ТЕМА УРОКУ: ВОДА, ВЛАСТИВОСТІ, ПОШИРЕННЯ У ПРИРОДІ. ВОДА – РОЗЧИННИК.
МЕТА УРОКУ:
навчальна: ознайомити учнів з властивостями води, будовою молекули води, поширеність води в природі, значенням води для всього живого; на основі будови молекули води узагальнити знання учнів про роль води як розчинника
розвивальна: сформувати вміння виявляти властивості води, її значення для розвитку живих істот на нашій планеті; розвивати асоціативне мислення, пізнавальну активність;
виховна: сприяти формуванню бережливого ставлення до води, екологічне виховання, сприяти формуванню інтересу до вивчення природничих наук.
ОБЛАДНАННЯ ТА РЕАКТИВИ: набір для лабораторного досліду (кристалізатор, лід, вода, рослинна олія, прожарений(безводний) мідний купорос, крейда, 3 пробірки, шпатель), підручник.
ТИП УРОКУ: формування вмінь і навичок.
МЕТОДИ І МЕТОДИЧНІ ПРИЙОМИ: словесний (бесіда, розповідь, пояснення, складання опорних схем), наочний (демонстрація наочності).
«Зрозуміти воду, – означає зрозуміти Всесвіт, всі чудеса природи і саме життя» (Масару Емото).
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП.
Привітання класу. Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Учитель: Чи багато у води таємниць? Чому лід не тоне? Чому при замерзанні вода розриває склянку? Чому вода в земних умовах може знаходитися одночасно в трьох агрегатних станах?
Ці таємниці води ми обов’язково розкриємо при вивченні нової теми.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Учитель: Але перш ніж ми зробимо це, подумайте, про яку речовину йдеться в цих рядках: «Ти не маєш ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не знаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти – саме життя. Ти – найбільше багатство у світі…».
Учитель: Отже, про яку ж речовину йдеться?
Учні: Про воду.
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ
Учитель: Сьогодні на уроці мова йтиме про воду. Ми дізнаємося багато цікавого про неї, про її поширення, властивості. З’ясуємо що таке розчин, розчинник та розчинена речовина. Отже, запишемо тему нашого уроку: Вода, властивості, поширення у природі. Вода – розчинник.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель: Вода — складна речовина, утворена двома елементами — Гідрогеном і Оксигеном. Її хімічна формула — Н2О.(запис на дошці). Вода належить до оксидів. Це молекулярна речовина. Графічна формула молекули води:
(запис на дошці).
1. Фізичні властивості
Вода, Н2O – хімічна речовина у вигляді прозорої безбарвної рідини без запаху і смаку (запис на дошці). У природі існує у трьох агрегатних станах.
Учитель: Які це стани?
Учні: твердий, рідкий, газоподібний.
Учитель: Правильно! У твердому (лід), рідкому (вода) і газоподібному (водяна пара) агрегатних станах існує вода (запис на дошці).
Загальновідомо, що чиста вода – безбарвна рідина без запаху і смаку, яка замерзає при температурі 0 °С, а закипає при100 °С (за тиску 760 мм рт. ст.) (запис на дошці). Вона має густину 1,00 г/см3 (при 4 °С), малу теплопровідність, не проводить електричного струму.
Воду в твердому стані називають льодом, а в газуватому стані – водяною парою. Лід трохи легший за воду; його густина становить 0,917 г/см3, тобто густина льоду менша, за густину води. Це можна пояснити тим, що між молекулами Н2О у льоді існують порожнини. При таненні вони зникають, і речовина «ущільнюється». Тому лід у воді не тоне, а знаходиться на її поверхні.
Демонстраційний дослід
У кристалізатор з водою покласти шматок льоду. Спостерігаємо його перебування на поверхні води.
2. Розклад води.
Учитель: Вода – термічно стійка речовина. Її молекули починають руйнуватися за дуже високої температури приблизно 2500 градусів. Воду можна також розкласти за дії на неї постійного електричного струму (запис на дошці).
3. Поширення у природі
Учитель: Вода — одна із найпоширеніших речовин на нашій планеті.
Діти, де в природі ви зустрічали воду?
Учні: Річки, озера, моря, джерела, колодязі, калюжі, роса, дощ, туман, хмари, лід, сніг, град, іній.
Учитель: Вірно. Все це холодна вода в природі. А от цікаво, чи існує така гаряча вода в природі, щоб вона нагрівалася сама, без допомоги людини?
Учні: Так, це гейзери.
Учитель: Вода вкриває понад 2/3 поверхні Землі.(запис на дошці). Вона здійснює у природі постійний кругообіг, випаровуючись з поверхні й повертаючись на неї у вигляді опадів.
Приблизно 97 % усієї води знаходиться в морях і океанах. На прісну воду припадає менше 3 %; майже вся вона сконцентрована у снігах і льодах Антарктиди, Арктики, територіях із «вічною мерзлотою».
У живих організмах масова частка води становить від 50 до 99 %. В організмі дорослої людини її приблизно 65 % за масою (запис на дошці).
Чистої води в природі не існує. Контактуючи з повітрям, вода розчиняє невеликі кількості його компонентів — кисню, азоту, вуглекислого газу. У ній містяться ще й часточки пилу, інші розчинні та нерозчинні домішки.
Оскільки вода має здатність розчиняти у собі інші речовини, то давайте докладніше поговоримо про розчини, які вона утворює.
4. Вода-розчинник
Учитель: Вам уже відомо, що суміші речовин бувають однорідними й неоднорідними. Однорідні суміші відрізняються від неоднорідних тим, що в них рівномірно розподілені найдрібніші частинки речовин (наприклад, молекули). Однорідні суміші речовин називають розчинами (на дошці).
Багато хто із вас, мабуть, думає, що розчин – це завжди рідина. Однак існують не лише рідкі розчини, а й тверді та газуваті.
Розчин містить щонайменше дві речовини. Це – його компоненти. Один із них називають розчинником, інші – розчиненими речовинами (запис на дошці).
Якщо агрегатний стан усіх речовин, які утворили розчин, однаковий, то розчинником вважають речовину, маса якої найбільша. Щодо водних розчинів існує традиція завжди називати розчинником воду, навіть якщо її менше, ніж розчиненої речовини.
При змішуванні води з іншими речовинами часто утворюються розчини. Такі тверді речовини як кухонна сіль, цукор, лимонна кислота розчиняються у воді, а крейда, скло, золото в ній нерозчинні. Рідини і гази також мають різну розчинність у воді. Олія, бензин у воді не розчиняються, а етиловий спирт, гліцерин змішуються з водою в будь-яких співвідношеннях, утворюючи розчини, тобто необмежено розчиняються в ній.
Воду як розчинник використовують у різних галузях промисловості, техніці, сільському господарстві, будівництві, медицині. Без водних розчинів ми не можемо обійтися в повсякденному житті.
Вода виконує роль розчинника і в природі. У морській і океанській воді серед розчинених речовин переважає сіль — натрій хлорид NaCl, а в прісній — інші сполуки.
Демонстраційні досліди
Учитель: Усім відомо, що знання краще запам’ятовуються, якщо вони підкріплені практикою. Отже давайте проведемо деякі досліди та визначимо, які властивості проявляє вода.
№ досліду |
Хід роботи |
Спостереження |
1 |
Прожарений мідний купорос + вода |
Виділення тепла, білий колір купоросу змінюється на синій |
2 |
Рослинна олія + вода |
Олія не розчиняється у воді, а знаходиться на її поверхні |
3 |
Крейда + вода |
Крейда осідає на дно пробірки |
(Запис таблиці на дошці).
Висновок: Вода – розчиняє у собі не всі речовини, наприклад мідний купорос розчиняється, а олія та крейда ні. Нерозчинення олії пояснюється тим, що вона є гідрофобною речовиною, так само як і крейда, тобто такою, яка бояться воду, а мідний купорос навпаки – гідрофільний.
Отже хімічна реакція відбувається лише з мідним купоросом, це видно за виділенням тепла та зміною кольору розчину.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Учитель: А тепер проведемо невелике усне опитування, що допоможе перевірити, наскільки добре ви засвоїли те, що ми вивчали на сьогоднішньому уроці.
Питання:
1. Вода — це проста речовина? (Ні)
2. Молекула води складається з двох атомів Оксигену й одного атома Гідрогену? (Ні)
3. Вода — найпоширеніша речовина на планеті й займає площу в 2/3 поверхні землі? (Так)
4. Вода – це кислота? (Ні, це оксид)
5. Будь-яка вода замерзає за температури 0 °С? (Ні)
6. Густина води найбільша за температури 0 °С? (Ні, за температури +4 °С)
7. Розчини бувають лише рідкими? (Ні)
8. Розчинник – це та речовина, що знаходиться у більшій кількості за розчинену речовину? (Так)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Фронтальна бесіда
Що таке розчин?
Що таке розчинник?
Що таке розчинена речовина?
Вправа «Підіб´ємо підсумки».
Закінчіть речення:
На уроці я:
– дізнався…
– зрозумів…
– навчився…
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити відповідний параграф підручника та виконати завдання після параграфу