9 клас. Всесвітня історія
Тема. Німецька імперія. Канцлерство Отто фон Бісмарка. Вільгельм ІІ.
Мета:
Завдання:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Вид уроку: лекція, з елементами практично-аналітичної роботи.
Структура уроку
І. Організаційний момент. 1 хвилина
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. 7 хвилин
ІІІ . Мотивація навчальної діяльності. 3 хвилини
ІV. Вивчення нового матеріалу. 27 хвилин
V. Закріплення вивченого матеріалу. 4 хвилини
VІ. Підсумок уроку. 2 хвилини
VІІ. Домашнє завдання. 1 хвилина
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Повідомлення теми та мети уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Робота зі схемою франко-пруська війна
ІІІ . Мотивація навчальної діяльності.
У 1871 р. на карті Європи з’явилася нова держава — Німецька імперія. До складу Німецької імперії ввійшли 22 монархії, що зберегли автономію, і три вільні міста — Гамбург, Бремен і Любек. Перед Бісмарком та імператором Вільгельмом ІІ постала задача створити сильну державу, здатну зберегти свою територіальну цілісність і стати лідером континентальної Європи.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
згідно з Конституцією 1871 р. Для всієї Німеччини існує загальне право громадянства, згідно з яким житель кожної союзної держави повинен у кожній іншій союзній державі
Президентство в союзі належить королю прусському, який носить титул німецького імператора - кайзера. Імператор є представником імперії в міжнародно-правових відносинах, він від імені імперії оголошує війну й укладає мир, союзні та інші договори з іноземними державами, призначає і приймає послів. Для оголошення війни від імені імперії потрібна згода союзної ради, окрім випадків нападу на імперію або її узбережжя. Імператору належить право відкривати, відстрочувати й закривати союзну раду і рейхстаг.
Імперське законодавство здійснюється союзною радою і рейхстагом. Згода більшості обох зборів необхідна для ухвалення й набуття чинності імперського закону.
Головування в союзній раді і керівництво його роботою належить імперському канцлеру, який призначається імператором.
Імператор призначає посадовців імперії, примушує їх присягати імперії і видає в разі потреби розпорядження про їх звільнення.
Рейхстаг обирається шляхом загальних і прямих виборів і таємного голосування.
«Кластер». Вищі органи влади Німецької імперії за Конституцією 1871 р.
Незважаючи на те, що Німеччину очолював імператор Вільгельм ІІ, країною протягом майже 20 років керував Отто фон Бісмарк.
Пропоную ближче познайомитися з цією особистістю.
Три речення. Метод дозволяє набути уміння чітко, лаконічно й логічно висловлювати думку. Учитель пропонує опрацювати відповідний матеріал параграфа (Додаток текст підручника) стосовно діяльності у внутрішній та зовнішній політиці Отто фон Бісмарка та Вільгельма ІІ і передати його зміст трьома реченнями, записавши їх на спеціальний бланк. Учні об’єднуються у малі групи по 4 учасники і розподіляють між собою ролі: спікер, секретар, посередник, доповідач. По завершенню роботи доповідачі від груп презентують результати роботи групи і вивішують їх на дошку.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
VІ. Підсумок уроку.
Заключне слово вчителя. Остання чверть ХІХ ст. стала періодом стрімкого піднесення економіки Німеччини, особливо новітніх її галузей: хімічної, електротехнічної, машинобудівної.
Вагому роль у розвитку економіки Німеччини відігравала держава.
Два десятиліття після об’єднання напрямок розвитку Німеччини визначав канцлер Отто фон Бісмарк. Завдяки своїй політиці йому вдалося консолідувати країну, вирішити основні внутрішні протиріччя та проблеми.
Завдяки успіхам в економіці прусський мілітаристський дух отримав нове дихання, і Німеччина стала висувати претензії на переділ світу на свою користь.
Оцінювання роботи учнів.
VІІ. Домашнє завдання.
Додатки
Метод «Фішбоун». Це метод постановки і вирішення проблеми, дозволяє описати і спробувати вирішити ціле коло проблем.
Додаток (текст підручника)
Підручник. Щупак І.Я. Всесвітня історія: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: УОВЦ «Оріон», 2017. – 208 с.: іл.