Камерно-інструментальні жанри

Про матеріал
Розробка уроку з музичного мистецтва №17. Камерно-інструментальні жанри. Прелюдія,токата.
Перегляд файлу

 

Урок №17. Камерно-інструментальні жанри: прелюдія, токата.

 

Сприймання: Л. Дакен. Зозуля (клавесин). Жан-Філіпп Рамо. Перекличка птахів (фортепіано). О. Респігі. Прелюдія, Токата («Зозуля»).

 

Розучування: «Україна-родина» (муз. Діана Бигар)

 

Мета: виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток мистецьких художніх інтересів, естетичних потреб; формування системи мистецької грамотності; розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ; стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження в мистецькій діяльності, до здійснення мистецької комунікації; розвиток художніх мистецьких здібностей, креативного мислення, творчого потенціалу.

 

Обладнання: мультимедійний комплект,фонограма.

Хід уроку

 

ОК (організація класу) Привітання.

Розспівка звукоряду в мажорному та мінорному ладах.

Створення позитивного психологічного клімату класу.

МНД (мотивація навчальної діяльності)

 

АОЗ (актуалізація опорних знань)

Камерна музика виникла в домашньому середовищі й призначалася для вузького кола слухачів» Пізніше вона виконувалась у спеціальних концертних залах. Кілька століть тому будь-який концерт або виступ музиканта розпочинався прелюдією, тобто коротким твором, що передує головному. Поки збиралися слухачі, виконавець задумливо перебирав клавіші, налаштовуючи себе і публіку на потрібний лад. Він грав, не дивлячись у ноти, часто імпровізуючи. Так виник цей поширений жанр камерно-інструментальної музики.

     Прелюдія — жанр камерно-інструментальної музики; п’єса вільного, імпровізаційного характеру. Прелюдія може бути інструментальним вступом до іншого музичного твору або ж самостійною п'єсою, зокрема для клавесина, фортепіано або органа. У творчості Йоганна Себастьяна Баха клавірна прелюдія зазвичай виконувала роль своєрідного вступу до фуги — більш складного поліфонічного твору. Цикли прелюдій і фуг композитор писав у всіх тональностях, об'єднавши їх у два то ми під назвою «Добре темперований клавір» («ДТК»).

 

ВНМ (вивчення нового матеріалу)

ТОКАТА

(іт. toccata, від toccare торкати) - віртуозна інструментальна п’єса для фортепіано чи органа, яка написана в чіткому, швидкому темпі звуками однакової короткої тривалості та виконується нон легато. Для Т. характерні: багаторазове співставлення прелюдійних і фугових розділів, яке завершуються великою фугою; риси інструментальної канцони; репризне обрамлення. В XVI - XVIII ст.Т. - п’єса вільної імпровізаційної форми, наближена до прелюдії чифантазії. Художніх вершин у жанрі класичної старовинної Т. досягнув Й.С.Бах. Починаючи з ХІХ ст., Т. розвивається як віртуозний жанр 'етюдного» типу для фортепіано (К.Черні, Р.Шуман, К.Дебюсі, М.Равель, Ф.Бузоні, Е.Кшенек, С.Прокоф’єв, А.Хачатуряна та інші),органу (М.Дюпре, М.Регер, В.Фортнер та інші), скрипки (І.Стравінський), оркестру (А.Казелла, О.Герстер, А.Малявський та інші. Основною ознакою пізньої Т. є рівномірний ритмічний рух з переважанням ударної акордової техніки.

 

Демонстрація навчальної презентації.

 

Слайд3. Пригадайте.

 

Слайд4-10. Слово вчителя

 

Слайд11. Розгляньте світлини.

 

Слайд12. Обговоріть.

 

Слайд13-16. Слово вчителя

 

Слайд17. Прослухайте: Луї Дакен. Зозуля (клавесин).

 

Слайд18. Прослухайте: Жан-Філіпп Рамо. Перекличка птахів (фортепіано).

 

Слайд19. Прослухайте: Отторіно Респігі. Прелюдія.

 

Слайд20. Прослухайте: Отторіно Респігі. Токата («Зозуля»).

 

Слайд21. Обговоріть.

 

Слайд22-23. Слово вчителя

 

Слайд24. Гімнастика для очей.

 

Слайд25. Прослухайте: «Україна-родина». Музика  Д.Бигар.

 

 

Слайд26-27. Розучуємо пісню.

 

Слайд28. Виконуємо пісню «Україна-родина».

 

ЗВ (закріплення вивченого)

 

Слайд29-32. Мистецька скарбничка

 

Слайд33. Узагальнюємо, аргументуємо, систематизуємо.

 

1. Назви жанрові ознаки п’єси-мініатюри, прелюдії, токати.

2. До якої групи інструментів належить клавесин? Які ще інструменти цієї групи ти знаєш?

3. Чому, на твою думку, виникла програмна музика? Поясни.

Самостійне дослідження, медіапошук

 

Знайди інформацію про вплив музики на пташок, їх музикальність. Порівняй різні джерела та оціни їх достовірність. Прослухай голоси птахів і вибери із них п’ять найспівучих.

 

Фантазую, експериментую, дію.

 

Поекспериментуй: зімітуй спів птахів за допомогою прийомів звуконаслідування голосом, на синтезаторі чи фортепіано. Включи у свій плейлист для емоційної релаксації «Така-Такату» Поля Моріа (наприклад, варіант із візуалізацією «Танець колібрі»).

 

Підсумок

Які прелюдії тебе зацікавили більше — програмні чи без назв? Поясни, чому цей інструментальний жанр належить до камерної музики.

Рефлексія

 

Слайд35. Оціни роботу за допомогою фразеологізмів

docx
Додано
21 січня
Переглядів
246
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку