Тема. Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену.
Мета уроку. Сформувати поняття про полімери, розглянути особливості будови і властивостей полімерів на прикладі поліетилену. Розширити знання про реакції приєднання на прикладі реакції полімеризації. Розглянути переваги і недоліки полімерів, проблему утилізації відходів полімерних матеріалів. Закріпити вміння розв’язування задач за законом об’ємних відношень. Формувати науковий світогляд, відзначивши причинно-наслідкові зв'язки: склад – будова - властивості - застосування. Сприяти екологічному вихованню. Розвивати вміння спостерігати, порівнювати та робити висновки, працювати з підручником, розв’язувати розрахункові задачи.
Тип. Комбінований
Обладнання. Сірники, поліетилен, пальник, розчини натрій гідроксиду, сульфатної кислоти, калій перманганату, залізна ложка для спалювання, ПК, проектор, документ-камера, презентація «Поліетилен», зразки виробів з поліетилену.
Хід уроку.
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда.
Перевірка домашнього завдання. Виведення на екран розв’язання завдань і правильних відповідей за допомогою документ-камери.
Самостійна робота
І варіант: гексану ( у слабому класі записати формулами умову задачи)
ІІ варіант пентану
ІІІ варіант пропану
ІV варіант етену.
Перевірка за допомогою документ-камери. Самооцінювання.
Додаткове завдання. Руйнівна сила при вибуху газів залежить від співвідношення об’ємів газуватих продуктів реакції до об’єму реагентів. Визначте, в якому випадку руйнівна сила буде більшою – при вибуху суміші 1 л метану чи 1 л ацетилену з необхідною кількістю кисню. При розрахунках вважати, що в реакції відбувається повне згоряння а утворена вода газувата.
Бесіда. 1.Назвіть типи хімічних реакцій, що є характерними для ненасичених вуглеводнів.
2. Які речовини, на вашу думку, називають високомолекулярними?
3. Які полімери вам відомі?
IIІ. Мотивація.
Загадка. «Цей предмет добре знайомий із повсякденного життя. Виявилося, що він є однією з причин вимирання велетенських черепах, основною їжею яких є медузи. З’ясувалося, що черепахи помилково вважають ці предмети медузами й ковтають їх. Так, під час розтину однієї із загиблих істот в її шлунку знайшли аж 15 таких виробів. Що це за предмет?»
Найпоширеніший із полімерів – поліетилен. Тема нашого уроку «Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену.»
Сформулюйте цілі уроку виходячи з теми.
Учні формулюють цілі.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Поліетилен відноситься до полімерних сполук. Тому варто розглянути природу полімерів та їх особливості.
Робота з презентацією «Поліетилен», підручником &31 с.151.
Виписати поняття, позначити їх на схемі:
Фізкультхвилинка. Учні встають у ряд, складаючи руки одну на одну у ліктях, після чого розкривають їх і беруться обома руками за руки своїх сусідів з обох боків. Таки чином наочно відображається «реакція полімеризації».
Демонстрація 8. Ознайомлення зі зразками виробів із поліетилену. Виявлення властивостей поліетилену: відношення до нагрівання, розчинів кислот, лугів.
Після інструктажу з техніки безпеки учні заповнюють таблицю.
Ознака |
Фізичні властивості поліетилену |
Агрегатний стан |
Тверда речовина |
Колір |
Білого кольору, легко забарвлюється |
На дотик |
Масний на дотик (нагадує твердий парафін) |
Міцність |
Міцний (важко розірвати) |
Розчинність у воді |
Нерозчинний у воді |
Температура плавлення |
Легкоплавкий |
Пластичність |
Термопластичний |
Електропровідність |
Діелектрик |
Характер горіння |
Горить блакитним полум’ям |
Дія кислот, основ, окисників |
Стійкий до дії кислот, лугів, окисників (виняток НNО3 конц. роз’їдає поліетилен) |
Робота з підручником с. 154 та презентацією. Застосування поліетилену в залежності від властивостей.
Обговорення результатів роботи.
Повідомлення учнів про застосування поліетилену
Навчальний проект. Використання полімерів: еколого-економічний аспект.
Висновок: існує причинно-наслідкові зв'язок залежності властивостей від будови, застосування від будови й властивостей.
Робота з підручником с.155. Учні зачитують висновки.
V. Осмислення.
Розв’язання завдань.
1. Виберіть властивості характерні для поліетилену.
1) різкий запах;
2) діелектрик;
3) токсичний;
4) масний на дотик;
5) у тонких плівках прозорий;
6) хімічно стійкий;
7) розчиняється у воді.
2. «Встановіть відповідність».
Галузі використання поліетилену 1. Кожухи дротів; 2. Одноразовий посуд; 3. Каністри для хімічних реактивів; 4. Плівки для теплиць і пакувального матеріалу.
|
Властивості поліетилену А. Не проводить електричний струм Б. Не пропускає гази і воду, але пропускають світло і ультрафіолетове проміння В. Хімічна стійкість Г. Легкість, не токсичність Д. Міцність |
Бесіда. 1. Поясніть, чому хімічні властивості поліетилену відрізняються від властивостей етилену.
2. Поясніть, яка будова карбонового ланцюга має бути в мономері.
3. Чому полімери набувають усе більшого поширення?
4. Запропонуйте шляхи утилізації відходів полімерів, ураховуючи їхні властивості.
Підбиття підсумків уроку. Оцінювання роботи учнів.
Домашнє завдання. § 31, впр. 1,2 усно. Впр. 120 с.151 – скласти та розв’язати 4 задачи.