Карта України. Практична робота № 2 «Позначення на контурній карті столиці та міст України»
Мета: поглибити знання учнів про розташування України на карті світу, півкуль і Європи; засобами роботи з фізичною картою допомогти школярам уявити протяжність кордонів України; позначити на контурній карті столицю та міста України; закріплювати вміння працювати з контурною і фізичною картами.
Обладнання: фізична карта України, адміністративна карта України, контурні карти України, завдання для груп.
Підготовка до уроку. Заздалегідь кожний учень отримав картку з назвою міста, адміністративним центром. Він готую розповідь про місто, що було вказано на картці.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Загадка про Україну.
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься ... (Україна)
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині край.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
М. Чернявський
Сьогодні ми продовжимо подорож по Україні.
Вправа «Очікування»
- На що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
- Про що хочете дізнатися на сьогоднішньому уроці?
Вправа «Знайомство» (Діти встали в коло, взялися за руки)
«Я ... (Ім’я) люблю Україну ...
Фенологічні спостереження. Відповідно до повідомлень чергових синоптиків учні роблять позначки у календарі спостережень.
II. Актуалізація знань учнів.
Перевірка домашнього завдання.
1. Об’єднання учнів у сім груп.
2. Правила роботи в групі.
3. Кожна група отримує завдання.
Завдання 1.
Тест «Україна на карті світу. Карта України»
1. Україна розташована в півкулі..
а) північній; б) південній; в) західній; г) східній.
2. Україна розташована на материку ...
а) Північна Америка; б) Африка; в) Південна Америка; г) Австралія; д) Євразія; е) Антарктида.
3. Україна з’явилася на карті світу ...
а) 24 серпня 1991 року; б) 28 червня 1996 року.
4. Україна має сухопутні державні кордони з ....
а) 5; б) 6; в) 7; г) 8 державами.
5. За площею Україна в Європі ...
а) найменша держава; б) найбільша держава.
6. Найбільший сухопутний кордон Україна має з ...
а) Білоруссю; б) Польщею; в) Росією.
Взаємоперевірка між групами і оцінювання тесту.
Завдання 2. Підкреслити назви країн, з якими Україна має сухопутні кордони. (На аркуші різними кольорами, шрифтами, в різних напрямках написано приблизно назви 15 країн)
Взаємоперевірка між групами і оцінювання тесту.
Завдання 3. Скласти слово, що є назвою країни. Підготувати розповідь за планом.
Анаграми:
СРІОЯ РБІУЛСОЬОАМЛДО ОЛПЩЬА РІМУУНЯ ЩИУГОНАР ВАСЧЛОНАЧИ
1. Як називається країна?
2. Де Україна має з нею кордон? Показати на карті.
3. Назвати столицю цієї держави.
4. Що ви знаєте про цю країну? (1-3 речення)
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
- Ми поглибили знання про розташування України на карті світу і Європи. Сьогодні ми будемо позначати на контурній карті столицю і міста України, адміністративні міста. Закріплювати вміння працювати з контурною і фізичними картами. Працювати будемо також із адміністративною картою, де позначені обласні центри.
- Ви підготували розповідь про місто України і ви зацікавити нас своїм повідомленням, щоб у нас з’явилося бажання відвідати це місто.
- Подорож по України продовжується.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Об’єднання учнів у п’ять груп.
На окремому столі лежить збільшена контурна карта України, яка розрізана на 5 частин (умовно: північ, південь, схід, захід, центр). Після розгадування ребусів, кожна група бере свій пазл і позначає на ньому міста.
Завдання 4. Міста України.
1) Відгадати ребуси. (Ребуси об’єднані в п’ять груп:
1 група: Луцьк, Львів, Ужгород, Івано-Франківськ, Чернівці.
2 група: Рівне, Житомир, Київ, Чернігів, Суми.
3 група: Тернопіль, Хмельницький, Черкаси, Полтава, Вінниця.
4 група: Харків, Луганськ, Донецьк, Дніпропетровськ, Запоріжжя.
5 група: Кіровоград, Херсон, Миколаїв, Одеса, Сімферополь.)
2) Визначити розташування міст на фізичній карті України.
3) Позначити їх розташування на своїй контурній карті.
4) Позначити їх на ПАЗЛІ (збільшена частина контурної карти України).
5) Підготувати відповідь за планом.
а) Назвати і показати міста України на фізичній (адміністративній) карті.
6) Де вони розташовані? (На півночі, півдні, сході, заході, центрі України)
(ПАЗЛ через певний час передається по колу, щоб всі учні змогли позначити на своїх контурних картах розташування міст України)
(Під час відповіді на дошці з пазлів складається карта України)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.
Всі піднесли руки - раз!
На носках стоїть весь клас,
Два присіли, руки вниз,
На сусіда подивись.
Раз! - і вгору,
Два! - і вниз,
На сусіда подивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Раз - присіли, два - піднялись.
Хай мужніє ваше тіло.
Хто старався присідати,
Може вже відпочивати.
2 Об’єднання учнів у 5 груп, за назвою міст, про які вони готували розповідь.
1 група: Луцьк, Львів, Ужгород, Івано-Франківськ, Чернівці.
2 група: Рівне, Житомир, Київ, Чернігів, Суми.
3 група: Тернопіль, Хмельницький, Черкаси, Полтава, Вінниця.
4 група: Харків, Луганськ, Донецьк, Дніпропетровськ, Запоріжжя.
5 група: Кіровоград, Херсон, Миколаїв, Одеса, Сімферополь.
1) Обговорення інформації про міста.
2) Підготовка повідомлення про місто або міста.
Вправа «Мікрофон»
ВИСНОВОК. Україна - єдина країна.
VI. Підсумок. Рефлексія.
Гра «Продовж речення»
Я на уроці дізнався ...