Урок "Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену".

Про матеріал
Мета уроку. Сформувати поняття про полімери, розглянути особливості будови і властивостей полімерів на прикладі поліетилену. Розширити знання про реакції приєднання на прикладі реакції полімеризації. Розглянути переваги і недоліки полімерів, проблему утилізації відходів полімерних матеріалів. Закріпити вміння розв’язування задач за законом об’ємних відношень. Формувати науковий світогляд, відзначивши причинно-наслідкові зв'язки: склад – будова - властивості - застосування. Сприяти екологічному вихованню. Розвивати вміння спостерігати, порівнювати та робити висновки, працювати з підручником, розв’язувати розрахункові задачи. Тип. Комбінований
Перегляд файлу

 

Тема. Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену.

  Мета уроку. Сформувати поняття про полімери, розглянути особливості будови і властивостей полімерів на прикладі поліетилену. Розширити знання про реакції приєднання на прикладі реакції полімеризації. Розглянути переваги і недоліки полімерів, проблему утилізації відходів полімерних матеріалів. Закріпити вміння розв’язування задач за законом об’ємних відношень. Формувати науковий світогляд, відзначивши причинно-наслідкові зв'язки: склад – будова -  властивості - застосування. Сприяти екологічному вихованню.  Розвивати вміння спостерігати, порівнювати та робити висновки, працювати з підручником, розв’язувати розрахункові задачи.

  Тип. Комбінований

  Обладнання. Сірники, поліетилен, пальник, розчини натрій гідроксиду, сульфатної кислоти, калій перманганату, залізна ложка для спалювання, ПК, проектор, документ-камера, презентація «Поліетилен», зразки виробів з поліетилену.

Хід уроку.

І. Організація класу.

ІІ.  Актуалізація опорних знань.

 Бесіда.

  1. Назвіть молярний об’єм будь-якого газу за нормальних умов.
  2. На що вказують коефіцієнти перед формулами газоподібних реагентів і продуктів реакції в рівнянні?
  3. Сформулюйте закон об’ємних відношень газів.

Перевірка домашнього завдання. Виведення на екран розв’язання завдань і правильних відповідей за допомогою документ-камери.

Самостійна робота

  1. Обчислити об’єм кисню для спалювання (10л)

І варіант: гексану ( у слабому класі записати формулами умову задачи)

ІІ варіант пентану

ІІІ варіант пропану

ІV варіант етену.

  1. Скласти рівняння горіння І,ІІІ варіант – етину; ІІ, ІV варіант - бутану

Перевірка за допомогою документ-камери. Самооцінювання.

Додаткове завдання. Руйнівна сила при вибуху газів залежить від співвідношення об’ємів газуватих продуктів реакції до об’єму реагентів. Визначте, в якому випадку руйнівна сила буде більшою – при вибуху суміші 1 л метану чи 1 л ацетилену з необхідною кількістю кисню. При розрахунках вважати, що в реакції відбувається повне згоряння а утворена вода газувата.

Бесіда.  1.Назвіть типи хімічних реакцій, що є характерними для ненасичених вуглеводнів.

            2. Які речовини, на вашу думку, називають високомолекулярними?

        3. Які полімери вам відомі?

IIІ. Мотивація. 

Загадка. «Цей предмет добре знайомий із повсякденного життя. Виявилося, що він є однією з причин вимирання велетенських черепах, основною їжею яких є медузи. З’ясувалося, що черепахи помилково вважають ці предмети медузами й ковтають їх. Так, під час розтину однієї із загиблих істот в її шлунку знайшли аж 15 таких виробів. Що це за предмет?»

Найпоширеніший із полімерів – поліетилен. Тема нашого уроку «Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену.»

Сформулюйте цілі уроку виходячи з теми.

Учні формулюють цілі.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Поліетилен відноситься до полімерних сполук. Тому варто розглянути природу полімерів та їх особливості.

Робота з презентацією «Поліетилен», підручником &31 с.151.

Виписати поняття, позначити їх на схемі:

  • полімер,
  • мономер,
  • структурна ланка,
  • ступень полімеризації,
  • реакція полімеризації.

Фізкультхвилинка. Учні встають у ряд, складаючи руки одну на одну у ліктях, після чого розкривають їх і беруться обома руками за руки своїх сусідів з обох боків. Таки чином наочно відображається «реакція полімеризації».

Демонстрація 8. Ознайомлення зі зразками виробів із поліетилену. Виявлення властивостей поліетилену: відношення до нагрівання, розчинів кислот, лугів.

Після інструктажу з техніки безпеки учні заповнюють таблицю.

Ознака

Фізичні властивості поліетилену

Агрегатний стан

Тверда речовина

Колір

Білого кольору, легко забарвлюється

На дотик

Масний на дотик (нагадує твердий парафін)

Міцність

Міцний (важко розірвати)

Розчинність у воді

Нерозчинний у воді

Температура плавлення

Легкоплавкий

Пластичність

Термопластичний

Електропровідність

Діелектрик

Характер горіння

Горить блакитним полум’ям

Дія кислот, основ, окисників

Стійкий до дії кислот, лугів, окисників (виняток НNО3 конц.  роз’їдає поліетилен)

Робота з підручником с. 154 та презентацією.  Застосування поліетилену в залежності від властивостей.

Обговорення результатів роботи.

Повідомлення учнів про застосування поліетилену

Навчальний проект. Використання полімерів: еколого-економічний аспект.

Висновок: існує причинно-наслідкові зв'язок залежності властивостей від будови, застосування від будови й властивостей.

Робота з підручником с.155. Учні  зачитують висновки.

  1. Полімеризація — сполучення багатьох молекул ненасиченого вуглеводню в одну макромолекулу.
  2. У схемі полімеризації етилену зазначають: мономер, ступінь полімеризації, полімер.
  3. Відносна молекулярна маса полімеру — число приблизне, оскільки в одну макромолекулу можуть сполучатися від кількох десятків до кількох сотень тисяч молекул мономера.
  4. Завдяки фізичним і хімічним властивостям поліетилен став широковживаним матеріалом для  трубопроводів і з’єднань до них, медичного обладнання, посуду, пакувального матеріалу, різноманітної тари тощо.

V. Осмислення.

Розв’язання завдань.

1. Виберіть властивості характерні для поліетилену.

1) різкий запах;

2) діелектрик;

3) токсичний;

4) масний на дотик;

5) у тонких плівках прозорий;

6) хімічно стійкий;

7) розчиняється у воді.

2. «Встановіть відповідність».

Галузі використання поліетилену

1. Кожухи дротів;

2. Одноразовий посуд;

3. Каністри для хімічних реактивів;

4. Плівки для теплиць і пакувального матеріалу.

 

Властивості поліетилену

А. Не проводить електричний струм

Б. Не пропускає гази і воду, але пропускають світло і ультрафіолетове проміння

В. Хімічна стійкість

Г. Легкість, не токсичність

Д. Міцність

Бесіда. 1. Поясніть, чому хімічні властивості поліетилену відрізняються від властивостей етилену.

2. Поясніть, яка будова карбонового ланцюга має бути в мономері.

3. Чому полімери набувають усе більшого поширення?

4. Запропонуйте шляхи утилізації відходів полімерів, ураховуючи їхні властивості.

Підбиття підсумків уроку. Оцінювання роботи учнів.

Домашнє завдання. §  31, впр. 1,2 усно. Впр. 120 с.151 – скласти та розв’язати 4 задачи.

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
31 березня 2020
Переглядів
1501
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку