Автор-укладач:
Гладиш Л.О.,
учитель початкових класів,
спеціаліст.
Урок, з-Д клас
Тема. Карпати. Виразне читання, слухання твору. Будова слова.
Очікувані результати. Виявляє в тексті неочевидну інформацію, узагальнює інформацію. Передає зміст усного повідомлення. Прогнозує орієнтовний зміст тексту. Оформлює власне висловлювання зрозуміло, дотримуючись норм літературної мови, за потреби звертається до словників. Перевіряє орфограми доречним способом ( за орфографічним словником, зміною форми слова або добором спільнокореневих слів, за правилом) у процесі письма та пояснює свій вибір. Дізнається про усю мальовничу красу Українських Карпат. Виховувати любов до флори та фауни.
Обладнання: ноутбук, мультимедійна дошка, магнітна дошка, таблиці, індивідуальні картки, презентація, маршрутний лист.
Тип уроку. Урок комбінований .
Хід уроку
Очікувані результати.
Долини та гори,
хребтів перекати,
джерел кришталева сльоза…
Карпати, Карпати,
Гуцульського краю довічна краса.
Д. Луценко.
(Молодці! З цим завданням ви впоралися!)
Жодна подорож не обходиться без маршрутного листа. І у нас він також є. Отож, увага на дошку. Ось він.
Маршрутний лист
1. Неймовірні Карпати
2. Карпати на карті України
3. Долина нарцисів
4. Річка Тиса
Я надіюся що працювати ми будемо згуртовано, дотримуючись правил 5 пальчиків.
Розпочинаючи будь яку подорож необхідно дізнатися чи сприятиме їй погода?
Для цього до нас завідав справжній Синоптик.
Синоптик ( учень )
Цей місяць року — Листопад. В народі місяць листопад називають онуком вересня, сином жовтня, а зимі – рідним братом. А ще у сиву давнину його називали “напівзимник” та “падолист”. Дощ і сніг – звичайні явища цього місяця.
- Сьогодні, 16 листопада, удень збережеться прохолодна але ясна погода. Вітру немає, небо ясне.
- Бажаю, щоб на сьогоднішньому уроці всім було тільки сонячно, затишно і цікаво.
Вчитель: Дякую за позитивний прогноз погоди, адже ми так любимо сонечко.
Історик ( учениця ) (відео - сторітелінг).
Колись на нашій землі була величезна рівнина. ЇЇ володарем був велетень на ім’я Силун. Жив він у прекрасному палаці з білого мармуру. Служив у Силуна один хлопець - Карпо Дніпровський. Батько помер, а мати жила бідно, і він хотів заробити для неї грошей. Тяжко йому було дивитись, як Силун усе забирає, а народ голодує.
Коли Карпові було двадцять років, він вирішив додому повертатися. Силун його не відпустив і не дав зароблених грошей, а почав бити. Ударив Карпа так, що аж яма зробилася, і сам опинився у тій ямі. Він хотів вибратися на поверхню, але земля закрилася. Довго бив Силун ногами, руками, плечима, кулаками – нічого не допомогло. І все його багатство пішло в землю, а від його ударів на рівній землі робилася гора за горою. Цим горам, на честь Карпа, дали назву Карпати.
Учениця. Я надіюся моя розповідь допомогла вам зрозуміти як з’явилася назва мальовничих гір.
Учитель. - Отож на честь кого назвали гори Карпати?
Щоб поринути у всю красу Карпат перегляньте відео.
Перегляд відеофільму «Неймовірні Карпати» https://www.youtube.com/watch?v=Nb3N256Vurc
Такими чарівними краєвидами можна милуватися у Карпатах.
Також не таємниця що Українські Карпати багаті на гори.
Розглянемо які вершини є найбільшими.
( відповіді дітей).
До нас завітав спеціаліст з науки про географічні карти, який ознайомить нас із географічним положенням Українських Карпат.
Картограф. ( учениця )
(«Картограф» біля дошки на фізичній карті України показує знаходження гір)
Ви запитаєте що розповідає карта про гори Карпати? Я впевнено вам розповім!
Гори Карпати – велика гірська система в центрально-східній частині Європи. (За однією з версій, назва „Карпати” походить від слова карпё, що в перекладі з албанської означає „камінь”). Розташована вона на території 8 держав і простяглася більш ніж на 1000км. Ці гори проходять по західній Україні і називаються Українськими Карпатами. Вони ще молоді, а за висотою – середні, утворені кількома гірськими хребтами.
Учитель. Чудова та змістовна розповідь! Чи запам’ятали ви головну інформацію: На території скількох держав розташовуються гори Карпати? Які за висотою ці гори?
А також в Українських Карпатах протікає мальовнича річка Тиса.
Вирушаємо до наступної зупинки «Річка Тиса» на якій нас зустрічає гуцул ( учень).
Її довжина - 966 км. Води Тиси використовують для водопостачання та рибництва. Очевидно, що назва річки Тиса походить від назви дерева тис, що росте на її берегах у великих кількостях. (Ілюстрація)
Учитель. Щиро дякуємо. Пропоную вам наступне завдання.
- Молодці. Навіть із таким нелегким завданням у вас усе вийшло.
Пропоную перш ніж вирушити до наступної зупинки відпочити та виконати фізкультхвилинку.
Щоденні 5. Слухаю та розумію.
Юнак на ім’я Нарцис
Долина Нарцисів – природний квітковий килим. Як стверджують вчені, в льодовиковий період сталися геологічні катаклізми, і з гір сповз великий шмат землі разом із рослинами, які й стали знаменитістю цієї долини.. Саме в Карпатах ростуть унікальні дикі гірські нарциси, які не збереглися ніде більше у Європі.
Це квітка «самозакоханих» людей. Дуже граційна, біла з подвійним золотисто-жовтим та червоним бордюром, надзвичайно витончена голівка, що хитається на легенькому, мов очеретина, стеблі. Має приємний запах.
Щоденні 5. Читаю для когось.
У давньогрецьких міфах розповідається, що колись у річкового бога був красень-син Нарцис, який не бачив свого обличчя. Та був він гордим та байдужим. Одного разу він відчув спрагу.
Прогулюючись поблизу озера, нахилився до води і побачив, мов у дзеркалі, своє відображення. Юнак був такий зачарований побаченим, що закохався у самого себе.
Багато красунь шукали любові у серці Нарциса, але він кохав лише себе. За це боги покарали його і перетворили на квітку. На місці його смерті виросла приваблива та красива біла квітка, і назвали цю квітку Нарцис.
Щоденні 5. Висловлююся за змістом прочитаного.
- Чудово.
Звернемося до тлумачного словничка та дізнаємося хто такий гуцул.
Погляньте на екран, який музичний інструмент тримає у руках гуцул?
Перегляньте відео та дізнайтеся цікаві факти про трембіту.
Слухання звуку трембіти
https://www.youtube.com/watch?v=CFeY85DQXgA
-Який музичний інструмент ви щойно чули?
-Що ви про нього запам’ятали?
Одразу виконаємо наступне завдання.
Інтерв’ю із гуцулом
Отож, які дерева ростуть на схилах Карпатських гір?
Ми продовжуємо рухатися далі і виконаємо наступне завдання.
4. Підсумок уроку.
Отож, підведемо підсумки уроку.
( Учень класу проводжає гостей із хлібом.)
Не випадково хлібом-сіллю у слов'ян здавна зустрічають та проводжають дорогих гостей.
Річ у тому, що хліб це – оберіг, єдиний харчовий продукт, який поєднує в собі енергію усіх чотирьох стихій – Води, Повітря, Землі і Вогню. А сіль по відношенню до нього є тим самим "п'ятим елементом", який пов'язує матеріальний світ з містичним, духовним. Отож дорогі гості, прошу узяти частинку цього запашного хліба.
Ви мої розумники. Чудово впоралися із запропонованими завданнями та показали свої міцні знання.
Дякую усім за урок.
Рефлексія. Самооцінювання.