Карпенко-Карий "Сто тисяч"

Про матеріал
Тема. І. Карпенко-Карий. «Сто тисяч». Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи. Урок – дослідження
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема. І. Карпенко-Карий. «Сто тисяч». Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи.

Номер слайду 2

«Глянеш оком навколо – усе твоє: там череда пасеться, там орють на пар, а тут зазеленіла вже пшениця і колоситься жито – і все то гроші, гроші, гроші…» І. Карпенко-Карий

Номер слайду 3

Номер слайду 4

1. Літературознавці досліджували: Вплив грошей на персонажів п`єси « Сто тисяч» . 2. Мистецтвознавці шукали відповідь на запитання : Як проблема влади грошей показана у світовій літературі. 3. Журналісти : Проводили інтерв`ю. Підбирали ілюстративний матеріал.

Номер слайду 5

1 ГРУПА. Вплив грошей на персонажів п`єси “ Сто тисяч” Девіз : Гроші або керують своїм власником, або служать йому. Горацій

Номер слайду 6

Мета роботи : На прикладі твору І.Карпенка – Карого дослідити проблему влади грошей над людиною.

Номер слайду 7

Ми досліджували: Діалоги; Монологи героїв; Їх вчинки; Особливості мовлення персонажів; Ставлення до членів родини ; Взаємини з друзями; Суспільні і релігійні погляди.

Номер слайду 8

Калитка : – Нагромадження землі – смисл його життя . Земля – засіб для наживи, життєве кредо. У гонитві за наживою Герасим вдається до шахрайства. В родині Калитка деспот. Він грубий у ставленні до дружини. - В одруженні єдиного сина він шукає наживи. - Грубо поводиться з наймитами. Він б’є їх, попрікає, що ті мало роблять, а багато їдять. Мова героя груба, лайлива. Його улюблені прислів’я та приказки : «До душі, та не до кишені», «Обіцянка – цяцянка, а дурневі радість», «Гроші – всьому голова».

Номер слайду 9

Савка : - Ладен запродати душу дияволові , тільки б розжитися грошима . Як бачимо , не в ім`я духовних цінностей , як Фауст , а “лиш би гроші дав…”, тобто переступаються усталені норми , своєрідне табу народу. - Переступає закон ( участь у шахрайстві). - Замахується на життя Калитки ( з ножем у руках вимагає свою частину фальшивих грошей). - Але в кінці твору Савка кається , і його покаяння – це справжнє покаяння людини-християнина: “ Буде здоров`я, будуть і гроші, ніколи не буду хотіти більше , ніж Бог дає”.

Номер слайду 10

Копач теж хотів би розбагатіти , щоб поїхати в Париж Цей дивак уперто шукає свій невловимий скарб. До своєї мрії йде чесним шляхом і з чистим сумлінням заявляє : “ Я, слава Богу, вік прожив , а й тріски чужої не взяв.”

Номер слайду 11

Проаналізувавши ставлення персонажів п`єси до грошей , ми зробили такий висновок , що : “Легкі гроші” Савка Гроші важливіші , ніж душа КАЛИТКА Гроші важливіші , ніж сім`я, друзі , навіть власне життя Копач “ Чесно” шукає “легкі” гроші

Номер слайду 12

Отже , для героїв п`єси : ГРОШІ ДЕГРАДАЦІЯ КРИМІНАЛЬНИЙ ЗЛОЧИН “КРАЩЕ СМЕРТЬ , НІЖ ТАКА ПОТЕРЯ” ШАХРАЙСТВО ЗЛІСТЬ І ГРУБІСТЬ КОХАННЯ ЗА РОЗРАХУНКОМ ЗНЕВАГА ДО ОСВІТИ І НАУКИ ДЕСПОТИЗМ ЖОРСТОКІСТЬ ЦИНІЗМ

Номер слайду 13

Висновок: Потрібно пам`ятати , що справжнім багатієм є не той, хто має вдосталь грошей, а той, хто має здоров`я, друзів, свободу, має можливість спілкуватися з рідними , жити чесно й просто, зростати духовно. Такі багатства неоціненні , вони коштують набагато більше, ніж “сто тисяч”.

Номер слайду 14

2 ГРУПА. Проблема влади грошей – наскрізна і вічна у світовому мистецтві

Номер слайду 15

Ми зібрали і систематизували такі прислів`я про гроші : Срібло – злото тягне людину в болото. Грошей багато , а щастя мало . З золотом , як з вогнем : і тепло з ним , і небезпечно . Гроші всюди хороші. У кого гроші є , той і хороший , а як їх нема , то всім дарма. У кого гроші є , тому й руку всяк дає. Хоч у голові пусто , аби грошей густо. Совісті менше – грошей більше. З грошима і в грязі чистий. Копійка любить , щоб її лічили. Без грошей , як без рук.

Номер слайду 16

Проблема влади грошей — наскрізна і «вічна» у світовому мистецтві: Психологічний тип людини, одержимої жадобою до збагачення, давно відомий у літературі — Скупий лицар у О. Пушкіна, Плюшкін у М. Гоголя, Гобсек — в О. де Бальзака, Гарпагон — у Мольєра. Скупий лицар у О. Пушкіна Плюшкін у М. Гоголя Гобсек — в Оноре де Бальзака Гарпагон — у Мольєра

Номер слайду 17

3 ГРУПА. Гроші і сучасність

Номер слайду 18

Мета роботи : З`ясувати : Чи все у житті вимірюється грошима? Які риси героїв комедії ми впізнаємо в сучасних калитках, у їхній діяльності?

Номер слайду 19

Іван Герасимович Харитоненко Відомий благодійною діяльністю. На спорудження дитячого притулку він пожертвував до 90 000 крб. і капітал в 150 000 крб. на його утримання; на облаштування гуртожитку для студентів Харківського університету - 100 000 крб.; на спорудження церкви в селі Нижньою Сироватці – 70 000 крб. Крім того, він призначав значні пенсії сімействам осіб, що служили в його маєтках, що осиротіли, влаштував безкоштовне навдання медичної допомоги бідним міста Сум і за допомогою священиків роздавав бідним щомісячно до 200 крб.; багато жертвував на навчальні заклади і благодійні установи. У 1885 році Харитоненко пожертвував Харківському університету капітал, на доходи від якого видавалося 20 стипендій по 300 крб. в рік кожна.

Номер слайду 20

Нам було дуже цікаво , якої ж думки про гроші , золото старші люди і ще зовсім маленькі , які живуть поруч з нами. Тому ми взяли у них інтерв`ю , задаючи їм запитання : Що для вас гроші? Як вони впливають на людину ? Чи хотіли б ви мати багато грошей? Що б ви з ними зробили?

Номер слайду 21

Що для вас гроші?

Номер слайду 22

Як вони впливають на людину?

Номер слайду 23

Чи хотіли б ви мати багато грошей і щоб ви з ними зробили?

Номер слайду 24

Ми з`ясували: Драма І.Карпенка – Карого не втрачає актуальності і за наших часів, адже ми зустрічаємо людей, для яких знецінилось одвічне та істинне, для яких гроші затьмарили все. П`єса “Сто тисяч “є не тільки майстерною сатирою на тогочасні суспільні події , а й одвічним нагадуванням нам, що “Герасими Калитки” існують, їх багато і вони поміж нас, що потрібно пам`ятати про те справжнє й одвічне, що є в житті людини, що має цінність завжди.

Номер слайду 25

Скласти сенкан зі словом “гроші” Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків. 1.     Тема (іменник). 2.     Опис (два прикметники). 3.     Дія (три слова). 4.     Ставлення (фраза – чотири слова). 5.     Перефразування сутності ( одне слово).

Номер слайду 26

Гроші. Всемогутні,шалені. Приходять,радують,змінюють. Можуть здійснити твої мрії. Багатство.

Номер слайду 27

Інтерактивна гра «Мікрофон» Продовжіть речення: «Читаючи п’єсу І.Карпенка-Карого «Сто тисяч», я зрозумів (зрозуміла), що…».

Номер слайду 28

Китайське прислів’я: «З грошима можеш купити житло, але не родинне вогнище, з грошима можеш купити годинник, але не «час», можеш купити ліжко, але не спокій, можеш купити книгу, але не культуру, можеш купити лікаря, але не здоров’я, можеш купити становище, але не повагу, можеш купити кров, але не життя»

Номер слайду 29

Домашнє завдання Опрацювати с.288-289, виписати визначення літературознавчих термінів гумор, сатира, іронія. Визначити засоби сатиричного змалювання Герасима Калитки. *Написати твір на одну з тем : « Згубна влада грошей над людиною» «Чи все у житті вимірюється грошима?»

ppt
Додано
13 січня 2023
Переглядів
1966
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку