КАРТКА – ПУТІВНИК
до вивчення теми «БАГАТОАТОМНІ СПИРТИ. ФЕНОЛ»
Мета: формувати у здобувачів освіти навички самостійної роботи, реалізувати індивідуальний підхід до опанування знань.
Обладнання: порцелянова чашка, С3Н5(ОН)3, сірники, дерев’яна скіпка.
І -В
1.1 РОЗГАДАЙТЕ СЛОВО – напишіть його формулу ПОНЕЛТАН
1.2 Назвіть сполуку, доберіть 1 ізомер та дайте йому назву.
СН3-СН-СН2-СН-СН2-СН3
СН3 ОН
1.3 Виведіть хімічну формулу насиченого одноатомного спирту, якщо його молярна маса становить 102 г/моль.
1.4 Допишіть реакції:
C2H5OH + НBr→
C3H7OH + К →
C6H13OH + О2 →
1.5 Дайте відповідь на питання. Які спирти називають вищими? Чим відрізняються їх фізичні властивості.
2. Вивчення нової теми: «БАГАТОАТОМНІ СПИРТИ. ФЕНОЛ»
План
2.1 Класифікація і різноманітність спиртів.
3. Самостійна робота з підручником. Хімія, 10 кл. автор Попель П.П., Крикля Л.С., 2018р.
3.1.1 Запишіть хімічну й структурну формули етиленгліколю, червоним кольором позначте всі його гідроксильні групи.
3.1.2 Запишіть хімічну й структурну формули гліцеролу, червоним кольором позначте всі його гідроксильні групи.
3.1.3 Намалюйте де в природі зустрічаються ці спирти.
Реакція гліцеролу з Na.
https://www.youtube.com/watch?v=Jw8F0qHjBgQ
Запишіть рівняння.
Реакція з купрум (ІІ) гідроксидом.
https://www.youtube.com/watch?v=hr8FikhG8zI
Запишіть рівняння.
Позначте кольоровими олівцями кольори реагентів та продуктів реакції.
Поясніть, чому цю реакцію називають якісною на багатоатомні спирти.
Визначте колір полум’я.
Запишіть рівняння реакції.
3.4.2 Позначте схематично процес «збагачення» електронною густиною бензенового кільця. Визначте найбільш рухливий атом в молекулі фенолу, який буде легко заміщуватись під час хімічних реакцій. Позначте цей атом червоним кольором на структурні формулі фенолу.
3.4.3 Придумайте як схематично позначити й записати фізичні властивості фенолу.
3.5 Ознайомтеся із хімічними властивостями фенолу.
3.5.1 Реакції за участю гідроксильної групи.
Які властивості на відміну від спиртів виявляє фенол? Яку раніше назу мала ця сполука?
Реакції фенолу з металами.
https://www.youtube.com/watch?v=_4_UqwHW6So
Запишіть рівняння.
Реакції фенолу з лугами.
https://www.youtube.com/watch?v=kiyNcQYjXfA
Запишіть рівняння реакції.
Чи оборотна ця реакція? Поясніть.
Реакція фенолу з ферум (ІІІ) хлоридом.
https://www.youtube.com/watch?v=8UTOBa3c_0g
Запишіть рівняння реакції.
Позначте кольоровими олівцями кольори реагентів та продуктів реакції.
Поясніть, чому цю реакцію називають якісною на фенол.
3.5.2 Реакції заміщення атомів Гідрогену в бензеновому кільці.
Реакції з галогенами.
https://www.youtube.com/watch?v=5kRfHtlW2ig
Запишіть рівняння реакції.
Позначте кольоровими олівцями кольори реагентів та продуктів реакції.
Поясніть, чому цю реакцію називають якісною на фенол.
Користуючись додатковими джерелами інформації заповніть таблицю.
Характеристика гліцеролу та фенолу
Характеристика |
Гліцерол |
Фенол |
Добування |
|
|
Застосування |
|
|
Фізіологічна дія |
|
|
Вплив на довкілля |
|
|
Опрацювати п.15,16.
Виконати № 113,117,118
Підготувати повідомлення « Гліцерин: + та – його використання в побуті та косметичних засобах».
КАРТКА – ПУТІВНИК ІІ -В
до вивчення теми «АЛКІНИ»
1.Пригадайте попередній матеріал. Самостійна робота.
1.1 РОЗГАДАЙТЕ СЛОВО – напишіть його формулу СЕНГЕК
1.2 Назвіть сполуку
1.3 Складіть структурну формулу: 3,4 – диетил – 2 хлорпент-1-ен
1.4 Визначте якому алкену відповідає молярна маса 112.
1.5 Допишіть рівняння реакції:
СН3-СН=СН2 + НBr
СН4 СН3С1→ С2Н6 С2Н4 →С2Н5С1→ С4Н10→ СО2
План
Алкін |
Структурна формула |
Назва |
|
|
|
4.3.1 Дайте назву сполукам:
4.3.2 Напишіть ізомери до сполуки д).
4.3.3 Складіть структурну формулу: 3-метил-4-хлоргекс -1- ин
4. 4 Ознайомтеся із фізичними властивостями алкінів с.56
Заповніть таблицю
Характеристика |
? |
? |
? |
Колір |
|
|
|
Агрегатний стан |
|
|
|
Запах |
|
|
|
Розчинність у воді |
|
|
|
4.3.1 Складіть реакції гідрування бутину та вкажіть умови їх проведення.
4.3.2 Алкіни, як і алкени знебарвлюють бромну воду. Це якісна реакція на кратний зв’язок. Складіть реакцію отримання 1,1,2,2 - тетраброметану
4.3.3 Поясніть схему. Визначте під час якої взаємодії відбувається така реакція.
Виконати №63 в), 64в), с. 59
Розв’язати задачу с.70
Опрацювати п. 10.
Здійснити перетворення:
Скласти структурну формулу:
2,5 – диетигепт-3- ін, напишіть структурні формули 2 ізомерів до цієї сполуки.
Підготувати схему: використання алкінів.