Картки для індивідуальної та групової роботи з обдарованими та здібними учнями на уроках української мови. Тема "Іменник".

Про матеріал
Даний матеріал містить 11 карток для індивідуальної та групової роботи з обдарованими та здібними учнями на уроках української мови. Тема "Іменник". Постановка завдань, добір навчального матеріалу, організаційні форми роботи ґрунтуються на засадах особистісно орієнтованої мовної освіти, які спонукають учня до творчої праці.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Картки

 для індивідуальної та групової роботи

з обдарованими  та здібними учнями

на уроках  української мови

 

 

D:\Мамині малюнки\images (7).jpg

 

 

 

 

 

 

 

Любовецька Т. В.,

вчитель початкових класів

Віньковецького ліцею

 

                                                         

 

 

 

 

ТЕМА

 

ІМЕННИК

 

 

 

Вас запрошує

до Палацу мовного

дивосвіту вчена Сова

 

 

 

D:\Мамині малюнки\images (7).jpg

 

 

 

  1. ІМЕННИК

D:\Мамині малюнки\images (7).jpg 

 

  • Заміни висловлювання одним словом.

 

  • Електронний пристрій для введення, збереження

та обробки інформації — ... .

  • Людина, яка керує школою,— ... .
  • Цитрусове дерево із запашними плодами жовтогарячого кольору, що росте па півдні,— ... .
  • Заклад, де зберігаються книги, журнали, газети для загального користування — ...
  • Споруда для обслуговування пасажирів — ... .

 

  • Встав пропущені іменники.

        Біля дверей лежить (хто?) … . За столом сидить (хто?) … .

        На підлозі лежить (що?) … . Біля стола стоїть (що?) … .

 

  • Побудуй  асоціативний кущ.

 

Сонце

 

  • Складіть сенкан до слова зима .
  • Тема
  • Опис
  • Дія
  • Ставлення (фраза)
  • Узагальнення (синонім)

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg

Цікаво знати

     Категорія числа іменника зараз об'єднує два значення: однину і множину. А колись (приблизно до кінця XII — початку XIII століття) існувала ще форма двоїни, тому можна було сказати «дві руці», «дві рибі», «дві голові». У Деяких мовах (серболужицькій, словенській) двоїна існує ще й зараз. А є мови, у яких існує форма для позначення не лише двох, а й трьох предметів (троїна). Це деякі мови Австралії, Нової Гвінеї, індіанців Америки та ін.

 

2. ІМЕННИК

D:\Мамині малюнки\images (7).jpg

  • Складіть піраміду:

 

В

В   -   Д

В   -   -   Д

В   -   -   -   Д

В   -   -   -   -   Д

В   -   -   -   -   -   Д

В   -   -   -   -   -   -   Д

   В   -   -   -   -   -   -   -   Д

 

  • Вибери і згрупуй іменники, близькі за значенням. Запиши їх.

 

Столяр, будинок, будова, фабрика, справа, план, змагання, колесо, шило, завод, сівалка, комбінат.

 

  • Складіть сенкан до слова дощ.
  • Тема
  • Опис
  • Дія
  • Ставлення (фраза)
  • Узагальнення (синонім)

 

  • Побудуй асоціативний кущ.

 

Квіти

 

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg      Цікаво знати

   

                              У жителів острова Товариства в Тихому океані немає таких загальних назв, як рослина, тварина, одяг, їжа тощо. Вони, наприклад, розуміють, що таке собачий хвіст, пташиний хвіст чи риб'ячий хвіст, а що таке «хвіст» взагалі — не розуміють.

 

 

D:\Мамині малюнки\images (7).jpg3. ІМЕННИК

 

  • Утворіть слова з двох поданих:

 

Липа + нота = назва тварини.

Том + вата = назва зброї.

Риба + соки = назва фруктів (множина ).

Вода + ринг = назва фрукта.

 

  • Встав пропущені слова. Постав до них запитання, на які вони відповідають.

 

Настала … . Біля дому є великий … . В садку на снігу сидять … .

… побіг в сад. Він насипав пташкам …, хлібних … .

 

  • Випиши слова, близькі за значенням, групами.

 

Труд, метелиця, хуга, хуртовина, робота, завірюха, віхола, праця, заметіль.

 

  • Складіть сенкан до слова ліс.
  • Тема
  • Опис
  • Дія
  • Ставлення (фраза)
  • Узагальнення (синонім)

 

  • Побудуй асоціативний кущ.

 

Літо

   

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg      Цікаво знати

 

 

     В африканській мові масаї виділяють два роди (точніше класи): один включає все велике і сильне, другий — все маленьке і безсиле. Таким чином, мові притаманні не чоловічий, жіночий і середній рід, а «сильний» і «слабкий».

 

D:\Мамині малюнки\images (7).jpg4. ІМЕННИК

 

  • Утворіть з поданих слів нові:

 

атлас –               арфа –

липка –            автор –

армія –            трава –

 

  • Запишіть спочатку слова-іменники, які вживаються тільки в однині, а потім – тільки в множині.

 

Молоко, цукор, ворота, двері, сталь, сани, золото, городина, штани, садовина, вишняк, дрова, Карпати, милосердя, мудрість, шорти, морозиво, Чернівці, посуд, метро, зло, окуляри, сум, Суми, ножиці, добро.

 

  • Складіть сенкан до слова сонечко.
  • Тема
  • Опис
  • Дія
  • Ставлення (фраза)
  • Узагальнення (синонім)

 

  • Побудуй  асоціативний кущ.

 

Осінь

 

 

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg        Цікаво знати

 

 

     У мові суахілі (це мова населення країн Східної Африки) іменники розподіляються майже на двадцять різних класів: один клас — клас людей; інший — клас дерев, рослин, а також предметів, виготовлених з дерева, та назв частин тіла; ще один — для неживих предметів, назв осіб з фізичними вадами і назв мов; існують спеціальні класи для назв тварин, для предметів домашнього вжитку, для круглих об'єктів і плодів тощо.

 

D:\Мамині малюнки\images (7).jpg5. ІМЕННИК

 

  • Користуючись алфавітом, прочитай слово.

 

 12

 17

  7

 18

 18

 10

 14

 

  • За цими буквами запишіть назви предметів, узятих тільки з їдальні:

с, с, в, к, л, с, т.

 

  • Встав пропущені слова, які відповідають на питання хто? або що?

 

Чисте голубе … . Стоїть ясний … . Над квітами літають … . … збирає квіти, а … ловить метеликів.

 

  • Складіть сенкан до слова сніжинка.
  • Тема
  • Опис
  • Дія
  • Ставлення (фраза)
  • Узагальнення (синонім)

 

  • Побудуй асоціативний кущ.

Весна

 

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg          Цікаво знати

 

    У мові асмат, якою розмовляють жителі Нової Гвінеї папуаси, нараховують п'ять класів, але теж дещо незвичних для нас. Перший клас включає предмети, які стоять, вузькі і високі (у тому числі дерева і люди); другий — предмети, які сидять (до них же належать будинки і жінки); третій — предмети, які лежать, широкі і низькі; четвертий — предмети, що плавають; п'ятий — предмети, які літають, а також сонце, місяць, зірки, тобто все, що перебуває вище спрямованого погляду. На перший погляд такий поділ досить незвичний. Але коли згадати умови життя цього населення (непрохідні джунглі, болота, велика або повна ізоляція від світу), стає зрозумілим, що для папуаса неабияке значення має інформація про те, лежить, сидить, стоїть, плаває чи літає потрібний йому об'єкт.

 

D:\Мамині малюнки\images (7).jpg6. ІМЕННИК 

 

  • Що це за слово? Запишіть слова,

які відрізняються тільки першою літерою.

 

  1. Назва того, що пришивають до старого одягу.
  2. Назва сільськогосподарської машини, яку використовують у жнива.
  3. Те, у чому люди живуть.
  4. Назва головної бджоли у рої бджіл.

 

  • Серед запропонованих слів відшукайте іменники. Об’єднайте перші букви і утворіть слово.

 

      Фартух – на

швидкий – індик

азбука – надрукована

льотчик – летить

працьовитий – Київ

апельсин – пахучий

 

  • Складіть сенкан до слова мама.
  • Тема
  • Опис
  • Дія
  • Ставлення (фраза)
  • Узагальнення (синонім)

 

  • Побудуй асоціативний кущ.

 

Хмара

 

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg Цікаво знати

 

     Термін «іменник» уперше в українському мовознавстві    використав Омелян Осипович Партацький у 70-х роках XIX                                                                         століття.

 

 

D:\Мамині малюнки\images (7).jpg7. ІМЕННИК


 

  • До поданих назв дій доберіть іменники.

 

      Ткати … , кроїти … , витинати … , випікати … ,   

      оздоблювати … , вишивати … , садити … .

 

  • Доберіть і запишіть іменники, що мають форму множини. У який спосіб з їх допомогою позначаються одиничні предмети?

 

  • Назви предметів, що складаються з двох чи кількох частин: вила, … .
  • Назви ігор, звичаїв, обрядів: шахи, … .
  • Назви речовин: дріжджі, … .
  • Назви почуттів: веселощі, … .
  • Географічні назви: Чернівці, … .

 

  • Знайди і випиши слова, близькі за значенням.

 

Дорога, шлях, поле, траса, шосе, долина

 

  • Складіть сенкан до слова вітер.
  • Тема
  • Опис
  • Дія
  • Ставлення (фраза)
  • Узагальнення (синонім)

 

  • Побудуй асоціативний кущ.

 

D:\Мамині малюнки\images (4).jpgГриби

     Цікаво знати

 

    У ненців або чукчів немає загального слова «сніг», але є близько 20 назв окремих видів снігу. У казахській мові здавна використовували декілька десятків назв коней різних мастей. А в стародавній арабській мові меч мав 500 назв, лев стільки ж, а для назв верблюдів використовували 1 тисячу слів (залежно від їх віку, масті, породи тощо).

 

D:\Мамині малюнки\images (7).jpg8. ІМЕННИК

(ВЕЛИКА БУКВА У НАЗВАХ МІСТ,

СІЛ, ВУЛИЦЬ, РІЧОК)

 

  • Українські міста

 

   З кожної пари слів, переставляючи склади і літери, скласти третє слово —    

   назву українського міста:

         ноша + золото = ?

         мир + жито = ?

         вік + чорт = ?

         чоло + віз = ?

 

  • Дібрати і записати якнайбільше відповідних назв.

 

     Назви міст:

     Назви річок:

     Назви країн:

     Назви вулиць:

 

  • Продовжити ланцюжок власних назв, щоб кожен кінцевий звук попереднього слова був першим звуком наступного слова.

   Ялта – Америка – Антон – і т. д.

 

  • Назва якої річки знищила дні?

 

  • Додай до назви ріки голосний звук і матимеш назву птаха.

 

 

D:\Мамині малюнки\images (4).jpgЩе раз про мову

 

Скільки я знаю мов, стільки разів я людина.

                                           Народна мудрість

 

 

 

 

D:\Мамині малюнки\images (7).jpg9. ІМЕННИК

(ВЕЛИКА БУКВА В ІМЕНАХ,

ПО БАТЬКОВІ ТА ПРІЗВИЩАХ)

 

  • Пригадай імена, які однаково читаються зліва направо і справа наліво.

 

  • Утвори від чоловічих імен жіночі та запиши їх в алфавітному порядку.

 

        Валерій, Іван, Ярослав, Віктор, Мар’ян, Євпраксій, Федір, Валентин.

 

  • Розгадай кросворд.

 

  1. Видатний український композитор.
  2. Поет, художник.
  3. Вчений-філолог, автор тлумачного словника.
  4. Народна артистка, співачка.

 

 

         1

 

 

 

 

 

   нко

 

3

4

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 D:\Мамині малюнки\images (4).jpgЦікаво знати

 

     Є країни, які виділяються серед інших тим, що їхнє населення користується великою кількістю мов. В Індії, наприклад, розмовляють приблизно 845 мовами і діалектами, а в Папуа — Новій Гвінеї — 869, тобто в середньому кожною з цих мов розмовляє біля 4 тисяч осіб.

     Варто зауважити, що, незважаючи на таку велику кількість мов, переважна більшість населення нашої планети говорить тільки тринадцятьма мовами. Є мови державні: українська — в Україні, польська — в Польщі, монгольська — в Монголії тощо. Однак багато мов не мають державного статусу. Ними просто розмовляє певна кількість людей: сто, двісті, тисяча.

 

D:\Мамині малюнки\images (7).jpg10. ІМЕННИК

(ВЕЛИКА БУКВА В ІМЕНАХ,

ПО БАТЬКОВІ ТА ПРІЗВИЩАХ)

 

  • Пригадай відомі тобі скоромовки, лічилки з іменами людей. Придумай свою скоромовку, вживаючи власні імена.

 

  • Які імена заховались у словах?

 

        Звірка, школярі, світі.

 

  • Відгадай імена за першими літерами слів.

       

        1.Антена, ніч, дим, ранок, іній, йорж.

        2.Олівець, листок, екскаватор, намисто, арена.

 

  • Придумай подібне завдання, щоб відшукати імена Денис, Максим, Тетяна.    

 

  • Добери загальні назви до кожної групи власних назв.

 

Андрій,Оля, Галя, Богдан – … .

Олександрівна, Євгенович, Павлівна – … .

Максименко, Зленко, Головко – … .

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg

 Цікаво знати

 

   Сьогодні особливо помітне прагнення людей знати іноземні мови, що дає змогу вільно спілкуватися з громадянами інших країн, вивчати їхні звичаї, побут. Уже зараз у багатьох країнах світу школярі вивчають декілька мов. У Швеції, наприклад, діти навчаються у школі 12 років, з них 8 років вони вивчають англійську мову, 6 — німецьку, 5 — французьку; одночасно школярі оволодівають датською та норвезькою мовами. Значна частина японських дітей опановує англійську.

 

     Цікавий факт: книжка, написана російською мовою, має обсяг більший, ніж та сама книжка українською (наприклад, 525 сторінок російською мовою і 500 сторінок — українською). Це означає, що ту ж інформацію українською мовою можна передати меншою кількістю мовних знаків.

 

D:\Мамині малюнки\images (7).jpg11. ІМЕННИК

(ВЕЛИКА БУКВА У КЛИЧКАХ ТВАРИН)

 

  • Поміркуй, чому такі клички дали курці, гусаку, індикові.

 

   Жили собі у дворі курка Цокотушка, гусак Шипун та індик Белькотун.

 

  • Добери клички птахам.

 

   1.У Галинки голубка …, а в Гнатика голуб… .

   2.Діти назвали синичку … .

   3.Щоранку мене будить півник … .

 

  • Склади кросворд, використовуючи клички тварин з відомих тобі казок.

 

  • Дай клички тваринам і запиши їх.

 

   Собака … , … , …

   Кіт … , … , … .

   Корова  … , … , … .

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg

Цікаво знати

 

    Людству відомі так звані поліглоти, тобто люди, які володіють багатьма мовами.

     Найвидатнішим поліглотом усіх часів і народів вважається доктор Гарольд Уїльямс з Нової Зеландії (1876-1928). Він у дитинстві вивчив латинську і грецьку, іврит, чимало європейських мов, мови і тихоокеанського регіону (вільно говорив 58 мовами і багатьма діалектами). Під час відвідування Ліги Націй у Женеві Гарольд Уїльямс був єдиною людиною, яка спілкувалася з кожним делегатом його рідною  мовою.

     Ось ще цікава статистика.

     Німець Шютцн, що помер після Другої світової війни, розмовляв 270  

мовами. Датський вчений XIX століття Расмус Христіан Раск знав 210 мов, професор Львівського університету Андрій Гавронський — 140, біля сотні — академік Наум Марр, 80 — відомий археолог Генріх Шліман. Сімома мовами ще у молодості володів Богдан Хмельницький. А відомий громадський діяч Анатолій Луначарський, коли його Обрали дійсним членом Академії наук, розпочав свій виступ російською мовою, продовжив говорити німецькою, французькою, англійською, італійською,  а завершив латиною.

docx
Додано
6 лютого 2021
Переглядів
829
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку