Календарно-тематичне планування
навчального матеріалу «Основи здоров’я» 6 клас
35 годин – 1 години на тиждень, із них 4 години – резервні
Програма:
Навчальна програма з основ здоров’я для 6 – 9 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
|
Домашнє завдання |
Розділ І. Здоров’я людини |
||||
1
|
|
Тема 1. Життя і здоров'я людини. Життєві навички, сприятливі для здоров’я. Практична робота №1: «Моделювання поведінки в умовах зміни кліматичних умов». |
Знаннєвий компонент Учні: називають: - принципи безпечної життєдіяльності; - порядок дій при потраплянні в небезпечну ситуацію; - номери телефонів рятувальних служб; - до кого звертатися в разі погіршення самопочуття; - небезпеки, які можуть виникнути на зупинках громадського транспорту; - правила поведінки пасажирів громадського транспорту на зупинці, під час посадки в транспорт, руху і висадки; - небезпеки, які можуть загрожувати пасажирам у переповненому транспорті; - засоби безпеки в автомобілі та громадському транспорті; - засоби безпеки пішохода Діяльнісний компонент Учні: наводять приклади безпечних і небезпечних ситуацій; пояснюють вплив способу життя на здоров’я; уміють: - вимірювати температуру тіла; - використовувати прийоми для самозаспокоєння при потраплянні в небезпечну ситуацію; - визначати кількість смуг на дорозі за допомогою дорожніх знаків, дорожньої розмітки та «на око»; - переходити багатосмугову дорогу, дорогу з обмеженою оглядовістю; - безпечно поводитися на зупинці громадського транспорту; - розшифровувати піктограми в метрополітені; - приймати безпечне положення при аварії в громадському транспорті; - правильно діяти при пожежі в салоні транспорту; дотримуються правил поведінки у громадському транспорті Ціннісний компонент Учні: розпізнають: - види пішохідних переходів та дорожні знаки, якими їх позначають; - дорожню розмітку; - дорожні знаки, якими позначають зупинки громадського транспорту; - найбезпечніші місця в салоні автотранспорту; пояснюють: - небезпеку переходу дороги на зупинці громадського транспорту; - перевагу руху транспорту екстрених служб |
|
2
|
|
|
|
|
3
|
|
Тема 2. Ризики і небезпеки. Поняття про ризик. Виправдані і невиправдані ризики. Оцінка ризиків у щоденному житті. Екстремальні і надзвичайні ситуації. Практична робота № 3: «Відпрацювання алгоритму дій при потраплянні до екстремальної ситуації». |
|
|
4
|
|
Тема 3. Навколишнє середовище і здоров’я. Вплив природних чинників на здоров’я людини. Небезпеки природного середовища. Вплив техногенного середовища на здоров’я людини. Екологічні проблеми довкілля. |
|
|
5
|
|
Соціальне середовище і здоров’я. Захист від кримінальних небезпек. Практична робота № 4: «Складання пам’яток запобігання кримінальних небезпек». Практична робота № 5: «Складання пам’яток захисту особистого майна (квартири, велосипеда, мобільного телефону)».* Узагальнення знань з розділу І «Здоров’я людини». |
|
|
Тематична |
||||
Розділ ІІ. Фізична складова здоров’я |
||||
6
|
|
Тема 4. Харчування і здоров’я. Значення води і харчування для розвитку і здоров’я підлітків. Поживні речовини. Особливість харчування у підлітковому віці. |
Знаннєвий компонент Учні: називають: - переваги занять фізичною культурою та спортом для розвитку і формування характеру; - засоби безпеки при заняттях спортом; - правила користування басейном; - способи допомоги і самодопомоги тому, хто провалився під лід; уміють: - виконувати вправи для формування правильної постави та гімнастики для очей; - розраховувати максимальну масу свого портфеля; - обирати засоби безпеки при катанні на роликових ковзанах і роликових дошках - надавати допомогу і самодопомогу при падінні та спортивних травмах; Діяльнісний компонент Учні: аналізують: - наслідки недосипання для здоров’я і навчання; - вплив телебачення і комп’ютерів на здоров’я; дотримуються правил перегляду телепередач, роботи за комп’ютером
Ціннісний компонент Учні: розпізнають: - ситуації, які можуть призвести до порушення постави та зниження гостроти зору; - ознаки перевтоми; активний і пасивний відпочинок; пояснюють: - методи зміцнення здоров’я; - небезпеку ігор на льоду |
|
7
|
|
Харчові звички. Принципи харчування для здоров’я. Калорійність харчування та енерговитрати залежно від фізичних навантажень. |
|
|
8
|
|
Профілактика йододефіциту і діабету. Практична робота № 6: «Визначення збалансованості харчового раціону»* |
|
|
9
|
|
Правила купівлі, обробки і зберігання харчових продуктів. Перша допомога при харчових отруєннях. Практична робота № 7: «Аналіз маркування харчових продуктів»* Практична робота № 8: «Аналіз маркування харчових продуктів» |
|
|
10
|
|
Тема 5. Особиста гігієна. Складові особистої гігієни. Догляд за шкірою. Гігієна ротової порожнини. |
|
|
11
|
|
Особиста гігієна під час занять фізичною культурою та спортом. Практична робота № 9: «Складання пам’ятки: «Правила особистої гігієни». Узагальнення знань з розділу ІІ «Фізична складова здоров’я». |
|
|
Тематична |
||||
Розділ ІІІ. Психічна і духовна складові здоров’я (5 год.) |
||||
12
|
|
Тема 6. Звички і здоров’я. Психічний розвиток підлітка та ознаки гармонійного розвитку. Потреби людини, їх розвиток із віком. Навички і звички. Вплив звичок на здоров’я. Корисні і шкідливі звички. Чинники формування звичок. Практична робота № 10: «Створення плану формування корисної звички (чи відмови від поганої або шкідливої звички)». |
Знаннєвий компонент Учні: називають: - етапи активного слухання; - ознаки вияву почуттів; уміють: - складати розпорядок дня; - визначати і враховувати індивідуальні особливості сприйняття і пам’яті; - готуватися до контрольних робіт; - використовувати різні прийоми навчання: - виявляти повагу до дорослих і однолітків; - протидіяти виявам неповаги у своєму середовищі Діяльнісний компонент Учні: наводять приклади способів перепочинку під час занять; аналізують наслідки неорганізованості Ціннісний компонент Учні: розпізнають: - ознаки правильно і неправильно облаштованого робочого місця; - чинники, які допомагають і заважають виконувати домашні завдання; пояснюють: - чому треба працювати над розвитком здібностей; - необхідність самодисципліни; - різницю між емоціями та почуттями; - важливість поваги до почуттів інших і надання допомоги тим, хто цього потребує |
|
13
|
|
Тема 7. Самооцінка і здоров’я. Поняття самооцінки. Види самооцінки. Формування адекватної самооцінки. Практична робота № 11: «Проект самовдосконалення *(вибір, планування і досягнення мети)». |
|
|
14
|
|
Тема 8. Критичне мислення та уміння приймати рішення. Види рішень. Алгоритм прийняття зважених рішень. Рішення, важливі для здоров’я. Практична робота № 12: «Моделювання ситуації прийняття зважених рішень». |
|
|
15 |
|
Вплив реклами на рішення людини. Види реклами. Соціальна і комерційна реклами. Практична робота № 13: «Аналіз соціальної і комерційної реклами». |
|
|
16
|
|
Психоактивні речовини і здоров’я. Позитивні й негативні впливи однолітків. Протидія тиску і маніпуляціям. Практична робота № 14: «Аналіз грошових витрат, пов’язаних зі шкідливими звичками». Практична робота № 15: «Моделювання ситуації відмови від шкідливих пропозицій». Толерантне ставлення до людей, що живуть з ВІЛ. Узагальнення знань з розділу ІІІ «Психічна і духовна складові здоров’я». |
|
|
Тематична |
||||
Розділ ІV. Соціальна складова здоров’я (17 год.) |
||||
17
|
|
Тема 9. Соціальний добробут. Спілкування і здоров’я. Засоби комунікації. Стилі спілкування людей. Навички спілкування.
|
Знаннєвий компонент Учні: називають умови ефективного спілкування; Діяльнісний компонент Учні: наводять приклади: - правил поведінки в школі; - реалізації дітьми своїх прав; порушень прав дитини; - обов’язків школярів у школі і вдома; - поведінки, яка сприяє дружбі; - ситуацій, коли не варто погоджуватися на пропозицію однолітків; уміють: - упевнено спілкуватися з однолітками і дорослими, у разі необхідності звертатися до них за допомогою; - протидіяти агресії і насиллю в учнівському середовищі
Ціннісний компонент Учні: розпізнають: - вербальні та невербальні способи спілкування; - пасивну, агресивну й упевнену поведінку; - вияви насилля в учнівському середовищі; - безпечні і небезпечні ситуації щодо зараження ВІЛ через кров; - небезпеки спілкування в Інтернеті пояснюють важливість реалізації прав дитини |
|
18 |
|
Значення упевненої поведінки для здоров’я. Практична робота №16: «Відпрацювання навичок упевненої поведінки у життєвих ситуаціях». |
|
|
19 |
|
Види стосунків. Стосунки в родині, класі, підлітковому середовищі.
|
|
|
20 |
|
Безпечне спілкування в інтернеті. Практична робота №17: «Складання плану покращення міжособистісних стосунків». |
|
|
21 |
|
Тема 10. Конфлікти і здоров’я. Поняття конфлікту. Види і способи розв’язання конфліктів. Конструктивне розв’язання конфліктів. |
|
|
22 |
|
Запобігання ескалації конфлікту. Самоконтроль у конфліктних ситуаціях. Практична робота №18: «Моделювання ситуації із конструктивним розв’язанням конфліктів. Відпрацювання навичок самоконтролю у конфліктних ситуаціях.» |
|
|
Тематична |
||||
Соціальне благополуччя |
||||
23 |
|
Тема 11. Стосунки з однолітками. Підліткові компанії. Ознаки дружніх, недружніх і небезпечних компаній. Способи протидії агресії та насиллю у підлітковому середовищі. |
Знаннєвий компонент Учні: називають: - можливі способи проникнення зловмисників у дім; - чинники ризику під час перебування надворі без дорослих; - умови виникнення горіння; - причини виникнення побутових пожеж; - місця підвищеної небезпеки надворі; - види стихійних лих; - ознаки безпечного пляжу, ситуації, коли варто утримуватися від купання, небезпеки, що загрожують плавцям; Діяльнісний компонент Учні: уміють: - досліджувати з дорослими безпеку своєї оселі; - повторно використовувати пластикові упаковки; - відмовлятися від пропозицій гратися у небезпечних місцях, розпалювати багаття, псувати громадське майно; - гасити невеликі пожежі, зокрема й спричинені електричним струмом; - безпечно евакуюватися з оселі і приміщення школи; - захищати органи дихання від отруйних газів; - безпечно поводитися під час сильного вітру, грози, підтоплення; - виготовляти рятувальні засоби з підручних матеріалів; - допомогти постраждалому при тепловому або сонячному ударі; - надавати першу допомогу потерпілим на воді; дотримуються правил безпеки удома й надворі, при користуванні Інтернетом, відпочинку на природі Ціннісний компонент Учні: наводять приклади: джерел запалювання; горючих, легкозаймистих і негорючих матеріалів; розпізнають небезпечні місця у населеному пункті (мікрорайоні); пояснюють: - небезпеку недотримання правил безпеки житла, розголошення особистих даних в Інтернеті; - необхідність уникнення місць підвищеної небезпеки надворі, можливого утворення натовпу; - до кого і як можна звернутися по допомогу в разі небезпечної ситуації з незнайомцями |
|
24 |
|
Тема 12. Безпека в побуті й навколишньому середовищі. Безпека в побуті. Правила користування газовими приладами, електроприладами, водогоном, тепловими мережами. Практична робота №19: «Відпрацювання навичок безпечної поведінки при небезпеці ураження електричним струмом та допомоги при уражені електричним струмом» |
|
|
25 |
|
Безпека при користуванні засобами побутової хімії. Практична робота №20: «Відпрацювання навичок безпечного зберігання ліків і засобів побутової хімії. Вивчення вмісту домашньої аптечки».* Практична робота №21: «Моделювання допомоги при попаданні на тіло речовин побутової хімії та при отруєнні ними». |
|
|
26 |
|
Пожежна безпека оселі. Причини виникнення пожеж. Стадії розвитку пожежі. |
|
|
27 |
|
Пожежна охорона. Профілактика пожеж. План евакуації з будинку. Практична робота №22: «Відпрацювання навичок екстреної евакуації з приміщення школи і своєї оселі». |
|
|
28 |
|
Засоби пожежогасіння. Захист органів дихання в зоні пожежі. Дії в разі загоряння одягу. Узагальнення знань з розділу. |
|
|
Тематична |
|
|||
Безпека в побуті і навколишньому середовищі |
|
|||
29 |
|
Проживання у промисловій зоні. Види небезпечних промислових об’єктів. Дії школяра під час виникнення аварійної ситуації на підприємстві. Підручні засоби захисту |
|
|
30 |
|
Безпека руху велосипедиста. Елементи конструкції велосипеда, що впливають на безпеку руху. Одяг для велосипедиста. Засоби безпеки велосипедиста. |
|
|
31 |
|
Правила дорожнього руху для велосипедистів. Правила перевезення вантажів і виконання маневрів на велосипеді. |
|
|
32 |
|
Поведінка в екстремальних ситуаціях. Телефони аварійних служб. Повідомлення для рятувальним службам. Правила взаємодії з рятувальниками. |
|
|
33 |
|
Перша допомога при ураженні електричним струмом, попаданні хімічних речовин на шкіру, отруєнні, ДТП. |
|
|
34 |
|
Перша допомога при ураженні електричним струмом, попаданні хімічних речовин на шкіру, отруєнні, ДТП. Практична робота №23: «Оцінка захаращеності під’їзду до будинку спец автомобілів служби ДСНС. Моделювання ситуації виклику рятувальних служб». |
|
|
Тематична |
||||
35 |
|
Узагальнення набутих знань |
|
|