Карпати. Виразне читання, слухання твору. Будова слова.

Про матеріал
Розробка відкритого уроку з української мови для 3 класу. В роботі поєнуються усі компентенції. Відповідає умовам НУШ!
Перегляд файлу

Автор-укладач:

Гладиш Л.О.,

учитель початкових класів,

спеціаліст.

Урок, з-Д клас

Тема.  Карпати. Виразне читання, слухання твору. Будова слова.

Очікувані результати. Виявляє в тексті неочевидну інформацію, узагальнює інформацію. Передає зміст усного повідомлення. Прогнозує орієнтовний зміст тексту. Оформлює власне висловлювання зрозуміло, дотримуючись норм літературної мови, за потреби звертається до словників. Перевіряє орфограми доречним способом ( за орфографічним словником, зміною форми слова або добором спільнокореневих слів, за правилом) у процесі письма та пояснює свій вибір. Дізнається про усю мальовничу красу Українських Карпат. Виховувати любов до флори та фауни.

Обладнання: ноутбук, мультимедійна дошка, магнітна дошка, таблиці, індивідуальні картки, презентація, маршрутний лист.

Тип уроку.  Урок комбінований .

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент
  • Доброго дня, діти! Запрошую вас на урок – подорож. Ми з вами вирушаємо до Карпат.
  • Карпати - це своєрідний музей, де зберігаються важливі геологічні документи створені природою. Це один з наймальовничіших регіонів України, чиї гірські краєвиди неповторні.
  1. Повідомлення теми і мети уроку 
  • Отже, тема уроку. Карпати. Виразне читання, слухання твору. Будова слова.

Очікувані результати.

  •  На дошці епіграф:                                    

                                                        Долини та гори,

                                                        хребтів перекати,

                                                        джерел кришталева сльоза…

                                                        Карпати, Карпати,

                                                        Гуцульського краю довічна краса.

                                                                                            Д. Луценко.

 

  • А давайте складемо «Асоціативний кущ» до слова Карпати.

(Молодці! З цим завданням ви впоралися!)

Жодна подорож не обходиться без маршрутного листа. І у нас він також є. Отож, увага на дошку. Ось він.

 

Маршрутний лист

1. Неймовірні Карпати

2. Карпати на карті України

3. Долина нарцисів

4. Річка Тиса

Я надіюся що працювати ми будемо згуртовано,  дотримуючись правил 5 пальчиків.

Розпочинаючи будь яку подорож необхідно  дізнатися чи сприятиме їй погода?

Для цього до нас завідав справжній Синоптик.

Синоптик   ( учень )

Цей місяць року — Листопад. В народі місяць листопад називають онуком вересня, сином жовтня, а зимі – рідним братом. А ще у сиву давнину його називали “напівзимник” та “падолист”. Дощ і сніг – звичайні явища цього місяця.

- Сьогодні, 16 листопада,  удень збережеться  прохолодна але ясна погода. Вітру немає, небо ясне.

- Бажаю, щоб на сьогоднішньому уроці всім було тільки сонячно, затишно і цікаво.

Вчитель: Дякую за позитивний прогноз погоди, адже ми так любимо сонечко.

  1. Формування опорних знань
  • Отож, вирушаємо до першої зупинки «Неймовірні Карпати» та запрошуємо поважного Історика.

Історик ( учениця ) (відео - сторітелінг).

  • Доброго дня, я вам розповім про походження назви гір Карпат.

Колись на нашій землі була величезна рівнина.  ЇЇ володарем був велетень на ім’я  Силун.  Жив він  у прекрасному палаці з білого мармуру. Служив у Силуна один хлопець - Карпо Дніпровський.  Батько помер, а мати жила бідно, і він хотів заробити для неї грошей.  Тяжко йому було дивитись, як Силун усе забирає, а народ голодує.

  Коли Карпові було двадцять років, він вирішив додому повертатися. Силун його не відпустив і не дав зароблених грошей, а почав бити. Ударив Карпа так, що аж яма зробилася, і сам опинився у тій ямі. Він хотів вибратися на поверхню, але земля закрилася. Довго бив Силун  ногами, руками, плечима, кулаками – нічого не допомогло. І все його багатство пішло в землю, а  від його ударів на рівній землі робилася гора за горою. Цим  горам, на честь Карпа, дали назву Карпати.

Учениця. Я надіюся моя розповідь допомогла вам зрозуміти як з’явилася назва мальовничих гір.

Учитель. - Отож на честь кого назвали гори Карпати?

  • Якими рисами характеру був наділений Карпо?

Щоб поринути у всю красу Карпат перегляньте відео.

Перегляд відеофільму «Неймовірні Карпати» https://www.youtube.com/watch?v=Nb3N256Vurc

Такими чарівними краєвидами можна милуватися у Карпатах.

Також не таємниця що Українські Карпати багаті на гори.

Розглянемо які вершини є найбільшими.

  • Зверніть увага на написання гір. Чому вони пишуться з великої букви ?

( відповіді дітей).

  • Погляньте на екран та назвіть найменшу гору Карпат. Назвіть найбільшу гору Карпат. Чому ви так гадаєте?
  • Хто може обчислити на скільки менша гора Петрос за гору Говерлу?
  • Молодці, чудово показали математичні здібності. Спробуємо і проявити знання із української мови, виконавши наступне завдання.

  • Ви чудово впоралися із завданням! Відправляємося на наступну зупинку.

До нас завітав спеціаліст з науки про географічні карти,  який ознайомить нас із географічним положенням Українських Карпат.

Картограф. ( учениця )

(«Картограф»  біля дошки на фізичній карті України показує знаходження  гір)

Ви запитаєте що розповідає карта про гори Карпати? Я впевнено вам розповім!

      Гори Карпати – велика гірська система в центрально-східній частині Європи. (За однією з версій, назва „Карпати” походить від слова карпё, що в перекладі з албанської означає „камінь”). Розташована вона на території 8 держав і простяглася більш ніж на 1000км. Ці гори проходять  по західній  Україні і  називаються Українськими  Карпатами. Вони ще молоді, а за висотою – середні, утворені кількома гірськими хребтами.

Учитель. Чудова та змістовна розповідь! Чи запам’ятали ви головну інформацію: На території скількох держав розташовуються гори Карпати? Які за висотою ці гори?

  • Якщо поглянути на Карпати із висоти пташиного польоту можна побачити: ліси. степи, рівнини, височини, струмки, озера та багато іншого.

А  також в Українських Карпатах протікає мальовнича річка Тиса.

Вирушаємо до наступної зупинки «Річка Тиса» на якій нас зустрічає гуцул ( учень).

  • Доброго дня, річка Тиса є окрасою Карпат.

 

Її довжина - 966 км. Води Тиси використовують для водопостачання та рибництва. Очевидно, що назва річки Тиса походить від назви дерева тис, що росте на її берегах у великих кількостях. (Ілюстрація)

Учитель. Щиро дякуємо. Пропоную вам наступне завдання.

  • Доберіть спільнокореневі слова та розберіть їх за будовою.

- Молодці. Навіть із таким нелегким завданням у вас усе вийшло.

Пропоную перш ніж вирушити до наступної зупинки відпочити та виконати фізкультхвилинку.

  • Наступна наша зупинка має назву «Долина нарцисів», яка знаходиться у Карпатах. А от чому ж вона саме так називається ви дізнаєтеся прослухавши і прочитавши легенду «Юнак на ім’я Нарцис»

Щоденні 5. Слухаю та розумію.

Юнак на ім’я Нарцис

Долина Нарцисів – природний квітковий килим. Як стверджують вчені, в льодовиковий період сталися геологічні катаклізми, і з гір сповз великий  шмат землі разом із рослинами, які й стали знаменитістю цієї долини.. Саме в Карпатах ростуть унікальні дикі гірські нарциси, які не збереглися ніде більше у Європі.

Це квітка «самозакоханих» людей. Дуже граційна, біла з подвійним золотисто-жовтим та червоним бордюром, надзвичайно витончена голівка, що хитається на легенькому, мов очеретина, стеблі. Має приємний запах.

Щоденні 5. Читаю для когось.

     У давньогрецьких міфах розпові­дається, що колись у річкового бога був красень-син Нарцис, який не бачив свого обличчя. Та був він гордим та байдужим. Одного разу він відчув спрагу.

     Прогулюючись поблизу озера, нахилився до води і побачив, мов у дзеркалі, своє відображення.  Юнак був такий зачарований побаченим, що закохався у самого себе.

     Багато красунь шукали любові у серці Нарциса, але він кохав лише себе. За це боги покарали його і перетворили на квітку. На місці його смерті виросла приваблива  та красива біла квітка, і назвали цю квітку Нарцис.

Щоденні 5. Висловлююся за змістом прочитаного.

  • Чому галявина в Карпатах має саме таку назву?
  • Хто є головним героєм легенди?
  • Чого нас навчає ця легенда? Знайдіть у тексті та зачитайте.
  • Знайдіть у другому абзаці слова із м’яким знаком.
  • Назвіть у третьому абзаці слово із ненаголошеними е та и.
  • Знайдіть у останньому реченні слова синоніми.
  • Гімнастика для очей.
  • А пригадайте що таке антоніми. Тому наше наступне завдання.

- Чудово.

Звернемося до тлумачного словничка та дізнаємося хто такий гуцул.

 

Погляньте на екран, який музичний інструмент тримає у руках гуцул?

Перегляньте відео та дізнайтеся цікаві факти про трембіту.

Слухання звуку трембіти 

 https://www.youtube.com/watch?v=CFeY85DQXgA

-Який музичний інструмент ви щойно чули?

-Що ви про нього запам’ятали?

Одразу виконаємо наступне завдання.

 


 

  • Молодці. Вирушаємо далі. Пропоную переглянути інтерв’ю, що брали учні нашого класу у жителя Карпат . Та дізнатися цікаве про флору та фауну Українських Карпат (відео)

Інтерв’ю із гуцулом

  • Доброго дня, я представник 3-Д класу. Дозвольте взяти у Вас інтерв’ю. Скажіть будь ласка, як називаються гори на заході України? (На заході України височать мальовничі гори Карпати)
  • Які дерева ростуть на схилах Карпатський гір? (Схили гір поросли темно-зеленими дубами, білокорими березами, вічнозеленими ялинами, високими смереками)
  • Які звірі водяться в цих горах ? (На сонячних галявинах випасаються олені та козулі. Біля дубів ласують жолудями дикі кабани. На них полюють вовки.)
  • Які птахи гніздяться в густих лісах Карпат? (У лісі токують глухарі, метушаться рябчики. Високо в небо піднімаються беркути.)
  • Хто випасається на полонинах? (У посвист вітру вплітається дзенькіт дзвіночків. Це ідуть отари овечок на полонину. Вони пасуться до глибокої осені.)
  • Дякую за змістовне інтерв’ю .

Отож, які дерева ростуть на схилах Карпатських гір?

  • Які звірі водяться в цих горах?
  • Яких птахів можна зустріти?

Ми продовжуємо рухатися далі і виконаємо наступне завдання.

 

4. Підсумок уроку.

Отож, підведемо підсумки уроку.

 

  • Яка єдина у світі квіткова долина знаходиться у Карпатах?
  • Яка  найбільша гора в Україні та яка її висота?
  • Що таке закінчення?
  • Із чого може складатися основа слова?
  • Як визначити корінь слова?
  • Що таке суфікс?
  • Що таке префікс?
  • Чи знаєте ви яка у слов’ян існує традиція щоб зустрічати та проводжати гостей?

( Учень класу проводжає гостей із хлібом.)

C:\Users\Лиля\Desktop\3-Д\зображення_viber_2022-05-22_16-42-22-050.jpg

Не випадково хлібом-сіллю у слов'ян здавна зустрічають та проводжають дорогих гостей.

Річ у тому, що хліб це – оберіг, єдиний харчовий продукт, який поєднує в собі енергію усіх чотирьох стихій – Води, Повітря, Землі і Вогню. А сіль по відношенню до нього є тим самим "п'ятим елементом", який пов'язує матеріальний світ з містичним, духовним. Отож дорогі гості, прошу узяти частинку цього запашного хліба.

Ви мої розумники. Чудово впоралися із запропонованими завданнями та показали свої міцні знання.

Дякую усім за урок.

Рефлексія. Самооцінювання.

docx
Пов’язані теми
Українська мова, 3 клас, Розробки уроків
НУШ
Інкл
Додано
24 травня 2022
Переглядів
1033
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку