Урок № 11.
Слайд 1.
Тема: Опера.
Мета: формування ключових компетентностей:
Обладнання: мультимедійний комплект
Сприймання: : М. Лисенко. Опера «Тарас Бульба» (увертюра: тема пісні «Засвіт встали козаченьки»), Пісня Тараса «Гей, літа орел», Хор «Гей, не дивуйте, добрії люди», Арія Остапа «Що ти вчинив?», Фінал (батальна сцена).
Виконання: Г. Татарченко «Гей, ви козаченьки».
Основні поняття: аріозо, арія, лібрето, опера, увертюра
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
- Вхід до класу під піснюГ.Татарченка « Гей, ви козаченьки».
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Демонстрація навчальної презентації.
Слайд 2. Історія кожного народу багата на знаменні події, які часто відображаються в різних видах мистецтва: музиці, живопису,хореографії та кінематографі. Історична тематика представлена в багатьох музичних жанрах: народних піснях, хорових творах, операх та балетах.
Історичні події дуже яскраво втілені в опері. Саме опера здатна відобразити сторінки історії завдяки синтезу музики, слова і дії.
Слайд 3.
Опера поєднує драматургію, вокальну та інструментальну музику, а також танці, візуальні мистецтва та акторську гру. На відміну від драматичного театру , де музиці не належить провідна роль, в опері головним носієм сценічної дії стає спів.
Слайд 6. Для розвитку української музики важливу роль мала опера Миколи Лисенка « Тарас Бульба» за сюжетом повісті Миколи Гоголя.
Слайд 7. Слово вчителя
У музиці опери втілено історичну тематику про героїчну епоху козацтва.
Микола Лисенко не розкриває в опері конкретних історичних подій. Тут розкривається боротьба козаків Запорізької Січі з польськими завойовниками.Персонажі ворогуючих сторін мають різні характеристики.Парвлельноз героїко-патріотичною лінією в опері паралельно присутні і лірична лінія ( Кохання Андрія до Марильці, дочки польського воєводи). Історичне минуле відображене у масових сценах і жанрових епізодах, використано також балет. Увертюра побудована переважно на темах опери. Вона починається закличною темою, яка пов’язана з героїко-патріотичною сюжетною лінією. Далі ця тема буде з’являтись у партіях Тараса та Остапа. Тобто увертюра стала лейтмотивом опери.
Слайд 8.
Слайд 9. Слово вчителя.
Микола Віталійович Лисенко (1842-1912) – видатний український композитор і фольклорист,засновник української національної музики. Народився в селі Гриньки на Полтавщині у високоосвіченій дворянській родині. Здобув освіту у Київському університеті, а фахову музичну – у Лейпцизькій консерваторії. Окрім композиторської творчості вів активну концертну діяльність як піаніст.
Микола Лисенко створив чисельні аранжування народної музики. Він автор опер « Наталка-Полтавка», « Різдвяна ніч», « Енеїда», « Тарас Бульба», творів на слова Тараса Шевченка, в тому числі і до « Кобзаря». До найвідоміших хорових творів митця належить духовний гімн « Молитва за « Україну».
Слайд 10-11. Розучуємо пісню Генадія Татарченка « Гей, ви козаченьки!».
Слайд 12. Вивчити текст пісні. Виконайте пісню із супроводом на ударних музичних інструментах.
Слайд 13. Мистецька скарбничка.
Арія – (іт.aria- повітря ) – епізод опри, оперети, ораторії, який виконується співаком-солістом у супроводі оркестру;
Лейтмотив – музична тема, пов’язана з певним образом, ідеєю,явищем,яка неодноразово повторюється в опері, балеті, симфонії, характеризуючи певну дійову особу, стан, явище;
Лібрето – літературний текст опери чи балету;
Речетатив – ( з латинського-декламувати) – вид вокальної музики,яка інтонаційно та ритмічно відтворює розмовну мову;
Увертюра – ( франц.- відкриття,початок) – інструментальний вступ домузичної вистави.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Слайд 14.
1.Поміркуйте,чому для втілення історичної тематики композитори часто звертаються саме до оперного жанру.
2. Назвіть основні складові оперної вистави, які реалізують синтез музики, слова і дії.
3.Поясніть, яка роль увертюри в опері. Чи можна виконати оперу без симфонічного оркестру.
Слайд 15. Фантазуємо, експериментуємо, діємо
Уявіть себе оперним персонажем. Поексперементуйте у виконанні фраз речитативом. Зробіть власний висновок: чим речитатив відрізняється від словесних і музичних фраз.