», «Генеральна рада», «гетьман», «генеральна старшина», «універсал», «полк», «сотня». Умію: – розмістити в хронологічній послідовності битви і походи Національно-визвольної війни, рішення про політичні союзи та угоди Війська Запорозького з іншими державами; – показати на карті кордони української козацької держави, основні напрямки походів і місця битв Національно-визвольної війни; – розповісти про перебіг Національно-визвольної війни; – зіставити умови Зборівського і Білоцерківського договорів, «Березневих статей»; – визначити передумови, причини та наслідки: Національно-визвольної війни українського народу, укладення українсько-московського договору 1654 р., утворення українсько-шведсько-трансильванського союзу; – охарактеризувати устрій Війська Запорозького – української козацької держави; – проаналізувати відносини Війська Запорозького з державами-сусідами; обґрунтувати власні судження про державотворчу та військово-політичну діяльність Богдана Хмельницького, його сподвижників. |
Громадянська відповідальність Робити свідомий вибір та діяти відповідально, організовувати демократичне прийняття колективного рішення, враховуючи власні інтереси і потреби інших |
|
|||||
|
|
|
Козацько-кримський союз.
|
Громадянська відповідальність Розрізняти різні види активної діяльності Робити свідомий вибір, повага до справедливості
|
|
||||||
|
|
|
Розгортання воєнних подій 1648–1649 рр. Зборівський договір. |
|
|
||||||
|
|
|
Події 1650–1651 рр. Битва поблизу Берестечка. . |
Громадянська відповідальність Усвідомлення процесів прийняття суспільних рішень і форми участі громадян у житті громади і суспільства в цілому
|
|
||||||
|
|
|
Білоцерківський договір. Іван Богун |
|
|
||||||
|
|
|
Битва поблизу Батога. Молдавські походи. Облога Жванця. |
|
|
||||||
|
|
|
Українська козацька держава – Військо Запорозьке. Адміністративно-територіальний устрій. Соціально-економічні реформи |
|
|
||||||
|
|
|
Українська козацька держава – Військо Запорозьке. Адміністративно-територіальний устрій. Соціально-економічні реформи. |
|
|
||||||
|
|
|
Зовнішня політика козацької держави: у пошуку союзників. |
|
|
||||||
|
|
|
Українсько-московський договір 1654 р. |
|
|
||||||
|
|
|
Воєнно-політичні події 1654–1657 рр. Віленське перемир’я. Українсько-шведсько-трансильванський союз. |
|
|
||||||
|
|
|
Практична робота №3. «Національно-визвольна війна українського народу середини XVII ст. в історичних джерелах». |
|
|
||||||
|
|
|
Узагальнення з розділу 3. |
|
|
||||||
|
|
|
Тематичний контроль |
|
|
||||||
Розділ 4. КОЗАЦЬКА УКРАЇНА наприкінці 50-х років ХVІІ – на початку ХVІІІ ст. |
|||||||||||
|
|
|
Іван Виговський. Гадяцька угода. Московсько-українська війна. Конотопська битва. |
Знаю: – дати укладення Гадяцької угоди, Андрусівського перемир’я, Корсунської угоди, «Вічного миру», Карловицького мирного договору; проведення «Чорної ради» поблизу Ніжина, здійснення Чигиринських походів; укладення угоди між Іваном Мазепою і Карлом ХІІ, Конституції Пилипа Орлика; – етапи заселення українцями й адміністративний устрій Слобідської України. Розумію: – Гетьманщину другої половини ХVII – початку ХVIIІ ст. як місце змагань за зміцнення інститутів держави і збереження державного суверенітету; – поняття «Руїна», «Чорна рада», «козацьке бароко». Умію: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про змагання українців за зміцнення інститутів держави і збереження державного суверенітету в період «Руїни» і гетьманування Івана Мазепи, а також про міждержавні угоди, що стосуються України; – простежити на основі карти хід боротьби за утвердження козацького устрою та державного суверенітету на теренах України; – охарактеризувати адміністративно-територіальний устрій, господарське та повсякденне життя Гетьманщини, Слобожанщини і Запорожжя (Війська Запорозького Низового); – проаналізувати зміст і визначити сутність Гадяцької угоди, політики Московії/Російської держави («договірних статей») щодо українських земель, Конституції Пилипа Орлика; – визначити передумови, причини і наслідки періоду «Руїни», військово-політичного виступу Івана Мазепи; – обґрунтувати власні судження про діяльність козацьких гетьманів, кошових отаманів, діячів церкви та культури; розпізнати пам’ятки українського мистецтва в стилі бароко. |
|
|
|||||
|
|
|
Початок Руїни. Юрій Хмельницький. Розкол Гетьманської держави. |
|
|
||||||
|
|
|
Гетьман Павло Тетеря |
|
|
||||||
|
|
|
Іван Брюховецький і московські статті. |
|
|
||||||
|
|
|
Петро Дорошенко. Спроби об’єднання Лівобережної і Правобережної Гетьманщини. |
|
|
||||||
|
|
|
Дем’ян Многогрішний |
|
|
||||||
|
|
|
Іван Самойлович. Чигиринські походи. |
|
|
||||||
|
|
|
Мирні угоди «Бахчисарайський мир». «Вічний мир». |
|
|
||||||
|
|
|
Правобережне козацтво. Заселення і розвиток Слобідської України. |
|
|
||||||
|
|
|
Запорожжя (Військо Запорозьке Низове). Іван Сірко |
|
|
||||||
|
|
|
Гетьманщина в часи Івана Мазепи та спроба усамостійнення. |
|
|
||||||
|
|
|
Пилип Орлик і його Конституція. Нова Січ. Спроба реформування |
|
|
||||||
|
|
|
Ліквідація козацтва на Правобережній Україні |
|
|
||||||
|
|
|
Церковне життя. Освіта. Наукові знання |
|
|
||||||
|
|
|
Архітектура. Образотворче мистецтво.
|
Громадянська відповідальність Усвідомлення освіти як способу включення людини в суспільство відповідно її здібностей і зусиль |
|
||||||
|
|
|
Практична робота №4. «Руїна - кризове явище в історії України». |
|
|
|
|||||
|
|
|
Узагальнення з розділу 4
|
|
|
|
|||||
|
|
|
Тематичний контроль |
|
|
|
|||||
Розділ 5. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ в 20–90-х роках ХVІІІ ст. |
|||||||||||
|
|
|
Імперський наступ на автономію Гетьманщини. |
Знаю: – хронологічні межі існування Нової Січі; – період розгортання гайдамацького й опришківського рухів; – дати остаточної ліквідації гетьманства, козацького устрою і відновлення кріпосництва в Слобідській та Лівобережній Україні, включення Галичини до складу Австрійської монархії та Правобережжя і Волині до складу Російської імперії. Розумію: – причини втрати українцями державності; – внесок Києво-Могилянської академії в розвиток освіти; – поняття «паланка», «гайдамаки», «Коліївщина», «опришки», «козацькі літописи». Умію: – розташувати в хронологічній послідовності події, що засвідчують наступ на українську державність з боку Російської імперії; – показати на карті території утворень, що зберігали ознаки української державності (Гетьманщини, Нової Січі, Слобідської України), українські землі, які потрапили до складу Російської імперії та Австрійської монархії внаслідок російсько-турецьких воєн, поділів Речі Посполитої, ліквідації Кримського ханства; райони розгортання гайдамацького та опришківського рухів; – охарактеризувати політику Російської й Австрійської імперій щодо українських земель; – встановити причини і наслідки скасування гетьманства, ліквідації Запорозької Січі, приєднання Правобережжя, Поділля, Волині та Кримського ханства до Росії, гайдамацького та опришківського рухів; – обґрунтувати власні судження про діяльність козацьких гетьманів і кошових отаманів, ватажків селянських виступів, діячів культури ХVІІІ ст.; визначити особливості розвитку культури періоду козацького бароко. |
|
|
|||||
|
|
|
Гетьманщина за урядування Данила Апостола |
|
|
||||||
|
|
|
Ліквідація гетьманства і козацького устрою в Україні. Кирило Розумовський. |
|
|
||||||
|
|
|
Підкорення Кримського ханства Росією. |
|
|
||||||
|
|
|
Правобережна Україна. Гайдамаки. Коліївщина. Буковина, Східна Галичина, Закарпаття. Рух опришків. |
|
|
||||||
|
|
|
Поділи Речі Посполитої: зміни у становищі Правобережної України |
|
|
||||||
|
|
|
Поділи Речі Посполитої: зміни у становищі західноукраїнських земель. |
|
|
||||||
|
|
|
Розвиток української культури другої половини у 20 – 90-их роках ХVІІІ ст. |
Громадянська відповідальність Шанування національної історії, культури, мови, традицій; визнання та сприйняття багатоманітності оточуючого світу |
|
||||||
|
|
|
Практична робота №5. «Суспільно-політичне життя на українських землях у ХVІІІ ст.». |
|
|
||||||
|
|
|
Узагальнення з розділу 5 |
|
|
||||||
|
|
|
Тематичний контроль |
|
|
||||||
Узагальнення до курсу. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ РАННЬОГО НОВОГО ЧАСУ |
|
||||||||||
|
|
|
Внесок України у формування європейської цивілізації. |
Розумію: – взаємопов’язаність і взаємозалежність процесів господарського, соціального, політичного і культурного життя козацької України та європейських суспільств. Умію: – встановити цивілізаційні здобутки українського суспільства Ранньомодерної доби; – визначити внесок українського суспільства ХVІ – ХVІІІ ст. в загальноєвропейську культурну спадщину; – зіставити типові процеси і явища європейської та української історії Раннього Нового часу; оцінити роль козацтва в історії України. |
Громадянська відповідальність Шанування національної історії, культури; усвідомлення факторів, що визначають важливість законів |
|
|||||
|
|
|
Особливості суспільно - політичного життя України ХVІ – ХVІІІ ст. Здобутки українського суспільства. |
|
|
|
|||||
|
|
|
Здобутки українського суспільного і культурного розвитку ХVІ – ХVІІІ ст. в загальноєвропейській спадщині |
|
|
|
|||||
|
|
|
Підсумкове узагальнення |
|
|
|
|||||