Календарно-тематичне планування з
«Основ здоров’я» для 5 класу
№ з/п |
Дата проведення |
Зміст навчального матеріалу |
|
Очікувані результати навчальної діяльності |
|||
Розділ І. Здоров’я людини |
|||||||
1 |
|
|
|
Здоровий спосіб життя. Практична робота №1: «Моделювання поведінки у разі погіршення самопочуття» |
|
Знаннєвий компонент Учні: називають: - принципи безпечної життєдіяльності; - порядок дій при потраплянні в небезпечну ситуацію; - номери телефонів рятувальних служб; - до кого звертатися в разі погіршення самопочуття; - небезпеки, які можуть виникнути на зупинках громадського транспорту; - правила поведінки пасажирів громадського транспорту на зупинці, під час посадки в транспорт, руху і висадки; - небезпеки, які можуть загрожувати пасажирам у переповненому транспорті; - засоби безпеки в автомобілі та громадському транспорті; - засоби безпеки пішохода Діяльнісний компонент Учні: наводять приклади безпечних і небезпечних ситуацій; пояснюють вплив способу життя на здоров’я; уміють: - вимірювати температуру тіла; - використовувати прийоми для самозаспокоєння при потраплянні в небезпечну ситуацію; - визначати кількість смуг на дорозі за допомогою дорожніх знаків, дорожньої розмітки та «на око»; - переходити багатосмугову дорогу, дорогу з обмеженою оглядовістю; - безпечно поводитися на зупинці громадського транспорту; - розшифровувати піктограми в метрополітені; - приймати безпечне положення при аварії в громадському транспорті; - правильно діяти при пожежі в салоні транспорту; дотримуються правил поведінки у громадському транспорті Ціннісний компонент Учні: розпізнають: - види пішохідних переходів та дорожні знаки, якими їх позначають; - дорожню розмітку; - дорожні знаки, якими позначають зупинки громадського транспорту; - найбезпечніші місця в салоні автотранспорту; пояснюють: - небезпеку переходу дороги на зупинці громадського транспорту; - перевагу руху транспорту екстрених служб |
|
2 |
|
|
|
Безпека і небезпека. Практична робота №2: «Відпрацювання навичок вимірювання температури тіла».
|
|
||
3 |
|
|
|
Принципи безпеки життєдіяльності. Практична робота №3: «Відпрацювання алгоритму дій при потраплянні у небезпечну ситуацію»
|
|
||
4 |
|
|
|
Безпека на дорозі. Безпека пішохода. Види пішохідних переходів. Дорожня розмітка. Перехід багато смугової дороги. Практична робота №4: «Відпрацювання навичок аналізу дорожньої ситуації, у тому числі й в умовах обмеженої оглядовості». Практична робота №5: «Прийняття зважених рішень щодо переходу дороги». Практична робота №6: «Моделювання ситуації відмови від пропозицій перейти дорогу у небезпечному місці». |
|
||
5 |
|
|
|
Безпека на зупинках громадського транспорту. Безпека пасажира. Практичні роботи №7: «Відпрацювання навичок поведінки у транспорті». |
|
||
6 |
|
|
|
Правила користування громадським транспортом. Етика пасажира. Поведінка пасажира при ДТП. Практичні роботи №8,9: «Моделювання поведінки пасажира при аварії в громадському транспорті». |
|
||
|
Розділ ІІ. Психічна і духовна складові здоров’я |
||||||
7 |
|
|
|
Уміння вчитися. Раціональний розподіл часу. Розпорядок дня школяра. Облаштування робочого місця.
|
|
Знаннєвий компонент Учні: називають: - етапи активного слухання; - ознаки вияву почуттів; уміють: - складати розпорядок дня; - визначати і враховувати індивідуальні особливості сприйняття і пам’яті; - готуватися до контрольних робіт; - використовувати різні прийоми навчання: - виявляти повагу до дорослих і однолітків; - протидіяти виявам неповаги у своєму середовищі Діяльнісний компонент Учні: наводять приклади способів перепочинку під час занять; аналізують наслідки неорганізованості Ціннісний компонент Учні: розпізнають: - ознаки правильно і неправильно облаштованого робочого місця; - чинники, які допомагають і заважають виконувати домашні завдання; пояснюють: - чому треба працювати над розвитком здібностей; - необхідність самодисципліни; - різницю між емоціями та почуттями; - важливість поваги до почуттів інших і надання допомоги тим, хто цього потребує |
|
8 |
|
|
|
Умови успішного навчання. Розвиток здібностей. Створення мотивації до навчання. Практична робота №10: «Відпрацювання навичок планування часу з урахуванням усіх правил здорового способу життя. Мій розпорядок дня. |
|
||
9 |
|
|
|
Типи сприйняття інформації. Активне слухання. Прийоми для кращого запам'ятовування. Підготовка до контрольної роботи. Практична робота №11,12: «Відпрацювання навичок успішного навчання у класі», «Відпрацювання навичок ефективного самонавчання(бібліотека, Інтернет, дистанційне навчання)». |
|
||
10 |
|
|
|
Повага до себе та інших. Унікальність людини. Розвиток самоповаги. Повага й толерантне ставлення до інших людей. Уміння працювати разом. Практична робота №13: «Виконання вправ для розвитку самоповаги і поваги до інших людей» |
|
||
11 |
|
|
|
Почуття і емоції. Вияви почуттів. Способи висловлювання почуттів. Співпереживання і співчуття. Практична робота №14: «Відпрацювання навичок висловлювання почуттів». Тематична атестація по розділам 1, 2. |
|
||
|
Розділ ІІІ. Фізична складова здоров’я. |
||||||
12 |
|
|
|
Принципи і методи загартовування.
|
|
Знаннєвий компонент Учні: називають: - переваги занять фізичною культурою та спортом для розвитку і формування характеру; - засоби безпеки при заняттях спортом; - правила користування басейном; - способи допомоги і самодопомоги тому, хто провалився під лід; уміють: - виконувати вправи для формування правильної постави та гімнастики для очей; - розраховувати максимальну масу свого портфеля; - обирати засоби безпеки при катанні на роликових ковзанах і роликових дошках - надавати допомогу і самодопомогу при падінні та спортивних травмах; Діяльнісний компонент Учні: аналізують: - наслідки недосипання для здоров’я і навчання; - вплив телебачення і комп’ютерів на здоров’я; дотримуються правил перегляду телепередач, роботи за комп’ютером
Ціннісний компонент Учні: розпізнають: - ситуації, які можуть призвести до порушення постави та зниження гостроти зору; - ознаки перевтоми; активний і пасивний відпочинок; пояснюють: - методи зміцнення здоров’я; - небезпеку ігор на льоду |
|
13 |
|
|
|
Рухова активність. Попередження травм під час рухливих ігор і занять фізичною культурою та спортом. Правила безпечної поведінки в басейні та на льоду. Практична робота № 15, 16: «Моделювання ситуацій надання невідкладної допомоги та самодопомоги при спортивних травмах», «Моделювання ситуацій надання допомоги і самодопомоги тому, хто провалився під лід» |
|
||
14 |
|
|
|
Профілактика порушень постави і гостроти зору. Практична робота №17,18: «Виконання вправ для формування правильної постави та гімнастики для очей», «Розрахунок максимальної маси портфеля». |
|
||
15 |
|
|
|
Відпочинок школяра. Ознаки перевтоми. Умови здорового сну.
|
|
||
16 |
|
|
|
Вплив телебачення і комп'ютера на здоров'я. Практична робота №19: «Розробка пам’ятки щодо перегляду телепередач, користування комп’ютером». |
|
||
|
Розділ ІV. Соціальна складова здоров’я. |
||||||
|
Тема 1. Соціальний добробут |
||||||
17 |
|
|
|
Право на здоров'я. Права дитини. Обов'язки учня і громадянина. Практична робота №20: «Права та обов’язки дитини (створення пам’ятки)». |
|
Знаннєвий компонент Учні: називають умови ефективного спілкування; Діяльнісний компонент Учні: наводять приклади: - правил поведінки в школі; - реалізації дітьми своїх прав; порушень прав дитини; - обов’язків школярів у школі і вдома; - поведінки, яка сприяє дружбі; - ситуацій, коли не варто погоджуватися на пропозицію однолітків; уміють: - упевнено спілкуватися з однолітками і дорослими, у разі необхідності звертатися до них за допомогою; - протидіяти агресії і насиллю в учнівському середовищі
Ціннісний компонент Учні: розпізнають: - вербальні та невербальні способи спілкування; - пасивну, агресивну й упевнену поведінку; - вияви насилля в учнівському середовищі; - безпечні і небезпечні ситуації щодо зараження ВІЛ через кров; - небезпеки спілкування в Інтернеті пояснюють важливість реалізації прав дитини |
|
18 |
|
|
|
Підсумковий урок по програмному матеріалу за І семестр. |
|
||
19 |
|
|
|
Спілкування і здоров'я. Ефективне спілкування. Практична робота №21: «Відпрацювання навичок ефективного спілкування».
|
|
||
20 |
|
|
|
Вплив поведінки на здоров'я. Переваги упевненої поведінки. |
|
||
21 |
|
|
|
Спілкування з дорослими. Повага до батьків і вчителів. Взаємодопомога членів родини. Практична робота №22: «Відпрацювання навичок упевненої поведінки: моделювання ситуацій звернення до батьків, вчителів, інших дорослих». |
|
||
22 |
|
|
|
Спілкування з однолітками. Стосунки між хлопцями й дівчатами. Протидія виявам агресії і насилля в учнівському середовищі
|
|
||
23 |
|
|
|
Безпека спілкування в інтернеті. Практична робота № 23 «Безпека спілкування в інтернеті». |
|
||
24 |
|
|
|
Соціальна небезпека інфекційних захворювань та запобігання дискримінації людей, за будь-якою ознакою в т.ч. за станом здоров’я (ВІЛ, туберкульоз, ОРВІ тощо) та інвалідністю. |
|
||
25 |
|
|
|
Практична робота № 24 «Аналіз витрат сім’ї під час хвороби ОРВІ одного з членів родини». Тематична атестація по темі: «Соціальний добробут». |
|
||
|
Тема 2. Безпека в побуті і навколишньому середовищі. |
||||||
26 |
|
|
|
Пожежна безпека. Причини виникнення та способи гасіння невеликих пожеж. |
|
Знаннєвий компонент Учні: називають: - можливі способи проникнення зловмисників у дім; - чинники ризику під час перебування надворі без дорослих; - умови виникнення горіння; - причини виникнення побутових пожеж; - місця підвищеної небезпеки надворі; - види стихійних лих; - ознаки безпечного пляжу, ситуації, коли варто утримуватися від купання, небезпеки, що загрожують плавцям; Діяльнісний компонент Учні: уміють: - досліджувати з дорослими безпеку своєї оселі; - повторно використовувати пластикові упаковки; - відмовлятися від пропозицій гратися у небезпечних місцях, розпалювати багаття, псувати громадське майно; - гасити невеликі пожежі, зокрема й спричинені електричним струмом; - безпечно евакуюватися з оселі і приміщення школи; - захищати органи дихання від отруйних газів; - безпечно поводитися під час сильного вітру, грози, підтоплення; - виготовляти рятувальні засоби з підручних матеріалів; - допомогти постраждалому при тепловому або сонячному ударі; - надавати першу допомогу потерпілим на воді; дотримуються правил безпеки удома й надворі, при користуванні Інтернетом, відпочинку на природі Ціннісний компонент Учні: наводять приклади: джерел запалювання; горючих, легкозаймистих і негорючих матеріалів; розпізнають небезпечні місця у населеному пункті (мікрорайоні); пояснюють: - небезпеку недотримання правил безпеки житла, розголошення особистих даних в Інтернеті; - необхідність уникнення місць підвищеної небезпеки надворі, можливого утворення натовпу; - до кого і як можна звернутися по допомогу в разі небезпечної ситуації з незнайомцями |
|
27 |
|
|
|
Особливості гасіння електроприладів. Захист органів дихання під час пожежі. Практична робота № 25: «Відпрацювання навичок евакуації з приміщення школи.Відпрацювання навичок захисту органів дихання від отруйних газів». |
|
||
28 |
|
|
|
Дитина у автономній ситуації. Безпека в побуті. Ризики побутового травмування, телефонного й телевізійного шахрайства, проникнення в оселю зловмисників. Практична робота №26,27: «Моделювання безпечної поведінки із людьми», «Обстеження безпеки своєї оселі». |
|
||
29 |
|
|
|
Тематична атестація по вивченому матеріалу теми «Безпека в побуті й навколишньому середовищі». |
|
||
30 |
|
|
|
Безпека надворі. Місця підвищеної небезпеки. Екстремальні ситуації (при спілкуванні з людьми) з незнайомцями. Практична робота №28,29: «Відпрацювання алгоритму безпечної поведінки в місцях великого скупчення людей», «Відпрацювання навичок відмови від ігор у небезпечних місцях». |
|
||
31 |
|
|
|
Безпечне довкілля. Наслідки забруднення довкілля для життя і здоров'я людини. Способи збереження природного середовища. Практична робота №30: «Створення саморобок для повторного використання пластикових упаковок». |
|
||
32 |
|
|
|
Стихійні лиха. Правила поведінки під час сильного вітру, грози та в разі потрапляння у зону підтоплення. Практична робота №31: «Відпрацювання навичок безпечної поведінки під час сильного вітру, грози і підтоплення». |
|
||
33 |
|
|
|
Підручні рятувальні заходи. Практична робота №32: «Виготовлення рятувальних засобів з підручних матеріалів». |
|
||
34 |
|
|
|
Відпочинок на природі. Правила купання у водоймах. Дії у небезпечних ситуаціях на воді. Практична робота №33: «Моделювання ситуації надання допомоги постраждалому при тепловому або сонячному ударі». |
|
||
35 |
|
|
|
Узагальнюючий урок. |
|
|
|