№ з/п |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
|
|
|
Вступ |
|
1 |
|
|
Література і культура. ЛК. Своєрідність культури різних країн, народів, національностей. УС. Взаємозв’язки української та зарубіжних літератур. |
2 |
|
Роди літератури (епос, лірика, драма), їхні характерні ознаки. Літературний процес. Основні літературні епохи, напрями, течії, специфіка їхнього розвитку в різних країнах. ТЛ. Рід літератури, епос, лірика, драма. Початкові поняття про літературний напрям, літературну течію. ЕК. Порівняння ознак епосу, лірики, драми. |
|
|
|
Священні книги людства як пам’ятки культури і джерело літератури |
|
3 |
|
|
Загальнокультурне значення священних книг народів світу, найвідоміші з них. Священні книги як вихідна основа світових релігій, етичних уявлень, мистецтва різних народів. ТЛ. Поглиблення понять про міф, міфологічний образ. |
4 |
|
Веди (огляд). Веди як пам’ятка індоєвропейської словесності II–I тис. до н. е. Образи ведійської міфології (боги, напівбоги, герої, ворожі сили, символи та ін.). Космогонічні міфи Вед. |
|
5 |
|
Біблія. Біблія як основа двох релігій — юдейської та християнської. Зв’язок Біблії з історією і міфологією. Структура Біблії, її складники. Ключові ідеї та образи Старого і Нового Заповітів. |
|
6 |
|
РМ |
Розвиток мовлення (усно). Віртуальна екскурсія в Музей мистецтв. ЛК. Утілення сюжетів і образів священних книг людства у мистецтві (література, живопис, музика, скульптура, архітектура, кіно та ін.). |
7 |
|
|
Біблія. Старий Заповіт (Створення світу. Каїн і Авель. 10 заповідей). Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів. |
8 |
|
|
Новий Заповіт (Євангеліє — 2–3 розділи за вибором учителя). |
9 |
|
Новий Заповіт (Євангеліє — 2–3 розділи за вибором учителя). |
|
10 |
|
ПЧ |
Позакласне читання. Твори українських і зарубіжних письменників, які зверталися до образів, сюжетів, мотивів священних книг. |
11 |
|
|
Коран (огляд). Коран — головна книга ісламу. Побудова Корану, охоплення в ньому різних сфер людського життя. ЕК. Схожість і відмінність між Біблією і Кораном як пам’ятками культури. УС. Звернення українських письменників до образів, сюжетів, мотивів Біблії, Корану. Визначні пам’ятки християнства та ісламу в Україні й за кордоном. |
12 |
|
КР |
Контрольна робота (тестові завдання). Вступ. Священні книги людства як пам’ятки культури і джерело літератури. |
Античність |
|||
13 |
|
|
Поняття про античність, її хронологічні межі. Основні етапи, роди і жанри античної літератури. Специфіка розвитку літератури в Давній Греції і в Давньому Римі. Концепція людини і світу в античній літературі (ідея гармонії тілесного і духовного, любов до життя в усіх його проявах, відкриття світу, героїчне служіння, катарсис, поєднання реального і міфологічного та ін.). ТЛ. Героїчний епос, елегія, ода, віршовий розмір (гекзаметр, пентаметр), трагедія. |
14 |
|
Давньогрецька міфологія. Основні цикли давньогрецьких міфів. Міфологічна основа героїчного епосу. Міфи троянського циклу. Троя. Паріс викрадає Єлену. Облога Трої. Смерть Ахілла. Троянський кінь (2–3 за вибором учителя). Відображення історичних подій у міфах троянського циклу. Ключові образи циклу, їхній гуманістичний зміст. Міфологічні символи (яблуко розбрату, троянський кінь та ін.). |
|
15 |
|
|
Гомер. «Іліада» (огляд). Гомер та його значення в історії розвитку європейських літератур. Міфологічна основа гомерівського епосу. |
|
|
|
«Двобій Ахілла і Гектора» (пісня 22, вірші 140–410), «Пріам у Ахілла» (пісня 24, вірші 470–670). УС. Українські переклади творів античних митців. |
16 |
|
Образи Ахілла і Гектора. Гуманістичний зміст «Іліади». Катарсис. ЛК. Вічні образи античності в мистецтві (живопис, скульптура, музика, кіно та ін.). Античні образи й мотиви у творчості письменників різних часів і народів. |
|
17 |
|
ПЧ |
Позакласне читання. Гомер «Одіссея». «Одіссей і кіклоп Поліфем». |
18 |
|
|
Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції. Тіртей (VII ст. до н. е.). «Добре вмирати тому…». Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Авторська позиція. |
19 |
|
Сапфо (VII–VI ст. до н. е.). «До Афродіти» («Барвношатна владарко, Афродіто…». Звернення у вірші до Афродіти — богині кохання. Образ ліричної героїні, глибина її почуттів і переживань. Виразне читання напам’ять віршів античних поетів. |
|
20 |
|
|
Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві. Основні жанри давньогрецької драми — трагедія і комедія. |
21 |
|
Есхіл (бл. 525 – бл. 456 рр. до н. е.). «Прометей закутий». Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру. Утілення міфу про Прометея у трагедії «Прометей закутий». Основний конфлікт трагедії. «Дари» Прометея людству. Ідеї служіння, самопожертви, свободи. |
|
22 |
|
РМ |
Розвиток мовлення (письмово). Схожість і відмінності міфологічних образів та їхнім утіленням у літературних творах. ЕК. Зевс і Прометей у міфах і в трагедії «Прометей закутий» Есхіла. |
23 |
|
|
Публій Вергілій Марон (70–19 рр. до н. е.). «Енеїда» (огляд, 1–2 уривки за вибором учителя). Зв’язок твору з гомерівським епосом, міфологією. Ідея громадського служіння, утвердження величі держави. Образ Енея та його значення в композиції твору. |
24 |
|
|
Квінт Горацій Флакк (65–8 рр. до н. е.). «До Мельпомени» («Мій пам’ятник стоїть…»). Тема мистецтва і призначення митця у творі. Пам’ятник як символ вічності поезії. Розуміння автором значення свого доробку. |
25 |
|
Публій Овідій Назон (43 р. до н. е. – бл. 18 р. н. е.). «Сумні елегії» («Життя поета» (IV, 10)). Життя та творчість поета. Міфологічний і філософський зміст поеми «Метаморфози» (огляд). Конфлікт митця з владою, трагедія вигнання і сум за батьківщиною у «Сумних елегіях». Образ відторгненого поета. Любов до вітчизни як провідна ідея твору (в межах циклу «Сумні елегії»). Вплив античності на розвиток світової літератури й культури. ЕК. Елегії Тіртея і Овідія. |
|
26 |
|
КР |
Контрольна робота (тести). Священні книги людства. Антична література. |
Середньовіччя |
|||
27 |
|
|
Середньовіччя як доба, її хронологічні межі й специфічні ознаки в історії європейських і східних літератур. Вплив релігії, філософії на літературу і культуру в добу Середньовіччя. Основні жанри середньовічної літератури на Заході й Сході. УС. Українські перекладачі середньовічних творів. |
28 |
|
Особливості розвитку китайської лірики епохи Тан. Лі Бо (701–762). «Печаль на яшмовому ганку», «Призахідне сонце навіює думки про гори», «Сосна біля південної галереї» (1–2 за вибором учителя). Основні теми і мотиви лірики митця. Вплив даосизму на його світогляд. Своєрідність пейзажів Лі Бо, утілення в них краси природи і духовного життя. ЛК. Культурні центри Середньовіччя на Сході й Заході. Ключові поняття китайської міфології, філософії (конфуціанство, даосизм), які знайшли відбиток у літературі. Християнство. Іслам. |
|
29 |
|
Ду Фу (712–770). «Пісня про хліб і шовк», «Весняний краєвид», «Подорожуючи, вночі описую почуття» (1–2 за вибором учителя). Зв’язок поезії Ду Фу з історичною реальністю. Вплив |
|
|
|
конфуціанства на його світогляд. Національні образи, символи в ліриці митця. Образ ліричного героя, його сприйняття життя і природи, почуття, мрії, ідеали, дума про батьківщину. |
|
30 |
|
|
Золота доба персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники. Омар Хайям (бл. 1048 – після 1122). Рубаї. Лаконізм і місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви творчості Омара Хайяма. ТЛ. Поглиблення поняття про рубаї. ЕК. Порівняння образів ліричних героїв Лі Бо, Ду Фу, Омара Хайяма. |
|
31 |
|
|
Література середньовічної Європи: основні тенденції та жанрово-тематичне розмаїття. «Пісня про Роланда» (X ст.) (2–3 розділи за вибором учителя). Історична основа твору й поетичне переосмислення в ньому реальних подій. Патріотичні ідеї в «Пісні про Роланда». Образна система (Роланд, Ганелон, Карл та ін.). Елементи фольклору. Особливості поетичної мови твору. ТЛ. Поглиблення понять про героїчний епос (середньовічний). ЕК. Порівняння персонажів «Пісні про Роланда» (Роланд — Ганелон, Карл — Ганелон). |
|
32 |
|
|
Аліг’єрі Данте (1265–1321). Сонет 11 («В своїх очах вона несе кохання…»). Данте як ключова постать італійського Середньовіччя і переходу до Відродження. Загальна характеристика його творчості. ТЛ. Поглиблення поняття про сонет. |
|
33 |
|
КР |
Контрольна робота (тести). Література Середньовіччя. |
|
Відродження |
||||
34 |
|
|
Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі. Гуманізм. Культ античності. Характерні риси ренесансної культури і літератури. Франческо Петрарка (1304–1374). |
|
35 |
|
Франческо Петрарка. Сонети № 61, 132. |
||
|
|
|
Історія кохання в сонетах Ф. Петрарки. Образ ліричного героя та героїні. Втілення гуманістичних ідеалів у поезії митця. Структура сонетів Ф. Петрарки. ТЛ. Поглиблення поняття про сонет, катрен, терцет, ямб. УС. Видатні українські перекладачі творів Ренесансу. Вершини українського сонету. |
|
36 |
|
Вільям Шекспір (1564–1616). Виняткова роль В. Шекспіра в розвитку англійської національної літератури і світового мистецтва. |
||
37 |
|
Вільям Шекспір. Сонети № 66, 116, 130. Основні теми сонетів В. Шекспіра — кохання до Смаглявої леді, дружба. Відображення внутрішнього світу ренесансної людини (описи природи, змалювання сили почуттів тощо). Художні особливості сонетів В. Шекспіра. |
||
38 |
|
Виразне читання сонетів напам’ять. ЕК. Порівняння оригіналів і художніх перекладів сонетів В. Шекспіра. Порівняння образів героїнь сонетів Ф. Петрарки та В. Шекспіра, художніх засобів створення жіночих образів. |
||
39 |
|
|
Трагедія «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра. Історія створення. ТЛ. Поглиблення поняття про трагедію. ЛК. Образи Ромео і Джульєтти у світовому мистецтві (живопис, кіно, музика та ін.). Музей В. Шекспіра у Великобританії (Стретфорд-на-Ейвоні). |
|
40 |
|
Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив кохання на людську особистість (зміни в характерах головних героїв, їхня еволюція). |
||
41 |
|
Конфлікт справжнього почуття і забобонів. Проблема життя і смерті. Трактування фіналу. Гуманістична цінність трагедії В. Шекспіра, її популярність серед різних поколінь. ТЛ. Поглиблення поняття про вічний образ. |
||
42 |
|
|
Мігель де Сервантес Сааведра (1547–1616). «Дон Кіхот» I частина (огляд, 2–3 розділи за вибором учителя). Історія створення роману, його зв’язок із лицарськими романами, пародійний характер. Особливості сюжету і композиції твору. Синтез різних жанрових ознак у романі (героїчного епосу, лицарського, авантюрно- |
|
|
|
|
пригодницького, філософського роману, пародії). ТЛ. Поглиблення поняття про роман, вічний образ. |
43 |
|
Дон Кіхот і Санчо Панса — парні образи, у яких утілено високу мрію і прагматизм. Конфлікт високих прагнень Дон Кіхота і буденної дійсності, неможливості реалізації ідеалів героя. «Донкіхотство». ЛК. Образи Дон Кіхота і Санчо Панси у світовому мистецтві (живопис, кіно, музика та ін.). Музей М. де Сервантеса Сааведри в Іспанії (Мадрид). |
|
44 |
|
|
Широта філософського змісту твору, можливість його різних тлумачень. Популярність вічних образів. |
45 |
|
РМ |
Розвиток мовлення (усно). Диспут на тему: «Чи потрібні сьогодні Дон Кіхоти?». |
46 |
|
КР |
Контрольна робота. Контрольний класний твір на тему: «Почуття, що сильніше за смерть» (за трагедією В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта»), або «Благородний лицар Дон Кіхот — герой і дивак» (за романом Сервантеса «Дон Кіхот»). |
Бароко і класицизм |
|||
47 |
|
|
Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві. Видатні представники європейського бароко та їхні здобутки (огляд). ЛК. Бароко в різних видах мистецтва (живопис, архітектура, музика, паркове мистецтво та ін.). УС. Бароко в Україні. Класицизм у різних видах мистецтва (живопис, архітектура, музика та ін.). ТЛ. Поглиблення понять про вірш (філософський). |
48
|
|
|
Із лірики європейського бароко. Луїс де Гонгора-і-Арготе (1561–1627). «Галерник». Утілення у вірші провідних тем барокової літератури: людина і Доля, блукання людини у Всесвіті, залежність від вищих сил, драматизм духовного життя. Символіка твору. Образ ліричного героя. |
49 |
|
|
Із лірики європейського бароко. Джонн Донн (1572–1631). «Священні сонети» (19-й сонет «Щоб мучить мене…»). Напруга почуттів ліричного героя. Символіка. Поетична мова. |
50 |
|
|
Історичні умови, філософське та естетичні підґрунтя класицизму. Характерні ознаки класицизму як художнього напряму. |
51 |
|
ПЧ |
Позакласне читання. Мольєр. «Тартюф». Критика лицемірства, спраги наживи, підлості, дурості, хтивості, егоїзму у творі. |
52 |
|
|
Мольєр (1622–1673). «Міщанин-шляхтич». Мольєр — майстер класицистичної комедії. Художнє новаторство Мольєра у драматургії, вплив його відкриттів на світове театральне мистецтво. ТЛ. Комедія, сатира, сарказм. Поглиблення понять про гумор, іронію. |
53 |
|
Історія створення комедії «Міщанин-шляхтич». Тематика і проблематика твору, його загальнолюдське значення. ТЛ. Поглиблення понять про гумор, іронію. |
|
54 |
|
Основні образи комедії (пан Журден, пані Журден, граф Дорант, графиня Дорімена, Клеонт та ін.). ЕК. Порівняння образів персонажів (Журден — Клеонт, Журден — Дорант). |
|
55 |
|
РМ |
Розвиток мовлення (письмово). Сутність морального уроку, утіленого митцем засобами комедії. |
56 |
|
|
Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм). |
57 |
|
КР |
Контрольна робота (тести). Бароко і класицизм. |
Література ХХ–ХХІ ст. У пошуках себе і високого польоту |
|||
58 |
|
ПЧ |
Позакласне читання. Марія Парр. Повість «Вафельне серце» — твір про справжню дружбу і сімейні цінності. |
59 |
|
|
Антуан де Сент-Екзюпері (1900–1944). «Маленький принц». Філософська алегорична казка-притча. ТЛ. Поглиблення понять про метафору, алегорію. Притча |
60 |
|
Людські взаємини, моральні цінності у творі. |
|
61 |
|
Художні образи. ЕК. Порівняння образів персонажів. |
|
62 |
|
Філософський зміст та художні особливості твору. |
63 |
|
|
Ричард Бах (нар. 1936). «Чайка Джонатан Лівінгстон». Сюжет твору Р. Баха як філософська метафора людського буття. ЛК. Сучасні літературно-художні видання творів зарубіжної літератури. УС. Українські перекладачі творів зарубіжної класики й сучасної літератури. |
64 |
|
Алегоричні образи повісті. Утілення прагнення до високої мети в образі чайки Джонатан. |
|
65 |
|
Художній конфлікт і можливість його подолання. Ознаки притчі у творі. |
|
66 |
|
|
Барбара Космовська (нар. 1958). «Буба», «Буба: мертвий сезон» (на вибір). Художній світ Б. Космовської. Батьки — діти, діди — онуки. ЛК. Сучасні літературно-художні видання творів зарубіжної літератури. УС. Українські перекладачі творів зарубіжної класики й сучасної літератури. ЕК. Порівняння образів персонажів. |
67 |
|
Ідея поваги й любові до людини. Сімейні цінності у творі. |
|
68 |
|
КР |
Контрольна робота (тести). Література ХХ–ХХІ ст. |
|
Підсумки |
||
69 |
|
|
Узагальнення та систематизація навчального матеріалу. |
70 |
|
|
Узагальнення та систематизація навчального матеріалу. |